האם תקופת האנרכיה המתוארת בפרקים האחרונים שבספר באה אחרי קריסת משטר השופטים, או שאולי היתה דווקא בתחילת ימי השופטים?

 

פסל מיכה - נדידת שבט דן צפונה - פילגש בגבעה - מלחמת האחים - האנרכיה: "בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה" (י"ז, ו; י"ח, א; י"ט, א; כ"א, כה). לפי סדר הספר, נראה שתקופת האנרכיה באה אחרי קריסת משטר השופטים. גם העברת ההנהגה משבט לשבט כנראה מיצתה את עצמה, ובמקום המושיעים הגדולים, פרצו שתי מלחמות אחים, יפתח במעברות הירדן, ופילגש בגבעה.

אולם לפי מדרש 'סדר עולם' הסדר היה הפוך, ויש לקרוא בשיטת 'אין מוקדם ומאוחר בתורה' (פסחים ו עמוד ב) - תקופת האנרכיה הייתה דווקא בתחילת ימי השופטים, כמשבר חריף שהתחולל אחרי מות משה ויהושע, ויש לצרף למשבר הרוחני (שופטים ב' ו-ג'), גם את פרקי האנרכיה (י"ז-י"ח; י"ט-כ'-כ"א).

רמזים אחדים בפרקים מחזקים את פירוש 'סדר עולם' - "וישימו להם (בני דן) את פסל מיכה אשר עשה, כל ימי היות בית הא-להים בשִלֹה" (י"ח, לא); לפי זה, שבט דן נדד צפונה בתחילת ההתנחלות, עם הקמת המשכן בשילֹה, וזה נתמך באזכור אחד בספר יהושע (י"ט, מז), ואפילו בברכת משה (דברים ל"ג, כב).

בפרשת מלחמת האחים נגד בנימין, בני ישראל התכנסו תחילה במצפה, ואחר כך בבית-אל – "ושם ארון ברית הא-להים בימים ההם; ופינחס בן אלעזר בן אהרן עֹמֵד לפניו ..." (כ', כז-כח); סיפור זה מתאים לתקופת כיבושה של בית-אל ביד בני יוסף (א', כב-כה), כשארון ה' היה שם עמהם, וגם גילו של פנחס מתאים לתחילת ימי השופטים (המפרשים את הפרשה על סוף ימי השופטים מייחסים לפנחס אריכות ימים מופלגת של מאות שנים).

לכל הדעות, פלִשתים משלו בישראל עם קריסת מנהיגות השופטים.

באדיבות אתר 929