צור הגאה והעליזה של ימי מלכות שלמה ישבה אז על אי יפה, מוגן ומבוצר, שאי אפשר היה לכבוש אותו. מה היה האינטרס של צור בקשריה עם שלמה? ומה חיפש שם שלמה, חוץ מאשר עצי הארזים המפורסמים?

 

פריצת דרך כלכלית ומדינית הושגה בברית עם צור. הפניקים היו מעצמה ימית, ושלטו במסחר הימי עד צפון אפריקה וספרד. צור הגאה והעליזה ישבה אז על אי יפה, מוגן ומבוצר, שאי אפשר היה לכבוש אותו (ישעיהו כ"ג, ב-ג; יחזקאל כ"ז, ג-ד; כ"ח, ב). החיבור שלה אל היבשה נעשה על ידי מלכי אשור ובבל (יחזקאל כ"ט, יח) ואלכסנדר מוקדון, ששפכו אדמה לתוך הים כדי להגיע אל חומות צור.

מה הביא את מלכי צור אל דוד ושלמה, ועוד בנימה ברורה של הכנעה קלה ("ברוך ה' היום אשר נתן לדוד בן חכם"; ה', כא)? ככל הנראה, שתי סיבות:

הסיבה האחת היתה קשרים אישיים והתבוללות רבת שנים עם שבטי הגליל הישראליים (אשר, דן ונפתלי; כפי שנזכר בשופטים א', לב-לג; מלכים א ז', יג-יד; דברי הימים ב ב', יב-יג).

הסיבה השניה היתה ביטחונית: ממלכת ארם היוותה איום על תֹעי מלך חמת (שמואל ב ח', ט) ועל חירם מלך צור, והם ראו בעצמה הצבאית של דוד ושלמה חגורת מגן מול האיום הארמי ממזרח, ושניהם היו מוכנים לשם כך לדבר בשם ה' ולפעול לטובת בית ה' בירושלים. צור הגדילה לעשות באספקת צורכי הבנייה בהיקף עצום, תמורת חיטים ושמן (ה', כה).

פגשתי פעם ארכאולוג ימי, שעסק בקשרים בין שלמה לבין צור. יותר מכל עצי הארזים היה שלמה זקוק לידע הפניקי בהפלגות ארוכות. ניווט הספינות התנהל כמובן לפי הכוכבים, ושליטתם במפת השמים היא שהביאה אותם לנמלי היעד. אבל ידיעת הכוכבים הייתה ספוגה ומלאה בעבודת אלילים ממש. צעירים מיהודה שעלו להפלגות נחשפו לעבודת אלילים כנענית-פניקית במלוא העצמה והעומק, ודווקא מהמומחים הגדולים לניווט. מה תהיינה התוצאות הדתיות של חשיפה כזאת?  

באדיבות אתר 929