לנוכח המעצמה האשורית העולה קמו שתי 'מפלגות' - הכניעה והמרד. האם הייתה דרך שלישית? ומה ארע לבסוף?

 

פרקים י"ח-כ' מזמנים לנו מפגש בין הקטע המתאר את המלך חזקיהו, שסופו בפסוקים האחרונים בפרק כ', לבין מגילת הסיפור על "ישעיהו הנביא בן אמוץ" (י"ט, ב) והמלך חזקיהו, שמופיעה במלואה גם בספר ישעיהו, פרקים ל"ו עד ל"ט. אחרי מגילה זו יש לפנינו רק עוד מגילה סיפורית אחת בספר מלכים (כ"ב ו-כ"ג) על יאשיהו המלך וחולדה הנביאה. אנו פוגשים את הסיפור הנבואי ברגעי השיא האחרונים שלו.

עליית אשור כמעצמה שינתה את פני עם ישראל (עד היום) אלפי שנים אחרי היעלמה, כי הפכה אותנו לעם גולה. לנוכח המעצמה האשורית קמו שתי 'מפלגות' – הכניעה והמרד. למרות שהאשורים לא דרשו זאת, הכניעה לא נעצרה בתשלום מס ושעבוד כלכלי-פוליטי, אלא פתחה שער לתרבות אלילית. המלך אחז נכנע לאשור (ט"ז), המלך חזקיהו מרד.

האם הייתה דרך שלישית?*

ישעיהו הנביא דרש מהמלכים בשם ה' לא למרוד ולא להיכנע – להימנע ממשחק הכוחות האזורי, ולשרוד. בשלב ראשון ושני, עד סוף ימי סרגון מלך אשור, המלך חזקיהו שמע לנביא, ועצר את מהלכי המרד. עם מות סרגון ועליית סנחריב נראתה אשור כקרובה מאד להתפרקות, והמרידות פרצו גם במזרח, וגם באזורנו.

על כך נאמר בקיצור נמרץ בקטע המלך של חזקיהו – "וַיִמרֹד במלך אשור ולא עֲבָדוֹ; הוא הִכָּה את פלשתים" (י"ח, ז-ח).    

במגילה הנבואית מופיע סיפור יותר מלא על המחיר הקשה של המרד, אבל נפילת לכיש מתוארת בקיצור, כי המערכה על ירושלים היא העיקר. לולי פרק א' בנבואת מיכה, והתבליט האשורי שצייר את לכיש נלחמת בגבורה ונופלת, היינו יודעים די מעט.

________________________

*ראו בהרחבה בספרי (עם הרב בני לאו), ישעיהו – כציפורים עפות, עמ' 109-134.

באדיבות אתר 929