שני אישים מיוחדים מופיעים לנו ברשימה - חנוך איש הסוד ונח -איש הנחמה, שיקים את שושלת ההמשך שתנחם את האנושות ותבנה אותה מחדש.

 

ספר בראשית כולו בנוי על ספרי התולדות. מ"אלה תולדות השמים והארץ" (פרקים ב עד ד), עד "אלה תֹלדות יעקב" (מפרק לז), עשרה ספרי תולדות. אבל "ספר תולדֹת אדם" (ה, א) שונה מ"תולדות השמים והארץ" בזה שהוא מבטא בחירה. לא שושלת קין שנדחתה, אלא שושלת שֵת מאנוש ועד נח – השושלת שנבחרה.

בתוך השושלת הזאת נזכר איש אחד שלא נאמר עליו שמת – "ויתהלך חנוך את הא-להים, ואיננו, כי לקח אֹתו א-להים" (ה, כד). מספר השנים שלו, שלוש מאות שישים וחמש שנה, מרמז על כך שחנוך התהלך את הא-לוהים עם סודות היקום, ובמיוחד עם סודות שנת החמה, שלוש מאות שישים וחמישה ימים בשנת שמש. כך הבינו זאת אנשי בית שני בספר חנוך, שהוא כעין מדרש-סוד על סיפור חנוך.

אולם השורה התחתונה של הפרק איננו חנוך, אלא נח. נח שבשמו מקופלת גם מנוחה וגם נחמה – "זה ינחמנו ממעשנו ומֵעִצבון ידינו, מן האדמה אשר אֵרַרָהּ ה'" (ה, כט), כלומר מכל הקללות של הציביליזציה המושחתת.

והנה, חז"ל מסרו לנו דבר שלא נתפרש בכתוב – אשתו של נח הייתה אותה נעמה, האשה האחרונה שנזכרה בשושלת קין (ד, כב). נח משושלת שֵת, יחד עם נעמה משושלת קין הקימו את משפחת האדם שתשרוד, משפחת האדם שנבחרה לנחם את האנושות, ולבנות אותה מחדש.

באדיבות אתר 929