בחירת המלך תלויה ברצון העם, ורק מכוח רצון העם תוכל להתברר בחירת ה'. כך קרה בהמלכת שאול, בהמלכת דוד, ואף בפילוג המלוכה.

 

המשטר הישראלי בתורה יש בו הבדלה ברורה בין מערכת המשפט שהיא עצמאית, לבין המלוכה. והשופטים קודמים למלך. בראש מערכת המשפט ניצב "השֹפֵט אשר יהיה בימים ההם" (ט). בפרק הבא יופיעו הכוהנים והנביא, וביחד אלו ארבע מערכות הנהגה, כך שלא ייתכן על פי התורה משטר ריכוזי. ההנהגה והשלטון מחולקים בין שופטים ומלך, כוהנים ונביא, ואין שלטון אבסולוטי של בני אדם.
השלטון האבסולוטי היחיד הוא מלכות ה' לבדו (שמואל א י"ב, יב).
יתר על כן, בחירת המלך תלויה ברצון העם, ורק מכוח רצון העם תוכל להתברר בחירת ה' (ראו בהרחבה בספרי 'המקור הכפול – השראה וסמכות במשנת הרב קוק', פרק יב). כך קרה בהמלכת שאול, בהמלכת דוד, ואף בפילוג המלוכה.
שמואל משח את שאול (שמואל א י', א), ושאול חזר לחייו הרגילים. רק אחרי שגילה מנהיגות במלחמה, הומלך שאול בחידוש המלוכה בהסכמה כללית (שם י"א, יד, וברש"י שם).
שמואל משח את דוד (שם ט"ז, יב-יג) ודוד המשיך בחייו הרגילים עם רוח ה' שצלחה עליו, ושרת את שאול המלך בתפקידים שונים – גם כאשר נרדף על נפשו עם אנשיו. ובשתי הזדמנויות, סירב בכל תוקף לשלוח יד במלך שאול "משיח ה' " (שם כ"ד, ו; כ"ו, יא). דוד מלך על כל ישראל רק כאשר הסכימו כל שבטי ישראל לקבל את דוד כמלך (שמואל ב ה', א-ג; דברי הימים א י"א).
כאשר איבד דוד את תמיכת העם הרחבה במרד אבשלום, הוא יצא מירושלים (שמואל ב ט"ו), וכאשר איבד רחבעם את תמיכת שבטי יוסף (מלכים א י"ב), התפלגה המלוכה.
אין מלך בישראל בלי רצון העם.

באדיבות אתר 929