מדוע דוד לא יבנה את הבית לה'? מסתבר כי רק כאשר יהיה לדוד בית מלוכה, כלומר בן שישב על כסא מלכותו, ייבנה גם הבית לה'.

 

הנבואה הראשונה של נתן הנביא היא רעידת אדמה תיאולוגית. ה' החזיר את נתן הנביא בלילה כדי לעצור את דוד, אחרי שכבר נתן לו אישור נבואי לעשות כלבבו "כי ה' עמך" (ג). המסורה שמרה את ההלם בפסקה באמצע פסוק (ד). דברו הראשון של הנביא נמצא מנוגד לנבואה המפורשת, ודוד לא יבנה בעצמו את הבית לה'. מדוע אישר הנביא לדוד את חזונו ותכניתו, ואמר לו שה' עמו בכל? מדוע עצר ה' את הנביא בלילה? מדוע דוד לא יבנה את הבית לה'?

אכן, הרעיון של דוד נכון מאד, אלא שעדיין אין לו בית, כי בית מלוכה איננו תקרת הארזים מהלבנון, אלא השושלת. בן שישב על כסא אביו בעיר המלוכה היא עיר דוד, מה שעוד לא היה כל ימי השופטים וימי שאול. רק כאשר יהיה בית מלוכה לדוד, ייבנה גם הבית לה'.

לא נאמר בפרק הזה שום דבר על המלחמות הרבות של דוד, ועל הדם הרב ששפך, גם אם בצדק נלחם. הסבר זה ייתן דוד עצמו באחרית ימיו, בדבריו אל שלמה, שבימיו ישרור שלום כשמו, והוא כתוב בדברי הימים (א כ"ב, ח-ט). אולם בפרק נבואת נתן (גם כאן, וגם בדברי הימים א י"ז) לא נתפרש מי ימלוך על כסא דוד אחריו, ושלמה עצמו עוד לא נולד.

תגובת דוד לנבואת נתן בשם ה' אחרי התיקון והדחייה, מבטאת את עומק התודה הנרגשת על עצם הבחירה בו ובזרעו מכל האדם, ועל ההבטחה שבנו ישב על כסאו. וגם אם יחטא וה' יביא עליו עונשים וייסורים, לא יודח זרע דוד מכסא המלוכה. זהו המהפך הגדול.  

באדיבות אתר 929