מה עושה נבואה להר שעיר בקובץ נבואות הנחמה לישראל?

 

הנבואה בפרק ל"ה מופנית להר שעיר, מקום מושבו של העם האדומי. מיקומה של נבואה זו במסגרת פרקי התקומה בספר חורגת מהמבנה הכללי של ספר יחזקאל, בו מרוכזות הנבואות לגויים בפרקים כ"ה-ל"ב. זאת בנוסף לכך שבמסגרת הנבואות לגויים קיימת נבואה לאדום (כ"ה).

הכפילות והחריגה המבנית אינן אקראיות. מטרתהּ של נבואה זו שונה מיתר נבואותיו של יחזקאל לגויים. באופן מפתיע, הנמען של הנבואה הוא – ישראל! הרקע ההיסטורי המשותף מחד ומקום מושבם של האדומים דרומית ליהודה מאידך גרמו לקושי אמוני, שהצֵל על נבואות התקומה של יחזקאל. לקשיים אלה ניתן מענה נבואי בפרקים ל"ה, ול"ו (א-טו) - פרקים המהווים יחידה נבואית אחת.

נראה כי חלוקת הפרקים (שנעשתה ככל הנראה על ידי תיאולוג נוצרי רק בימי הביניים) מהווה במקרה זה מכשלה להבנת המסר הנבואי. אין לראות כאן שתי נבואות נבדלות אחת להרי שעיר והאחרת להרי ישראל, אלא נבואה שחלקה הראשון מתחיל בפנייה להר שעיר: "בֶּן-אָדָם שִׂים פָּנֶיךָ עַל הַר שֵׂעִיר...הִנְנִי אֵלֶיךָ הַר שֵׂעִיר וְנָטִיתִי יָדִי עָלֶיךָ וּנְתַתִּיךָ שְׁמָמָה וּמְשַׁמָּה. עָרֶיךָ חָרְבָּה אָשִׂים וְאַתָּה שְׁמָמָה תִהְיֶה וְיָדַעְתָּ כִּי אֲנִי ה'." וחלקה השני פותח בפנייה להרי ישראל: "הִנָּבֵא אֶל הָרֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ הָרֵי יִשְׂרָאֵל שִׁמְעוּ דְּבַר ה'...". כך לפנינו נבואה משותפת שעיקר תוכנהּ הוא שהרי ישראל ייבנו על חורבות הר שעיר. 

נערך ע"י צוות אתר התנך
לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון