הרב מנחם ליבטאג

נמצאו 99 תוצאות חיפוש

  1. ההר הטוב הזה והלבנון

    הרב מנחם ליבטאג

    מה עניין יש לו למשה בלבנון? לשם מה הוא צריך להביט לכיוון מזרח? נראה, שבבקשת משה ובתשובת הקב"ה, מסתתרות משמעויות עמוקות יותר, הבאות לידי ביטוי במדרש חז"ל: ההר - הר הבית, הלבנון - בית המקדש.

  2. מנהיגות בעם ישראל

    הרב מנחם ליבטאג

    על סדרי המנהיגות בעם ישראל ועל מרכיביה: השופט, שבט לוי, הנביא והמלך.

  3. גן עדן והעולם הזה

    הרב מנחם ליבטאג

    האם לאחר החטא הקדמון, גן עדן אבד ממנו בעולם הזה? מעיון בפרשות כי תבוא וניצבים, עולה שיש דמיון בין החיים בארץ ישראל, מבחינה רוחנית, לבין החיים בגן העדן.

  4. סיומו של ספר דברים

    הרב מנחם ליבטאג

    בחלקו הראשון, עוסק המאמר במשמעות מיקומה של שירת האזינו בסוף ספר דברים. בחלקו השני, הוא עוסק במשמעותה של שירת האזינו על פי תבניתה, ובהשוואתה לשירות אחרות בתנ"ך.

  5. גבולות הארץ

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע גבולות הארץ מובאים בצורה מעורפלת? האם הארץ היא מהנילוס לפרת, או מדן ועד באר שבע? המאמר עוסק בשאלה זו, ומחלק בין הפן הלאומי לבין הפן האישי.

  6. גאולת ישראל

    הרב מנחם ליבטאג

    פשטי הכתובים מורים, לכאורה, שגאולת ישראל ממצרים לא הייתה תלויה במעשיהם של ישראל. האם כך הוא הדבר? מעיון מדוקדק בפרשה, עולה שהמצב הוא שונה לחלוטין, ובני ישראל נדרשו לחזור בתשובה.

  7. המלחמה בעמלק

    הרב מנחם ליבטאג

    מה כל כך נורא במעשיו של עמלק? המאמר מתמודד עם שאלה זו, ומסביר שתלאותיהם של בני ישראל בין יציאת מצרים לבין מתן תורה הם אירועים חינוכיים, שבהם הקב"ה מחנך את עם ישראל שלא להרגיש תלות במצרים.

  8. המשכן - לכתחילה או בדיעבד

    הרב מנחם ליבטאג

    מקובל לטעון שלדעת רש"י, הקב"ה ציווה לבנות את המשכן רק לאחר חטא העגל, ואלמלא חטא זה המשכן לא היה מוקם. האם אמנם כך הדבר?

  9. פרשת צו מול פרשת ויקרא

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע התורה חוזרת שוב על דיני הקרבנות בפרשת צו, והלא הם כבר הוזכרו בפרשת ויקרא? מדוע סדר הקרבנות בפרשתנו שונה מהסדר שבפרשת ויקרא? מה משמעות הפתיחה: "זאת התורה"?

  10. מיקומה של פרשת בהר במבנה ספר ויקרא

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע ציוויים שנאמרו בהר סיני מופיעים רק בסוף ספר ויקרא? המאמר עוסק בשאלה זו, ומציע מבנה כיאסטי העוטף את ספר ויקרא ואת רובו של ספר שמות.

  11. סיומו של ספר ויקרא

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע לא סיימה התורה את ספר ויקרא בפרשת התוכחה, ובמקום זאת הוסיפה את פרשת הערכים? איזו יחידה חותם הפסוק: "אלה החוקים והמשפטים והתורות"?

  12. פרשת פנחס

    הרב מנחם ליבטאג

    הרצף בין חטאם של בני ישראל בערבות מואב לבין מלחמת מדין נקטע בכמה עניינים שאינם קשורים למלחמת מדין. מדוע סודרו כך האירועים במקרא? המאמר עונה על שאלה זו בהתבסס על כך שזהו החטא האחרון של בני ישראל במדבר, ומי ששרד עד כה - יהיה מבאי הארץ.

  13. ירושלים

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע לא נזכרה ירושלים בתורה? על העיר ירושלים - תפקידה, משמעותה ומשמעות אי-הזכרתה בתורה.

