להפרדת הספרים שמואל ומלכים יש סיבה אחת - המלכת בן דוד פתחה פרק חדש בתולדות ישראל, שושלות מלכים, "מי יֵשֵב על כסא אדֹני המלך אחריו"?. מתחילים עם שני מחנות פוליטיים.

 

חזרנו לפרקי נתן הנביא מול דוד. להפרדת הספרים שמואל ומלכים יש סיבה אחת - המלכת בן דוד פתחה פרק חדש בתולדות ישראל - שושלות מלכים. "מי יֵשֵב על כסא אדֹני המלך אחריו" (כ)?

שני מחנות פוליטיים: אחרי אדניהו התייצב יואב בן צרויה, שר הצבא הוותיק, שכל מפתחות השליטה והבטחון היו בידיו, ואביתר הכהן ששרת את דוד בנדודיו. כל בני המלך הצטרפו, חוץ משלמה (יט). נשאר בחוץ בניהו בן יהוידע, שר הצבא שיחליף את יואב, וצדוק כהן הקבע שיחליף את אביתר, וגם מפקדי יחידות הגיבורים "והַכְּרֵתי והַפְּלֵתי" (ח, לח). אולם כוח ההכרעה היה בידיו של נתן הנביא, ואין לו מקביל במחנה שחגג מוקדם מדי.

לא קשה להבין את יואב בן צרויה, האיש החזק והנאמן לדוד, ששלח את אוריה החתי למקום המסוכן ביותר לפי פקודת דוד. האיש שהרג במו ידיו את האויבים המרים, אבנר, אבשלום ועמשא, ראה בבת-שבע ובבנה שלמה, סכנה (כנראה בגלל אותה 'פרשה'), והתכוון להרוג אותם "כִּשְכַב אדֹני המלך עִם אבֹתיו" (כא). יש רבים עד היום, שלא יכולים לקבל את ההמשך של מלכות דוד דווקא מבת-שבע, אֵם שלמה.

נבואת נתן אמרה להפך - התוצאה היותר הרסנית של החטא היא דווקא ההתנהגות היהירה וחסרת הרסן של בני דוד, אמנון באונס תמר, אבשלום בכל דבר, ואדֹניהו בעקבותיו. "מִתנַשֵׂא לאמר: אני אֶמלֹך, ויעש לו רכב ופרשים וחמִשים איש רצים לפניו – ולא עֲצָבוֹ אביו מִיָמיו לאמר: מדוע ככה עָשיתָ (בגלל החטא), וגם הוא טוב תֹאַר מאד, ואֹתו ילדה (חגית) אחרי אבשלום (בן מעכה)" (ה-ו).

באדיבות אתר 929