מאות מיליוני מאמינים קיבלו אמונה מנביאי התנך העִברים, אך לא יכלו לקבל, בשום פנים, את החוצפה היהודית – עד היום הזה

 

האם "יונה בן-אֲמִתַי" הוא אותו "הנביא... מִגַת החֶפֶר"* (מלכים ב יד, כה), שניבָּא על ניצחונות ירבעם בן-יואש? האם נינוֵה היא בירת האימפריה האשורית, זו שתחריב ותַגלֶה את שומרון, כעבור שני דורות?

לדעתי כן, וצדקו חז"ל (המובאים ברש"י), שיונה ברח "תַרשישה מִלִפני ה'" כדי למנוע קטרוג על ישראל, אם נינוֵה תשוב מרעתה ותינצל.

גם אליהו שקינא לכבוד ה' נהג באופן דומה כשה' ציווהו בהר חורב למשוח את "חֲזָאֵל למלך על ארם, ואת יֵהוּא... למלך על ישראל, ואת אלישע... תמשח לנביא תחתיך..." (מלכים א יט, טו-יז). אליהו, ביודעו את האסונות שיבואו על ישראל מיד חֲזָאֵל ומיד יֵהוּא, משח רק את אלישע, ואלישע בכה כשהלך לדמשק ובישר לחֲזָאֵל על מלכותו – "כי ידעתי את אשר תעשה לבני ישראל רעה..." (מלכים ב ח, יב). יונה בבריחתו המשיך את אליהו ואלישע רבותיו, בנבואה.

נביאי ישראל לא היו צייתנים – רק נֹח ציית ובנה תיבה להצלת עצמו ומשפחתו. אברהם התווכח על סדום (ולוט בתוכה), ומשה התווכח כל ימיו להצלת עם ישראל.

אנשי הספינה, עובדי אלילים תמימים היו – מעולם לא עשו רעה לאיש, ובעת הסכנה התפללו כדרכם. העִברי המוזר לימד אותם לירָא את "ה' א-לֹהי השמים אשר עשה את היָם ואת היבשה" (א', ט-י). המלחים בצרתם, קיבלו יראת ה' מהנביא העברי, אך מיד גם כעסו עליו, על בריחתו – "מה זאת עשית?" – 'אם אתה מאמין באמת בא-לוהים אחד שעשה גם יָם וגם יבשה, איך אתה יכול להתווכח, ולברוח מלפניו?'

מאות מיליוני מאמינים קיבלו אמונה מנביאי התנך העִברים, אך לא יכלו לקבל, בשום פנים, את החוצפה היהודית – עד היום הזה!

_________________________

* מנחלת זבולון, ממזרח לציפורי

באדיבות אתר 929