  14. תיאור בריאת העולם

    פרשת בראשית

    הרב מנחם ליבטאג

    הבריאה מתוארת במקרא בשתי צורות, אשר - במידת מה - סותרות זו את זו. האם יש פה סיפור אחד או שניים? מה המשמעות של הסיפור הכפול?

  15. פרשיות התולדות

    הרב מנחם ליבטאג

    פרשיות התולדות השונות מחלקות את חומש בראשית לכמה חלקים. חלוקה זו מלמדת אותנו על עיקר המשמעות של חומש בראשית: הבחירה באברהם ובזרעו.

  16. הבטחות הזרע והארץ לאברהם

    הרב מנחם ליבטאג

    אברהם מקבל הבטחות מה' בשני מישורים: הבטחת הארץ והבטחת הזרע. אך משום מה הוא אברהם שומע ארבע פעמים את אותן ההבטחות. מדוע הקב"ה עושה כן? האם הבטחה אחת לא הייתה מספיקה? לשם מה נועד ריבוי ההבטחות? 

  17. תכונותיו של זרע אברהם

    הרב מנחם ליבטאג

    סיפורה של סדום, על כל הכלול בו, מלמד אותנו, בין השאר, אילו תכונות צריכות להיות בזרעו של אברהם.

  18. תולדות אברהם

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע מתעקש אברהם לקחת אישה ליצחק דווקא מצאצאי תרח? האם יש עניין לשליחת עבד אברהם דווקא למקום מוצאו של אברהם? ואיך אלו קשורים לשאלה מדוע לא מפורטים בתורה "תולדות אברהם"?

  19. ברכת יצחק

    הרב מנחם ליבטאג

    האם התכוון יצחק שהבחירה תעבור לעשיו? נראה, שיצחק קיווה ששני בניו יהיו ההתחלה של עם ישראל, ולכן ייעד לכל אחד תפקיד אחר.

  20. נדרו של יעקב

    הרב מנחם ליבטאג

    יש להניח, שאם ה' הבטיח משהו - הוא יקיים. מדוע, אם כן, נשבע יעקב אבינו לעבוד את ה' רק אם יקיים ה' את הבטחתו? יתירה מזו: מדוע בכלל נודר יעקב נדר בעקבות ההבטחה שקיבל? במאמר זה נבחן את התגלות ה' ליעקב וננסה לענות על שאלות אלו.

  21. שינוי שמו של יעקב

    הרב מנחם ליבטאג

    שמו של אברהם משתנה רק מ"אברם" ל"אברהם", ואילו שמו של יעקב משתנה לגמרי, "ישראל". האם ההבדל בין שינויי השמות משמעותי? מדוע יעקב מקבל שם חדש ואילו לאברהם נוספת רק אות לשמו? מה משמעות שינוי זה? 

  22. מכירת יוסף

    הרב מנחם ליבטאג

    מי באמת מכר את יוסף - האחים או המדיינים? מה הייתה תוכניתו של ראובן? המאמר עוסק בשאלות אלו ובעוד שאלות העולות מפרשת מכירת יוסף.

  23. התנהגותו של יוסף במצרים

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע מכרו האחים את יוסף? מדוע יוסף, לאחר שעלה לגדולה במצרים, לא שלח שליחים לאביו לספר לו שהוא חי במצרים?

  24. ירידת יעקב ובניו למצרים

    הרב מנחם ליבטאג

    האם תכנן יעקב ביקור קצר במצרים, או שתכנן להשתקע שם? מדוע תכנן כך? מה המשמעות של תפילתו בבאר שבע? מדוע הקריב שם זבחים?

  25. ברכות יעקב לבניו

    הרב מנחם ליבטאג

    מהו מעמדו המיוחד של יוסף ושל שני בניו? האם מעמד זה זהה ל'בחירה', או שמא הוא מעמד מסוג אחר? האם כוונת יעקב בברכותיו הייתה לברך בלבד, או שמא היו לו גם כוונות נוספות?

  26. מבוא לספר שמות

    הרב מנחם ליבטאג

    מהו הציר המרכזי של ספר שמות? המאמר עוסק בשאלה זו, וטוען כי הנושא המרכזי של הספר הוא קיום ההבטחה שניתנה לאבות.

