ד"ר טובה גנזל

נמצאו 116 תוצאות חיפוש

  1. יחזקאל - רקע היסטורי ומבוא

    ד"ר טובה גנזל

    כפתיחה לספר יחזקאל, השיעור עוסק ברקע ההיסטורי לנבואות בספר, ונותן תיאור כללי של מהלך הספר.

  2. מעשה מרכבה ומסעות כבוד ה'

    ד"ר טובה גנזל

    נבואת יחזקאל פותחת במעשה מרכבה, שהוא אחד מ"מראות אלקים" אותם רואה יחזקאל במהלך נבואותיו. בהם הוא רואה את מסעות השכינה: בתחילת הספר רואה יחזקאל את עזיבת כבוד ה' את המקדש ואת ירושלים (המתרחשת בדורו), ובסוף הספר הוא חוזה את חזרת כבוד ה' אל המקדש לעתיד לבא. בכך הוא מניח את הבסיס לנבואתו לגולים: ה' לא עזב את ישראל. הברית בין ה' לישראל היא נצחית.

  3. שליחותו הנבואית של יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    כיצד השליחות של יחזקאל קשורה לאכילת מגילה, ומה בעצם משמעות אכילת המגילה על ידי יחזקאל במיוחד בהשוואה לנביאים אחרים? כחלק משליחותו, הנביא מתואר כצופה הן בפרק ג' והן בפרק ל"ג. נעמוד על ההבדלים שבין שתי הנבואות, ואיך הן משקפות את משמעות שליחותו של יחזקאל.

  4. מעשים סמליים ופשרם - חלק א

    ד"ר טובה גנזל

    שלא כמו נביאים אחרים, יחזקאל מצווה בראשית תקופת נבואתו לשתוק, ולאחר מכן פותח במעשים סמליים. ננסה להסביר את אופיה המיוחד של הנבואה לאור אופיו של העם שמקבל את הנבואה.

  5. מעשים סמליים ופשרם - חלק ב

    ד"ר טובה גנזל

    סיום המעשים הסמליים מלווה בנבואת פורענות קשה שהיא הנמשל למעשים שנעשו לפניה. הנביא מתאר את חומרת מעשי העם, ואת העונש הקשה שצפוי להם בגללם.

  6. על מה חרבה הארץ?

    ד"ר טובה גנזל

    פרק ו' מתייחס לחטאי ישראל בשמות שונים. מתוך עיון טרמינולוגי, מתוך השוואה לפסוקים בספר ויקרא ובספר דברים, ננסה להבין את כוונתו המדויקת של הנביא.

  7. בא הקץ!

    ד"ר טובה גנזל

    בפני יחזקאל עומד האתגר לשכנע את יושבי ירושלים ואת הגולים כי החורבן קרוב, ומאידך כי גלות יהויכין אינה מבשרת את ניתוקם מעם ישראל. נדון בסיבות לקשיים אלו, ובאמצעים בהם יחזקאל משתמש על מנת לשכנע את העם.

  8. מעשי העם במקדש

    ד"ר טובה גנזל

    פרק ח' מתאר את המראה שראה יחזקאל בירושלים. בתחילת המראה, מתוארת העבודה הזרה שקיימת במקדש. נבחין כי התיאור שבפרק תואם לתיאור שבספר דברים, ונעמוד על הקשר בין בין שני התיאורים

  9. עזיבת כבוד ה' את המקדש

    ד"ר טובה גנזל

    בהמשך המראה שרואה יחזקאל בירושלים, אנחנו עדים להריגתם של כל עובדי העבודה הזרה בעיר, ולעזיבת כבוד ה' את המקדש. עם זאת, המראה נחתם במילות נחמה על אודות תקומתה לעתיד של יהודה.

