הרב ד"ר יואל בן נון

נמצאו 1012 תוצאות חיפוש

  1. ממחרת השבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    כידוע, חז"ל דרשו את הביטוי "ממחרת השבת" כמתייחס למחרת יו"ט הראשון של פסח. המאמר בוחן דרשה זו לאור כפילות פרשת המועדות ולאור לוח השנה הכפול של העם היהודי.

  2. הפילוג והאחדות: כפל הטעות המרה והלם הגילוי. מפני מה לא שלח יוסף (שליח) אל אביו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מדוע יוסף לא שלח מכתב לאביו על כך שהוא בחיים? במאמר נביא את שיטת הרמב"ן ושיטות נוספות בנוגע לתהיה זו. אנו ננסה לפתור את השאלה בהבנת העמדה הנפשית של יוסף, וכיצד הוא מפרש את מחשבותיו של יעקב עליו?

  3. על חילופי לשון רבים ויחיד בספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    אחת התופעות הקיימות בספר דברים (במידה רבה יותר מאשר בשאר החומשים) היא מעבר בין לשון יחיד ללשון רבים באותו דיבור, ואפילו באותו פסוק עצמו. מהי המשמעות של מעבר זה? ומהי משמעות הופעתו דווקא בספר דברים?

  4. ואמרת בלבבך: כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    חלק מהמפרשים פירשו את הפסוק "כוחי ועוצם ידי" כבעל משמעות חיובית. המאמר בוחן פירושים אלו, ועורך סקירה היסטורית של מעמד הממלכה היהודית בתקופת המלוכה, תוך התמקדות בדמותו של דוד.

  5. תרומת חובה ותרומת נדבה

    הרב ד"ר יואל בן נון | 53 דקות

    פרשת תרומה פותחת בצווי להביא תרומת-נדבה. בפרשת כי תשא מופיע צווי נוסף, על תרומת חובה: מחצית השקל. מה היחס בין תרומת החובה לתרומת הנדבה? וכיצד יחס זה מתקיים גם בעולם הקורבנות ובנוסח התפילה?

  6. דרך ארץ פלשתים מול "דרך המדבר ים סוף"

    הרב ד"ר יואל בן נון

    הפסוקים הראשונים של פרשת בשלח מעוררים קשיים לא מבוטלים, שהמרכזי שבהם הוא מדוע ה' לא הוביל את עם ישראל דרך ארץ פלשתים? במאמר נסקור פסוקים מדברי הנביאים ונעמוד על משמעות האיסור לשוב מצרימה ועל מהותה של חרות אמיתית שמתגלמת בהליכה "דרך המדבר ים סוף"

  7. תגובה - תורת התעודות

    תגובות והערות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תגובה של הרב יואל בן נון לדברי הביקורת של עמוס חכם על שיטת הבחינות של הרב ברויאר. לטענתו, שיטת הבחינות הכרחית בהבנת הפשט, ושונה באופן מהותי מתורת התעודות בכך שהיא מאמינה בתורה מן השמיים.

  8. הוויה פעילה וקיומית במקרא - פירושו הלשוני של שם ה'

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה הפירוש של שם הווי"ה? מקובל לפרש ששם ה' קשור לפעולה פאסיבית הקשורה לפועל העברי "להיות", שמקורו באכדית. במאמר נסקור את ההופעות של השורש ושל שם ה' ונבחין במשמעות הפעילה של שם ה': ישכון, ישלוט וימלוך. לאחר מכן גם נבין מדוע חז"ל "גנזו" את המשמעות המקורית של השם וכך עד היום אנחנו הוגים את שם ה' בשם אדנות.

  9. משא אגג - חטא שאול בעמלק

    הרב ד"ר יואל בן נון

    נעיין בפרשת מלחמת שאול בעמלק, תוך השוואה למלחמת דוד בעמלק בפרקים הבאים. מה היה היקף המלחמה? האם חטאו של שאול היה דתי -מוסרי או מדיני-צבאי? ומהו היחס הנכון ללקיחת שלל?

  10. היום השמיני ויום הכיפורים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מעשה שבעת ימי המילואים, פרשת היום השמיני שלאחריהם ופרשת העבודה בקודש-הקודשים (ויקרא, ט"ז) - קו מקשר אחד עובר בכולן. פרשת היום השמיני היא כמובן המשך ישיר של שבעת ימי המילואים, ואילו פרשת עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים היא דרך התיקון למעשה בני אהרון. תיאור עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים מציגה כיצד ניתן להיכנס אל הקודש ולא להיפגע.

    לחץ כאן לתגובות שהתפרסמו במגדים על מאמר זה

  11. זכור ושמור בדיבור אחד נאמרו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    המאמר עוסק בטעמים השונים של מצוות השבת באמצעות עיון משוה בין הופעותיה השונות בתורה. מתוך העיון נראה את ייחודו של ספר דברים, המעמיד את השבת באופן מוחלט על יציאת מצרים, כמקור החירות ואף ִהשוויון של בני ישראל לפני ה' אלוהיהם, המוציאם מעבדות לחירוּת עולם.

  12. משא אגג - תשובה לדברים

    תגובות והערות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    י. בן נון משיב לתגובתו של י. רוזן, הן בעניין חטא שאול בעמלק באופן ספציפי, והן לגבי הגישה הכללית של עיון בפשט הכתובים.

  13. יום ייסוד היכל ה' (על-פי נבואות חגי וזכריה)

    הרב ד"ר יואל בן נון

    נעסוק בנבואות חגי וזכריה, על פי סדרן הכרונולוגי. נראה שמראות זכריה ערוכים במבנה גיאומטרי, כדוגמת צורת המנורה שבמראה המרכזי. נדון בתאריך עשרים וארבעה בכסלו, שבו נאמרה נבואת חגי על יום ייסוד היכל ה', ונראה כי הוא תאריך משמעותי במהלך הדורות, וקביעת חג החנוכה בימים אלה איננה מקרית, אלא תואמת את יום ייסוד היכל ה' בראשית שיבת ציון, ואת העונה החקלאית.

  14. חמץ ומצה בפסח, בשבועות ובקרבנות הלחם

    הרב ד"ר יואל בן נון

    המאמר עומד על מהותם של החמץ והמצה: סקירת כל ההתיחסויות לחמץ בתורה מביאה למסקנה כי החמץ מסמל את תכלית התהליכים ומייצג עושר ושובע, לעומת המצה, לחם העוני, העומדת בתהליך לפני השלמתו. החמץ אסור בפסח כיון ש יציאת מצרים הייתה רק תחילת תהליך לשני יעדים: מתן תורה והכניסה לארץ. שני התהליכים מגיעים לתכליתם בחג השבועות, בו מקריבים שתי לחם חמץ כסמל לשלמות.

  15. העברים וארץ העברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה משמעותו של הביטוי "עברי"? ומהי "ארץ העברים"? האם זהו כינוי לישראל כמשתמע לכאורה מן הפסוקים שעניינם השעבוד - מכות מצרים ויציאת מצרים, עבד עברי, ומלחמות ישראל נגד פלישתים, או שזה כינוי רחב יותר, שהייתה לו משמעות גם לפני גיבושם של ישראל לעם, כמשתמע לכאורה מהופעותיו בימי האבות? ואם כך, מה יכול להיות פירושו?

  16. תגובות - שתיים

    תגובות והערות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    י' בן נון מגיב למאמרו של ד' הנשקה בשני עניינים: האחד - על אופן ההתייחסות לביקורת המקרא ושימוש בכלים מעולם המחקר בלימוד התורה. השני - תגובתו להצעה שהעלה ד' הנשקה בנוגע להבנת 'ממחרת השבת'.

    לתגובות נוספות שהתפרסמו במגדים לחץ כאן

  17. תגובה

    תגובות והערות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    י' בן נון משיב לטענות שעלו בדברי ד' הנשקה על שיטתו בנוגע ללוח השנה.

    לתגובות נוספות שהתפרסמו במגדים לחץ כאן

  18. הפילוג בין יהודה וישראל בישעיהו ובנביאים אחרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסה | |

    הפילוג בין יהודה ובין ישראל לא התחיל בימי ירבעם ורחבעם. בימי הבית הראשון הפילוג בא לידי ביטוי בצורה החריפה שלו, ונביאים שונים רואים את המציאות בצורה אחרת. עיון בפרקי ישעיהו, הושע, ירמיהו ויחזקאל ילמד אותנו על שאלת הפילוג אצל הנביאים.

  19. כתיבת ספר ירמיהו ומגילת התוכחות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסה | |

    ספר ירמיהו הוא אחד הספרים שהסדר בהם לא ברור. פרק ל"ו בספר ירמיהו פותח בפנינו עדות לכתיבת הספר. עיון בפרק והניסיון להבין מהי אותה מגילה שעליה מסופר בפרק זה, יוכל לגלות בפנינו את המבנה והסדר שבספר ירמיהו.

  20. מבנה ספר הושע

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסו | |

    ספר הושע מורכב מחלקים שונים, וכל חלק עוסק בתקופת מלכים אחרת. בשיעור נסקור את פרקי ספר הושע, ונבין את המסרים העולים מנבואות הושע

  21. שיטת הבחינות: תמיכה וביקורת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסו | | שעה ו- 14 דקות

    הרב מרדכי ברויאר יצר את שיטת הבחינות, ולה יש יתרונות וחסרונות. בשיעור נעמוד על עיקרי השיטה, מקורותיה ואיך אפשר להזדהות עם השיטה ולחלוק עליה בו בזמן?

  22. משבת המן עד שבת המשכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסו | |

    כיצד מתוארת השבת בפרשיית המן, בפרשת משפטים ובפרשיות המשכן? נעיין בששת המופעים של שבת בספר שמות וננסה להבין מה המשמעות של השבת בכל אחת מהפרשיות, ואיך כל אחת מן הפרשיות תורמת להבנת מצוות השבת, כפי שאנו מכירים

  23. יהודה וישראל לעץ אחד

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסו | |

    ההנחה הפשוטה היא שקיבוץ יהודה וישראל הוא דבר שמובן מאליו. בשיעור נסקור נבואות העוסקות באיחוד שתי הממלכות וננסה להבין שאיחוד שתי הממלכות הוא לא דבר של מה בכך, מכיוון שמדובר בפיצול מהותי של שתי הממלכות 

  24. מהי נבואת משא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסו | |

    ישעיהו מנבא על הגויים בנבואות משא, אך ירמיהו אוסר לומר משא ה'. עיון בנבואות המשא שברחבי המקרא יגלה את האופי הייחודי של נבואות אלו. מתוך כך נוכל להבין את טיב קובץ הנבואות של ישעיהו ומדוע ירמיהו אוסר על אמירת משא ה'.

  25. מדוע נפל יאשיהו בקרב מגידו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסז | |

    יאשיהו עשה מהפכה שלא תאמן בממלכה. הוא הסיר את הבמות, ביער את הפולחן האלילי מהשטח, ובכל זאת - פרעה נכה הורג אותו במגידו. מדוע "זכה" יאשיהו למוות כזה? עיון בדברי נביאי התקופה יבהיר את הלך התקופה, ואת גודל המהפכה של יאשיהו.

  26. יום ה' - חורבן או ישועה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסז | |

    מוסכם על כולם שיום ה' הוא יום של מהפכה, השאלה היא מה אופיו של יום זה? עיון בנבואות יואל, עמוס ומיכה יגלה לנו תפיסות שונות לגבי יום ה', והיחס בינו ובין פורענות וגאולה. האם גאולה מגיעה דווקא אחרי פורענות? אולי גאולה מנותקת לחלוטין מן הפורענות? או שמא גאולה באה מתוך הפורענות?

  27. מודלים של גאולה בדברי הנביאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסח | |

    נביאים שונים מדברים על תהליך הגאולה. עיון אצל הנביאים יגלה לנו כי ישנם מודלים שונים של הגאולה: מיהו הגואל? מדוע נגאלים? האם הגאולה היא תהליך או אירוע חד פעמי גדול? והשאלה הגדולה - איך כל זה משתלב? כלומר, מהי תהליך הגאולה ה"אמיתי"?

  28. צפניה ירמיהו וחולדה נביאים בימי יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסח | |

    בימי יאשיהו אנו מוצאים שלושה נביאים: צפניה, ירמיהו וחולדה. מדוע ה' הקצה שלושה נביאים לתקופת יאשיהו? מה מייחד כל נביא על רעהו? עיון בנבואות השונות יגלה לנו את מטרות הנביאים, ויפתח בפנינו היכרות חדשה עם הנביאים. בשיעור מובאים פסוקים מספר מלכים, המופיעים גם בספר דברי הימים.

  29. ספר מלחמות ה' - חידושים מסיורים בעבר הירדן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסט | |

    האם אפשר להשיג הבנות חדשות בתורה באמצעות סיור לימודי בעבר הירדן? היכן התרחשו מלחמות ה', ומה קרה שם? היכן עברו בני ישראל את נחל ארנון? כיצד הוכה סיחון בבת אחת? מדוע השוו חז"ל את מעברות נחלי ארנון לקריעת ים סוף? מה ניסה בלק להשיג, ומה הייתה עצת בלעם? מדוע נהרג בלעם בחרב למרות שאמר, "מה טבו אהליך יעקב, משכנתיך ישראל"?

  30. 'כי על פי הדברים האלה' - תושב"ע בתורה שבכתב

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסט | | שעה ו- 10 דקות

    היחס בין הלוחות השניים לבין י"ג מידות הרחמים, מהווה מפתח להבנת היחס בין תורה שבכתב ותורה שבעל פה, בכלל. מכאן תובן גם דרשת חז"ל: "כתב לך את הדברים האלה, כי על פי הדברים האלה, כרתי אתך ברית ואת ישראל" (שמות ל"ד כז) – 'לא כרת הקב"ה ברית עם ישראל אלא בשביל דברים שבעל פה' (גיטין ס ע"ב).

  31. שירת האזינו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסט | | שעה ו- 9 דקות

    מבנה השירה ופירושה – במה היא שונה מתוכחת 'כי תבוא'? האם יש גלות בשירת 'האזינו'?

  32. מה היה עץ הדעת טוב ורע?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע | |

    בחז"ל ישנן דיעות שונות לזהותו של עץ הדעת טוב ורע. השאלה העולה מן הפסוקים היא כיצד יתכן שחטא יוביל לשיפור דעתו של האדם? מה היתה המהות של עץ הדעת טוב ורע? השיעור יעסוק במתן מענה לשאלות אלה תוך הסתכלות בהיבטים מדעיים של עץ הדעת טוב ורע.

  33. קהלת - מקהלה של קולות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע | |

    ספר קהלת כתוב כחידה. הדרך להבנתו היא ע"י חלוקת הפסוקים לדוברים שונים, אשר כולם חלק אחר בנפשו של קהלת: החכם, העמל, הנהנתן וירא האלוקים. בשיעור יוצג הספר כמחזה עם דמויות שונות וע"י כך יובן הספר כולו כמקשה אחת ספרותית.

