כיצד יציאת מצרים הפכה להיות האירוע המשמעותי שעיצב את ההיסטוריה ואת חרות העולם כולו?

 

מֵהלל על ישועת דל, אביון ועקרה, אנו עוברים להלל על יציאת מצרים בלי שום מילת פתיחה, כאילו זה המשך ישיר ומתבקש - כמו מפקידת שרה להולדת יצחק וזרעו - כמו מפקידת חנה לשמואל, שמשח גם את שאול וגם את דוד - במעברים ישירים מישועת הפרט להצלת הכלל, וחוזר חלילה.

השיר על יציאת מצרים הופך את קריעת ים סוף, הוצאת מים מסלע, מעמד הר סיני וכריתת הירדן לחגיגה כללית של הבריאה. ים וירדן, הרים וגבעות, ומים בוקעים מצור החלמיש, כולם יצאו במחול כאשר התגלה הנס ההיסטורי, ועם ישראל יצא מֵעבדות לחֵרות. טבע הבריאה יצא במחול, אבל שֵם ה' המפורש לא נזכר כלל במזמור הזה, בהבדל בולט מול כל שאר מזמורי ההלל, כאילו ה' מסתתר בתוך בריאתו החוגגת.

מאורע זה עיצב לדורות לא רק את דמותנו, אלא גם את תפיסות החֵרות בעולם כולו, ובכלל זה ביטול העבדות באמריקה, נפילת מסך הברזל ויציאת מיליון וחצי יהודים מברית המועצות (זכרה לא לברכה) למדינת ישראל -

מי עוד זוכר, שהרוסים הסובייטים חנטו את גופות שליטיהם כאילו היו פרעונים, ורבבות היו עומדים בתור בכיכר האדומה במוסקבה כדי לחלוק כבוד לחנוטים?

מי עוד זוכר שאחת הסיבות לקריסת ברית המועצות הייתה ההתפוצצות של הכור הגרעיני בצ'רנוביל, באמצע הלילה, בליל שבת שבתוך חג הפסח, והשלטון הקומוניסטי לא הצליח לעצור את הזעזועים? קריסת הקומוניזם ויציאת היהודים, ממש כמו יציאת מצרים, שינו את פני ההיסטוריה שלנו ושל העולם, ואנו מצווים לזכור!

ועוד קוד מיוחד המשקף את זהותנו המורכבת לפחות מאז בחירת ירושלים לעיר הקודש בימי דוד, מופיע במזמור כמעוגן כבר ביציאת מצרים - "הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ, יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו" - הממשלה היא ישראלית, והקדושה היא יהודית - מדינת ישראל כמדינה יהודית; חברה יהודית-ישראלית, וזהות תרבותית ישראלית ויהודית.

באדיבות אתר 929