מעל תל יריחו מתנשא רכס מצוקי. באמצע הגובה יש מערות. לגדולה שבהן קראנו 'מערת המרגלים'. אפשר לשבת בה 3 ימים בחשאי, רואים ממנה היטב מה מתרחש סביב.

 

המרגלים ששלח יהושע שונים לחלוטין ממשלחת התיירים ששלח משה (על פי ה'). יהושע שלח 2 אנשים "חֶרֶש" (ב), כך שגם במחנה ישראל לא ידעו ולא דיברו.

אולם המקצועיות במחנה ישראל לא הספיקה – בבית "אשה זונה" הכל נחשף; מאידך, רחב הייתה בגדר 'נס'. היא ידעה שהמשטר רקוב, הבינה שבני ישראל ינצחו בעזרת ה', ורצתה להציל את משפחתה. היא הצליחה להצפין את שליחי יהושע, ושלחה אותם "ההרה לֵכוּ... ונַחְבֵּתֶם שמה שלֹשת ימים..." (טז).

מעל תל יריחו מתנשא רכס מצוקי (הר קרנטל = "כתף יריחו", י"ח, יב). באמצע הגובה יש מערות – לגדולה שבהן קראנו (בבית ספר שדה עפרה) 'מערת המרגלים' – אפשר לשבת בה 3 ימים בחשאי, רואים ממנה היטב מה מתרחש בתוך יריחו ומסביב עד הירדן, ומתי חזרו הרודפים.
ישבנו ב'מערת המרגלים' בהשתלמות קיץ עם קבוצת מורים ותיקים, וקראנו את הפרק. מורה ותיקה (דתית מאד) פרצה בקריאת הפתעה – 'וואו, זה באמת היה'!
שאלתי: 'מה חשבת עד כה'? וענתה: 'עד שראיתי לא חשבתי'.

לראשונה בחייהם חוו המורים את ההתרחשות כולה, לראשונה שמו לב למחבוא בהר ולחשיבותו, והתצפית המופלאה מהמערה בעיניים של המרגלים, הפכה לחוויה מסעירה. היעדר השכבה המתאימה בתל יריחו מוסבר על ידי החופרת בסחף הגדול בתל בתקופת השופטים, כשהעיר נשארה "תל עולם" בקללת יהושע (ו', כו).
אולם התנ"ך והנוף מתחברים.  

לבסוף שאלנו – איך יכלו בני ישראל לדעת אם רחב גילתה את סוד השבועה?
ממרומי ההר התשובה הייתה ברורה – אם ייחשף הסוד יהיו כל החלונות של בתי יריחו מסומנים בחוטים אדומים.

באדיבות אתר 929