האם הפך סיפור המעגל של שאול לניסיון מתוחכם ללכוד את דוד בהמשך, על ידי יצירת מעגל דומה, עם "פח... וחבלים... רשׁת... מקשׁים", מתוך מחשבה שדוד שוב יתפתה להתגנב בלילה?

 

"חַלְּצֵנִי ה' מֵאָדָם רָע"

אם נחבר את מזמור ג' ו-ל"ה עם סדרת המזמורים נ"ב עד נ"ט, ונוסיף את ע'-ע"א, ונכווץ את כולם לקיצור תמציתי, נקבל את מזמור ק"מ (ואת המזמורים שאחריו). ושוב אנו חוזרים אל דוד הנרדף מכל עבר על ידי שאול ואנשיו בצעירותו (עם הלשנות של דוֹאֵג והזיפים), ועל ידי אֲחיתֹפֶל וחבורת המורדים בדוד עם אבשלום בנו.

המעברים מלשון יחיד, רודף ומאיים, ללשון רבים "אֲשֶׁר חָשְׁבוּ רָעוֹת", מבטאים במדויק את המצבים בהם רודף אחד הוביל אחריו חבורות שלמות במזימה מתמשכת ללכוד את הנרדף.

בהקשר למרדף של שאול, מעניין תיאור המלכודות אשר "פָּרְשׂוּ רֶשֶׁת לְיַד מַעְגָּל", שמתקשר לתיאור דומֶה והָפוּך בפרקי המרדפים בספר שמואל (א כ"ו, ד-ז) – "וְהִנֵּה שָׁאוּל שֹׁכֵב יָשֵׁן בַּמַּעְגָּל, וַחֲנִיתוֹ מְעוּכָה בָאָרֶץ מְרַאֲשֹׁתָו".

האם הפך סיפור ה"מַעְגָּל" של שאול לניסיון מתוחכם ללכוד את דוד בהמשך, על ידי יצירת "מַעְגָּל" דומֶה, עם "...פַּח... וַחֲבָלִים... רֶשֶׁת... [ו]מֹקְשִׁים", מתוך מחשבה שדוד שוב יתפתה להתגנב בלילה? האם ניסיונות כאלה הם שאילצו את דוד לברוח מארץ יהודה אל אָכיש מלך גת (שמואל א כ"ז, א-ב)?

בהקשר לסכנת אֲחיתֹפֶל, אפשר לשמוע במזמור את זעקות דוד הבורח מהדהדות בלילה:

"חַלְּצֵנִי ה' מֵאָדָם רָע, מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי"!
"שָׁמְרֵנִי ה' מִידֵי רָשָׁע, מֵאִישׁ חֲמָסִים תִּנְצְרֵנִי"!
"אַל תִּתֵּן ה' מַאֲוַיֵּי רָשָׁע, זְמָמוֹ אַל תָּפֵק"!

אחרי שעבר דוד את הירדן באותו הלילה, כבר יכול היה לומר:
"יָדַעְתִּי כִּי יַעֲשֶׂה ה' דִּין עָנִי, מִשְׁפַּט אֶבְיֹנִים", ולהודות לה' על הצלתו.

באדיבות אתר 929