אליפז מול אליהוא - מבט השוואתי על מעניהם לאיוב.

 

מענה אליהוא השלישי מכוון (שוב) בעיקר נגד אליפז במענהו השלישי, וההקבלה תוכיח:

אליפז (כ"ב, ב-ה): "הַלְאֵ-ל יִסְכָּן גָּבֶר? כִּי יִסְכֹּן עָלֵימוֹ מַשְׂכִּיל – הַחֵפֶץ לְשַׁ-דַּי כִּי תִצְדָּק? וְאִם בֶּצַע כִּי תַתֵּם דְּרָכֶיךָ? הֲמִיִּרְאָתְךָ יֹכִיחֶךָ? יָבוֹא עִמְּךָ בַּמִּשְׁפָּט? הֲלֹא רָעָתְךָ רַבָּה! וְאֵין קֵץ לַעֲו‍ֹנֹתֶיךָ..."!

אליהוא (ל"ה, ב-ו): "הֲזֹאת חָשַׁבְתָּ לְמִשְׁפָּט? אָמַרְתָּ צִדְקִי מֵאֵ-ל? כִּי תֹאמַר: מַה יִּסְכָּן לָךְ?! מָה אֹעִיל מֵחַטָּאתִי?! אֲנִי אֲשִׁיבְךָ מִלִּין – וְאֶת רֵעֶיךָ עִמָּךְ, הַבֵּט שָׁמַיִם וּרְאֵה! וְשׁוּר שְׁחָקִים גָּבְהוּ מִמֶּךָּ! אִם חָטָאתָ מַה תִּפְעָל בּוֹ?! וְרַבּוּ פְשָׁעֶיךָ מַה תַּעֲשֶׂה לּוֹ..."?!

שניהם אומרים, שהא-ל בשמים ואינו זקוק למעשי האדם. הוא לא ייפגע מן החטאים, ודבר לא יוסיפו לו המעשים הטובים. צדקת האדם מועילה לו, כמו רשעתו שפוגעת בו; לכן חייב האדם בכלל, ואיוב בפרט, לעשות את חשבון נפשו בעצמו.

אבל אליפז עובר מיד לכתב האישום המפורט והמזעזע, ואילו אליהוא דבק בביקורתו על שני הצדדים; הוא נמנע מייחוס חטאים לאיוב, ומשאיר לו באמת לבדוק את עצמו בעצמו "לְאִישׁ כָּמוֹךָ רִשְׁעֶךָ, וּלְבֶן אָדָם צִדְקָתֶךָ".

לפיכך, אליפז חטא בהגשת כתב האישום נגד איוב, וזה המשך העימות ביניהם על פירוש החיזיון עם הקול מן הדממה, טעות 'נבואית' חמורה.
אם הקול בא מעם א-לוה, הוא אמר שאיוב לא צודק, ולא קבע שאיוב חטא!
לכן, דרכו של איוב לפנות לא-ל, פתוחה לפניו – "דִּין לְפָנָיו וּתְחוֹלֵל לוֹ"! (ל"ה, יד)

נגיעה קלה של הקבלה אפשר לראות גם בין אליהוא לצופר בקריאה לאיוב להתבונן בשמים ובמרחבי הבריאה, אבל גם כאן קיים אותו הבדל עקרוני – צופר מגיע מן 'החכמה הנעלמת' אל העוונות של איוב, שהא-ל גובה עונש רק על חלק מהם, ואילו אליהוא משאיר לאיוב את חשבון העוונות שלו.

צופר (י"א, ו-ט): "... וְדַע! כִּי יַשֶּׁה (=יעזוב) לְךָ אֱ-לוֹהַּ מֵעֲו‍ֹנֶךָ! – הַחֵקֶר אֱ-לוֹהַּ תִּמְצָא? אִם עַד-תַּכְלִית (=תכלית עד; מרחבי שליטת) שַׁ-דַּי תִּמְצָא? גָּבְהֵי שָׁמַיִם מַה תִּפְעָל?! עֲמֻקָּה מִשְּׁאוֹל מַה תֵּדָע?! אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ! וּרְחָבָה מִנִּי יָם"!
אליהוא (ל"ה, ה-ח): "הַבֵּט שָׁמַיִם וּרְאֵה! וְשׁוּר שְׁחָקִים גָּבְהוּ מִמֶּךָּ! אִם חָטָאתָ מַה תִּפְעָל בּוֹ?! וְרַבּוּ פְשָׁעֶיךָ מַה תַּעֲשֶׂה לּוֹ?! אִם צָדַקְתָּ מַה תִּתֶּן לוֹ?! אוֹ מַה מִּיָּדְךָ יִקָּח?! לְאִישׁ כָּמוֹךָ רִשְׁעֶךָ! וּלְבֶן אָדָם צִדְקָתֶךָ"!

באדיבות אתר 929