  10. נבואות יחזקאל על צדקיהו

    יחזקאל יב, א-כ, ויחזקאל יז

    ד"ר טובה גנזל

    בפרק יב, יחזקאל מצטווה לעשות מעשים סמליים אשר מסמלים חורבן (לעשות כלי גולה, לחתור בקיר, לאכול ברעש), אשר יתרחש בימי צדקיהו. בפרק יז הוא מביא משל על נשר, צמרת ארז וגפן. הנמשל עוסק בביקורת על מרד צדקיהו בבבל. לפי יחזקאל, הפוטנציאל לחידוש המלוכה בישראל מצוי דווקא אצל יהויכין שהוגלה לבבל.

  11. סופם של מלכי יהודה על פי נבואת יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    הנבואה ביחזקאל יט קשורה לנבואה על צדקיהו בפרק יז ומחזירה אותנו דור נוסף אחורה, לימיהם של יהואחז ויהויקים. קינה זו משלימה את נקודת המבט הנבואית על הגורמים שבגינם גורלה של ירושלים כבר נחתם.

  12. נבואה ונביאים

    ד"ר טובה גנזל

    יחזקאל מתמודד עם נביאי השקר, כפי שגם קודמיו התמודדו. במאמר נבחין בסוגים השונים של נביאי השקר, ובכלל מהי נבואת שקר, וכיצד הנביא מתייחס ומתמודד עם כל קבוצה?

  13. 'וידעתם כי לא חנם עשיתי'

    ד"ר טובה גנזל

    תיאורי הפורענות הצפויים לעיר גוררים עמהם את השאלה האם יוותרו בה צדיקים, ואם כן, האם בזכותם של הצדיקים ינצלו גם בני משפחותם, או שמא ינצלו הצדיקים לבדם? נח, דניאל ואיוב מוזכרים כטיפוסים של צדיקים שיכולים להנצל מן החורבן. העיסוק בשאלה זו הוא חלק מתורת הגמול שבספר יחזקאל.

  14. מְמַשֵּׁל מְשָׁלִים הוּא

    ד"ר טובה גנזל

    הנבואות שבפרקים ט"ו-כ"ד מרכזות בתוכם רצף של משלים באמצעותם עוסק הנביא בגורלה של ירושלים. השימוש במשל להעברת המסר הנבואי רווח יותר ביחזקאל בהשוואה ליתר הנביאים. אחד המשלים הוא משל האשה הבוגדת. בשונה מנביאים אחרים, שהשתמשו במשל האשה לחיוב ולשלילה, אצל יחזקאל משל האשה משמש רק לשלילה, ולכן בחזון העתידי של יחזקאל אין שימוש בדימוי לאישה.

  15. הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת

    ד"ר טובה גנזל

    פרק יח ביחזקאל עוסק בתורת הגמול. הפרק פותח בתפישת העם: "אָבוֹת יֹאכְלוּ בֹסֶר, וְשִׁנֵּי הַבָּנִים תִקְהֶינָה" ובעקבותיה תשובת הנביא: "הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת הִיא תָמוּת". יחזקאל עושה הבחנה בין גזירת החורבן לכלל העם לבין אחריות האדם למעשיו הפרטיים, והגמול האישי שהוא מקבל על כך. במסגרת זו הוא עוסק בעוולות חברתיות.

  16. תּוֹעֲבֹת אֲבוֹתָם

    ד"ר טובה גנזל

    זקני ישראל באים אל יחזקאל לדרוש את ה', ובקשתם נדחית מיד. במקום זאת, יחזקאל מצווה להודיעם את תועבות אבותם, והוא מגולל בפניהם את כל חטאי ישראל בתבנית קבועה: הפרת חוקי ה' על ידי העם, כעס א-להי ולבסוף ויתור אלוקי על מתן העונש בשלמותו, מתוך דאגה לשמו של ה'.סקירה היסטורית זו חשובה להבנת מהלך הגאולה המתואר ע"י יחזקאל.

  17. תחילת הסוף – חרב ה' בידי מלך בבל

    ד"ר טובה גנזל

    רצף הנבואות בפרק כ"א מתארות את סופה של ממלכת יהודה, בפרק זה מוזכר שם ה' 15 פעמים. נראה כי הדגשה זו באה כהנגדה לתפישת העם, כי ה' לא יחריב את ארצו. ומטרתה להדגיש כי הארועים נעשו ברצון ה'. הפרק עוסק בחרב ה' ביד מלך בבל, ובמסע הכיבוש הקרב לירושלים. בשיעור נעסוק גם ברקע ההיסטורי לכיבוש הבבלי.

  18. חורבן העיר

    ד"ר טובה גנזל

    פרקים כב-כד מנבאים על שיתרחש בירושלים בעת המצור והחורבן: פרק כ"ב עוסק בחטאי ירושלים ועונשיה, פרק כ"ג מתאר את בגידתן של האחיות אהלה (שומרון) ואהליבה (ירושלים), ובראשית פרק כ"ד חוזר הנביא על משל הסיר.נראה כי בפרקים אלה נסגרים המעגלים ומתחדדים כל המסרים הנבואיים שנאמרו עד עתה..נבואה זו חותמת את חלקו הראשון של ספר יחזקאל: סדרת התוכחות שניבא יחזקאל לפני החורבן.

  19. נבואות יחזקאל על הגויים- חלק א

    ד"ר טובה גנזל

    חלקו השני של ספר יחזקאל מוקדש לנבואות לגויים. נעסוק בתוכן הנבואות, ברקע ההסטורי, בסדר הופעתן ובמיקומן בספר.

  20. נבואות יחזקאל על הגויים- חלק ב

    ד"ר טובה גנזל

    חלקו השני של ספר יחזקאל מוקדש לנבואות לגויים. נעסוק בתוכן הנבואות, ברקע ההסטורי, בסדר הופעתן ובמיקומן בספר.

  21. העם, הנביא וה' – בתגובה לחורבן

    ד"ר טובה גנזל

    חלקו השלישי של ספר יחזקאל מכיל נבואות נחמה ותקומה לעם ישראל. פרק לג דן בתפקידו של הנביא, ובשינוי של מעמדו עם החורבן. פרק זה עוסק בבתפקידו של יחזקאל כצופה, בהפסקת האלם, במעמדם של גולי יהויכין בהשוואה לאלו שנותרו בארץ לאחר החורבן וביחסי הנביא עם סביבתו.

  22. העדפתו הנצחית של ה' את ישראל על פני אדום

    ד"ר טובה גנזל

    בפרק לה הנביא מנבא אל הר שעיר, ובפרק לו הוא מנבא אל הרי ישראל. נראה שזו נבואה משותפת שעיקר תוכנהּ הוא שהרי ישראל ייבנו על חורבות הר שעיר. בשיעור נעסוק ביחסים בין עשיו ויעקב ובין אדום וישראל, מראשיתם עד לתקופת יחזקאל.

  23. תיאור טהרת העם ביחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    שיאו של תהליך גאולת ישראל בספר יחזקאל הוא טהרת העם על ידי האל, המתוארת בפרק לו כחלק מהכנת העם והכשרתו לשמירה על המקדש העתידי. הנביא מתאר טקס טהרה ייחודי, בו נטהר כל העם. נשווה טקס זה לטהרת טמא מת, ולטקס כריתת הברית לאחר מעמד הר סיני.

  24. תקומתו של העם

    ד"ר טובה גנזל

    בסיומו של פרק ל"ו הנביא מוסיף קומה נוספת לשינוי במעמדו של העם, והיא - שארצו תפרח ותוציא עצים ופירות, כ"גן עדן". בהמשך, הנביא מתאר את נכונות ה' להדרש לבני ישראל, בניגוד לאירועים קודמים בספר יחזקאל. פרק ל"ז - חזון העצמות היבשות - מתאר את חידוש הקשר של ה' עם ישראל, אשר אפילו המתים יהיו שותפים לו.

  25. עתידה של ממלכת ישראל

    ד"ר טובה גנזל

    לאחר חזון העצמות היבשות, מפתיע יחזקאל עם נבואה על איחוד ממלכות יהודה וישראל. יחידה נבואית זו מסתיימת בהבטחה שתקומת העם על מרכיביה השונים תהיה נצחית: ישיבת עולם בארץ, נשיא עולם, ברית עולם ומקדש לעולם.

  26. נבואת יחזקאל על גוג מארץ המגוג

    ד"ר טובה גנזל

    פרקים ל"ח-ל"ט מתארים את מלחמת ה' בגוג מארץ המגוג. מלבד מפלתו של גוג, ואופן מלחמת ה' בו, מתוארים גם עוצמת כוחו המיוחדת, וקידוש ה' שיתרחש כתוצאה מתבוסתו. לאחר מכן מתוארת טהרת הארץ ע"י קבורת החללים והעלמת מוקדי פולחן. סופו ותכליתו של התהליך הוא ידיעת הגויים את ה'.

  27. חזון המקדש העתידי: מקדש וכבוד ה' בתוכו

    ד"ר טובה גנזל

    הנבואה על בית המקדש העתידי נאמרת ארבע עשרה שנה לאחר החורבן, לאחר שהעם הפנים והתרגל למציאות חיים בגלות ללא מרכז יהודי פעיל בארץ . הנביא מציג את המקדש באופן מוחשי, עם תוכנית מפורטת, ומתאר את חזרת כבוד ה' אל המקדש. ויחד עם זאת - התכנית לא לגמרי ברורה, ואי אפשר לבנות את המקדש לפיה.

  28. חזון המקדש העתידי: רב הנסתר על הנגלה

    ד"ר טובה גנזל

    האם תופס העם מקום בחזון המקדש ביחזקאל ומדוע? מה מקומם של הגויים במקדש זה? מה יהיה תפקיד הלויים ותפקיד הכהנים במקדש העתידי? כיצד תראה ההנהגה העתידית של העם - האם יהיה מלך? האם יהיו נביאים?

  29. סיום ספר יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    בשיעור נעסוק בשני עניינים: א. בסיבת ההבדלים בין חוקי התורה לבין החוקים המוזכרים ביחזקאל (בחלוקת הנחלות, בדיני הקרבנות, בפרטי בניית ועבודת המקדש). ב. בנחל הפלאי היוצא מפתח בית ה' ומגיע עד לערבה.נראה כי נחל זה הוא הדרך להחדרת הקודש לתוך העם יותר מאי פעם בעבר, באמצעות חיבור לשפע ולכוחות מרפא נסיים.

  30. ספר יואל: בצֵל - בין חורבן לגאולה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשסט | |

    הרקע ההיסטורי של ספר יואל עודנו שנוי במחלוקת. בשיעור נציע, כי הנבואה בספר יואל משקפת את המציאות ההיסטורית בארץ, בראשיתה של שיבת ציון, עם חזרת ראשוני הגולים לארצם, בשנים שקדמו לבניית המקדש. בדרך זו יש לראות את ספר יואל כמשלים 'לקונה' בספרות הנבואית, בין ספר יחזקאל, שנבואותיו המאוחרות נאמרו כנראה סביב שנת 570 לפנה"ס, ובין נבואות חגי וזכריה, שנבואותיהם המוקדמות נאמרו בשנת שתיים לדריווש, בשנת 520 לפנה"ס.

  31. בין אדם לחברו בנבואות יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשע | |

    העבודה הזרה על גווניה השונים היא הגורם לחורבן ירושלים בנבואת יחזקאל. בשל מיעוט הנבואות העוסקות בכך, נראה כי בנבואתו של יחזקאל מקומן של העוולות החברתיות והמוסריות נדחק לשוליים. בשיעור נתחקה אחר החטאים החברתיים המוזכרים בספר ונדון במקומם ובתפקידם בתוך ספר יחזקאל כולו.

  32. האם צמו על חורבן הבית (הראשון) בימי הבית (השני)?

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשעא | | שעה ו- 9 דקות

    שאלת העם על המשך קיום הצומות (זכריה פרק ז') מעידה, שבניית המקדש לוותה בספקות, בשל המציאות הפוליטית והכלכלית המורכבת בארץ. בעוד השואלים ראו בביטול הצומות מדד לכך שהאל שוכן במקדש שנבנה; תשובתו של זכריה, שאינה חד משמעית ביחס לביטול הצומות, קושרת אותם עם אותן עוולות, שהיוו את הסיבה לצום גדליה, ומחזירה את השאלה – וממילא את ההכרעה ביחס למימד הגאולי שבשיבת ציון – לידיהם של השבים עצמם. מדברי מגילת תענית אנו למדים, שלשאלה זו לא ניתן פתרון חד משמעי וברור על ידי השבים, והיא המשיכה להוות מוקד לדיון לאורך ראשית ימי הבית השני. מגילת תענית מנסה להכריע בשאלה זו באמצעות תקנות שקבעו את תשעה באב וצום גדליה למועדים, ובכך לתת משנה תוקף לנבואת זכריה.

  33. נבואת יחזקאל בסביבתו הבבלית

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשעב | |

    בנבואתו ראה יחזקאל מקדש שונה בפרטים רבים מזה שחרב בימיו. כך לדוגמה מורחקים בנבואתו המנהיגים החוטאים מכל זיקה למקדש בגלל חומרת מעשיהם. נבואות אלו ביחזקאל מובנות על רקע חורבן המקדש שנגרם כתוצאה מחילולו וטימואו. בשיעור זה נדון בממצאים המוכרים היום על חיי היהודים בבבל בשנות נבואתו של יחזקאל. נעמוד גם על היבט נוסף של נבואות יחזקאל, העולה מתוך השוואה של תיאור המקדש העתידי ביחזקאל למבנים המצויים בבבל בשנות נבואתו.

  34. מי נותן לגיטימציה לקרבנות אדם?

    ד"ר טובה גנזל

  35. נפלא כאן, נורא כאן

    ד"ר טובה גנזל

  36. קשר עם ה', לא עם הארון

    ד"ר טובה גנזל

  37. כזה מנהיג אנחנו צריכים

    ד"ר טובה גנזל

  38. סיפור לא פשוט

    ד"ר טובה גנזל

  39. מתחילים מהסוף

    ד"ר טובה גנזל

  40. ראיתי עיר עוטפת אור

    ד"ר טובה גנזל

  41. נבואת הקדשה ולאחריה - חורבן

    ד"ר טובה גנזל

  42. הכיבוש הקרב

    ד"ר טובה גנזל

  43. מה פשר הנבואה על בבל?

    ד"ר טובה גנזל

  44. מרחק מגן

    ד"ר טובה גנזל

  45. התמודדותם של חכמים עם האתגרים בספר יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 13 דקות

    ספר יחזקאל ובעיקר תכנית המקדש והלכותיו המצויה בפרקים מ-מח, היוו אתגר מיוחד לתפישותיהם של חכמים, משום שהמסורות בו אינן עולות בקנה אחד עם הכתוב בתורה, ועל כן עלתה בדבריהם האפשרות לגנוז את הספר והיא נדחתה. השיעור יוקדש לדרכי ההתמודדות באמצעותם סללו חכמים את הדרך שאפשרה את קבלתן של המסורות המצויות בספר יחזקאל, לעיתים באמצעות הישענות על מסורות קדומות, לצד דרכי פתרון מגוונות שנתנו מענה לקשיים הפרשניים ולשאלות ההלכתיות שעלו בפניהם.

