מי אמר למי 'הולך לנו הבית השלישי' ואיך זה קשור למזמור ס בתהלים?

 

סדרת המזמורים הקשורים למצבים קשים ביותר בחיי דוד, כולם על סף האבדן הגמור. הסדרה ממוקדת בעיקר בבריחתו ובנדודיו, אבל פותחת "בְּבוֹא אֵלָיו נָתָן הַנָּבִיא, כַּאֲשֶׁר בָּא אֶל בַּת שָׁבַע" (נא, ב), מזמור החטא והתשובה (שהיה צפוי להיות אחרון לפי סדר הזמנים).

הסדרה חותמת במשברים הקשים בחזית המלחמה, זו המלחמה שמלך בני עמון כפה על דוד, בקואליציה עם ארם צובה, וככל הנראה, גם בתמיכתן של אדום ומואב, ובהשתתפותן הפעילה. זו המלחמה שהפכה את מלכות דוד ושלמה למעצמה אזורית, אבל ברגעיה המכריעים היה נראה שצבא דוד עלול להימחק, בין רבת (בני) עמון שעליה צרו, לבין חילות ארם צובה שתקפו מאחור.

ישראל של היום יכולה בהחלט להיזכר בהשוואה בשבועות האימה לפני הניצחון המדהים בששת הימים (צפי של 10000 הרוגים, כהערכת מודיעין רשמית של צה"ל לממשלה), ובשבועות החרדה אחרי התקפת הפתע של חילות מצרים וסוריה במלחמת יום הכיפורים (שר ביטחון שאמר לראשת הממשלה 'הולך לנו הבית השלישי') – המזמור בהחלט מתאים.

הבה וניזכר ב'מזמור' קצר וחד, 'פקודת יום' בסגנונו של יואב בן צרויה במערכה ההיא (שמואל ב י, ט-יב) – "וַיַּרְא יוֹאָב כִּי הָיְתָה אֵלָיו פְּנֵי הַמִּלְחָמָה מִפָּנִים וּמֵאָחוֹר... וַיִּבְחַר מִכֹּל בְּחוּרֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת אֲרָם; וְאֵת יֶתֶר הָעָם נָתַן בְּיַד אַבְשַׁי אָחִיו וַיַּעֲרֹךְ לִקְרַאת בְּנֵי עַמּוֹן; וַיֹּאמֶר:

אִם תֶּחֱזַק אֲרָם מִמֶּנִּי וְהָיִתָה לִּי לִישׁוּעָה,
וְאִם בְּנֵי עַמּוֹן יֶחֶזְקוּ מִמְּךָ וְהָלַכְתִּי לְהוֹשִׁיעַ לָךְ –
חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱ-לֹהֵינוּ –
וַה' יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו.

ככל הנראה, לא היה זה המשבר היחיד, כי אדום ומואב ניצלו את ההזדמנות, השתלטו על כוח צבאי של יהודה "בְּגֵיא מֶלַח" (= מדרום לים המלח; שמואל-ב ח', יג), ואיימו לעלות על יהודה, כדי להפיל את צבא יואב, ולהציל את רבת (בני) עמון.

באדיבות אתר 929