הסוג המנאף, הסוג המרדים, הסוג החולם והסוג המתחכם והקשה ביותר לאבחנה. המדריך המלא לנביאי שקר.

 

נביאי שקר מסוגים שונים:

1. נביאי הבעל ה"מנאפים", שגרמו לנפילת שומרון, בדורות שעברו (ט-יג).

2. נביאי שלום 'חֲנֵפים', שהרדימו את אנשי ירושלים באשליית "שלום יהיה לכם". "חזון לִבָּם יְדַבֵּרוּ, לא מפי ה'" (יד-כב); בגללם, לא הקשיבו אנשי ירושלים לאזהרות ירמיהו, ולא עצרו את הדרך הרעה מבעוד מועד.

3. נביאי החלומות הטועים (כג-לב) – הסוג המעניין ביותר – וכי מה ההבדל בין חלום לנבואה? "מה לַתֶבֶן את הבָּר, נְאֻם ה'" (כח) – התבן והבר גדלו ביחד על אותן שיבולים, אלא שחלום כשלעצמו עלול להיות 'קליפה' של נבואה; נבואת האמת היא 'גרעין'. אז איך מבדילים בין חלום לנבואה? האחריות העיקרית לדברי ירמיהו רובצת על החולמים ועל הנביאים עצמם – אם יגיד כל אחד בדיוק את האמת, שהוא היחיד היודע אותה - זה יאמר "חלמתי", וזה יאמר "נְאֻם ה'", יקשיבו לכולם, אבל ייקחו ברצינות יתר את הנביא, שיש לו תביעות ודרישות. תארו לכם רופא משפחה, חכם, מוכשר וידען, שמקבל החלטה רפואית כאילו הוא רופא מומחה. אם יקרה אסון, תחול האחריות על ראש הרופא.

4. נביאי "מַשָׂא ה'" (לג-מ) – זה הגבול הדק ביותר, והקשה ביותר לאבחנה. בספר ישעיהו (י"ג עד כ"ג) יש קובץ שלם של נבואות 'משא', שעיקרן העונש הגדול הצפוי לגויים הרשעים, ובקיצור תמציתי, דברי נחמה וישועה לישראל; והנה, אנו מוצאים נבואות אלה גם בספר ירמיהו עצמו (למשל, הנבואות על בבל), אלא שירמיהו השמיט את מילת הקוד 'משא' – מדוע? כי אנשי ה'משא' בימי ירמיהו הסיקו מנבואות האמת מסקנה מוטעית, לפיה נפילת בבל תתרחש 'בקרוב ממש', וירושלים תינצל. המאבק נגד ה'משא' התנהל רק על השאלה, מתי בבל תיפול.

באדיבות אתר 929