     

  46. עם מה מתמודד יחזקאל?

    ד"ר טובה גנזל

  47. קשה להיות נביא

    ד"ר טובה גנזל

  48. מעשים במקום מילים

    ד"ר טובה גנזל

  49. מחילול השם לקידוש השם

    ד"ר טובה גנזל

  50. הקללות והבטחת הברית

    ד"ר טובה גנזל

  51. החורבן כבר כאן

    ד"ר טובה גנזל

  52. טומאת העם המקדש והארץ

    ד"ר טובה גנזל

  53. אין צדיקים

    ד"ר טובה גנזל

  54. גאולה ללא תשובה

    ד"ר טובה גנזל

  55. רלוונטי מאוד

    ד"ר טובה גנזל

  56. הטעיה

    ד"ר טובה גנזל

  57. מי ראוי לשמוע נבואה?

    ד"ר טובה גנזל

  58. מְמַשֵּׁל משלים

    ד"ר טובה גנזל

  59. יותר גרוע מסדום

    ד"ר טובה גנזל

  60. אחריות אישית

    ד"ר טובה גנזל

  61. האריות, הגפן, ומלכי יהודה

    ד"ר טובה גנזל

  62. השבת בספר יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

  63. הקסמים של מלך בבל

    ד"ר טובה גנזל

  64. כינויי גנאי

    ד"ר טובה גנזל

  65. אין מתאבל ואין מנחם

    ד"ר טובה גנזל

  66. ה' מנהיג את העולם

    ד"ר טובה גנזל

  67. יחסי צור וישראל

    ד"ר טובה גנזל

  68. אלא על אבינו שבשמיים

    ד"ר טובה גנזל

  69. מפלת מצרים בכח הזרוע

    ד"ר טובה גנזל

  70. גאוות מצרים

    ד"ר טובה גנזל

  71. פולמוס התנינים

    ד"ר טובה גנזל

  72. מה בין מלך לנשיא?

    ד"ר טובה גנזל

  73. נבואה להר שעיר?

    ד"ר טובה גנזל

  74. פורענות או נחמה?

    ד"ר טובה גנזל

  75. היטהרות העם

    ד"ר טובה גנזל

  76. חזון המקדש והגולים

    ד"ר טובה גנזל

  77. הכוהנים מונעים את החורבן הבא

    ד"ר טובה גנזל

  78. עולם המקדש והקרבנות של יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

  79. כיצד מונעים חורבן נוסף?

    ד"ר טובה גנזל

  80. היטהרות הארץ

    ד"ר טובה גנזל

  81. מה למים ולירושלים?

    ד"ר טובה גנזל

  82. מהרה יבנה המקדש?

    ד"ר טובה גנזל

  83. שריון מדומה

    ד"ר טובה גנזל

  84. מה קרה בין הצהרת כורש לבניית בית המקדש השני?

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תש"ע | |

    מה קרה בשנים בין הצהרת כורש לבניית בית המקדש השני? מהו הלך הרוח בתקופה זו בבבל ובארץ ישראל? מהי מציאות של מזבח בלי מקדש? ננסה לענות על שאלות אלו מתוך הנביאים, אריכאולוגיה והיסטוריה. 

  85. הכנת המקדש לפסח - מה בין חזקיהו, יאשיהו, יחזקאל ועזרא?

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 9 דקות

    חגיגות הפסח בסוף ימי הבית הראשון וימי שיבת ציון הצריכו את הכנת המקדש וטיהורו. בשיעור נבחן את ההכנות לחג הפסח בימי חזקיהו, יאשיהו ועזרא. נציג בשיעור את הפועל היוצא הפשוט של תיאור ההכנות לחגיגות הפסח: חג הפסח לא נחגג בצורה ראויה בימי הבית  הראשון ועל כן היה צורך בהכנה גדולה ומשמעותית. נבחין בסוגים השונים של הפסח ונשווה למשל את פסח חזקיהו מול יאשיהו - מדוע הם דומים אך שונים די בתכלית?

