ניצחונותיו הגדולים ההיסטוריים של המלך דוד נדחסו לפרק קצר אחד, בעוד השערורייה של סיפור דוד ובת שבע תתפרס על עשרה פרקים. איפה האיזון?

 

אילו הייתי סופר חצר אצל דוד, הייתי רוצה שפרק זה יקבל משקל אחר. ניצחונותיו הגדולים ההיסטוריים של המלך דוד נדחסו לפרק קצר אחד, בעוד השערורייה עקב גרימת מותו של אוריה החתי ולקיחת בת שבע אשתו, תתפרס על עשרה פרקים.

גם כהיסטוריון הייתי רוצה לדעת הרבה יותר על הברית של דוד עם תֹעי מלך חמת, שהפכה את ישראל למעצמה לדור אחד, בייחוד כאשר ממצאים חדשים מצפון סוריה שופכים אור גם על הקשרים בין תֹעי לבין הפלשתים. הייתי רוצה לדעת איך הפך בנו של תֹעי מ"הֲדוֹרָם" (נושא שמו של אליל ארמי, דברי הימים א י"ח, י), ל"יוֹרָם" (נושא שם ה', בפרקנו, בפס' י).

גם הייתי מבקש פירוט רב יותר על הנקמה המזעזעת במואב (בגלל חיסול הוריו שם?!), ועל הסיבות לכיבוש אדום ולמעשי יואב שם, במיוחד אחרי שה' אמר למשה לא לקחת מבני עשו "עד מִדרַך כף רגל, כי יְרֻשָה לעֵשו נתתי את הר שעיר" (דברים ב', ה).

וכמובן, פירוט והסבר לתפקידים של שרי דוד החשובים – יואב בן צרויה על הביטחון בממלכה (=שב"כ), יהושפט בן אחילוד על מערכת המשפט ("מזכיר" עוונות), "שריה סופר" ממונה על שמירתם ופירושיהם של הספרים החשובים ביותר. ומי היו "הַכְּרֵתי והַפְּלֵתי" (יח)? יחידות מיוחדות? לאלו תפקידים?

אבל התנ"ך בכלל, וספר שמואל בפרט, בנוי על ספרי נבואה, והתוכחה המוסרית של נתן הנביא מול המלך דוד הרבה יותר חשובה לדורות עולם, מאשר הניצחונות הגדולים וההישגים העצומים, שתוארו בקיצור רב והחזיקו מעמד קצת יותר מימי דור אחד. רק קטע אחד של המלחמה מול רבת עמון יקבל הרחבה בפרק י', בגלל הנבואה המוסרית בהמשכו.

באדיבות אתר 929