מיהם הנשרים ומיהי הגפן, למה נמשל הארז ומיהו הצפצצפה? הרב יואל בן נון מציע את פתרון החידה

 

פתרון חידת המשל –

"הנשר הגדול", הדורס (=נְבוּכַדְרֶאצַר) "בא אל הלבנון" (ג) במסעות המלחמה שלו נגד ערי החוף, מִצוֹר (כי צוֹר שלטה במסחר הימי) עד אשקלון, בדרך למאבק המכריע מול מצרים.

יהודה יכלה להישאר מחוץ למערכה, "גפן סֹרַחַת שִפְלַת קומה" (ו), "להיות ממלכה שְפָלה" (יד), ולִצפּוֹת על המלחמות מההר, אבל שוב ושוב (מאז ימי חזקיהו וישעיהו), נשאבה יהודה (לאסונהּ) לשדות המערכה.

"נשר אחד גדול" (ז; =פרעה-חָפְרַע) היה משענת ותקווה למורדים בבבל(="בית המֶרי"), אחרי שאחד מקודמיו (=פרעה-נְכוֹ), הצליח לבלום את צבא בבל בשערי עזה(ראו מה שכתבנו לירמיהו מ"ז), אלא שהנשר הזה לא יבוא "בחיל גדול" (י"ז, יז), ולא יוכל להציל את צדקיהו (ירמיהו ל"ז, ה-יז).

"צמרת הארז" (י"ז, ג, כב) היא סמל מלכותי – כל מלך חזק שאף לבנות ארמון והיכל רחבי ידיים עם תקרת ארזים מהלבנון – וכך עשה שלמה בירושלִַם.

צדקיהו (="צפצפה") לא רק טעה פוליטית כשנכנע לתומכי המרד – הוא גם "הֵפֵר ברית" שעליה נשבע ב"אָלָה" (בשם ה'?!), שהרי "הנשר הגדול"(=נְבוּכַדְרֶאצַר) הוא שהמליך אותו – יחזקאל מוסיף על ירמיהו את הֲפָרַת הברית וביזוי "האָלָה" (לז, יג-יט), כגורמי מפלתו, תפישתו, משפטו והובלתו לבבל.

כאשר ה' יקח "מצמרת הארז הרמה" (=מלכות כורש מלך פרס), הוא ישלוט גם "בהר מרום ישראל" – אז ייבנה מחדש בית ה' בירושלִַם "ונשא ענף, ועשה פרי, והיה לארז אדיר" (י"ז, כב-כג) – אז יתברר, שלא אלילי בבל ולא אלילי מצרים שולטים בעולם, אלא (כלשון הצהרת כורש; דבהי"ב ל"ו, כג) – "כל ממלכות הארץ נתן לי ה'  א-להי השמים, והוא פקד עלַי לבנות לו בית בירושלִַם אשר ביהודה".

באדיבות אתר 929