  34. לביאורו של מזמור כ"ד כמזמור שלם

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע | |

    עיון בפרק יגלה בעיות במבנהו. המחקר וביקורת המקרא פיצלוהו לשלושה מזמורים, אך פתרון הקשיים המבניים ילמד כיצד לקרוא את הפרק בצורה הנכונה. הדרך לפתרון ולהבנת שירת תהלים היא קריאת המזמורים כמקהלה.

  35. מקומות הקרבה לה' בספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעא | |

    המקום אשר יבחר ה' - מקום אחד, האמנם? פרק יב בדברים מכיל ארבע אזהרות שונות הקשורות למקום בו בחר ה'. קריאת הפרק בקולות שונים תראה שהמקום אותו יבחר ה' הוא שונה לפי כל אחת מהאזהרות. המקום שבוחר ה' משתנה לפי התפקיד אותו הוא ממלא.

  36. נבואות זכריה - מנורה ומראות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעא | |

    נבואת המראות בזכריה היא אחת הקשות שבמקרא. השיעור יעסוק בפיצוח המראות ובהקשרם לחורבן הבית, להסתלקות הנבואה ולגלות. בשיעור יובא הסבר למנורה המצוירת בשער טיטוס ולפירוש הציורים שבשער.

  37. כנגד ארבעה בנים דיבר ספר בראשית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעא | | שעה ו- 6 דקות

    השיעור יעסוק בארבעה בנים בספר בראשית: יצחק, ישמעאל, יעקב ועשיו. בשיעור תיערך השוואה בין הבנים ובהבנת תולדותיהם בספר בראשית.

  38. נבואת המשא מימי ישעיהו (נחום וחבקוק) עד ירמיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעא | |

    נבואות המשא בספר ישעיהו הן לא כל כך מוכרות, וקשות להבנה. על מנת להבינן יש להכיר את הרקע ההסטורי, את הנבואות המקבילות בירמיהו, בחבקוק בנחום, ואת הממצאים הארכיאולוגיים החיצוניים. השיעור יעסוק בהסבר המשא על אשור ובבל.

  39. מבנה ומשמעות בויקרא י"ט

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | |

    האם יש לפרשת קדושים מבנה ברור וסדר פנימי ? יש בפרשה זו קבוצות מצוות שחתימתן "אני ה'" (8), ויש קבוצות מצוות שחתימתן "אני ה' א-להיכם" (8). נשתדל לפענח את המשמעות ואת ההבדל בין שתי החתימות, ובאמצעותן, גם את המבנה. ננסה להבין את הכפילויות (מצוות שמופיעות גם בחתימה זו, וגם בחתימה זו), ואת שתי פרשיות הקרבנות, שחורגות מנושאי הפרשיה.

  40. קריאת שמות במקרא

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | |

    מה המובן של 'קריאת שם' במקרא? איך אפשר להבין קריאות שם חוזרות, באותו המקום (כמו "בית-אל"; "באר שבע")? מדוע קריאת השמות תופשת מקום מרכזי כל כך בספר בראשית? השיעור, לזכרו של אבי מורי ז"ל, ביום פטירתו (ד' במנחם-אב), לפי המאמר הפותח בספרו 'ארץ המוריה – פרקי מקרא ולשון'.

  41. הלוח הכפול והחגים בתורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | |

    החגים מתוארים בתורה בתיאור כפול, מצד אחד - מתוארים תאריכים, לפי יום וחודש, הקשורים לאירועים היסטוריים שארעו לעם ישראל, ומצד שני - החגים מתוארים כחגים חקלאיים, הקשורים לעונות השנה. ננסה להבין את משמעות הכפילות הזו בחגים השונים: האם היה פעם "חג אביב" שאינו "חג המצות"? מה היחס בין "חג הסוכות" ל"חג האסיף"? ומה משמעות ספירת העומר? והאם הלוח העברי, (לפי פשטי המקראות) הוא לוח שמשי או ירחי או משלב ביניהם?

  42. מבנה ספר במדבר והקבלתו לספר ויקרא

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | |

    סיומו של ספר שמות מוביל גם לספר ויקרא, וגם לספר במדבר – איך להבין הקבלה יסודית זו בין שני הספרים? איך נסביר, לאור זה, פרשיות אחדות של קרבנות וטהרה, שמקומן הטבעי בויקרא? בספר במדבר פרשיות מן השנה השנייה ליציאת מצרים, ופרשיות מן השנה ה-40 ליציאת מצרים – מה משמעות ההתעלמות מרוב שנות המדבר, ומהו המבנה של ספר במדבר ?

  43. קריאה בקולות אחדים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | | שעה ו- 12 דקות

    איך עברה מסורת התנ"ך מדור לדור, ואיך נשמרה? בשיעור נראה שהמסורת עברה לא בספרים כתובים אלא בשירת מקהלה. בשיעור נקשיב ונבחן דוגמאות אחדות.

  44. השירה המזמורית בנבואות ישעיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעב | |

    בספר ישעיהו גם מזמורים שלמים, וגם הקבלות מרובות מן השירה המזמורית. נעקוב אחרי כמה דוגמאות, ואף נמצא מזמור שלם מפוזר לאורכה של נבואה שלמה. בצד דרשות בתורה, השתמש ישעיהו בלשון השירה – מה ניתן ללמוד מכך על הנביא ישעיהו ועל בני דורו? מי היו "אנשי חזקיהו מלך יהודה" (משלי כ"ה א)?

  45. מצבה גנוזה וארונות קודש מימי דוד בעמק האלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    ממצאי החפירה מימי דוד בחורבת קיאפה שבעמק האלה שופכים שוב אור חדש על פסוקים סתומים בתורה ובנביאים ראשונים: מדוע הציבו מצבות בשערי העיר? מדוע גנזו אחת מהן בתוך קיר? מה הקשר בין איסור מצבה לבין מצוות השופטים בספר דברים? ועוד: מה הכילו ארונות קודש קטנים, שלא מתאימים ללוחות הברית, אבל הפתח שלהם מעוצב בדומה לפתחי ההיכל בימי שלמה? האם נזכרים בנביאים ראשונים ארונות קודש, שלא היו בהם לוחות הברית? ומה היה בהם, ככל הנראה?

  46. נבואות קדומות בישעיהו, הושע ועמוס

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    ההנחה הפשוטה היא שנבואות נביא מסויים שייכות לו. עיון בשלוש נבואות יגלה כי לעיתים נביאים מצטטים את קודמיהם, ו"מנבאים" על אירועים היסטוריים שכבר קרו. לאחר שנעמוד על התופעה ננסה להבין מה הוביל את הנביא לעשות כך.

  47. על לימוד תנ"ך בישיבות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: אייר תשעג |

    במאמר נסביר מדוע לימוד התנ"ך נדחק במשך הדורות, ונציע דרך חדשה ללימוד התנ"ך מתוך עצמו, תוך נכונות להעלות שאלות, ולחפש בתנ"ך עצמו תשובות. קריאה כזו מעשירה את הבנת המדרשים והפרשנים, ומאפשרת עמידה עצמאית ובטוחה למול הביקורת המחקרית. כמו כן, עלינו להבין את המקרא מתוך הכרת הארץ, נופיה וצמחייתה. פן נוסף הוא ההתייחסות לדמויות התנ"כיות כאנושיות, אשר יכולות גם לחטוא, אשר איננו מנמיך את התורה, אלא מעיד על כך שכותב התורה אינו אדם אלא אלקים.

  48. מלחמת מדיין ושללה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    האם התורה תומכת או מתנגדת ללקיחת שלל מלחמה? הנורמה הבסיסית - זו המעוגנת בחוק - מאפשרת לקיחת שלל, ובלבד שהוא יתחלק בין היוצאים למלחמה לבין היושבים על הכלים. הנורמה הגבוהה יותר, זו המיוחדת לאנשי מעלה ולמלחמות מיוחדות, מתנגדת ללקיחת שלל באופן גורף. לקיחת שלל שלא כדין אינה רק פגם מוסרי, אלא גם חטא ואף פוגעת בהצלחת המלחמה

  49. ללכת בעקבות בני ישראל במדבר

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תיאור רשמים מנסיעה לעבר הירדן המזרחי בעקבות מסעות בני ישראל במדבר.

    שיעור בנושא זה הועבר בימי העיון תשסט: חידושים מסיורים בעבר הירדן

  50. פירוש לשירת האזינו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר זה נעבור על פסוקי שירת האזינו ונפרש ונסביר את כוונתם ומשמעותם.

  51. ברכת משה לישראל ולשבטים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר זה נכיר את מבנה ברכת משה לישראל, המורכב מברכה לכלל ישראל וברכה לכל שבט בנפרד. כמו כן נסביר את פשט הפסוקים.

  52. ברכת משה לישראל ולשבטים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר זה נכיר את מבנה ברכת משה לישראל, המורכב מברכה לכלל ישראל וברכה לכל שבט בנפרד. כמו כן נסביר את פשט הפסוקים.

  53. מגילת ההפך

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשנז |

    נדון באופיה החריג של המגילה, הנראית במבט ראשון כספר 'חילוני', המתעלם מכל דבר שבקדושה, ונבאר את משמעותה של כתיבה זו ותרומתה לספרי המקרא.

  54. תאריך המלכת חזקיהו ואיחוד שבטי ישראל בימיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק בתאריך עליית סנחריב על יהודה.

    נעסוק בשאלת ההתאמה בין הכתוב במקרא ובין העולה מהתעודות האשוריות באשר לזמן מסעו של סנחריב, ובהשפעה של שאלה זו על זמן המלכתו של חזקיה. נעסוק גם במקורות שונים מהם עולה שלאחר גלות שומרון, נשארו רבים מישראל בתחומי הממלכה הצפונית ונראה שמהפכה הדתית של חזקיהו הייתה מכוונת, במידה רבה, גם כלפיהם.

    למעבר לשמיעת השיעור

  55. המהפכה הדתית של חזקיהו: הסרת הבמות לאור הממצאים הארכיאולוגיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק בהסרת הבמות על ידי חזקיהו כחלק מהמהפכה הדתית. (מלכים ב י"ח, ד; דברי הימים ב ל"א, א)

    פעולה כזו, של הסרת הבמות, לא נעשתה לפני כן, אפילו ע"י מלכים שעשו הישר בעיני ה'.

    בשיעור נצביע על ממצאים ארכאולוגים מתל שבע ומתל ערד מתקופת חזקיהו ויאשיהו המוכיחים, בין השאר, שהבמות שם לא נהרסו אלא נגנזו.

    למעבר לשמיעת השיעור

  56. המהפכה הרוחנית של חזקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל, העוסק במהפכה הרוחנית של חזקיהו. מקורות שונים מצביעים על יצירה רוחנית ענפה של בני הדור, ישעיהו וחזקיהו ואנשיו, הכוללת, בין השאר, 'מזמורי תהילים', תפילות, לימוד תורה, דרשות והוראה לתלמידים. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  57. הבעיות החברתיות בתקופת חזקיהו ודמות המשיח בישעיהו ומיכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק בביקורת הקשה שמצאנו במספר מקורות על תקופת חזקיהו, בעיקר בנוגע לעוולות חברתיות, ובתגובתו של חזקיהו המצטייר כמי שמקשיב לדברי הנביא, מתפלל ומנסה לתקן את הדרוש תיקון.

    בחלקו השני של השיעור נשווה בין נבואת אחרית הימים של ישעיהו ובין זו של מיכה ונמצא הבדלים משמעותיים בכל הקשור לדמותו של המשיח ולשאלה כיצד על חזקיהו לפעול אל מול האיום האשורי.

    למעבר לשמיעת השיעור

  58. התנגדותו של ישעיהו למרד באשור בימי סרגון

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק במרידות אותן תכנן חזקיהו בתקופת סרגון השני (705-722 לפסה"נ).

    בחלק הראשון נדון בפשרו של פרק כ' בספר ישעיהו ובקשר בינו ובין המרידות האזוריות בסרגון שחזקיהו התלבט האם להיות שותף להן.

    לאחר מכן נעסוק בסיפור מחלתו של חזקיהו ובפרשת השליחים של מרודך בלאדן מלך בבל (יש' לח-לט) כאשר גם סיפור זה קשור לניסיונות המרד בסרגון. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  59. נקבת חזקיהו והביקורת הנבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק בפרשת נקבת השילוח, אותה חפר חזקיהו כחלק מהחשש מעליית אשור על יהודה וירושלים. תחילה מתמקד הדיון בזוית הארכאולוגית בכל הקשור לתכנונים של חזקיהו ולדרך חפירת הנקבה. לאחר מכן נעסוק בזוית הנבואית לפרשה זו, בה ישנה ביקורת מפתיעה על מפעל זה הקשורה לגישה הכללית של ישעיהו, הקורא לחזקיהו שלא למרוד במלך אשור.

    למעבר לשמיעת השיעור

  60. תאריך המלכת חזקיהו ואיחוד שבטי ישראל בימיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בתאריך עליית סנחריב על יהודה.

    נעסוק בשאלת ההתאמה בין הכתוב במקרא ובין העולה מהתעודות האשוריות על מסע סנחריב, ובהשפעה של שאלה זו על זמן המלכתו של חזקיה.

    נעסוק גם במקורות שונים מהם עולה שלאחר גלות שומרון, נשארו רבים מישראל בתחומי הממלכה הצפונית ונראה שמהפכה הדתית של חזקיהו הייתה מכוונת, במידה רבה, גם כלפיהם.

    לקריאת סיכום השיעור

  61. המהפכה הדתית של חזקיהו: הסרת הבמות לאור הממצאים הארכיאולוגיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בהסרת הבמות על ידי חזקיהו כחלק מהמהפכה הדתית, כמתואר במלכים, וכן בדברי הימים.

    פעולה כזו, של הסרת הבמות, לא נעשתה לפני כן, אפילו ע"י מלכים שעשו הישר בעיני ה'.

    בשיעור נצביע על ממצאים ארכאולוגים מתל שבע ומתל ערד מתקופת חזקיהו ויאשיהו המוכיחים, בין השאר, שהבמות שם לא נהרסו אלא נגנזו.

    לקריאת סיכום השיעור

  62. המהפכה הרוחנית של חזקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק במהפכה הרוחנית של חזקיהו. מקורות שונים מצביעים על יצירה רוחנית ענפה של בני הדור, ישעיהו וחזקיהו ואנשיו, הכוללת, בין השאר, 'מזמורי תהילים', תפילות, לימוד תורה, דרשות והוראה לתלמידים. 

    לקריאת סיכום השיעור

  63. הבעיות החברתיות בתקופת חזקיהו, ודמות המשיח בישעיהו ומיכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בביקורת הקשה שמצאנו במספר מקורות על תקופת חזקיהו, בעיקר בנוגע לעוולות חברתיות,

    ובתגובתו של חזקיהו המצטייר כמי שמקשיב לדברי הנביא, מתפלל ומנסה לתקן את הדרוש תיקון.

