המחאה של המונותיאיזם נגד הפסילות הפאגאנית, לא הסתפקה באחדות הכוללת, השמימית, אלא קבעה שהוא, האחד הכולל כול, גם שולט בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ

 

האומנם "מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם ה'"? האומנם מכירים את שֵם ה' בכל העולם?

גם הנביאים הזכירו אמונה אוניברסאלית, ולא רק "בְּאַחֲרִית הַיָּמִים", כמו שאמר ירמיהו (י, ו-י) - "מֵאֵין כָּמוֹךָ ה'... מִי לֹא יִרָאֲךָ מֶלֶךְ הַגּוֹיִם... כִּי בְכָל חַכְמֵי הַגּוֹיִם וּבְכָל מַלְכוּתָם, מֵאֵין כָּמוֹךָ; וּבְאַחַת (=בתעשיית הפסילים) יִבְעֲרוּ וְיִכְסָלוּ (=יעשו מעשי הבל) - מוּסַר הֲבָלִים עֵץ הוּא; כֶּסֶף מְרֻקָּע... וְזָהָב... מַעֲשֵׂה חָרָשׁ".

בעקבות ירמיהו כתב הרמב"ם (הלכות עבודת כוכבים פרק א, א): הכול יודעים שאתה הוא לבדך, אבל טעותם וכסילותם, שמדמים, שזה ההבל (=סגידה לפסילים), רצונך הוא.

האומנם הכול יודעים?
לאחד הכולל כול ובורא כול, שמעל לכול ומעבר לכול, יש שמות שונים בתרבויות עתיקות וחדשות, בפילוסופיות ובדתות שונות, אבל גם א-תאיסטים, וגם עובדי אלילים יסכימו שהחוקיות הכוללת השולטת בעולם – היא אחת! גם האדם הפשוט, הקדום כמו המודרני (אם הם על כדור הארץ), רואים את השמים (ביום) בצבע תכלת אחד מקצה לקצה, ובלילה, או בחלל, בשחור אחד מקצה לקצה.

אכן, יש אחד מעל הכול ומעבר לכול, אבל "עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ" - האם האחד השמימי גם נוכח בארץ? שולט במתרחש? צופה ומשגיח? מתערב לפעמים? עושה צדק? עובדי האלילים כמו הא-תאיסטים ענו ועונים על השאלות ההן בשלילה - החוקיות האחת הכוללת איננה מתערבת ואיננה משגיחה, לטעמם - השמים נשארים בשמים - "רָם עַל כָּל גּוֹיִם ה', עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ".

מרתק לגלות, שגם בדתות פאגאניות אין פסל ל"אֵ-ל הַשָּׁמָיִם", ואין עמו קשר - הקשרים מתנהלים עם 'הכוחות' השולטים ופועלים בארץ - מול תפיסות אלה קמה אמונת הייחוד. המחאה של אמונת הייחוד (=מונותיאיזם) נגד הפסילות הפאגאנית, לא הסתפקה באחדות הכוללת, השמימית, אלא קבעה שהוא - האחד הכולל כול - גם שולט בכול - "בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ".

ואיך שליטה זו מתגלה? מתי רואים ומכירים בכך גם ספקנים מושבעים? כאשר פוגשים בחיים אירועים יוצאי דופן, כמו אשה עקרה שהפכה ל"אֵם הַבָּנִים"; המזמור מתאר זאת ממש במילים של שירת חנה (שמואל א ב, א-י), העקרה שנפקדה בבן (הוא שמואל הנביא) ואחריו בבנים ובבנות (שם, ב, כ-כא) - "עַד עֲקָרָה (=עֲקֶרֶת עַד) יָלְדָה שִׁבְעָה... ה' מֵמִית וּמְחַיֶּה... מֵקִים מֵעָפָר דָּל, מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן, לְהוֹשִׁיב עִם נְדִיבִים, וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם...".

באדיבות אתר 929