ספר מלכים בנוי מקטעים מספרי נביאים שונים, וביניהם קטעים על מלכי יהודה ומלכי ישראל, הבנויים בסגנון ותבנית קבועים

 

ספר מלכים יָצוּק על גבי ספרי (=סיפורי) נביאים ('ראשונים'). בהמשך לפרקי נתן הנביא מספר שמואל ב (ה'-כ'), פותח ספר מלכים א בפרקי נתן (א'-ב'), ואחריו פרקי שלמה (ג'-י'), אֲחִיה השילֹני (י"א ו-י"ד), שמעיה איש הא-להים (י"ב, ואולי גם י"ג), יֵהוּא בן חֲנָני (ט"ז), אליהו התִשְבּי (י"ז-י"ט; כ"א; מלכים ב א'-ב'), מיכָיהוּ בן יִמְלָה (מלכים א כ' ו-כ"ב), אלישע ונער אלישע (ב'-ח', וגם ט'-י'), יונה בן אֲמִתַי (י"ד, כה), ישעיהו בן אָמוֹץ (י"ח-כ'), חֻלדה הנביאה (כ"ב-כ"ג). (ירמיהו כ"א; כ"ד-כ"ה).

בין ספרי (=סיפורי) הנביאים כתובים קטעי המלכים, מלכי יהודה ומלכי ישראל, עם תאריכים משווים בין יהודה לישראל, שם אמו של מלך יהודה, אירועים אחדים מימי המלך בקיצור, מותו והבא אחריו - והעיקר - שיפוט נבואי חד וקצר: "ויעש הרע / הישר בעיני ה'".

קטעי המלכים, כולם באותו סגנון ובאותה תבנית, הם שיצקו את ספרי (=סיפורי) הנביאים ל'ספר מלכים'. בסוף הספר קטעי המלכים הופכים בעצמם לסיפור הנבואי, וכך הם מופיעים גם בספר ירמיהו. לכן, אמרו חז"ל (בבא בתרא טו עמ' א), שירמיהו כתב ספרו וספר מלכים (גם אם היה זה ברוך בן נריה, הסופר שלו, ירמיהו ל"ו ו-מ"ה).

הקטע של ירבעם בן נבט הוא חלק מהסיפור הנבואי (י"ב ו-י"ד), ורק החתימה ("ויֶתֶר דִברֵי...", י"ד, יט-כ) מעוצבת בניסוח האופייני לקטעי המלכים. עד פרקי אליהו אנו פוגשים את רחבעם ואֲבִיָם ואסא - הראשון שחזר ביהודה אל דרך הישר בעיני ה', ואת נדב בן ירבעם עם חיסול אכזרי של בית ירבעם, את בַּעשָא ואת אֵלה בנו עם החיסול האכזרי שלהם, עד עמרי ואחאב, שהעבירו את הבירה מתרצה לשומרון.   

באדיבות אתר 929