יהוידע ויהושבע הצליחו להציל את יואש ואת האמונה היהודית במרד מתוכנן היטב, בלי מהפכת דמים.

 

האלילות האכזרית והרוע של משטר איזבל בשומרון, הגיעו לירושלים עם עתליה בת אחאב אשת יהורם בן יהושפט. יהושפט, המלך יְרֵא ה', שכרת ברית צבאית עם אחאב, ובכללה חתונה פוליטית (ח', יח, כו-כז; כמנהג התקופה), לא העלה בדעתו את המחיר הנורא.

כתגובה למרד יֵהוּא, שחיסל את איזבל ובית אחאב (ט'-י'), יחד עם הריגת אחזיהו מלך יהודה ואֶחָיו (ט', כז; י', יג-יד), קמה עתליה, רצחה "את כל זרע הממלכה" (א), והשתלטה על ירושלים ועל יהודה למשך 6 שנים עם 'בית בעל חוגג' בירושלים (יח).

חלומו של דוד ודרכו טבעו בדם*. הקשרים עם צור וצידון, גורמי השפע והפריחה בימי שלמה כבימי אחאב, גבו את מחירם המלא והפכו את ירושלים לממלכה אלילית, מאות שנים לפני המתייוונים בימי בית שני.

"יהויָדע הכהן" קדם למתתיהו החשמונאי בהצלת האמונה היהודית בירושלים מכוחו של בית ה', שעתליה לא הספיקה, ואולי לא העזה, לחלל. אבל הגיבורה האמיתית הייתה אשתו (דברי הימים ב כ"ב, יא) "יהושֶבע(ת) בת המלך יורם** אחות אחזיהו" (ב), שהצילה את יואש התינוק עם המינקת, והסתירה אותם בבית ה'.

יהויָדע ויהושֶבע הצליחו להושיע (יותר מאליהו ואלישע), בהפיכה דייקנית, שבה חוסלו בהפתעה מתוכננת היטב, עתליה וכוהן הבעל לבדם, בלי מהפכת דמים (כמו מהפכת יֵהוא). הכל התנהל ביום השבת, שבו התחלפו המשמרות במקדש, "באי השבת עם יוצאי השבת" (ט), וכולם הפכו ללוחמים (בשבת!) להצלת בית דוד ועבודת ה'.  

____________________

* לפי דברי-הימים (ב כ"א, ד-ז), כבר יהורם בן יהושפט התחיל ברציחת אֶחָיו, בדרכן של איזבל ועתליה.
** כנראה בת מאשה אחרת, לא מעתליה, כפי שכתב כבר יוסף בן מתתיהו, קדמוניות ט', 141.

באדיבות אתר 929