בכל יום שני אני מנסה להבין, מתי זה התחיל? מה ראה המשורר לנגד עיניו?

 

בכל יום שני, בשיר של יום הנהוג, אני חושב על שליטי עולם, העוסקים בירושלים בזירה הבינלאומית באובססיה בלתי מובנת (גם היום, וכמעט כל שנה), במיוחד כאשר שרים בה את שירי ציון, וכאשר היא נבנית במגדלים וארמונות בתוך "יפה נוף משוש כל הארץ".

בכל יום שני אני מנסה להבין, מתי זה התחיל? מה ראה המשורר לנגד עיניו? מתי נשברו "אניות תרשיש" הבאות מאיי הים הגדול (=התיכון), באופן שהשפיע על ירושלים? מי המלכים אשר "נועדו" על ירושלים, ונבהלו מאד?  האשורים ניצחו ברוב מלחמותיהם מול צור וצידון וערי פלשת, והשתלטו על חופי המסחר והאוניות, שנותרו בידיהם גם כאשר נסוג סנחריב מירושלים, ואילו הבבלים החריבו אותה. ירושלים החשמונאית בהחלט נושעה מידי מלכי 'אנטיוכוס' הסלווקים, שכבר ספגו מפלות בים וביבשה מידי רומא (למשל, קרב מגנסיה, 190 לפנה"ס), אבל בסופו של דבר השתלט הצי והצבא הרומי על  כל החופים, וגם כבש את ירושלים והחריבה.

אם אניות כוללות גם מטוסים, כספינות השטות במים העליונים (=אוקיינוס האטמוספרה), ואם חיל האוויר הישראלי יכול להיחשב כ"רוח קדים", אז מלחמת ששת הימים פרצה כסוּפה בהשמדת 7 חילות אוויר ב-3 שעות - מאורע חד-פעמי בהיסטוריה (כי מאז חונים מטוסי קרב מתחת לאדמה) - ובשיאה, שוחררה ירושלים ואוחדה כ"הַר צִיּוֹן", "לְמַעַן תְּסַפְּרוּ לְדוֹר אַחֲרוֹן". מזמור מח גם חותם ב"על מוּת" הדומה ל"עֲלָמוֹת שִׁיר" (=שיר צעיר), שבו פותח מזמור מו, ושניהם שרים את שירת ציון "בְּעִיר ה' צְ-בָאוֹת, בְּעִיר אֱ-לֹהֵינוּ, אֱ-לֹהִים יְכוֹנְנֶהָ עַד עוֹלָם -  סֶלָה".

באדיבות אתר 929