מי שמצפה מאליהוא רק לאמפתיה כלפי איוב הסובל, יתאכזב מאד מפרקים אלה.

 

אחרי שאליהוא 'שחרר' את איוב מהאשמות אליפז, במיוחד בפירוש החיזיון עם הקול מן הדממה, ואחרי שאמר לאיוב שהא-ל מתגלה גם "בַּחֲלוֹם חֶזְיוֹן לַיְלָה", אך גם בייסורים, ולכן הוא לא מתנכר אליו – הגיע הזמן של אליהוא גם לכעוס על איוב.

מי שמצפה מאליהוא רק לאמפתיה כלפי איוב הסובל, יתאכזב מאד מפרקים אלה (ל"ד-ל"ה). במענה הראשון בלטו הציטוטים מאליפז הקרוב לנבואה, וכאן אליהוא מצטט בעיקר את בלדד, איש המחשבה הדתית הקלסית, שהעמיד בראש עיונו את 'משפט הא-להים', ולכאורה נראה שאליהוא סבור בדיוק כמוהו - איוב מדבר 'שטויות', והא-ל שופט צדק.

בלדד (ח', ב-ד): "עַד אָן תְּמַלֶּל אֵלֶּה, וְרוּחַ כַּבִּיר אִמְרֵי פִיךָ; הַאֵ-ל יְעַוֵּת מִשְׁפָּט? וְאִם שַׁ-דַּי יְעַוֵּת צֶדֶק? אִם בָּנֶיךָ חָטְאוּ לוֹ, וַיְשַׁלְּחֵם בְּיַד פִּשְׁעָם..."!

אליהוא (ל"ד, ד-יב): "מִשְׁפָּט נִבְחֲרָה לָּנוּ...; כִּי אָמַר אִיּוֹב צָדַקְתִּי, וְאֵ-ל הֵסִיר מִשְׁפָּטִי... מִי גֶבֶר כְּאִיּוֹב יִשְׁתֶּה לַּעַג כַּמָּיִם?! ...אַף אָמְנָם אֵ-ל לֹא יַרְשִׁיעַ! וְשַׁ-דַּי לֹא יְעַוֵּת מִשְׁפָּט"!

אולם בלדד הסיק מסקנה, ואמר לאיוב, שבניו מתו בחטאם ובפשעם, ובדיוק זה מה שלא נמצא בדברי אליהוא!

גם בהשוואה למענה אליפז השני נמצא הבדל דק ביחס להרשעה מפורשת של איוב על דבריו, לעומת הטענה של אליהוא שאיוב מדבר בלי דעת (!), ודבריו מתחברים לדברי רשעים, ומחזקים אותם.

אליפז (ט"ו, ד-ו): "אַף אַתָּה תָּפֵר יִרְאָה, וְתִגְרַע שִׂיחָה לִפְנֵי אֵ-ל; כִּי יְאַלֵּף עֲו‍ֹנְךָ פִיךָ, וְתִבְחַר לְשׁוֹן עֲרוּמִים – יַרְשִׁיעֲךָ פִיךָ וְלֹא אָנִי! וּשְׂפָתֶיךָ יַעֲנוּ בָךְ"!

אליהוא (ל"ד, לה-לז): "אִיּוֹב לֹא בְדַעַת יְדַבֵּר, וּדְבָרָיו לֹא בְהַשְׂכֵּיל! אָבִי [שבשמים], יִבָּחֵן אִיּוֹב עַד נֶצַח (=עד תום), עַל תְּשֻׁבֹת [הנשמעות] בְּאַנְשֵׁי אָוֶן – כִּי יֹסִיף עַל חַטָּאתוֹ פֶשַׁע (=לחזק פושעים), בֵּינֵינוּ יִספּוֹק [כַּפָּיִם], וְיֶרֶב (=ובריב, יַרְבֶּה) אֲמָרָיו לָאֵ-ל"!

אליפז ובלדד מרשיעים את איוב ואת בניו ללא היסוס, ומסבירים בחטאים אלה את מה שקרה – אליהוא נזהר מזה, ונשאר צמוד לקביעה, ש"אִיּוֹב לֹא בְדַעַת יְדַבֵּר"!

באדיבות אתר 929