הוא עשה הישר בעיני ה', ניהל משפט צדק והרחיב את גבולות הממלכה. אבל מאזהרה אחת, שהנביאים חזרו עליה שוב ושוב - יאשיהו הנמרץ התעלם.

 

עקבות מהפכת יאשיהו נמצאו גם בארכאולוגיה – בתל ערד גנזו (לא הרסו!) דביר של מקדש-במה מתחת לחומת סוגרים מימי יאשיהו, בחוף פלמחים נמצא 'חרס הקוצר' - מכתב תלונה נגד "הושיעיהו בן שֹבי" שלקח בלי צדק "את בגד עבדכ". מכתב תלונה כזה מעיד על מערכת צדק חזקה, שניתן לבטוח בה להגיש תלונה.

אכן, כך אמר ירמיהו (כ"ב, טו-טז) על יאשיהו – "... ועָשה משפט וצדקה... דן דין עני ואביון, אז טוב..."; גם מעמד הברית ב-18 שנה ליאשיהו נזכר בנבואת ירמיהו (י"א, א-ח).

יאשיהו יצא למסע טיהור גם בערי "מנשה ואפרים ושמעון ועד נפתלי" (דברי הימים ב ל"ד, ו), והרחיב את גבולות יהודה בתוך פלשת עד החוף (צפניה ב', ו-ז). מדוע נפל יאשיהו, שלא היה מלך גדול, קשוב לתורה ולנביאים ובעל תשובה כמוהו?

רק מאזהרה אחת, שהנביאים מאז ישעיהו חזרו עליה שוב ושוב, יאשיהו הנמרץ התעלם – לא להתערב במשחק הפוליטי האזורי – לא בעד אשור, ולא נגד, לא עם פרעה ולא נגדו. יאשיהו ידע על הסכם בין אשור ומצרים לשיתוף כוחות נגד בבל העולה, ולפיו פרעה נכֹה יקבל שליטה על ארץ ישראל, בתמורה לעזרתו לאשור. הוא ניסה לעצור את המצרים בכל כוחו*, תחילה במצודות החוף שהקים, ולבסוף במעבר מגידו, שם נפל.

איך הייתה נראית ההיסטוריה היהודית אילו יכולנו לשכנע את יאשיהו (כמו ישעיהו מול אחז) לא ללכת למגידו – לנשום עמוק, ולהמתין 4 שנים עד להכרעה ההיסטורית בקרב כרכמיש, עם תבוסת פרעה נכו ובריחתו לארצו (ירמיהו מ"ו, ב-יב)?    

______________________

*כפי שהראה חוקר דגול, שלום זמירין, יאשיהו ותקופתו (ירושלים תשל"ז); שלום זמירין מקבוצת כנרת, נפל בקרב על צמח במלחמת העצמאות, בגיל 33.

באדיבות אתר 929