מה מיוחד בשיר האהבה לירושלים שלפנינו? מהו הרקע ההיסטורי של המזמור?

 

שירי אהבה לירושלים נכתבים והולכים מימי דוד ועד היום. מה התחדש "לִבְנֵי קֹרַח" באהבת ציון, ב"מִזְמוֹר שִׁיר" אשר "יְסוּדָתוֹ בְּהַרְרֵי קֹדֶשׁ", ואשר סיפק השראה לדורות רבים של אוהבי ציון?

בפסוק אחד מוסבר הרקע המדויק למזמור, אלא, שדורות של פרשנים לא יכלו לפענח צופן, שהיום הוא גלוי (בכתובות שנחשפו) – "אַזְכִּיר רַהַב וּבָבֶל לְיֹדְעָי, הִנֵּה פְלֶשֶׁת וְצֹר עִם כּוּשׁ". הזכרת "כּוּשׁ" עם "פְּלֶשֶׁת וְצֹר" מסמנת זמן ברור.

בימי חזקיהו, השתלטו על מצרים 'הפַּרעונים השחורים' מכּוּש; אחד מהם היה פַּרעֹה "תִּרְהָקָה מֶלֶךְ כּוּשׁ" (מלכים ב יט, ט; ישעיהו לז, ט), שעלה ממצרים עם כוח צבאי נגד סנחריב מלך אשור, בזמן המצור האשורי על ירושלִַם – המורדים נגד אשור בצור ובפלשת סמכו על עזרה מצרית, וגם "מְרֹאדַךְ בַּלְאֲדָן" (מלכים ב כ; ישעיהו לט), המורד מבבל, שלח שליחים אל חזקיהו, הוא ה"אִישׁ יֻלַּד בָּהּ, וְהוּא יְכוֹנְנֶהָ...", אשר תחת הנהגתו ובזכות תפילתו לפני ה' (מלכים ב יט; ישעיהו לז), ניצלה "עִיר הָאֱ-לֹהִים".

לפנינו שיר הלל על הצלת ירושלִַם מיד סנחריב, הוא ה"רַהַב"[4] המעצמתי בעת ההיא, כפי שגלוי לכל קורא בנאומי "רַבְשָׁקֵה" מול חומות ירושלִַם (מלכים ב יח-יט; ישעיהו לו-לז).  

באדיבות אתר 929