ברגע שאברהם שמע את "השדה", התהפך סדר העדיפויות – לקנות שדה בארץ ישראל ולו אפילו שדה טרשים הופך לעדיפות ראשונה

 

בפרק הזה אנו מוצאים את אברהם משתחווה פעמיים לפני עם הארץ, בני חת. איך יכול אברהם אבינו להשתחוות לפני עם הארץ? את זה יכולים לשאול רק עמי ארצות שאינם יודעים שהביטוי עם הארץ בתורה אין לו דבר וחצי דבר עם עמי ארצות שבלשוננו. 'עם הארץ' שבתורה, במקרא, פירוש האנשים החשובים, בעלי הנחלות, בעלי האדמות, בעלי הזכויות. מי לא יודע שבעלי אדמות הם בעלי נכסים ובעלי זכויות. אברהם הוא נשיא האלוהים בעיני בני חת אבל אין לו זכויות באדמה, הוא גֵר ותושב. הוא מבקש לקנות בכסף מלא את מערת המכפלה בקצה שדהו של עפרון החִתי כדי לקבור את שרה.

בני חת אמרו לאברהם: למה לך - "בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ קְבֹר אֶת מֵתֶךָ" (בראשית כג, ו). עפרון יאמר לו השדה והמערה, "הַשָּׂדֶה נָתַתִּי לָךְ וְהַמְּעָרָה אֲשֶׁר בּוֹ לְךָ נְתַתִּיהָ" (כג, יא), ואחר כך גם יאמר לו "אֶרֶץ אַרְבַּע מֵאֹת שֶׁקֶל-כֶּסֶף בֵּינִי וּבֵינְךָ מַה-הִוא" (כג, טו)? כאילו בא אדם לקנות דירה ואומרים לו:  אתה יכול לקנות את כל המגדל אם אתה רוצה, או את כל הגבעה הזאת.

ברגע שאברהם שמע את "השדה", התהפך סדר העדיפויות – לקנות שדה בארץ ישראל ולו אפילו שדה טרשים הופך לעדיפות ראשונה. קבורת שרה הדחופה, נדחתה לרגע קט כדי לקנות שדה עם "הָעֵץ ... אֲשֶׁר בְּכָל-גְּבֻלוֹ סָבִיב" (כג, יז). זו הפעם הראשונה והיחידה שהוצע לאברהם לקנות שדה. "ארץ ארבע מאות שקל כסף"? אין בעיה. אברהם מוציא את זה ישר על המאזניים. עובר לסוחר, ומכאן ואילך לא מדובר רק על מערת המכפלה, אלא על השדה והמערה. 

הפרק הזה בא לתת לאברהם ולזרעו אחיזה בארץ לא רק בקברי אבות, אלא קודם כול בשדה נחלה.  

באדיבות אתר 929