  27. דרישת משה מפרעה

    הרב מנחם ליבטאג

    לפי פשט הכתוב, וכך גם טוענים חלק מהמפרשים, משה לא מדבר אף פעם על יציאה מוחלטת של עם ישראל, אלא רק על שהות של שלושה ימים במדבר. מדוע? האם הקב"ה לא יכול להוציא את עם ישראל בלי ה'רמאות' הזו?

  28. קרבן הפסח במצרים

    הרב מנחם ליבטאג

    המאמר עוסק במהותו של קרבן הפסח, בקשר שבין חג הפסח לבין פגישת לוט עם המלאכים ובמשמעותו של "יום ה'"

  29. מעמד הר סיני

    הרב מנחם ליבטאג

    בחלקו הראשון, עוסק המאמר במשמעות הסדר בתורה באופן כללי. בחלקו השני, מתעסק המאמר באי-הבהירות המופיעה במעמד הר סיני: האם הקב"ה נגלה ממש לבני ישראל, או רק נתגלה אליהם בענן?

  30. נעשה ונשמע

    הרב מנחם ליבטאג

    מתי אמרו בני ישראל "נעשה ונשמע", במתן תורה או לאחריו? מה המשמעות של המצוות המוזכרות בפרשת משפטים, והמפסיקות את הרצף הסיפורי? האם יש מבנה וסדר הגיוניים לכל המצוות שבפרשתנו?

  31. המשכן מול חטא העגל

    הרב מנחם ליבטאג

    נחלקו רש"י והרמב"ן האם הציווי על המשכן הוא תוצאה של חטא העגל או לא, והאם קיים "אין מוקדם ומאוחר בתורה". האם מחלוקת זו משליכה גם על השאלה אם הציווי על המשכן הוא "לכתחילה" או "בדיעבד"?

  32. מזבח הקטורת

    הרב מנחם ליבטאג

    נראה שבניית מזבח הקטורת הוצאה מפרשת תרומה והועברה לסוף פרשת תצוה, לאחר הציווי על עשיית הבגדים. מדוע? מה עובדה זו מלמדת על תפקידו של מזבח הקטורת?

  33. חטא העגל

    הרב מנחם ליבטאג

    האם בני ישראל באמת האמינו שהעגל הוציאם ממצרים? מדוע החליטו לעשות עגל? למה דווקא עגל? מדוע אהרן משתף איתם פעולה? על מה חרה אף ה' - על עצם עשיית העגל או על האירועים שאירעו אחר כך?

  34. פרשת ויקהל מול פרשת תרומה

    הרב מנחם ליבטאג

    במבט ראשון נראית פרשת ויקהל כחזרה פשוטה על פרשת תרומה, אך עיון נוסף מגלה הבדלים משמעותיים בין שתי הפרשיות, בעיקר על רקע חטא העגל המופיע בין הציווי בפרשת תרומה לבין העשייה בפרשת ויקהל

  35. השראת השכינה במשכן

    הרב מנחם ליבטאג

    נימה מרירה במקצת מלווה את סיומו של ספר שמות: למרות חזרת השכינה, משה רבנו אינו יכול להיכנס למשכן. האם משהו איננו כשורה? האם משה אינו ראוי לכך? על מנת לענות על שאלה זו, בוחן המאמר הקבלה טקסטואלית בין פרשת פקודי לבין פרשת משפטים, אשר תסייע בהבנת הקשר התוכני שבין ספר שמות, ספר ויקרא וספר במדבר.

  36. קרבנות נדבה, קרבנות חובה, ומטרת המשכן

    הרב מנחם ליבטאג

    הקרבת הקרבנות איננה טקס טכני בלבד, אלא מקדמת את המטרה המרכזית של המשכן. המאמר עוסק בנקודה זו על פי מבנה פרשת ויקרא.

  37. שבעת ימי המילואים והיום השמיני

    הרב מנחם ליבטאג

    לכאורה, סיפור שבעת ימי המילואים היה צריך להופיע בחומש שמות. ממיקומו בספר ויקרא, ניתן ללמוד פרטים חשובים על תפקיד המשכן. מה ההבדל בין שבעת ימי המילואים לבין יום השמיני? מהו הקשר בין היום השמיני לבין יום הכיפורים ושבועות?