  86. חבקוק - האם יראתו קודמת לחכמתו?

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בספר חבקוק שלושה פרקים, בשניים הראשונים דיאלוג נוקב של הנביא עם הקב"ה ואילו בפרק השלישי תפילה אישית של הנביא. בשיעור זה נעמוד על שני חלקי הספר ונראה כי דמותו של הנביא מובנת רק באמצעות עיון הכולל הן את חכמתו (פרקים א-ב) והן את יראתו (פרק ג).

     

  87. נפש האדם בדמו

    ד"ר טובה גנזל

  88. נוסחאות קבועות בספר מלכים ככלי להערכת מלכי ישראל ויהודה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 6 דקות

    הנוסחאות הקבועות בספר מלכים אוגדות את האירועים המתרחשים בממלכת יהודה וישראל לנקודת מבט אחת. העיון בנוסחאות הללו נותן מענה לשאלה: האם ניתן היה לקיים את הנבואה על פיצול ממלכת יהודה וישראל, כשמשותף להם מרכז רוחני אחד בירושלים?

  89. ירושלים בנבואות הגאולה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בשיעור זה נעמוד על דמותה הנבדלת של העיר ירושלים כפי שהיא עולה בנבואותיהם של ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל. נראה כי נקודות המוצא של שלושת הנביאים שונה, ועל כן נבואות הגאולה לירושלים בעתיד שונות אף הן: בעוד ירמיהו יושב בירושלים בעת חורבנה ורואה אותה עולה באש, יחזקאל מקבל את הבשורה על חורבן ירושלים מהפליט בעודו יושב בבבל, ואילו ישעיהו מתאר את ירושלים בפרקים מ-סו כחרבה מזה זמן מה.

  90. גלוי וסמוי בפירוש הרב הירש לתורה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 5 דקות

    רש"ר הירש חי בתקופה בה רווחו הנחות יסוד חדשות ביחס למוצאה האלוקי של התורה. הוא וקהילתו הכירו היטב את ההוכחות של מבקרי המקרא לכך שהתורה איננה אלוקית ונאלצו להתמודד עמם. הרב הירש דחה את הנחות היסוד הללו במכתבים שפרסם, אך הוא לא הסתפק בכך. השוואת פירושו לתורה עם כתביהם של מבקרי המקרא מלמדת כי גם בבסיס פירושו לפסוקים רבים עמד הצורך להתפלמס עם טענותיהם. נראה כי מקרים אלה יכולים ללמד על החשיבות שייחס הרב הירש לפולמוס העקיף עם טענותיהם של מבקרי המקרא ואף כי ראה בכך מטרה חינוכית.
     

  91. בית ראשון ואחרית הימים

    ד"ר טובה גנזל

  92. שדות של תקווה

    ד"ר טובה גנזל

  93. נבואות של נחמה

    ד"ר טובה גנזל

  94. אין צדיקים בעיר

    ד"ר טובה גנזל

  95. לדמותו של צדקיהו

    ד"ר טובה גנזל

  96. מלך או אדם פרטי?

    ד"ר טובה גנזל

  97. על צדקיהו ועל גדליהו

    ד"ר טובה גנזל

  98. לא עוד שופרות של מלחמה

    ד"ר טובה גנזל

  99. חומרת הירידה למצרים

    ד"ר טובה גנזל

  100. לקראת שליחות נבואית

    ד"ר טובה גנזל

  101. על מסעות השכינה

    ד"ר טובה גנזל

  102. דימוי ירושלים לאישה בספר יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