    בחלקו השני של השיעור נשווה בין נבואת אחרית הימים של ישעיהו ובין זו של מיכה ונמצא הבדלים משמעותיים בכל הקשור לדמותו של המשיח ולשאלה כיצד על חזקיהו לפעול אל מול האיום האשורי.

    לקריאת סיכום השיעור

  64. התנגדותו של ישעיהו למרד באשור

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק במרידות אותן תכנן חזקיהו בתקופת סרגון השני (705-722 לפסה"נ).

    בחלק הראשון נדון בפשרו של פרק כ' בספר ישעיהו ובקשר בינו ובין המרידות האזוריות בסרגון שחזקיהו התלבט האם להיות שותף להן.

    לאחר מכן נעסוק בסיפור מחלתו של חזקיהו ובפרשת השליחים של מרודך בלאדן מלך בבל (יש' לח-לט) כאשר גם סיפור זה קשור לניסיונות המרד בסרגון. 

    לקריאת סיכום השיעור

  65. נקבת חזקיהו והביקורת הנבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בפרשת נקבת השילוח, אותה חפר חזקיהו כחלק מהחשש מעליית אשור על יהודה וירושלים. תחילה מתמקד הדיון בזוית הארכאולוגית בכל הקשור לתכנונים של חזקיהו ולדרך חפירת הנקבה. לאחר מכן נעסוק בזוית הנבואית לפרשה זו, בה ישנה ביקורת מפתיעה על מפעל זה הקשורה לגישה הכללית של ישעיהו, הקורא לחזקיהו שלא למרוד במלך אשור.

    לקריאת סיכום השיעור

  66. מסע סנחריב והשלכותיו על ממלכת יהודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק במסעו של סנחריב ליהודה על פי המסופר בתנ"ך ועל פי המתואר בתבליט כיבוש לכיש ובכתובת סנחריב המתארת את מסעו. בהמשך השיעור נדון בישעיהו פרק ל"ז שם מופיעה תגובת חזקיהו לדברי רבשקה.

    למעבר לשמיעת השיעור

  67. ישעיהו כראש אסכולה נבואית, וביטול מהפכת חזקיהו על ידי מנשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון. בחלקו הראשון של השיעור טוען הרב יואל שישעיהו הקים אסכולה נבואית והיה מורה לנביאים רבים ובניהם: מיכה, נחום, חבקוק וצפניה. הוא ומוכיח טענתו מהדמיון הלשוני והרעיוני בין הנביאים.

    בהמשך הוא עובר לעסוק בדיכאון שהיה בירושלים לאחר מסע סנחריב, מה שהוביל לבסוף לעליית מנשה ולחדירה המחודשת של עבודה זרה לממלכה. בהקשר זה עוסק הרב יואל בסוגית 'עבד ה' בספר ישעיהו ובטענה שמדובר, למעשה, על ישעיהו והנביאים שנרדפו על ידי מנשה. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  68. מסע סנחריב והשלכותיו על ממלכת יהודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק במסעו של סנחריב ליהודה על פי המסופר בתנ"ך ועל פי המתואר בתבליט כיבוש לכיש ובכתובת סנחריב המתארת את מסעו. בהמשך השיעור נדון בישעיהו פרק ל"ז שם מופיעה תגובת חזקיהו לדברי רבשקה.

    לקריאת סיכום השיעור

  69. ישעיהו כראש אסכולה נבואית, וביטול מהפכת חזקיהו על ידי מנשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    בחלקו הראשון של השיעור טוען הרב יואל שישעיהו הקים אסכולה נבואית והיה מורה לנביאים רבים ובניהם: מיכה, נחום, חבקוק וצפניה. הוא ומוכיח טענתו מהדמיון הלשוני והרעיוני בין הנביאים.

    בהמשך הוא עובר לעסוק בדיכאון שהיה בירושלים לאחר מסע סנחריב, מה שהוביל לבסוף לעליית מנשה ולחדירה המחודשת של עבודה זרה לממלכה. בהקשר זה עוסק הרב יואל בסוגית 'עבד ה' בספר ישעיהו ובטענה שמדובר, למעשה, על ישעיהו והנביאים שנרדפו על ידי מנשה. 

    לקריאת סיכום השיעור

  70. שאלת ישעיהו השני

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון, העוסק בשאלת זהותו של מחבר הפרקים מ' – ס"ו. בחקר המקרא מקובלת הטענה כי לא מדובר על ישעיהו אלא על מחבר אחר (או שניים ואף יותר) שחי זמן רב לאחריו, בראשית תקופת בית שני. נפענח את דברי האבן עזרא, שעל פניו רומזים לאפשרות זו, ולאחר מכן נוכיח גם מתוכן הנבואות וגם מלשון הנבואות שפרקים אלו נכתבו על ידי ישעיהו, או לכל הפחות גם על ידי תלמידיו הקרובים.

    למעבר לשמיעת השיעור

  71. נבואת צפניה ונחום כרקע למהפכת יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון העוסק בספר צפניה. בשיעור נראה שיאשיהו עשה את המפכה הדתית שלו כתגובה לנבואת האיום של צפניה. נראה שגם הנבואה בנחום פרק ב' מיועדת ליאשיהו, כאשר נחום מעודד אותו לחוג את הפסח ברוב עם ולא לפחד מהתגובה האשורית למעשה זה.

    למעבר לשמיעת השיעור

  72. זמנו של נחום ומסריו המיועדים ליאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    סיכום של שיעור של הרב יואל, העוסק בנחום פרק א' ומשווה את נבואתו לספר יונה פרק ד': בעוד יונה התלונן על כך שה' מרחם על נינווה ו'מפעיל' את מידות הרחמים, נחום מתנבא על מפלתם באמצעות שימוש במידות הדין. בהמשך נעסוק ברקע לנבואתו של נחום על מפלת אשור ובחיזוק שיש בכך למהפכה הדתית של יאשיהו. עניין נוסף הנידון בשיעור הוא זמן נבואתו של נחום, עליו ניתן ללמוד מתוכן נבואותיו. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  73. זעקת חבקוק והתפילה הנבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון. נראה שזמנה של נבואת חבקוק הוא לאחר נבואות נחום בימי יאשיהו. פרק א' הוא נבואת תפילה וזעקה בעקבות עליית הכשדים ובפרק ב' מופיעה תשובתו של ה' ש'צדיק באמונתו (בביטחונו) יחיה'. הישועה בא תבוא, גם אם לא כעת. לאחר מכן נדון בפרק ג' בו מופיעה תפילת הנביא ומתוך כך נרחיב בדיון סביב מה שהוא מכנה 'התפילה הנבואית'. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  74. נבואת צפניה ונחום כרקע למהפכת יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בספר צפניה. בשיעור נראה שיאשיהו עשה את המפכה הדתית שלו כתגובה לנבואת האיום של צפניה. נראה שגם הנבואה בנחום פרק ב' מיועדת ליאשיהו, כאשר נחום מעודד אותו לחוג את הפסח ברוב עם ולא לפחד מהתגובה האשורית למעשה זה.

    לקריאת סיכום השיעור

  75. שאלת ישעיהו השני

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בשאלת זהותו של מחבר הפרקים מ' – ס"ו. בחקר המקרא מקובלת הטענה כי לא מדובר על ישעיהו אלא על מחבר אחר (או שניים ואף יותר) שחי זמן רב לאחריו, בראשית תקופת בית שני. נפענח את דברי האבן עזרא, שעל פניו רומזים לאפשרות זו, ולאחר מכן נוכיח גם מתוכן הנבואות וגם מלשון הנבואות שפרקים אלו נכתבו על ידי ישעיהו, או לכל הפחות גם על ידי תלמידיו הקרובים.

    לקריאת סיכום השיעור

  76. זמנו של נחום ומסריו המיועדים ליאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    השיעור עוסק בנחום פרק א' ומשווה את נבואתו לספר יונה פרק ד': בעוד יונה התלונן על כך שה' מרחם על נינווה ו'מפעיל' את מידות הרחמים, נחום מתנבא על מפלתם באמצעות שימוש במידות הדין. בהמשך נעסוק ברקע לנבואתו של נחום על מפלת אשור ובחיזוק שיש בכך למהפכה הדתית של יאשיהו. עניין נוסף הנידון בשיעור הוא זמן נבואתו של נחום, עליו ניתן ללמוד מתוכן נבואותיו. 

    לקריאת סיכום השיעור

  77. זעקת חבקוק והתפילה הנבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    נראה שזמנה של נבואת חבקוק הוא לאחר נבואות נחום בימי יאשיהו. פרק א' הוא נבואת תפילה וזעקה בעקבות עליית הכשדים ובפרק ב' מופיעה תשובתו של ה' ש'צדיק באמונתו (בביטחונו) יחיה'. הישועה בא תבוא, גם אם לא כעת. לאחר מכן נדון בפרק ג' בו מופיעה תפילת הנביא ומתוך כך נרחיב בדיון סביב מה שהוא מכנה 'התפילה הנבואית'. 

    לקריאת סיכום השיעור 

  78. נבואות ירמיהו בתקופת יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ג |

    סיכום של שיעור של הרב יואל בן נון. ננסה למצוא התאמה בין פרקים בירמיהו ובין התקופות השונות בהן הוא ניבא. מספר פרקים שייכים באופן ברור לתקופת יאשיהו והחורבן עדיין לא מהווה עובדה מוגמרת. נראה שסיפור כתיבת המגילה שנשרפה על ידי יהויקים ושבה ונכתבה מחדש (בפרק לו), הוא המפתח להבנת מבנה הספר כולו. 

    למעבר לשמיעת השיעור

  79. נבואות ירמיהו בימי יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעג | |

    בשיעור ננסה למצוא התאמה בין פרקים בירמיהו ובין התקופות השונות בהן הוא ניבא. מספר פרקים שייכים באופן ברור לתקופת יאשיהו והחורבן עדיין לא מהווה עובדה מוגמרת. נראה שסיפור כתיבת המגילה שנשרפה על ידי יהויקים ושבה ונכתבה מחדש (בפרק לו), הוא המפתח להבנת מבנה הספר כולו. 

    לקריאת סיכום השיעור

  80. אהבה על הבאר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  81. איך הפכו ידי יעקב לידי עשיו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  82. דורון, תפילה ומלחמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  83. בין שידוך לאהבה ממבט ראשון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  84. שאלה של רכוש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  85. 'אלוקים אחד' זו מהפכה דרמטית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  86. משפחה לפני הכל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  87. מוסר המלחמה של יעקב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  88. ברית המשפחה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  89. למה מבול? בגלל התעללות בנשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  90. או ה' או פרעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  91. מתי פגש יעקב את מנשה ואפרים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  92. ברית מילה ושאלת הזהות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  93. הערוב - להקות זרזירים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  94. הסתרת השמש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  95. ערב רב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  96. המכה הראשונה - תנין. לא דם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  97. מבט מן הפנים אל החוץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  98. מקדש המקום ומקדש הזמן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  99. הקרינה והמסווה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  100. הראיה הפרקטית של בצלאל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  101. זהב כסף ונחושת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  102. תרומת הנשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  103. קדושה פנימית וקדושה חיצונית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  104. ישמעאל ועשו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  105. מי טעה - יצחק או רבקה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  106. עשק ושטנה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  107. שתי עקדות בדרך האבות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  108. ירידת אברהם למצרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  109. בשבח ההלקאה העצמית היהודית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  110. פתח לתקווה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  111. עכשיו תור הכהנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  112. חזון הצמחונות של ויקרא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  113. המוות מטמא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  114. כפרה עכשיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  115. ראשית הזמן ומפץ האור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  116. האיש והאישה - יצירה שוויונית?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  117. בין שושלת קין לשושלת שת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  118. כפילות סיפור המבול

    הרב ד"ר יואל בן נון

  119. שם ה'

    הרב ד"ר יואל בן נון

  120. ברית הקשת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  121. ממלכת נמרוד - האימפריה האכדית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  122. לא תכחיד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  123. אנשים לא נמדדים בכסף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  124. בלי אלימות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  125. מנהיגות שצומחת מבפנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  126. קהל שוגג

    הרב ד"ר יואל בן נון

  127. משולחן הסדר איש בל יעדר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  128. שוב עמלק, ושוב עצת יתרו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  129. מי מעז לחשוף את חולשתו של המנהיג?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  130. חנוכת המשכן - פתיחת הספר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  131. את הכביסה המלוכלכת מכבסים בתוך המחנה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  132. די לאנרכיה!

    הרב ד"ר יואל בן נון

  133. היינו ונשארנו מאלתרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  134. צבא העם נוסד במדבר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  135. גבולות חופש הדיבור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  136. מה באמת ביקש העם לבדוק?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  137. האם נידונו הלויים לעוני?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  138. הגיע הזמן להתבגר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  139. המעפילים שנולדו בזמן הלא נכון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  140. קואליציה לא יציבה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  141. מה שגרם להתפרצות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  142. איך מסכמים 38 שנים של מוות?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  143. מואב ומדין מקימים קואליציה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  144. קרוב, קרוב, אך לא נוגע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  145. דרושה פרספקטיבה חיצונית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  146. עם ישראל מאבד את ייחודו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  147. מיוצאי צבא למשפחות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  148. דרוש יורש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  149. שלושת ראשי השנה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  150. מעמד האשה העצמאית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  151. עבר הירדן המזרחי - חלק מן הארץ?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  152. מותר לקחת שלל?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  153. גבולות הארץ - אז והיום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  154. מאבק בשרשרת הנקם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  155. מעמדן הנכבד של נשים בתנ"ך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  156. אלה הדברים לעם הלוחם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  157. המסע בשנת הארבעים - שתי נקודות מבט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  158. אני לא נכנס לארץ, לטובתכם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  159. תמצית הספר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  160. למען ינוח עבדך ואמתך כמוך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  161. מצוות האמונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  162. מלחמת חורמה באלילות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  163. ברכת המזון, גם אם לא אכלת לחם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  164. שבירת הלוחות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  165. דרישה קטנה או גדולה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  166. קשה שלא לעבוד אלילים בארץ שכזו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  167. מבצע המזוזות של הרבי מלובביץ'

    הרב ד"ר יואל בן נון

  168. עם של קודש בחיים של חול

    הרב ד"ר יואל בן נון

  169. על שמיטת חובות ועל שחרור עבדים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  170. מקוואות ועולי הרגלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  171. היכן למקם את המקום?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  172. אתם תבחרו את המלך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  173. לא לדרוש אל המתים והקברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  174. פרספקטיבה, זה העניין

    הרב ד"ר יואל בן נון

  175. קווים מנחים למלחמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  176. התקדמות הדורות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  177. לא תתעב, לא תסגיר, לא תשיך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  178. לא מתגרשים בקלות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  179. העמלק התורן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  180. הר עיבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  181. הנשר הרומי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  182. הנבואה התקיימה? תשאלו את מרק טווין