  38. משמעותו המקראית של המספר שמונה

    הרב מנחם ליבטאג

    המאמר בוחן את משמעותו של המספר שמונה במקרא. בחינה זו נעשית על רקע ברית המילה, טהרתו של המצורע, היום השמיני למילואים ושמיני עצרת. למסקנה, המספר שבע מייצג את הטבע, והמספר שמונה - את מה שמעבר לטבע.

  39. פרשת קדושים מול אחרי מות

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע חוזרת התורה בפרשת קדושים על הציוויים שנאמרו כבר בפרשת אחרי מות? ישנם כמה הבדלים קטנים, המסבירים חזרה זו.

  40. החגים בתורה

    הרב מנחם ליבטאג

    בחלקו הראשון, סוקר המאמר את הופעת החגים בתורה. בחלקו השני, הוא עוסק בתיארוך הכפול - השמשי והירחי - של החגים, ובמשמעות שני התיארוכים הללו.

  41. סדר הופעתם של השבטים

    הרב מנחם ליבטאג

    רשימות השבטים מופיעות בפרשתנו שלוש פעמים, ובכל פעם בהבדלים מסויימים. מדוע סדר השבטים שונה בכל פעם?

  42. המצוות בספר במדבר

    הרב מנחם ליבטאג

    המאמר עוסק במבנהו של ספר במדבר, הנראה במבט ראשון כחסר מבנה משמעותי בגלל השילוב בין סיפורים לבין מצוות. השילוב הזה נועד להדגיש את ההשפעה הרוחנית של המצוות על חייו של היהודי. מתוך הבנה זו נבין גם את מקומן של המצוות בפרשת נשא

  43. ויהי בנסע הארון

    הרב מנחם ליבטאג

    חז"ל אומרים שהפסוק "ויהי בנסע הארון" מחלק את ספר במדבר לשלושה ספרים. מה משמעות חלוקה זו? מהי תגובתו של משה לחטא המתאווים, ומדוע הגיב כך? מדוע הוסיף ה' את שבעים הזקנים להנהגת בני ישראל?

  44. חטא המרגלים

    הרב מנחם ליבטאג

    מה בדיוק היה תפקידם של המרגלים - לרגל את הארץ או לתור אותה? מה בדיוק היה חטאם? נראה, שחטאם היה בחוסר מנהיגות ובחוסר אמונה בעם.

  45. התיאור החסר בפרשת קרח

    הרב מנחם ליבטאג

    בחינה מדוקדקת של פרשת קרח מעלה שהיא מזכירה שתי קבוצות נפרדות, שהורכבו מאנשים שונים וטענו טענות שונות. למרות זאת, הכתוב בוחר לשזור את שתי הקבוצות ביחד. מדוע? כדי לענות על שאלה זו צריך לבחון את תפקידו של קרח, שכנראה איגד את שתי הקבוצות הללו. לכך, כנראה, כיוונו חז"ל בדבריהם על מחלוקת קרח ועדתו - למניעיו הנסתרים של קרח, ולא למניעים הגלויים, הנראים לגיטימיים לחלוטין.

  46. חטא מי מריבה

    הרב מנחם ליבטאג

    לא משנה בדרכו של איזה פרשן נלך, עונשם של משה ואהרן נראה מוגזם. המאמר עוסק בשאלה זו, ומציע שהעונש הוא על תהליך ארוך, ולא על מעשה חד פעמי. בתהליך זה, התברר שמשה ואהרן אינם האנשים המתאימים להנהיג את עם ישראל ולהכניסו לארץ המובטחת.

  47. בלעם הרשע

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע אמרו חז"ל שבלעם היה רשע, והרי מפשט הפסוקים עולה שהוא היה מאוד ממושמע לדברי ה'? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע עצת בלעם להחטיא את ישראל בערבות מואב.

  48. משנה תורה

    ספר דברים

    הרב מנחם ליבטאג

    מקובל לחשוב שספר דברים, המכונה 'משנה תורה', הוא בעצם חזרה על שאר החומשים. מעיון בכתובים, עולה שספר דברים בקושי חוזר על דברים שנאמרו כבר, וודאי לא חוזר על כל מה שנאמר. אם כן - מה ענינו של ספר דברים? מה פירוש הכינוי 'משנה תורה'?

