המסכת השנייה של נבואות ירמיהו מצטיינת באי סדר - שיר הודיה נדחף בין זעקה נואשת אל ה' לבין קללת יום ההולדת. מה זה הבלאגן הזה?

 

בפרק העינויים הזה מסתיימת המסכת השנייה של נבואות ירמיהו (פרקים י"א עד כ') - מהרדיפה של "אנשי ענתות" (י"א, יט-כג) עד "המַהְפֶּכֶת" (כ', ב) - גלגל העינויים של "פַּשחוּר בן אִמֵר", 'כֹהן-פָּקיד-נָגיד' בבית ה', שתפקידו היה 'לטפל' במפירי סדר ו'מסיתים' כמו ירמיהו - 'הנביא-הכֹהן' מענתות.

במסכת נבואות זו, אין שום תאריך מפורש, אבל זמנה ברור – שנות הרדיפות בימי יהויקים. אין בפרקים אלו שום נבואה מימי צדקיהו. ישנן שתי נבואות מימי יאשיהו: הברית (י"א, א-ח), והשבת (י"ז, יט-כז), וכל השאר מהעימות הגדול בימי יהויקים.

המסכת כולה 'מצטיינת' באי סדר, ממש 'בַּלַגַן' – למשל, שיר הודיה על הצלתו "מִיַד מְרֵעים" (כ', יג), 'נדחף' בין זעקתו הנואשת אל ה', לבין קללת יום הולדתו. אפשר לחוש איך נכתבה המסכת הזאת תוך כדי מנוסה, בלחץ איום ונורא, ואיך לא נערכה אחר כך. מתוך ה'בַּלַגַן' עולות הצעקות על העינויים והסבל.

במסכת הראשונה (פרקים ב' עד י') אין עינויים ואין רדיפות, אין זעקות ייאוש, ואין ריב עם ה' – לכן המסכת הראשונה החלה להיכתב במגילת התוכחות אותה שרף יהויקים אחרי שקראו אותה בציבור בבית ה' (בשנת 5 ליהויקים; ל"ו, ט), והמסכת השנייה נכתבה אחר כך, תוך כדי מנוסה ממחבוא למחבוא, כשפקידי יהויקים הפעילו את כל 'האמצעים' כדי לאתר את ירמיהו, ולהוציאו להורג. יהויקים, ששלח משלחת מיוחדת למצרים כדי לעצור שם נביא דומה לירמיהו ("אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים"; כ"ו, כ-כג), ולהוציאו להורג, לא נרתע משום דבר. המשפט (כ"ו) והעינויים על "המהפכת" (כ') היו רק ההתחלה של מסכת העינויים, הרדיפות והסבל – 'ייסורי איוב'.

ה' הציל את ירמיהו הנביא על הסַף, בדרכים ובמקומות שלא נודעו לנו.  

באדיבות אתר 929