יחד עם המרד נגד בית דוד, מנצל ירבעם את הפילוג למרד נגד תורת משה. ועל מי עוד לא פסח השבר?

 

פילוג המלוכה הפך לפילוג דתי בעם ישראל, והשבר לא פסח על הנביאים.

בוודאי היו רבים, בפרט בשבטי "בית יוסף", שלא רצו ולא השלימו עם בחירת ירושלים כמקדש האחד והיחיד, והיו עובדי הבמות ש"לא סרו". עוד היה זיכרון עמום על 'עגל' כבסיס פולחני* להופעת ה'בלתי נראה' על הארץ, בדומה ל'סולם יעקב', ובית-אל ודאי נודעה כמקום 'קדוש' לאבות, וכ'שער השמים'.

ירבעם בן נבט, שקרא לשני בניו 'נדב' ו'אביה' (י"ד א, כ), ניצל את כל אלה עד תום כשהפך את הפילוג למרד נגד תורת משה, יחד עם המרד נגד בית דוד. שני 'מקדשי' עגלים נבנו בגבולות ממלכתו, כוהנים לא משבט לוי, ולוח חגים נבדל מירושלים. את "החג" (=אסיף-סוכות) עצמו לא שינה, רק הוסיף חודש (='אלול') והזיז את זמן העלייה לרגל "בַּחֹדש אשר בָּדָא מִלִבּוֹ" (י"ב, לג), כדי למנוע המוני עם מלעלות לרגל לירושלים (שם, כו-כח).    

השבר בנבואה:
קולו של נביא הקרעים, אחיה השילֹני (י"א, כט-לא) לא נשמע (בכתובים). 'נביא' זקן מבית-אל, עֲלוּם שֵם (י"ג, יא), ניסה 'להגן' על דרכו של ירבעם בן נבט בעזרת נבואת שקר. "איש א-להים בא מיהודה בדבר ה'" (י"ג, א), וגם הוא עֲלוּם שֵם, בהמשך הוא יתפתה אחרי נבואת השקר, וישלם בחייו.
הנביא היחיד שעמד בפרץ ומנע מלחמת אחים נוראה בין יהודה לישראל היה "שמעיה איש הא-להים" (י"ב, כב-כד), שעצר את רחבעם וצבאו מלצאת למערכה חסרת סיכוי לדיכוי מרד ירבעם עם רוב שבטי ישראל.

__________________________

* נמצאו פסלי פרים ועגלים ועליהם ניצבים פסלי אלילים. אחד כזה מוצג במוזיאון ארצות המקרא, בירושלים. עובדי העגל מרדו בתורה, אבל עבדו לה', לפי השקפתם.

באדיבות אתר 929