  49. ארץ ישראל וארץ מצרים

    הרב מנחם ליבטאג

    מההשוואה בין ארץ ישראל לבין מצרים בפרשתנו, לא ברור מי עדיפה. מהי בדיוק עדיפותה של ארץ ישראל? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע סיפור פרידת לוט מאברהם.

  50. מיקומה של פרשת כי תצא

    הרב מנחם ליבטאג

    המאמר עוסק בעניינן של המצוות הכתובות בפרשתנו, ובהשוואת נאום המצוות של משה לעשרת הדברות על פי דרכו של הרד"צ הופמן.

  51. מקרא ביכורים

    הרב מנחם ליבטאג

    מהי משמעות מצוות הבאת הביכורים ווידוי המעשרות? מדוע הן נזכרות בפרשת כי-תבוא, שאינה עוסקת - ככלל - בהזכרת מצוות?

  52. מצוות הקהל

    הרב מנחם ליבטאג

    מדוע מצוַת הקהל מופיעה רק אחרי כל הסיכומים של משה, ולא עם שאר המצוות? מה מיוחד במצווה זו? המאמר עוסק בשאלה זו על רקע ההשוואה בין מצוַת הקהל לבין מעמד הר סיני, בעקבות ביטויים דומים המופיעים בשתי הפרשיות.

  53. סדר השבטים

    הרב מנחם ליבטאג

    עיון בברכות משה לשבטים, ובסדר השבטים שלהם ניתנו ברכותיו האחרונות של משה.

  54. יחזקאל מול נביאי השקר

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסה | |

    יחזקאל אינו היחיד שעומד אל מול נביאי השקר. נעיין בעיקר בפרקי ירמיהו כדי להבין את התמודדות של יחזקאל עם נביאי השקר, ובעצם - מה עניינם של נביאי השקר בתקופת יחזקאל?

  55. נבואותיו הפוליטיות של ירמיהו

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסה | |

    נבואות ירמיהו מחולקות לסוגים שונים. בשיעור נעיין בנבואותיו הפוליטיות של ירמיהו: על המלכים, הנביאים והמצב הפוליטי. נבין כי הבנת מקומם של נבואותיו הפוליטיות בספר, מובילה אותנו אל מבנה הספר וכיצד התהווה ספר ירמיהו.

  56. כתיבת ספר שמואל - בין כותביו לעורכיו

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסט | |

    לפי חז"ל, נכללים בספר שמואל דברי שלשה נביאים: שמואל, גד, ונתן, אבל לא ברור, איזה נביא ערך את הספר ולאיזו מטרה. על ידי ניתוח הספר למחבריו ולמגמותיו, נציע סיבה 'נבואית-פוליטית' לעריכת הספר בתקופה מאוחרת יותר, שבעזרתה נוכל לפתור כמה תעלומות שבספר, כגון: למה שאול לא הכיר את דוד בצאתו להילחם עם גלית.

  57. חשיבות התאריכים בספר יחזקאל לאור ירמיהו

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשעג | |

    נעיין בתאריכים בספר יחזקאל, וכדי להבין אותם נעיין בספר ירמיהו. מספר ירמיהו מתברר שרב הנביאים באותה תקופה טוענים שיחזרו מהגלות בקרוב, וירמיהו ויחזקאל נאלצים לעמוד מול טענה מקובלת זו, ולטעון להפך - שצריך להכנע, להתיישב בבבל, וכך ימנע חורבן סופי. לכן יחזקאל צריך לעשות מעשים סמליים כדי למשוך את העם להקשיב. מטרת ירמיהו ויחזקאל היא למנוע את התקווה המוטעית לפני החורבן, ואת היאוש המוגזם שלאחר החורבן.

  58. בריאת העולם - סיפור כפול

    הרב מנחם ליבטאג

  59. קרבנות נדבה קודמים

    הרב מנחם ליבטאג

  60. המסיבה שיצאה משליטה

    הרב מנחם ליבטאג

  61. למה פעמיים?