    הרב ד"ר יואל בן נון

  183. חשבון נפש כללי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  184. אתם תבחרו איך להיגאל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  185. מעגלים נסגרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  186. השיר שלנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  187. מת כאיש ונקבר כאיש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  188. מה עושה כאן פרשיית הביכורים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  189. זה לא מזכיר קצת את ספר דברים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  190. זה קרה באמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  191. לא כמו שדמיינתם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  192. לאן נעלמו 12 האבנים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  193. אופוריה של מנצחים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  194. האם נשכח מעמד הברכה והקללה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  195. לפני מלחמה, שלום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  196. אסטרטגיות מלחמה בעמק אילון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  197. תקיפה בהפתעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  198. לאן נעלם מלך שכם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  199. הפער והחזון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  200. מתנחלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  201. מה הפך את ירושלים לבירה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  202. קונספירציה נגד אפרים ומנשה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  203. מי קיבל את הנחלה הגדולה ביותר?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  204. נחלת בנימין

    הרב ד"ר יואל בן נון

  205. בעיות בפיקוד צפון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  206. מה עוד יש לחדש על ערי מקלט?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  207. המסר של ערי הלויים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  208. קצר בתקשורת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  209. חתונה מפחידה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  210. גיור המוני של ציבור פרו-ישראלי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  211. תחילתה של התרחקות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  212. אז יצאתם ממצרים, לא ביג דיל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  213. הארץ הפכה למרחב פרוץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  214. מנהיגות נשית. בלי סימני שאלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  215. שירתה המפוארת של דבורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  216. איה כל הנפלאות?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  217. התוכנית שנכשלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  218. יכולת להיות אחלה מלך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  219. מלכות טבולה בדם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  220. הבא בתור בבקשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  221. היה משהו טוב ביפתח?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  222. יפתח ממשיך להכות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  223. מה שלימדה אותנו אשת מנוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  224. שפל עמוק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  225. מה שהפיל את שמשון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  226. הקוד האתי של הלח"י

    הרב ד"ר יואל בן נון

  227. לא התכוונתי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  228. כל הדרכים מובילות אל מיכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  229. מי מכיר את העיר?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  230. סיבת הכשלון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  231. שמישהו יעשה כאן סדר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  232. מה שהשאירה לנו חנה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  233. רבן יוחנן בן זכאי הראשון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  234. אין קיצורי דרך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  235. תפיסה דתית מכשילה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  236. זה קרה באמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  237. פרק מעורר השראה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  238. הנבואה העממית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  239. מלך לפרקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  240. רק העם יחליט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  241. תפילה איננה תחנון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  242. נפרדים ובוכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  243. עכשיו נראה אותך מול פלשתים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  244. שיטת יונתן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  245. עייפים? תנוחו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  246. מי אתה דוד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  247. סוגר עליו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  248. 12 החגים הנוספים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  249. על נוב ועל טהרה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  250. העם דורש מלוכה יציבה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  251. בסך הכל הצלחתי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  252. שימו לב לגיאוגרפיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  253. חצה את כל הקווים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  254. היתה או לא היתה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  255. חגיגת הניצחון שלא התקיימה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  256. סוגיה ושמה: שלל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  257. איך נפלו גיבורים, ואיך נפלה האהבה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  258. הפילוג הקדום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  259. נקודות אור באפלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  260. האיש החזק בממלכת דוד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  261. אני לא חלק מזה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  262. העיר שאיחדה לה יחדיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  263. בשביל מה צריך עגלה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  264. בית המלוכה עדיין חסר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  265. מעשה סמלי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  266. הייתי רוצה לדעת יותר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  267. מחיר החסד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  268. גדולתו של יואב בן צרויה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  269. הסתבכות נוראה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  270. שאלתו של חובב התנ"ך התאילנדי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  271. ללמוד ולהיזהר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  272. צ'רלס וינגייט בשיחה אישית עם שאול

    הרב ד"ר יואל בן נון

  273. חכמה וקוץ בה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  274. החלום הגדול של דוד מתרסק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  275. מי מסוכן יותר - שמעי או ציבא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  276. הלך על בטוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  277. אתה תקרא תהילים בבית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  278. איפה הצדק?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  279. עד שיבשילו התנאים לפיצוץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  280. הנספחים לספר שמואל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  281. על מה אתה שר, דוד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  282. השירה האחרונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  283. אסור לספור אנשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  284. פרק חדש בתולדות ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  285. תהיה חזק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  286. מה כל כך מיוחד במשפט שלמה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  287. הקץ לשבטיות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  288. מה הביא את שלמה לצור?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  289. בין דת למדינה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  290. המילה שלא קיימת בלקסיקון של שלמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  291. להפוך את יתרו לדגם בינלאומי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  292. פרעה לא בא להתחבק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  293. ככה עושים פוליטיקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  294. לא הכל זהב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  295. עבדים היינו לשלמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  296. השבר לא פסח עליהם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  297. נבואה עממית בתנ"ך?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  298. סדר בספר מלכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  299. הסיפורים שמאחורי המספרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  300. בצד של מי אתה, אחאב?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  301. אליהו דומה למשה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  302. מסתפקים בנצחון חלקי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  303. נחלת אבותי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  304. המלחמה על רמות גלעד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  305. השליחות האחרונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  306. תורה ומיסטיקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  307. מלחמת כמעט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  308. משפט העבדים בישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  309. יש נביא בישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  310. אלישע על הרצף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  311. יש תקווה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  312. שליחות פוליטית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  313. שליח נאמן או מנצל הזדמנויות מדופלם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  314. קנאות יהוא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  315. מלכויות עולות ויורדות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  316. מימושה של נבואה עתיקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  317. להיכן נעלמו הנביאים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  318. התוצאה - כניעה דתית וחורבן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  319. עשרת השבטים הלא אבודים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  320. למרוד, להיכנע, או להימנע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  321. המערכה על ירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  322. מפלגת הכניעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  323. סדר הזמנים במלכות חזקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  324. מקור להשראה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  325. איך נפלת יאשיהו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  326. גדולי הרשעים האנונימיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  327. פתיחה סוערת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  328. נבואה לעוזיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  329. סופה של שחיתות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  330. נחמה תחילה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  331. הסוף לחגיגות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  332. שעת סילוק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  333. למה לא הקשבת לנביא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  334. מי השילוח ההולכים לאט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  335. ארבע סיבות לקריסה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  336. א-להים נמצא במפלות הגדולות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  337. משיח ואז קיבוץ גלויות, או להיפך?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  338. שירה על הגאולה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  339. משא לסרגון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  340. כל רשע בא יומו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  341. מצבת הגאווה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  342. זה טוב או לא טוב ליהודים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  343. ארץ צלצל כנפיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  344. נביא המונותאיזם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  345. בואו נעשה סדר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  346. האם סנחריב יצליח?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  347. למרד יהיו תוצאות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  348. עומדות היו רגליהם בשעריך, צור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  349. נבואות מרעידות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  350. אני שולח לך שיר מפוצל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  351. מזמור יום עצמאותנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מזמור קז נאמר בתפילת יום העצמאות, והוא מבטא הודיה גדולה לה' על נס קיבוץ הגלויות והגאולה.

    הגאולה היא תהליך, שיש בו מעלות ומורדות, אורות וצללים, שירת-חג ומשברים כאובים. השלימות עודנה רחוקה בכל התחומים: לא העם שלם עדיין ולא הארץ. לא התורה שלימה במציאות חיינו, ולא הגאולה. כל אלה מתפתחים והולכים. המבחן הוא בהכרת חסדי ה' בתוך המציאות החלקית והמיוסרת, לשיר ולהלל על כל מה שזכינו לו, ולא לקטרג חלילה בגלל המשברים והנפילות.

  352. יום הדין של הרשעים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  353. מורה מול תלמידים רעים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  354. מגילת העצמאות - פשר ומשמעות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: 2011 |

    הפילוג בין "יהודה" ל"ישראל" היה קיים מראשית ההסטוריה של עם ישראל, והגיע לשיאו בפילוג הממלכה לשתי ממלכות. אולם, ירמיהו ויחזקאל מתארים את האחדות בין יהודה לישראל כחלק מתהליך הגאולה. מגילת העצמאות מחברת בין העם היהודי ובין מדינת ישראל. האם החיבור הזה, המעצב את הזהות היהודית-ישראלית מצליח להגבר על הקיטוב שבין ה"יהודיות", לבין ה"ישראליות"? 

  355. תחזיקו מעמד, זה יעבור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  356. לא מוותרים על הקנה הרצוץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  357. פסח תמורת פסח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  358. משטר הצדקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  359. להיות צדיק בשש דרכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  360. דם, שליטה ונקמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  361. תוכנית ההתיישבות בנגב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  362. נשמע מוכר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  363. להקשיב, לתקן, ולהתפלל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  364. צופה לאופקים רחוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  365. הוגים כנביאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  366. שיעור בסיסי ליהודים מיואשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  367. באוזני שבויים ואסירים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  368. אל מול הפסילים ויוצריהם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  369. קיבוץ גלויות. כאן ועכשיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  370. העיט ממזרח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  371. קידוש החודש בקהילת "ביתא ישראל" באתיופיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    קהילת 'ביתא ישראל' באתיופיה, שמרה על ייחודה בתנאים קשים ביותר, תוך ניתוק מוחלט מרוב היהודים ומארץ ישראל. הם קיימו בעצמם לוח חודשים ירחי, קידשו חודשים על פי הראיה, והתאימו את הלוח לעונות השנה החקלאית‑שמשית.

     

    מתוך הספר "זכור ושמור", תבונות, תשע"ה. לרכישת הספר לחצו כאן

    לשמיעת השיעור לחצו כאן

  372. קהילות "ביתא ישראל" והלוח הירחי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  373. בת בבל הגאה והאכזרית - לחרפה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  374. עם קשה עורף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  375. מיהו הנביא הנבחר מבטן?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  376. הגלות - לא ספר כריתות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  377. בין ישעיהו לירמיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  378. נחמות ישעיהו ומשא נחום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  379. נביא מוצא להורג

    הרב ד"ר יואל בן נון

  380. אמונת הייחוד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  381. יהודה "עזובה ועצובת רוח"

    הרב ד"ר יואל בן נון

  382. איך עובדים את ה'?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  383. יד ושם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  384. השתלבות בכל מחיר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  385. מה יאכלו המסכנים בסוף הצום?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  386. מגששים באפלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  387. סוף סוף נחמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  388. מחיר הנבואה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  389. חתונה מאושרת?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  390. זעם על אדום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  391. נבואות ברוח מזמורי תהילים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  392. האם נותר עם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  393. להיות ראויים להשראת שכינה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  394. הקדשה חסרת תקדים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  395. מסע הטיהור מתחיל עכשיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  396. עוד הזדמנות לשבטי ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  397. טעות היסטורית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  398. בודד במערכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  399. נבואה מתוך חווית החיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  400. למה שונאים את ירמיהו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  401. לא עולות ולא תפילות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  402. קינה על העם ועל הארץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  403. נגד עבודת הפסילים הנבערת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  404. שליח להפצת דברי הברית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  405. מי רודף אחרי ירמיהו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  406. אזור הפשתים נשחת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  407. שופרות אזהרה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  408. הרגע שבו נסתמו תפילות הנביאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  409. נביא במשבר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  410. חילול שבת בירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  411. כל עוד החומר רך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  412. גיהנום וגן עדן בירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  413. מסכת העינויים והרדיפות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  414. תם זמן התיקון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  415. על התקוות ועל הכישלנות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  416. המדריך המלא לנביאי שקר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  417. התקווה לא תצמח מהשארית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  418. הגת המקראית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  419. שנת ההכרעה במלחמת העולם העתיקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  420. בין נבואת תוכחה לנבואת סיפור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  421. פרקי כניעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  422. חנניה - נביא אמת שטעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  423. צריך להיכנע. רק עד מתי?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  424. שיבת ישראל ויהודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  425. בזכות הנשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  426. התפילה הנבואית האחרונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  427. קול חתן וקול כלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  428. בין אתונה לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  429. אין תקווה לחברת השפע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  430. מפתח לפענוח נבואות ירמיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  431. פרק עצוב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  432. החורבן בשלוש גרסאות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  433. התקווה שהתנפצה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  434. בין משפטי האבות למשפטי התורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעו | | שעה ו- 8 דקות

    מה הקשר בין יעקב אבינו כשומר (חינם ושכר) בצאן לבן, לבין משפטי השומרים בתורה? נתבונן בקשרים בין דיני ח'מורבי מלך בבל (בן זמנו של אברהם), לבין סיפורי האבות בספר בראשית, ונבחן את האפשרות, שקווי הדמיון עם משפטי התורה מקורם במסורת האבות.

  435. מהו ספר הברית במעמד הר סיני?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעו | | שעה ו- 7 דקות

    "ספר הברית", שקרא משה באזני העם תחת הר סיני, ועליו אמרו בני ישראל "נעשה ונשמע" (שמות כ"ד ד-ח), לא יכול היה להכיל את התורה כולה – מה היה כתוב בו? מה אפשר לקרוא באזני העם כולו במעמד כזה?

     

  436. היעדרו של יום הכיפורים מימי שלמה עד נחמיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעו | |

    יום הכיפורים איננו שייך לראשית השנה, אלא לאחרית, לחיתום השנה הקודמת – היום האחרון בשנת חמה קודמת. כך פירשו גם המאירי והגר"א. נסביר לפי זה את היעדרו המפתיע של יום הכיפורים מחנוכת הבית לה' בימי שלמה – "אותה שנה לא עשו ישראל את יום הכיפורים" (ר' יוחנן, מועד קטן ט ע"א) – ואת היעדרו המדהים גם ממעמדי הפתיחה של בית שני, בימי זרובבל (עזרא ג'), ואפילו בימי נחמיה (ח').

