תהליך קבלת ההחלטות באשר להתקדמות צבאו לירושלים או לרבת עמון הוכרע אצל מלך בבל באמצעות מעשי קסמים שהיו נהוגים בימיו

 

"לִקְסָם קָסֶם קִלְקַל בַּחִצִּים שָׁאַל בַּתְּרָפִים רָאָה בַּכָּבֵד"

תהליך קבלת ההחלטות באשר להתקדמות צבאו לירושלים או לרבת עמון הוכרע אצל מלך בבל באמצעות מעשי קסמים שהיו נהוגים בימיו. הוא 'קלקל בחצים' שמשמעו:

"מילוי אשפה בחצים, עליהם כתובים פתרונות שונים. הקוסם היה מנענע את החצים, והחץ הראשון שנפל מהאשפה הוא זה שנחשב כתשובת האלים". (כשר, יחזקאל א-כד, עמ' 426)

בנוסף הוא אל בתרפים' שהיא שאלת עתידות באמצעות פסלים.

כמו כן מצויין שהוא 'ראה בכבד'. איזכור זה מעניין במיוחד משום שהוא עולה בקנה אחד עם ממצאים ארכיאולוגים וטקסטואליים מהם אנו לומדים כי בעבר נהגו בני-אדם "לראות בכבד". כלומר, לנחש את הגורל ואת העתיד על פי מצבו של כבד שנלקח מבעל חיים שהוקרב כקורבן. כך לדוגמא כתבה אטי קוריאט-אהרון על ממצא שנמצא במגידו:

"נראה כי מנהג הראייה בכבד, יסודו בהשקפה שהכבד, כמקומה של הנפש, משקף את נפש האל המקבל ברצון את הקורבן, והניחוש בכבד הקורבן, עשוי לגלות את רצונו הנסתר של האל. מימצא תבנית כבד שהתגלה במגידו שפך אור ולימד על תהליך הראייה, שנעשה על ידי כהן דת, החל בבחינת קרביה של הבהמה, לאחר מכן הופרד הכבד מיתר האיברים והונח על כף ידו השמאלית של הכהן או על גבי המזבח. הכהן היה מתבונן היטב בכבד ועל פי צורתו והקווים שנוצרו בו, היה מנחש או פותר שאלה מסוימת. כדי ללמד כוהנים את מלאכת הראייה בכבד, הועתקו הכבדים לתבניות העשויות טין, ולעיתים אף נחרטו הסברים בכתב יד על גבי תבניות אלה. באתרים ארכיאולוגים רבים ברחבי המזרח הקדום נתגלו תבניות עשויות טין [שכאלה]...."

 

נערך ע"י צוות אתר התנך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון