שני סיפורים שונים כל כך על דוד מעלים את השאלה - מי אתה דוד?

 

מי אתה דוד בן ישי? מנגן מופלא בכינור, שנחה עליו רוח ה', או לוחם ללא חת, שכבר הכה בידיו גם דֹב וגם ארי, להציל שה מפיו, וקטן עליו גולית הפלשתי?

שני פרקים, ט"ז ו-י"ז, שני תיאורים, וגם שתי דרכים שונות בהן הכיר שאול את דוד. שני הסיפורים כתובים זה לצד זה, אבל אולי נאמרו מפי נביאים שונים? בספר שמואל - לפי המסורת - יש 3 נביאים: שמואל, גד ונתן. אולי פרק י"ז פותח את 'פרקי גד הנביא' (שיופיע בפירוש בפרק כ"ב, ה)?!

אבל זה לא פותר את השאלה העיקרית המהדהדת עד היום - מי באמת היה דוד? האם היה דוד מלך כובש ומנצח, משחרר ירושלים, מאחד שבטי ישראל, שגם נפל ביצרו, וגם ידע להכיר בחטא ולעשות תשובה, או - "משיח א-להי יעקב ונעים זמרות ישראל" (שמואל ב כ"ג, א), מייסד השירה המזמורית ומקדש התפילה שלא חרב לעולם, כי הרשעים אויביו ורודפיו (שספר תהילים מלא בתעלוליהם), מעולם לא יכלו לפגוע בשירת תפילתו?

המסורת המקראית אומרת - גם וגם. כשם שמשה היה גם משחרר וגם נביא התורה, גם שופט, וגם מנהיג, כשם שיש גם תורה שבכתב וגם תורה שבעל פה.

כך היכרנו בדורותינו איש חזון ומנהיג שהיה גם עיתונאי וסופר מוכשר, ואנו חיים ב'מדינת היהודים' פרי חזונו. והיכרנו גדול בתורה בכל ממדיה, שהיה גם פילוסוף ומקובל, וגם רב ראשי ומנהיג ופוסק. יש גם וגם, גם אם זה נדיר (ראו בספרי, המקור הכפול - השראה וסמכות במשנת הרב קוק, פרק יב).

אם נקרא את פרק י"ז באמצע פרק ט"ז, ונבין שרוח ה' צלחה על דוד באמת בעמק האלה, ושם היא גם סרה מעם שאול, אז נוכל לקרוא את סוף פרק ט"ז אחרי פרק י"ז, וגם הסתירה תיעלם.

באדיבות אתר 929