  437. קבר אחים בדרך לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  438. זמנך עבר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  439. משנים כיוון, חוזרים למצרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  440. הוויכוח היהודי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  441. גדולתו של ברוך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  442. להמתין לרגע הנכון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  443. אשליית מצרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  444. ערי מואב הקדומות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  445. מלך כלבבו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  446. המגנט הגדול

    הרב ד"ר יואל בן נון

  447. תהליך נפילת בבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  448. בין ירמיהו למלכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  449. מעדיף להיות שפחה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  450. אין יותר ויכוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  451. מהסתלקות השכינה לתפילת קדושה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  452. ברוכים הבאים לתאטרון הנבואי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  453. כבודו בזקנו מונח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  454. לזכור ולא לשכוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  455. שירו שיר לקץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  456. טיסת חזון לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  457. אהה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  458. כבוד ה' יוצא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  459. חוזרים להתבשל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  460. זה סופו של צדקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  461. כזב אלך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  462. צדיקי אומות העולם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  463. הגפן שהתחפשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  464. לאן נעלמו אבות האומה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  465. פתרתם את החידה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  466. להסתדר בשלשות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  467. לביאה וגורים עלובים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  468. להיות כמו כולם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  469. על פרשת דרכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  470. אם אחת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  471. המוות הקטן והחורבן הגדול

    הרב ד"ר יואל בן נון

  472. קוצר ראיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  473. חזקה כמו צור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  474. בעיניים נוצצות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  475. גן עדן של פיניקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  476. משחק המעצמות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  477. ומה עם סופה של בבל?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  478. כשהארז הגדול קרס

    הרב ד"ר יואל בן נון

  479. היסטוריה של קריסות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  480. חוזרים לצופה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  481. הרועים, העדר והישועה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  482. מדרש עלילה – רקע למערכות קהלת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה העניין של מגילת קהלת? האם נוכל לומר שהמגילה מבוססת על עלילה של ממש? במאמר נציע שעלילת המגילה סובבת סביב סיפור ירושת כסא דוד

  483. מתי התחילה האיבה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  484. גאולה ללא תנאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  485. הישראלים באים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  486. הליכה טבעית או הליכה בצו ה'?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  487. קואליציה אירופית לוחמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  488. מכתב מאבא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  489. ארכיטקטורה נבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  490. חורבן הזהב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  491. מקדש מועט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  492. פשע מלוכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  493. איך מחנכים נשיא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  494. ועדת חקירה לפשעי מלוכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  495. עדיין אין פתרון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  496. ים המוות יקום לתחיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  497. מהפכת יחזקאל המהממת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  498. המשוגע הזה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  499. ד"ש מאיזבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  500. עוד אישה בוגדת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  501. שלב הגרורות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  502. פוליטיקה מפוחדת גברה על הכל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  503. מלחמת אחים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  504. נרדמו בשמירה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  505. רק על העגל לבדו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  506. מי קורא שם לילד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  507. מדוע גנבה רחל את התרפים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  508. קשת ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  509. אל תשמח ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  510. בקרבך אפרים שוכן קדוש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  511. בית אל מול ירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  512. אשור לא יושיענו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  513. מילים כקרבנות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  514. לכאורה, הכל פשוט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  515. חייבים לברוח לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  516. אדום - העם הטבעי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  517. מות דבורה מינקת רבקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  518. משל או מציאות?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  519. איפה ירושלים שלנו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  520. על גגות דמשק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  521. שבעה תיאורי מפלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  522. נבואת האבות וחכמת יוסף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  523. ראובן ויהודה - מאבק על מנהיגות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  524. כולנו טייסים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  525. פרות הבשן לא שומעות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  526. הנביא VS הדתיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  527. כשהנבואה פגשה את הפוליטיקה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  528. רמאים שומרי שבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  529. סיכום ביניים היסטורי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  530. העם ההוא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  531. תובנות מסיור באדום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  532. נביאים ולא צייתנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  533. חוצפתו של נביא ישראלי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  534. הסבר מבריק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  535. טוב מותי מחיי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  536. נביא מהשפלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  537. קינה על חברה מרושעת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  538. המלך שהיטה אוזן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  539. קוּמִי וָדוֹשִׁי בַת צִיּוֹן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  540. להרגיע או להכריע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  541. נבואות מיכה המוקדמות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  542. תמיד יצפו לך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  543. נינווה - סגירת החשבון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  544. הטראומה עדיין חיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  545. אף אחד בעולם לא יצטער

    הרב ד"ר יואל בן נון

  546. זעקת שבר נבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  547. מתי יתגלה הצדק?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  548. שלושה בתים וגעגוע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  549. הגנב שבמחתרת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  550. עבד עברי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  551. ארבעה דורות אחורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  552. מעשה בפּוֹעֵל פשוט שהעז להתלונן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  553. הפרק האחרון מנביאי בית ראשון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  554. משפטי התורה

    הרב ד"ר יואל בן נון | שעה ו- 3 דקות

    בתוך פרשת משפטים, בפרק כב פס' יט-ל, יש קובץ של מצוות, שאינן משפטים. מה העניין של מצוות אלו, וכיצד הימצאותן של מצוות אלו מייחד את חוקי התורה על פני חוקים אחרים?

  555. מאבק הזהות של משה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    משה הוא עברי שגדל בבית מצרי ומתגורר במדיין כשגדל. מיהו משה בתקופת חייו הראשונה – בעיני עצמו, בעיני סביבתו (במצרים/במדבר), בעיני עמו ובעיני התורה? 

  556. האם הגיע הזמן לבנות מקדש?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  557. מן היום הזה אברך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  558. היריעות הן המשכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  559. לרומא ובחזרה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  560. אלה ואלה מראות החורבן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  561. מי בז ליום קטנות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  562. דווקא המנורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  563. הכל תלוי בנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  564. האם נצום השנה בתשעה באב?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  565. האמת והשלום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  566. נבואת ה"מַשָּׂא" חוזרת לסיבוב אחרון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  567. חמור או סוס?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  568. חידת צאן ההרגה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  569. המספד הגדול בירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  570. הנבואה שלא נותנת לי מנוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  571. יד ה' הייתה זו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  572. כיצד הדת תשרוד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  573. מזבח התמלא דמעות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  574. מחכים לאליהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  575. הטוב מול הרעים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  576. עם ישראל מול מלכי רשע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  577. יש דברים שלא אומרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  578. תפילת בוקר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  579. לדעת להתוודות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  580. הכל חוזר לשאוּל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  581. תחושת האפסות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  582. שיר צעיר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  583. למה ה' תעמוד ברחוק תעלים לעתות בצרה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  584. הצדק אכן יופיע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  585. פן תשמחנה בנות פלשתים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  586. יָבָל, יוּבָל, תוּבַל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  587. על כמה מצוות העולם עומד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  588. מחיר הכוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  589. עם, זכרון, נצח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  590. שלא תצאו שקרנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  591. שירת ההודיה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  592. מזמור מכונן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  593. כך נשמעת בקשת ישועה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  594. שושלת לעולם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  595. לבד מול עדת כלבים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  596. זיכרונותיו של רועה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  597. מי יעלה ומי ישא ברכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  598. לפי סדר הא-ב, כמעט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  599. מי נקי כפיים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  600. מזמור לדוד האמיתי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  601. חרדת הנפילה לבור עמוק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  602. שירת קולות הרעם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  603. חנוכת (איזה) הבית?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  604. בדרך לניתוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  605. מיהו ה"מַשְׂכּיל"?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  606. שירה אובייקטיבית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  607. מי מפחד מאבימלך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  608. בין אויבים לשונאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  609. הלוחש מבפנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  610. חגיגה כוזבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  611. חידה סתומה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  612. למה לחיות עוד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  613. שיר הפוך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  614. נס רפואי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  615. היכן נמצא המשורר?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  616. סיפורי ניסים מימי קדם - ואיפה אנחנו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  617. שיר חנופה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  618. שיר צעיר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  619. על יללות, צפירות ואזעקות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  620. ירושלים - ועידה בינלאומית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  621. שאלה של (כמה) זמן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  622. בלשון ציורית, לא פילוסופית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  623. מלך מודה בחטאו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  624. לידיעת השב"כ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  625. למה לחזור שוב?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  626. האם אפשר לסמוך על בני אדם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  627. ממלכודת במדבר למלכודת בפלשת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  628. המבחן המוסרי הגדול של דוד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  629. נָקָם - רק מאלוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  630. פקודה ליום פקודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  631. על שושלות וירושות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  632. אין ביטחון באדם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  633. עם שחר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  634. זעקת פחד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  635. אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי!

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשס"ב |

    כיצד יש להבין את ביקורת המקרא? האם ניתן לקבל חלק מן התיזות של המחקר? מאמר תגובה למאמרו של הרב משה ליכטנשטיין

  636. תהילה ממדבר פורח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  637. זיכרונות מִיַם סוף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  638. שיר תודה מסכם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  639. שירים לא-להים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  640. זעקת הטובע, כירמיהו בטיט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  641. איש זקן מתחנן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  642. בן של

    הרב ד"ר יואל בן נון

  643. שאלת הגמול - השיא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  644. זעקה בוטה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  645. למנצח אל תשחת, אותנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  646. יחד יהודה וישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  647. לאן נעלמו הניסים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  648. עשרת המכות, פחות שלוש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  649. קינת החורבן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  650. יהודה וישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  651. עונש עקיף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  652. מיהו 'שופט עליון'?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  653. אחד מול כולם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  654. החיים הצומחים בינות לאבנים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  655. חסד ואמת, צדק ושלום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  656. שיא התחנון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  657. שיר אהבה לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  658. נפילה לבור עמוק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  659. התלונה הקשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  660. תפילה למשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  661. שבת של אחרית הימים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  662. זעקה להכרתת הרשעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  663. המסגרת של מזמורי קבלת שבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  664. המלכת ה' על העולם ועל ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  665. חותמים בתודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  666. בדרך תמים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  667. עולם חרב ועולם בנוי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  668. פסוקו של יום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  669. כל התורה על מזמור אחד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  670. מזמור נבואי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  671. מזמור שיר ליום עצמאותנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מזמור ק"ז בתהילים, הפותח את החלק החמישי של הספר לפי חלוקת המסורה, נאמר ע"י עדות המזרח בפסח, ותוקן ע"י הרבנות הראשית בראשותם של הרב הרצוג והרב עוזיאל להיאמר בפתיחת תפילות ליל יום העצמאות. הרב יואל בן-נון, במאמרו "שיר מזמור ליום עצמאותנו", טוען כי הרבנות הראשית עם קום המדינה רק חשפה את כוונתו המקורית של משורר התהילים, שייעד מזמור זה, כשיר נבואי, לכבוד עצמאותה של מדינת ישראל כמדינת קיבוץ גלויות.

  672. מהנהגת הנס, להנהגת הדיבור

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בדיבור הראשון של ה' למשה עם בוא בני ישראל אל הר סיני, מתואר ומוסבר שינוי כולל ומהפכני בהנהגת ה' את ישראל, מהנהגת הנס – להנהגת הדיבור.

  673. שירת ניצחון לעתיד לבוא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  674. המזמור הקשה מכל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  675. בעיה מוסרית, בעיה תאולוגית, בעיה היסטורית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  676. בא בטוב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  677. ממזרח שמש עד מבואו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  678. מעמד הר סיני - כפיה או חירות?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מהי מטרתו של מעמד הר סיני? מעיון בפסוקים עולה שהמטרה היא שבני ישראל יעבדו את ה' לא מתוך יראה נמוכה של פחד מוות, אלא מתוך יראת הרוממות שהיא חופשית. 

  679. עשרת הדברות - שנים עשר הלאווין

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בעשרת הדברות יש שנים עשר "לאווים", המתחלקים לשתי קבוצות של שש. נכיר את חשיבות המספר שתים עשרה, ומקומות נוספים בהם יש מבנה של שתים עשרה המתחלק לשתי קבוצות של שש, וננסה להבין את משמעות החלוקה הזו בעשרת הדברות.

  680. טעמי השבת בעשרת הדברות בשמות ובדברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בין לשון עשרת הדיברות בספר שמות לבין לשון הדיברות שבספר דברים ישנם הבדלים קטנים, למעט מצוַות השבת, שבנוגע אליה ישנו הבדל בולט בעיקר בהנמקת מצוות השבת. נראה את שני הנימוקים ומשמעותם, ולבסוף נבין שהם שני צדדים של אותה מטבע.

  681. עצת יתרו או דברי משה? (בין שמות לדברים)

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מינוי השופטים מוזכר פעמיים: גם בשמות וגם בדברים. ישנם הבדלים משמעותיים מאד בין שני המקורות, הרומזים על הבדלים בהשקפות עולם ביחס לשופטים ולמעמדם.

  682. עולם של חירות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  683. מי צריך את ההלל?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  684. קצר ולעניין

    הרב ד"ר יואל בן נון

  685. די לסבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  686. מי יחזיר את הכינורות האבודים לירושלים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  687. זה קורה!

    הרב ד"ר יואל בן נון

  688. זעקת הנפש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  689. שבנו לירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  690. בין בריאה להיסטוריה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  691. קובץ מזמורים קדום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  692. תכלית שנאה שנאתים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  693. זעקות דוד מהדהדות בלילה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  694. לא להיגרר לשיטות הרֶשַע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  695. במערה תפילה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  696. אם אשמתי, הריני מתחנן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  697. מציאות או חלום?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  698. מזמור בשני קולות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  699. לא מתעסק בשטויות שלנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  700. הללויה פי עשרה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  701. על מלאכים ומחלוקות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  702. ירושלים או תל אביב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  703. אל מרחבי אינסוף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  704. איזו חכמה הייתה לשלמה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  705. דברי מוסר ומילת חיבה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  706. תקשיבו לאמא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  707. למה "לא שמעתי בקול מוֹרָי"?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  708. מוותרים על השוטרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  709. האישה הרעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  710. בין דת למדע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  711. שתי נשים ושולחן ערוך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  712. אילו בנים תזכה לגדל?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  713. דעו מאין יצאתם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  714. איך מוצאים אישה טובה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  715. אם להכות, אז בעדינות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  716. פולחן של טעות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  717. איך מדבר חכם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  718. על חוכמה ואמונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  719. הרע שבעולם – מי אשם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  720. מלך מלכי המלכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  721. רגע לפני הזבחים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  722. דברי חכמים – קבצים חדשים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  723. תופעה הראויה ללעג ולבוז

    הרב ד"ר יואל בן נון

  724. היצירה המקראית בימי חזקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  725. מצעד כסילים ואיוולת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  726. זהירות מסעודות מסוכנות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  727. סוד החברות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  728. מיהו צדיק?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  729. ענווה וגאווה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  730. שמונה הדיברות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  731. מלך וחוכמת אמו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  732. איוב וספר בראשית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  733. השטן כמשל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  734. ענן שחור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  735. החיזיון של אליפז

    הרב ד"ר יואל בן נון

  736. אליפז חוקר את הבריאה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  737. ואז הגיעה ההתפרצות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  738. איוב פונה ישירות לאלוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  739. יש שופט ויש משפט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  740. משפט ישיר - איוב מול אלוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  741. מי יודע סוד החכמה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  742. האם יש תקווה לאדם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  743. רשע וטוב לו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  744. שנאה ותפילה זכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  745. רגע לפני שאמות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  746. המשך לא יבוא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  747. ספר הזיכרון של איוב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  748. ארס נחשים מצופה שוקולד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  749. רשעים מצליחים וחוגגים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  750. אליפז נגד איוב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  751. למצוא דרך לאלוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  752. הרשעים האמיתיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  753. צופר והחכמה הנעלמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  754. בלי שמץ של טוב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  755. איוב בלשון צופר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  756. החכם הוא עירום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  757. המענה האחרון

    הרב ד"ר יואל בן נון

  758. ההשפלה והמשטמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  759. איוב נשבע על צדקתו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  760. חידוש או חזרה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  761. במה שונה אליהוא מבלדד?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  762. הבט שמים וראה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  763. מהי השגחה פרטית?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  764. הסערה וההתגלות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  765. הבריאה כפלא חריג

    הרב ד"ר יואל בן נון

  766. עולם מופלא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  767. למה איוב לא חזר בו?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  768. מי יצוד את לויתן?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  769. על מה איוב התחרט?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  770. אליפז, הגזמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  771. ארץ תִרְצָה וירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  772. למה דומה דודי לצבי?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  773. החלום והמפגש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  774. טיול כלולות וחתונה בגן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  775. נמנום רגעי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  776. בנות ירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  777. שיר לעמק יזרעאל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  778. הגיעה עת החפץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  779. שפת הייסורים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  780. למשפחות מעורבות יש שני צדדים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  781. איפה ישנם עוד אנשים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  782. בעז מפתיע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  783. גאולת השדה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  784. שלבי ההתרסקות של ממלכת יהודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  785. מרוץ העמל הכרחי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  786. בין החכם לירא האלוקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  787. רק מעטים זוכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  788. חכם, עמל ונהנתן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  789. לעבודה ולמלאכה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  790. מי יודע מה טוב?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  791. אחת מאלף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  792. מיהו החכם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  793. משבר החכמה ושמחת החיים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  794. החכם בנאום סיכום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  795. כשאתונה הביסה את פרס

    הרב ד"ר יואל בן נון

  796. עליית זרובבל אל מול עליית עזרא

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסח | | שעה ו- 12 דקות

    עליית זרובבל היא עליה עצומה עם שאיפות גדולות: לחדש את מלכות יהודה ולהקים את בית המקדש הראשון מחדש. שאיפה זו דועכת בעקבות התחזקות צרי יהודה ובנימין וההתבוללות בעם. עליית עזרא היא עליה קטנה יותר ועם שאיפות צנועות יותר: לשקם את יהודה כקהילה דתית אוטונומית תחת שלטון פרס. אנו למדים מכך שכדי לשמר את הגאולה כשאיפה חיה לא מספיקה עליה גדולה אחת. יש צורך בעליות נוספות ובמאמצים בלתי פוסקים.