  103. לבנות חברה צודקת

    ד"ר טובה גנזל

  104. להתבונן על התמונה השלמה

    ד"ר טובה גנזל

  105. קחו אחריות

    ד"ר טובה גנזל

  106. הצעקה

    ד"ר טובה גנזל

  107. מתפללים ליותר

    ד"ר טובה גנזל

  108. התהילים שלי

    ד"ר טובה גנזל

  109. תפילה לעזרת ה' במלחמה

    ד"ר טובה גנזל

  110. סוף החשבון לבוא

    ד"ר טובה גנזל

  111. המקדש ברחבי העיר - חגים וחגיגות בימי בית המקדש השני

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשפ"א | | שעה ו- 5 דקות

    בימי שיבת ציון התרחשו שינויים משמעותיים בחגיגות הציבוריות של חגי תשרי, ביניהם: היעלמותו של יום הכיפורים ומעבר מחגיגה במקדש לחגיגה ברחבי העיר. בשיעור נראה את המניע החיצוני ואת המניע הפנימי לשינויים אלה ונעסוק ביחס של חז"ל אליהם. 

  112. השפה הלא מילולית של הנביא יחזקאל

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשפ"א | | שעה ו- 5 דקות

    נבואת יחזקאל מלווה במסרים שאינם מילוליים. בכלל זה: נפילות של יחזקאל על פניו, זעקות, יללות קריאות האח, הה, אוי ועוד. בשיעור נציג את הדרך שבה משלימות המחוות והקריאות הללו, בנבואת יחזקאל, את מה שלא ניתן להגיד במילים.

  113. ”כי צמתם וספוד בחמישי ובשביעי“ – בין תשעה באב לצום גדליה

    ד"ר טובה גנזל | 47 דקות

    מה היה מעמדו של צום תשעה באב בימי בית המקדש השני? האם המשיכו לצום בו? את השאלה הזו נשאל הנביא זכריה בימי בניין הבית, אבל הוא ענה תשובה לא ברורה וצירף לשאלה גם את צום גדליה. כדי לגלות מדוע צום גדליה מרכזי כל כך בעיני זכריה נקרא את סיפור רצח גדליה במקורותיו המקראיים ונבין את משמעותו, ואולי כך נבהיר את תשובתו העמומה והדו-משמעית של זכריה.

  114. הרד"צ הופמן: בין פרשן מקרא לפוסק הלכה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשפב | | שעה ו- 5 דקות

    הרד"צ הופמן ידוע הן בשל תשובותיו ההלכתיות בשו"ת מלמד להועיל, והן בשל ספרו החלוצי 'ראיות מכריעות נגד ולהאוזן'. בשיעור שלפנינו ננסה לעמוד על ייחודו של הרד"צ הופמן, ונשאל האם וכיצד היותו פוסק השפיע על פרשנותו לתורה, ופירושו לתורה על פסיקותיו.

  115. אתגרי הכהנים בנביאי ראשית ימי הבית השני

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: שנת תשפ"ג | | שעה ו- 5 דקות

    הכהנים בבית המקדש השני התמודדו עם אתגרים שהיו שונים מהאתגרים בבית המקדש הראשון. בשיעור באמצעות עיון בפסוקים מחגי, זכריה, מלאכי, עזרא ונחמיה נלווה את האתגרים, הקשיים וההצלחות של הכהנים בתקופה זו. בנוסף, נראה כיצד זהותו של עם ישראל עוצבה לדורות בזכותם פועלם באותה העת.

  116. הנחל היוצא מבית ה' בספרי יחזקאל וזכריה

    ד"ר טובה גנזל

    תאריך פרסום: תשפ"ג | | שעה ו- 6 דקות

    בשיעור נעסוק בסגולותיו הייחודיות של הנחל היוצא מבית ה' כפי שעולה מהכתוב בספרי יחזקאל וזכריה. נעמוד על המענה הייחודי שניתן באמצעות נבואות אלה, לשבר של העם לאחר חורבן בית המקדש הראשון. בנוסף, נשווה בין הנחל היוצא מבית ה' וסגולותיו למים שמקורם במקדשים הבבליים וסגולותיהם.