  797. בין עליית עזרא לעליית זרובבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  798. רגע היסטורי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  799. חזון על תקופת החשמונאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  800. רוח הקודש או נבואה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  801. תהפוכות המלחמות על ארץ ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  802. עד מתי קץ הפלאות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  803. מלך העולם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  804. כמו שלמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  805. מספרים וסודות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  806. אנחנו יחד נבנה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  807. אזהרות כנגד ירושלים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  808. המסמך הגואל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  809. אחרי החלומות הגדולים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  810. עזרא במשבר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  811. שיעור בהנהגת ציבור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  812. המאורעות שלא סופרו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  813. מבצע 52 הימים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  814. להחזיר את המקדש אל העם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  815. יהודה במלוא הודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  816. המערכה על השבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  817. קיצור תולדות אדם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  818. סיפורים בלתי ידועים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  819. נצחיות בית דוד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  820. נדודי השמעוני

    הרב ד"ר יואל בן נון

  821. התרחקות שבטי עבר הירדן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  822. ללא סוגריים מרובעים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  823. שבט בנימין תופס את מקומו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  824. מי ישבו בירושלים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  825. עיר דוד ורשימת הגיבורים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  826. קטעים אותנטיים מימי הנדודים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  827. נדודי ארון האלקים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  828. הכרעה צבאית ובינלאומית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  829. מקהלות הלויים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  830. ראשית תפילת הקבע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  831. האחדות העליונה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  832. מבוא לדברי הימים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    ספר דברי הימים נכתב בימי הבית השני, והוא נלחם על הזיכרון של בית דוד, ועל ברית ה' עם דוד למלכות עולם בירושלים, לבל יישכחו.

  833. ממלכת דוד בדרך למעצמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  834. לא היסטוריה, ספרות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  835. הבית מוכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  836. שבט לוי מתארגן מחדש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  837. משמרות המשוררים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  838. בוז לביזה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  839. הדום רגלי השכינה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  840. הבדל קטן ועמוק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  841. מי היו עבדי הממלכה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  842. הר הבחירה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  843. החידושים במקדש שלמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  844. האינסופי פוגש בסופי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  845. מה קרה אחרי תפילת שלמה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  846. יחסי החוץ של ממלכת שלמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  847. מה רצתה מלכת שבא משלמה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  848. המפנה בדרכו של רחבעם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  849. מסע שישק

    הרב ד"ר יואל בן נון

  850. חידת הגבירה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  851. מלכות אסא והמהפך

    הרב ד"ר יואל בן נון

  852. מהומות רבות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  853. הביקורת על אסא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  854. יעלה בקרוב כז

    הרב ד"ר יואל בן נון

  855. גדולת יהושפט

    הרב ד"ר יואל בן נון

  856. שקר המקהלה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  857. יהושפט וספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  858. מלחמה וישועה במדבר יהודה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  859. שיטות איזבל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  860. הכתובת מתל דן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  861. היזהרו מ'על אדם'

    הרב ד"ר יואל בן נון

  862. שלוש תקופות בחיי יואש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  863. המלכה מושלמת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  864. הטוב הרע ואמציה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  865. גדולת עוזיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  866. מלכות יותם והרביעיה השלישית של בית דוד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  867. אחז - הכניעה לאשור ולאלילות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  868. מהפכת חזקיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  869. פסח ביחד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  870. העבודה בבמות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  871. המקדש ביחזקאל - סתירות מול חוקי 'תורת כהנים' שבתורה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעז | | שעה ו- 8 דקות

    פרקי המקדש בספר יחזקאל מעלים תהיות רבות, כמו למשל: מדוע אין כהן גדול ביחזקאל? מדוע אין זהב במקדש יחזקאל? מה מקומו ותפקידו של 'הנשיא' במקדש יחזקאל? ועוד. בשיעור נתמודד עם שאלות אלו וננסה להבין מה היחס בין פרקי המקדש שביחזקאל לחוקים המופיעים בתורה. בסופו של דבר נרצה לענות על השאלה מדוע לא נגנז ספר יחזקאל?

  872. ביקש ה' לעשות חזקיהו משיח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  873. 'אני קהלת' – מקהלת קולות בתוך דמות אחת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעז | | שעה ו- 11 דקות

    בשיעור נדגים קריאה של קהלת כמחזה. 'החכם', 'העָמֵל', 'הנהנתן' (="הכסיל") מובילים את הוויכוח הנוקב על משמעות החיים אל מול המוות, ומול חוסר הידיעה המוחלט על עתיד מעשי ידינו (הטובים והמעוותים), בדורות שיבואו אחרינו; 'ירא הא-לוהים' מתייצב מולם, ועומד באומץ מול המוות, עד המוות עצמו, ועד להספדים. ועוד: מדרש עלילה היסטורי על סוף ימי שלמה.

     

  874. נביאים מול מעצמות - נבואות קדומות חלק א'

    ארבעה דורות - סיכום היסטורי

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בחלקו הראשון של המאמר נערוך סקירה היסטורית קצרה על ארבעת הדורות מבית אחאב עד בית יהוא, המאופיינים בעליות וירידות, מבחינה דתית ומדינית. נראה כי דברי הנביאים מגיבים למצבים המשתנים.

    בחלקו השני של המאמר נבחן באיזו תקופה עוסקים פרקים ד'-ח'(במלכים ב')? ומיהו "מלך ישראל" המוזכר בפרקים אלו? 

  875. נביאים מול מעצמות - נבואות קדומות חלק ב'

    נבואות קדומות בפתיחת עמוס והושע - פרספקטיבה נבואית

    הרב ד"ר יואל בן נון

    לרוב, הנביאים מתנבאים על המתרחש בתקופתם או על העתיד. מדוע עמוס הנביא מתייחס לאירועים שהתרחשו זמן רב לפניו? ומדוע מזכיר את נבואות הנחמה של הדור הקודם דווקא כשהוא מוכיח את ישראל? שאלות אלו מובילות להבנה שעמוס מצטט "נבואות קדומות", שנאמרו ע"י נביאים מאוחרים בכדי לחדד את המסר הנבואי. 

  876. מלכות מנשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  877. מהפכת יאשיהו וספר התורה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  878. ההזדמנות השביעית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  879. הפסח והברית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  880. האם אפשר לצוות על שופטים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 7 דקות

    מה מעמדם של השופטים ביחס לה' ולחוק? בתפיסת העולם הפשוטה, לשופטים אמנם יש סמכויות אך אין עליהם מצוות, מכיוון שאין מי שיצווה אותם. הצדק והיושר אמורים להיות חקוקים בלבם, כפי שגם עולה מעצת יתרו. אך התורה מצווה גם על השופטים, ולא מניחה שהשופטים הם בעלי אופי ייחודי, ולכן מצווה גם עליהם. השופטים אינם עוד "בני עליון" אלא הם "בני תמותה" ויש הכרח לצוותם.

  881. חלומות וחזיונות – מתי ומדוע ארמית בתנ"ך?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 6 דקות

    פרקי עזרא (מפרק ד', ז) עוברים לארמית עם כתבי השטנה, וחוזרים לעברית (בפרק ו', יט) עם הפסח, אחרי חנוכת הבית השני; פרקי דניאל (מפרק ב', ד) עוברים לארמית בשיח החלומות הראשון, לפני נְבֻכַדְנֶצַר, ממשיכים בארמית עד חלום ארבע המלכויות (סוף פרק ז'), וחוזרים לעברית עם חזון הקריסה של מלכות פרס על ידי "הצפיר", אלכסנדר מוקדון. מדוע השתמשו ספרי המקרא בארמית, והאם יש לכך משמעות?

  882. חמישה נביאים בימי יאשיהו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 6 דקות

    שלושה דברים משותפים למנשה מלך יהודה, וליאשיהו נכדו – שניהם עלו למלוכה כילדים, שניהם הובילו מהפך מדיני, דתי ותרבותי, ביחס לקודמיהם – שניהם כפו את המהפך בתקיפות וביד קשה ביחס למתנגדים מבית. בכל שאר הדברים היו מנשה ויאשיהו שני הפכים מוחלטים – התבוללות במרחב האלילי בימי מנשה, מול חזרה אל ברית התורה בכל תוקף, על ידי יאשיהו. כך עלינו להבין ממי יכול היה יאשיהו ללמוד בגיל כה צעיר? בשיעור נראה שהסוד צפון בצפניה הנביא, ראשון לחמשת הנביאים בימי יאשיהו – ואחריו, ירמיהו הצעיר, נחום, חולדה, וחבקוק.

  883. מה בין תולדות אדם לתולדות שם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  884. האם ייתכן היתר עיסקה לפי התורה? - על איסור ריבית בימינו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה

    פסוקי התורה באיסורי נשך וריבית מדגישים את הקִרבה, לא להטיל נשך על "אחיך", על "עני עמך", ומתירים בפירוש לעשות כך לנכרי. מכאן, שריבית ונשך אינם כמו גזל וגנבה, אלא חסד מיוחד בין אחים מכוח יציאת מצרים. להבחנה זו יש משמעות חיונית בעולם של כלכלה מודרנית, היוצרת מקום הכרחי ל"היתר עִסקה" מול בנקים וחברות אשראי. אך, אין מקום להיתרים כאלה בין אנשים פרטיים מישראל, שהרי התורה אסרה זאת במלוא החומרה. יש לכך משמעות הלכתית, כלכלית וחברתית.

  885. על הכפילות שבסיפור המבול

    הרב ד"ר יואל בן נון

    סיפור המבול מופיע בכפל תיאורים, באחד משמש שם 'א-להים' ובשני שם 'הוי"ה'. שם 'א-להים' הוא שם כללי, אובייקטיבי וסמכותי, לעומתו, שם 'הוי"ה' הוא שם פרטי, שמבטא קשר אישי בלתי אמצעי. שני המבטים, האובייקטיבי והסובייקטיבי, משלימים זה את זה. מהתיאור בשם 'א-להים' צומחת 'יראת א-להים', ומהתיאור בשם הוי"ה צומחת אהבת ה'.

  886. נביאים מול מעצמות- נבואות קדומות, חלק ד'

    הרב ד"ר יואל בן נון

    פרק ב' בהושע מתייחס בתוכחתו לעבודת הבעל, עבודה זרה כנענית שהושמדה מישראל יחד עם אובדן בית אחאב. מה עניינו של פרק זה בפי הושע, המנבא כמאה שנה לאחר מכן? בעזרת הבנה מדויקת של משל 'אשת הזנונים' והביטוי 'דמי יזרעאל' בפרק א', נוכל להבין כי פרק ב' הוא ציטוט של נבואה הקדומה להושע, מימי הבעל, והוא בא להשוות בפני השומעים את חטאי בית יהוא לחטאי בית אחאב.

  887. נח ומשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    ישנו דמיון רב בין מהלך חייו של נח לזה של משה רבנו. הדמיון במאורעות מעמיד אותנו על הפער התהומי שביניהם, בין צדיק שדואג רק לעצמו לצדיק המוסר את נפשו על הצלת הדור.

  888. יוסף, מה עם טלפון לאבא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  889. ברכת יעקב למנשה ואפרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר נעסוק במספר נושאים יסודיים בפרשת ויחי. ראשית, נבחן את סיפור פגישתו של יעקב עם מנשה ואפרים וברכתו להם - מתי התרחשה, מה ביקש יעקב להשיג, והאם עלתה בידו. בנוסף, נסקור את ברכות יעקב לבניו על פי מאפיינים היסטוריים וגיאוגורפיים. תוך כדי, נדון בייחודם של שבט יהודה ושבטי יוסף, מנשה ואפרים, בינם לבין עצמם ולמול השבטים האחרים. 

  890. ברית המילה וברית בין הבתרים ביציאת מצרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    שתי בריתות כרת הקב"ה עם אברהם אבינו בפרשת לך-לך: ברית בין הבתרים וברית המילה. אחת היא ברית עלומה של עתיד רחוק, והשניה ברית מעשית וקרובה המשפיעה על הטבע לתמיד. במאמר מורחב זה נראה כיצד מטרת ההוצאה ממצרים קושרת את הביטויים השונים משתי הבריתות, ומאחדת את שמות ה' השונים -  'הוי"ה' מן הברית האחת ו'א-להים' מן השניה - לכדי ברית מאוחדת של 'אני ה' א-להיכם'.

  891. הברית המשולבת של יציאת מצרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  892. ברית בין הבתרים וברית המילה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר זה נעסוק בשתי הבריתות שזכה להן אברהם: ברית בין הבתרים וברית המילה. נעמוד על ההבדלים בין שתי הבריתות, המייצגות שני סוגים שונים של קשר עם ה' ועם הארץ, ומתוך כך גם שתי תפיסות עולם לגבי ההיסטוריה והשלטון בארץ ישראל.

  893. פסח מצרים ופסח סדום

    הרב ד"ר יואל בן נון

  894. מדוע ירד אברהם למצרים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    האם חטא אברהם בכך שירד למצרים ואמר על שרה `אחותי היא`? מתי הובטחה הארץ לאברהם - מייד כשעלה לארץ, או רק אחרי שנפרד מלוט? מה משמעות ההקבלות בין ירידת אברהם למצרים לבין שעבוד בני ישראל במצרים?

  895. ניסיון העקידה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה פירוש הביטוי `הר המוריה`? מה משמעותו של ניסיון העקידה? האם ידע אברהם בלכתו לעקדה שבסופו של דבר יצחק לא יומת?

  896. מה בין 'אני' ל'אנכי' בלשון התורה

    לזכר ד"ר יחיאל בן-נון ז"ל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    מדוע רוב הלשונות השמיות השתמשו ב'אנא' או ב'אנכ', ולשון המקרא משתמשת בשתיהן, וכיצד? "אנכי עשו בכרך" (בפי יעקב), מול "אני בנך בכרך עשו" - "אני ה'..." בפתח חלום יעקב, מול "והנה אנכי עמך..." בהמשכו - "אנכי..." בסנה, מול "אני ה'" במכות מצרים; "אני ה' אשר הוצאתיך מאור כשדים" מול "אנכי ה' א-להיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" - מנין ש'אנכי' הוא דיבור ראשון? 

  897. לא צריך לעשות קניות לשבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  898. להצליח לשלב אהבה ויראה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  899. תנו כבוד!

    הרב ד"ר יואל בן נון

  900. סל מצות, סל תלאות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  901. המעבר למשפט מוחלט בפרשת משפטים

    הרב ד"ר יואל בן נון | 50 דקות

    באמצע פרשת משפטים עוברת התורה ממשפטים המותנים של 'אם... אז...' למשפטים מוחלטים של מותר ואסור. באופן זה ממסגרת התורה את משפטי החברה עם משפטי ה' המוחלטים, ומחברת את המוסר האנושי לציווי הא-להי.

  902. משפטי התורה מול דיני המזרח הקדום

    הרב ד"ר יואל בן נון | שעה

    בחפירות ארכיאולוגיות נמצאו כמה קבצי חוקים מתקופות הקודמות למתן תורה, בעלי דמיון רב לפרשות המשפטים. נראה כי כבר הרמב"ן 'ניבא' את האפשרות למציאת דמיון כזה, וכן הרב קוק מסביר כי מקור הדמיון הוא מן המצוה הקדומה שנצטוו בני נח בדינים. בעקבות כך נחקור את הדמיון ביניהם ונעמוד על הדגשים השונים בכל מקום.

  903. בין דיני המזרח הקדום לתורה

    הרב ד"ר יואל בן נון | 59 דקות

    בהמשך לשיעור הקודם, נראה את ההבדלים בין משפטי התורה לדיני המזרח הקדום - המבטאים הן סטנדרט מוסרי גבוה יותר, והן את מקור המשפט בציווי הא-להי. בנוסף, נזהה את מימושם של כמה מדיני קדם בסיפורי האבות.

  904. מה מיוחד בקטורת?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  905. סנגוריה על אהרן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  906. האופציה לעם חילוני

    הרב ד"ר יואל בן נון

  907. איך הגעתם למספר הזה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  908. 39 - מספר מקודש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  909. שקט, רוצחים פה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  910. מדוע קדמה פרשת משפטים לפרשיות המשכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    הבאת פרשיות המשכן מיד לאחר פרשת המשפטים דורשת להבחין בקשר ביניהם, עליו בנויה כל תורת הנביאים: השראת השכינה היא זכות, שהתנאי לה הוא השתתת חברת צדק ומשפט.

  911. הנשים שסביבו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  912. א-לוהים מחפש את הויכוח

    הרב ד"ר יואל בן נון

  913. השדה והמערה: יצחק בארץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מדוע היה חשוב לאברהם המשא ומתן על רכישת המערה והשדה בה היא נמצאת יותר מזריזות בקבורת שרה? מתוך ההבנה שאברהם ניצל את ההזדמנות לקנות אחוזה בארץ, נעסוק בחשיבות ארץ ישראל בעיני אברהם, ובייחודיותו של יצחק השוכן בארץ. אגב הדברים, נדון במחלוקת הראשונים לגבי עיסוקם ועושרם של האבות.

  914. אל רע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  915. המכה הראשונה - תנין. לא דם.

    הרב ד"ר יואל בן נון

  916. טירוף מערכות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  917. מפגשי ירח ושמש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  918. בניה ומבנה בפרשות המשכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    המאמר עוסק בתבניות והקבלות במבנה פרשיות הציווי על המשכן. דרכן הוא עומד על היחס בין קדש הקדשים לקדש, בין הכלים השונים ובגדי הכהונה, ובין פרשת תרומה לפרשת תצוה.

  919. בלי טובות מפרעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  920. מגילת העצמאות הראשונה שלנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  921. לט אבות מלאכות בשבת - מן המשכן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בפירוט בניית המשכן מופיעה רשימה של 39 חלקי המשכן אותם צוו ישראל להכין, ומכאן כנראה למדו חז"ל את מספר מלאכות השבת. נראה את הסודות השונים המסתתרים בלימוד המלאכות מרשימה זו.

  922. החולשות של משה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  923. החברים הכי טובים של בני ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  924. שלושה סוגי נישואין

    הרב ד"ר יואל בן נון

    האבות והאימהות מציגים בפנינו שלושה מודלים של נישואין: נישואי כבוד (אברהם ושרה), נישואי שידוך (יצחק ורבקה) ונישואי אהבה (יעקב ורחל). לכל מודל חסרונות משלו, אולם חסרונות הנישואין של יצחק ורבקה בולטים במיוחד: אין להם שפה משותפת, כל בן-משפחה חי לעצמו והפער בין בני הזוג ובין שני האחים הוא עצום ותהומי.

  925. אפרים ומנשה - כראובן ושמעון יהיו לי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  926. יעקב וישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    יעקב אבינו נושא שני שמות, 'יעקב' ו'ישראל', פעמים שהתורה משתמשת בשם 'יעקב' ופעמים בשם 'ישראל', מה עומד מאחורי הבחירה באחד משני השמות? ומדוע בפגישתו עם יוסף התורה מרבה להשתמש בשם 'ישראל'?

  927. יעקב ורחל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    כיצד מזימת לבן להחליף את רחל בלאה צלחה? במאמר זה נעסוק בסיבה לכך במישור האלוקי וכן מדוע רחל שיתפה פעולה במזימה של אביה. כמו כן, נעמוד על  קשר הנישואין הייחודי של יעקב ורחל.

  928. מעשה ראובן

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה ראה ראובן לשכב עם בלהה פילגש אביו? חז`ל פירשו שהוא קנא את קנאת אמו, אך ייתכן שהוא ביקש להכריע בדרך זו את המאבק על ירושת אביו. כאבשלום בשעתו, ששכב את פילגשי דוד לעיני כל העם, אף ראובן מבקש להודיע ולפרסם כי הוא הבכור והוא היורש. עונשו - מידה כנגד מידה - היה נטילת הבכורה והעברתה ליוסף.

  929. הזכרת שם ה' והיעלמותו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בפרשיות יוסף והאחים מופיע שם הוי'ה ונעלם חליפות. הוא מופיע בתחילת סיפורו של יוסף, אך אינו מופיע בסיפור מכירת יוסף, ירידת יהודה מאת אחיו, וכן בהמשך הפרשיות. מדוע נעלם שם הוי`ה? מדוע הוא אינו מופיע עוד בספר בראשית, עד מעמד הסנה שבתחילת ספר שמות?

  930. פתרון חלומות פרעה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מדוע קיבל פרעה דווקא את פתרונו של יוסף לחלומותיו, ולא את פתרונות החרטומים? ניתן להצביע על שני הבדלים בין פתרון יוסף לבין פתרונות החרטומים: יוסף פירש את החלומות כדבר אלוקים על עתידה הלאומי של מצרים, ולא על עתידו הפרטי של פרעה; וכן הוא הוסיף הצעת פעולה עובר לפתרון החלומות.

  931. שש מול שש

    הרב ד"ר יואל בן נון

  932. לאבותינו האביב לא היה חג

    הרב ד"ר יואל בן נון

  933. חופש ושיוויון, ערכים הפוכים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  934. פתרונות יוסף ומטרתו במפגש עם אחיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    במאמר זה נדון בשני נושאים. ראשית, נבחן את ההבדל המהותי בין פתרון החלומות של יוסף לבין החרטומים. עיקר המאמר יעסוק בתשובה לשאלה השורשית שהעלה הרמב"ן כאשר הגיע לארץ ישראל: מדוע לא שלח יוסף להודיע לאביו שהוא בארץ מצרים. נסקור את שני הפירושים המקובלים, התולים זאת בניסיון להגשים את החלומות או במבחן לאחיו, ונציג את הקשיים שבהם. מתוך כך, נעלה גישה שלישית, לפיה יוסף כלל לא ידע שאביו מתאבל עליו, ואף חשש שאביו שיתף פעולה עם אחיו במכירתו למצרים.

  935. איש הסוד ואיש הנחמה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  936. 41 יום ליולדת זכר, 81 יום לנקבה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  937. מחלה מוסרית

    הרב ד"ר יואל בן נון

  938. בלי סודות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  939. לא רוצה? אל תקריב

    הרב ד"ר יואל בן נון

  940. זה מה שהבאת? מצה ומלח?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  941. מה רע בלשתות דם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  942. אז מה בתפריט?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  943. ימי המילואים כימי הכיפורים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  944. ימים נוראים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  945. הקדושה מסוכנת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  946. ריכוז הפולחן

    הרב ד"ר יואל בן נון

  947. מקדושת המשכן לקדושת הארץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  948. בין "אני ה' אלוקיכם" ל"אני ה'"

    הרב ד"ר יואל בן נון

  949. הוצאות להורג - לא אצלנו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  950. כהן בעל מום, במקדש?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  951. זכר יציאת מצרים וחגיגת הכניסה לארץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  952. עין תחת עין

    הרב ד"ר יואל בן נון

  953. הזדמנות של פעם ביובל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  954. גאולה, תשובה, ושיבה אל הארץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  955. מנהג ספירת העומר בביתא ישראל

    הרב ד"ר יואל בן נון

  956. שמש או ירח? שמש וירח!

    הרב ד"ר יואל בן נון

  957. הארץ הזאת

    הרב ד"ר יואל בן נון

  958. ככה לוותר למלך סדום?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  959. ה' מתחייב לאברהם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  960. האם חטאה שרה?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  961. ההבדל בין צדיק לנביא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  962. רוצה מערה? קח את כל השדה

    הרב ד"ר יואל בן נון

  963. אל תיקח את בני ל'שם'

    הרב ד"ר יואל בן נון

  964. אב המון גויים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  965. זבולון? זה על שם הסבא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  966. מפגש חם, שלום קר

    הרב ד"ר יואל בן נון

  967. שמעון ולוי - החטא ועונשו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  968. מבצע החילוץ של פרץ

    הרב ד"ר יואל בן נון

  969. ה' עימו

    הרב ד"ר יואל בן נון

  970. לא תשכח!

    הרב ד"ר יואל בן נון

  971. מחיר הפילוג - גלות

    הרב ד"ר יואל בן נון

  972. שם ה' נעלם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  973. הטעות של יוסף

    הרב ד"ר יואל בן נון

  974. סיפורים מן העתיד

    הרב ד"ר יואל בן נון

  975. בני הערובה של השלטון המצרי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  976. צבא ההגנה של בני לוי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  977. מוספי הציבור

    הרב ד"ר יואל בן נון

  978. נבואת בלעם

    הרב ד"ר יואל בן נון

    בלעם לא נתנבא בהכרח בשם ה', אלא טעה בקסם וניחוש ובאמונה בריבוי אלים. התורה מביאה את סיפורו כדי להחזיר לנו את האמונה בעם ישראל דרך הברכות מפי נביא הגוים, ולהבהיר שה' לא עוזב את ישראל -  לא בהשגחה, ולא בנבואה.

  979. מעמד הר סיני והר פארן כהתגלות אחת נודדת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 3 דקות

    מקריאת התורה בתיאור מעמד הר סיני אנו מתרשמים שמעמד זה היה אחד ויחיד לכל הדורות. אולם פתיחת ברכות משה מצביעה על כיוון שונה - התגלות ה' לנביאים ולישראל עמו כהופעה נודדת ומתמשכת. בשיעור זה נראה מקורות מקראיים נוספים שהולכים אף הם בכיוון זה. כמו כן, נבחן כיצד כיוון זה נותן מענה לשאלת מיקומו של הר סיני.

  980. המקומות החסרים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  981. ספר דברים - תורת האדם

    הרב ד"ר יואל בן נון

    ספר דברים חוזר על עיקרי התורה מנקודת מבט של האדם, ושל הנוכחות בארץ ישראל השלמה משני עברי הירדן. עם זאת, נאומיו של משה מהווים המשך ישיר לדברים שה' צווה להעביר לעם כבר במעמד הר סיני.

  982. סתירות מדומות בין ספר שמות לספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בשיעור נראה דוגמאות לסתירות מדומות בין ספר שמות לספר דברים. האם דברי משה בספר דברים הולמים את עצת יתרו? מה בין עבד עברי בספר שמות לאמה עבריה בספר דברים? נראה כי סתירות אלו הן לא סתירות בהשקפת עולם, אלא הן מדומות, נפתרות בהבנת עומק פשוטו של מקרא. קריאה זו נוסכת הבנה חדשה על הפסוקים. 

  983. יידוע חלקי ומשמעות 'המקום אשר אזכיר את שמי'

    לזכר ד"ר יחיאל בן-נון ז"ל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה

    בעברית המקראית ישנם כמה סוגים של ידוע, שהבנה נכונה שלהם תעזור לשפוך אור ולדייק פסוקים הנראים כסתומים. נדגים זאת על ידי יחודו של 'המקום אשר אזכיר את שמי' וההבנה כי מדובר אמנם בהגדרה גמישה, אבל עם סיוג מדויק דוקא למקום מסוים בכל פעם.

  984. קריאת שמע המורחבת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    עניינה של פרשת שמע מתפרש על טווח רחב של פסוקים, המתוחמים בפרשיות 'שמע' ו'והיה אם שמע' אותם אנחנו קוראים. במהותם, פרקים אלה מפרטים את ראשוני הדיברות, ומהווים מעין 'תקציר' לעיקרי התורה והמצוות.

  985. חידת שכם בסיפור ההתנחלות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשס"ה | |

    לאן נעלם מלך שכם ברשימת המלכים? יעקב ובניו יורדים מצרימה, אך לאן נעלמים כל האנשים שבאו עם אברהם ויעקב לארץ כנען? מה קורה בשכם לאחר שיעקב ובניו עוזבים אותה? מה קרה לברית אותה כרת יהושע בשכם? 

  986. מעמדי גיור המוניים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשס"ח | |

    בשיעור נלמד דרך הלכות גיור ברמב"ם על מעמד גיור המוני. במעמד הר סיני נערך גיור המוני לעם ישראל, נראה כי גם יהושע ערך גיור המוני בפרק כ"ד. את מי יהושע גייר? האם הגיור צלח? נדבר על סוגיית הגיור בימינו ועל ההתמודדות עם הדילמות העולות מתוכה. 

  987. 'מדוע הלך הנביא ערום ויחף שלוש שנים?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 5 דקות

    לאורך ימי המלוכה, החזיקו הנביאים בקו פוליטי ברור ואחיד - שלא להכנס בברית עם צבות ומלכויות זרות, בין למלחמה ובין לכניעה. כאשר ישיעיהו רואה את הפתוי שהיה לחזקיהו להצטרף לפלשתים ולמצרים במערכות החוזרות אל מול מלך אשור, הוא נוקט בצעד דרמטי של מחאה על מנת להניא אותו מכך.

  988. פרקי נחמה או נביאים נהרגים - פרקי ישעיהו מימי מנשה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 3 דקות

    נבואות ישעיהו (מפרק מ' ואילך) מתארות מאבק נבואי חסר תקדים נגד עבודת אלילים גסה ובוטה בתוך החברה היהודית - שמתאימה רק לימי מנשה - ורדיפה קשה וחמורה של הנביאים מתנגדי השלטון עם עינויים והוצאות להורג לעיני צופים רבים. עבודת האלילים התפשטה בין היהודים מתוך ייאוש מאמונת ה' אחרי חורבן ממלכת ישראל, ערי השפלה ביהודה, וראשית הגלות. דווקא בימי האפלה ההם היו נבואות הנחמה 'קרש ההצלה' היחיד, ולפיד התקווה של תלמידי הנביאים שהאמינו ביציאה העתידית מחושך לאור, עם השיבה מהגלות.

     

  989. ה' נסי ... מדֹר דֹר

    לזכר אמו"ר ד"ר יחיאל בן-נון ז"ל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה

    אבי מורי ד"ר יחיאל בן נון ז"ל הסביר את "מלחמה לה' בעמלק מדֹר דֹר" כ'מעולם' (ארץ המוריה - פרקי מקרא ולשון, עמ' 111-89). מלחמות עמלק ליוו את בני ישראל לא רק "מדֹר דֹר", אלא גם בהמשך הדרך - בנסיעה "מֵהר ה'" מיד ביציאה מסיני, ובעליית המעפילים שם פגשו בני ישראל את "העמלקי" עם "הכנעני" והוכו קשות. כל זה רקע לחומרה המיוחדת של המלחמה בעמלק בימי שאול ודוד, ולזיכרון לדורות מספר דברים, דרך מגילת אסתר, ועד ימינו.

     

  990. מסע המלכים וברית בין הבתרים - השתקפותם בספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 3 דקות

    אחת ההפתעות בפתיחת ספר דברים זו ההקבלה ההפוכה (גיאוגרפית-היסטורית) בין מלחמת המלכים בעבר הירדן, לבין המסע והמלחמות של בני ישראל בעבר הירדן בהנהגת משה  - רשימת עמים ומקומות אלה איננה מופיעה עוד בשום מקום אחר.
    מלחמת המלכים בבראשית (י"ד) היא הקדמה לברית בין הבתרים (ט"ו), והביטויים של ברית בין הבתרים הם אופייניים מאד לספר דברים  - מה נוכל ללמוד מן הקשר הזה בין בראשית ודברים, מאברהם על משה, וממשה על אברהם?

     

  991. קריאת שמע המורחבת - מדוע קיצרו חז"ל?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 5 דקות

    מצוות אהבת ה', יראתו ועבודתו, והרחקת עבודת האלילים בכל צורותיה הן עיקרי הדיברות הראשונים ('אנכי ולא יהיה לך'), והן מתפרטות ומתרחבות בכל הפרשיות של 'קריאת שמע המורחבת', מ"שמע ישראל..." עד סוף "והיה אם שָמֹעַ"  - בקריאה מדויקת נמצא בפרשיות אלה פעמיים "שמע ישראל"; פעמיים "ואהבת את ה' א-להיך"; פעמיים "את ה' א-להיך תירא, ואֹתו תעבֹד... ובשמו תִשָבֵעַ"; והקבלות נוספות.
    אחרי שנתחיל להבין את הפרשה הארוכה, נשאל גם מדוע 'הסתפקו' חז"ל ב'תקציר' המכיל רק את הפתיח ואת הסיום בתפילה, בתפילין ובמזוזות?
     

  992. מהפכה נטולת דם

    הרב ד"ר יואל בן נון

  993. "ולא יורה שם חץ" - הברכה והתעלה

    להבנת הביצור בעיר דוד ונקבת חזקיהו - המסלול, השיטה והכתובת

    הרב ד"ר יואל בן נון

    מה עומד מאחורי מערכת הביצור של פיר וורן? במאמר ננסה להציע הסבר מקיף, הכולל את מסלול הנקבה, שיטת החציבה והכתובת, מטרת חזקיהו בחציבת הנקבה והסיבה שבגינה התנגד ישעיהו הנביא לכך. נראה שחזקיהו סבר שהנקבה הכרחית בשביל למנוע את יריית החיצים על העיר וכיבושה. ישעיהו מוכיח אותו על כך, משום שה' מביא את התשועה גם ללא נקבה, ויתרה מכך - לטווח הרחוק עדיף שירושלים תעמוד מול הבבלים בלי הנקבה, תיכנע ותשרוד.

  994. השממה תביא להישענות על ה'

    הרב ד"ר יואל בן נון

  995. בתולת ישראל, חתן, כלה בנביאים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשס"א | | 8 שעות ו- 1 דקות

    השוואת יחסי הקב"ה וישראל לאיש ואשה אינה מופיעה בתורה כלל, אך מופיעה רבות בספרי הנביאים.  במקום, התורה משתמשתת ביחסי אב ובן, וכן בעבד ואדוניו.  ננסה לעמוד על טיב משמעות הבדל זה, ולמה הנביאים בחרו להשתמש בדימוי הזה כאשר התורה אינה משתמשת בו.  

  996. האם ההלכה מתעלמת מפשוטו של מקרא?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשס"א | | שעה ו- 9 דקות

    קיימות שתי גישות באשר לקשר בין פשוטו של מקרא להלכה.  הגר"א סבור שאין קשר ביניהם, ואדרבה ההלכה היא הלכה, והמקרא הוא מקרא.  הרמב"ן סבור שישנה זיקה בין השניים, והוא טורח להסביר את מדרשי ההלכה לאור פשטי המקראות.  השיעור יעסוק בגישתו של הרמב"ן, ולראות מה הרמב"ן עושה במקומות הקשים שבהם נראה שישנה סתירה חזיתית בין ההלכה לפשוטו של מקרא.  

  997. 'החכמה הנעלמת' - הוויכוח בין איוב וצופר

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשסט | | שעה ו- 4 דקות

    בשיעור נעיין בוויכוח של איוב ושל צופר הנעמתי על החכמה הנעלמת. צופר מתאר את החכמה הנעלמת שבה לא רואים גמול ישיר על המעשים - ה' מעניש את האדם הישר רק על חלק מחטאיו ואילו הרשע מצליח והוא אינו יודע שמתוך ההצלחה תגיע מפלה גדולה. מענה צופר השלישי חסר מן הספר. במקומו מופיע בפרק כ"ח מענה איוב לצופר. במענה זה איוב משתמש בלשון צופר ואומר לו שאין הוא יכול לדבר בשם החכמה הנעלמת כיוון שרק ה' יודע אותה.

  998. ראש חודש - מבט שמימי ומבט ארצי

    הרב ד"ר יואל בן נון

  999. למבנה פרשות יתרו - משפטים

    הרב ד"ר יואל בן נון

  1000. מזמורי קבלת שבת ומזמורי ההלל

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפ"ג | | שעה ו- 5 דקות

    בספר תהילים יש צמדי מזמורים ויש גם כמה קבוצות של מזמורים המסודרים בשרשרת, כמו שירי המעלות, מזמורי הללויה, ועוד. בשיעור נתייחס למזמורי קבלת שבת, נבין מדוע אנו אומרים אותם בסדר מהופך, ומה עושה שם מזמור צד? בנוסף נעסוק במזמורי ההלל ובמשמעות של הביטוי 'הלל שלם' כחיבור בין הצלה אישית להצלה לאומית.

     

    שיעור זה מוקדש לעילוי נשמת יהודה פישל בן יצחק ובשה בת מנשה; אליעזר צבי הירש בן חיים מנחם ולאה בת אהרון יוסף על ידי דוד ורבקה כהן

     

     

  1001. איך מונעים מריבות?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  1002. סדר ומבנה בספר דברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפא | | שעה ו- 10 דקות

    מהו המבנה של ספר דברים? בשיעור נראה שספר דברים בנוי מרצף של יחידות בעלות מבנה סגור הכולל פתיחה וחתימה. נעמוד על היחידות ועל המבנים השונים, נראה את התקבולות הברורות והמשמעותיות בכל יחידה ומתוך כך נעמוד על מגמותיו של ספר דברים ונגלה מהי "קריאת שמע המורחבת" ומהיכן הגיע הביטוי "כלל ישראל".

  1003. מדוע מקדש ולא משכן? הבית השלישי אל מול קודמיו

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפ"א | | שעה ו- 6 דקות

    התורה ניתנה לדורות עולם - מדוע נבנה בית לה' במקום המשכן? מדוע בית שני היה שונה מהראשון? איך ייראה בית שלישי? נראה את הקשיים ברמב"ם, את דעת הראב"ד ובסוף את ההברקה של חת"ם סופר בפירוש התורה - ה' אמר למשה מראש שאי אפשר לבנות בית לה' בלי נבואה ספציפית על השראת השכינה באותו דור שבו נבנה בית חדש.

  1004. שמיטה – מתי מסתיימת?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    בשיעור נעיין בפסוקים העוסקים בתחילת ובסוף השנה, נתבונן במעגל השנה פי הטבע ועל פי הכתוב במקורותינו. נראה שתקופת ה'חגים' א-כ"ב תשרי היא תקופה שהיא גם ראשית השנה (שנת לבנה) וגם אחרית השנה (שנת חמה). א תשרי מסמן את סוף שנת הלבנה ואילו יום כיפור והושענה רבה – ימי חיתום דין השנה שעברה - מסמנים את סיום שנת החמה. על פי זה, נראה ששנת השמיטה (על חובותיה ההלכתיות) מסתיימת בשמיני עצרת של 'השנה השמינית'. 

  1005. שמיטה או שבת הארץ?

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    בספר שמות ובספר דברים מוזכרת ה'שמיטה' בשנה השביעית - ואילו בספר ויקרא מוזכרת "שבת הארץ" כחלק ממצוות היובל - ננסה להראות את ההבדלים העמוקים בתורה עצמה ובמדרשי חז"ל בין שמיטה לבין שבת הארץ; נבחן את ההשלכות על פסיקת ההלכה ועל ההלכה למעשה, בנוגע להיתר מכירה ונשים לב לדגש בתורה על החשיבות של השמיטה שהיא הדאגה המקיפה ל'אביוני עמך'. 

  1006. נביאים מול מעצמות

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    ההיסטוריה מתנהלת על ידי מעצמות - עם ישראל העמיד מולן נביאים! ישעיהו, הושע ומיכה עמדו במחאה נבואית מול מלכים גדולים כחזקיהו וכמנשה נגד ברית עם מצרים מול אשור ויונה מתנגד להצלת נינוה. מתוך ראייה זו, נלמד נבואות מנביאים שונים ונראה כיצד הידע ההיסטורי והעיון בפרקי המלכים מסייעים לנו להבין את מטרת הנביא. נתמקד בדמויותיהם של מנשה ושל יאשיהו. 

  1007. איוב מול אברהם - אליהו מול אליפז

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    בשיעור נדון בהקבלה הניגודית בין איוב ונח לאברהם, נעיין בדברי אליפז ואליהוא וביחס אליהם, ונוכיח את הסברו של הרב סולובייצ'יק לניסיון של איוב, ולגאולתו בזה שהתפלל "בעד" הרעים שפגעו בו, לעומת אברהם שכך נהג בפשטות כ"נביא" של תפילה, גם מול סדום וגם מול אבימלך. מכאן אנו למדים - המתפלל על חברו הוא נענה תחילה.

  1008. נבואות סילוק השכינה

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשף | | 39 דקות

    בישעיהו ו' מופיע אחד הפסוקים המפורסמים בתנ"ך: "קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו". לימוד הפסוק במקורו בתנ"ך מעלה תמונה קשה של הסתלקות השכינה מבית המקדש. נוכיח זאת ממקומות נוספים בנבואת יחזקאל ובנבואת ישעיהו עצמו, ונשווה לנבואה מקבילה בפרק האחרון של ספר עמוס. מה משמעות תיאור נורא ומפורט זה שבו הקב"ה "עוזב" את המקדש ואת ישראל? ומדוע פסוק זה מופיע בקדושה בתפילה?

  1009. שלושת הרגלים בספר שמות מול ויקרא ודברים

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשף | | 45 דקות

    בסוף פרשת משפטים אנו פוגשים בפעם הראשונה את שלושת הרגלים: חג המצות, חג הקציר וחג האסיף. מה הקשר בין חגים אלו לחג הפסח חג מתן תורה וחג הסוכות? קריאה מדוקדקת והשוואה למקומות נוספים בתורה תעלה בפנינו את המשמעות הכפולה של חגי ישראל. תגלית ארכיאולוגית מודרנית תאיר בפנינו את הסוגיה ותחשוף משמעות חדשה למושג "עלייה לרגל".

  1010. הושע ועמוס בהשוואה לישעיהו אל מול עליית אשור

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפא | | 46 דקות

    חז"ל דיברו על ארבעה נביאים שנתנבאו באותו הפרק- הושע, עמוס, ישעיהו ומיכה. מדוע היה צורך בפרץ כה גדול של נבואה בפרק זמן אחד? בשיעור נסקור את ההיסטוריה של ישראל ביחס לשאר העמים ונראה כי בנקודת זמן מסויימת ההיסטוריה העולמית החלה מתנהלת על ידי מעצמות. ארץ-ישראל ברוב התקופות היוותה גשר בין יבשות ונאבקו עליה מעצמות רבות. אל מול המעצמה הראשונה- אשור, עמדו ארבעת הנביאים

  1011. נחום - חבקוק - צפניה, ותקופתם

    הרב ד"ר יואל בן נון

    תאריך פרסום: תשפ"ג | | שעה ו- 5 דקות

    שלושת הנביאים - נחום, חבקוק וצפניה מתנבאים בתקופת מלכות יאשיהו, צפניה נאמר בפירוש בתחילת ספרו, נחום וחבקוק נוכיח זאת דרך התבוננות בנבואותיהם. אגב התבוננות זו נוכל להרחיב במעט את הבנתנו על אותה תקופה מיוחדת המבטאת את ההזדמנות האחרונה של מלכות יהודה בסוף ימי בית ראשון.

     

    שיעור זה מוקדש לעילוי נשמת שמואל יוסף הכהן בן שלמה דוד ושיינע פייגיל

  1012. פותחים את הפנקסים

    הרב ד"ר יואל בן נון