    הרב מנחם ליבטאג

  62. התכלית - התקרבות לה'

    הרב מנחם ליבטאג

  63. האיזון העדין שבין אידאליזם לריאליזם

    הרב מנחם ליבטאג

  64. התיארוך הכפול של החגים

    הרב מנחם ליבטאג

  65. ארץ ישראל וגן עדן

    הרב מנחם ליבטאג

  66. סדר מחנה ישראל

    הרב מנחם ליבטאג

  67. לשלב את הקדושה במסע החיים

    הרב מנחם ליבטאג

  68. קדוש מכדי להנהיג

    הרב מנחם ליבטאג

  69. פוליטיקה של קואליציות

    הרב מנחם ליבטאג

  70. מנהיגות לא מתאימה

    הרב מנחם ליבטאג

  71. בין אברהם לבלעם

    הרב מנחם ליבטאג

  72. נקודת המפנה

    הרב מנחם ליבטאג

  73. מבט על הארץ

    הרב מנחם ליבטאג

  74. עניינו של ספר דברים

    הרב מנחם ליבטאג

  75. הגשם - הקשר שבינינו לקב"ה

    הרב מנחם ליבטאג

  76. לשאוף לכינון ירושלים

    הרב מנחם ליבטאג

  77. סדר השבטים בברכות משה

    הרב מנחם ליבטאג

  78. יסודות פסוקי דזמרה

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסח | |

    לאור ניתוח המבנה של מזמור ק"ה, נעמוד על הקשר בינו לבין ברית בין הבתרים ומטרת הבחירה של עם ישראל. אחר כך ננסה להבין, למה חציו הראשון של המזמור מופיע בשינויים קלים (אבל משמעותיים) בדברי הימים א' פרק ט"ז ,ששם מסופר על העלאת הארון ע"י דוד לירושלים, ולמה חז"ל בחרו דווקא בפרק זה לפתיח של פסוקי דזמרה.

  79. האומנם? עיון בסדר עולם בעקבות ספר עזרא ונחמיה

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 7 דקות

    חז"ל אומרים לנו ב"סדר עולם" שבית שני עמד 420 שנה, אך על פי השנים המקובלות על ידי ההיסטוריונים בית שני עמד כ580 שנה. כיצד יש להתייחס לסתירה זו? בשיעור, נחשב ונראה שעל פי "סדר עולם" - ההפרש בין מנין השטרות ליציאת מצרים הוא בדיוק אלף שנים. נציע שלא מדובר בקבלה היסטורית אלא בפרשנות שמטרתה להפוך את מנין השטרות הנהוג באותה תקופה, למנין יהודי- ליציאת מצרים. 

  80. העלמת הרצף הכרונולוגי בבית שני

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסח | | שעה ו- 11 דקות

    אם עוקבים אחרי איזכורי התאריכים בספרי בית שני ניתן לשים לב שלא ניתן להבין מתוכם מה היה לפני מי, וכמה זמן עבר ביניהם. מדוע התנ"ך מעלים מאיתנו את הרצף הכרונולוגי של ימי בית שני? בשיעור נציע שמחבר הספרים רצה לחזק את העם ולכן כתב רק את הסיפורים המספרים על ניסיונות לבנות את ירושלים ובית המקדש והתעלם מהתקופות ביניהם. סדר עולם רבה ממשיך מגמה זו. הוא מתעלם מהשנים שבהם לא נעשו נסיונות לבניה. באופן זה הוא אומר אמירה ערכית ואף מצליח לייצר מנין יהודי ליציאת מצרים.

  81. קטעים מנחמיה ודברי הימים שמשובצים בתפילה ומשמעותם

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשע | | שעה ו- 1 דקות

    בשיעור נלמד קטעי תפילה מתוך הקשרם המקראי ובאמצעות הקבלתם למזמורים דומים בתנ"ך. נראה כיצד שיטה זו מסייעת לנו להבין יותר טוב את התפילה ומתוך כך גם להתפלל בכוונה. נעסוק בדברי הימים פרקים ט"ז וכ"ט ובנחמיה פרק ח'.

  82. מדוע נכנס המזמור לתפילה?

    הרב מנחם ליבטאג

  83. ויברך דוד

    הרב מנחם ליבטאג

  84. מטרת חיבור דברי הימים בימי הבית השני

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשסה | | שעה ו- 8 דקות

    בשיעור נסקור את הספר ונראה את ההבדלים בין שמואל ומלכים לדברי הימים. מתוך כך נראה שספר דברי הימים הוא ספר עידוד לבני הבית השני - המעודד לנהוג כדוד וכשלמה בבית המקדש הראשון ולבנות את המקדש. נראה את הדימיון בין עזרא ונחמיה לדברי הימים במגמה זו, ואת המגמות של הספרים ההיסטוריים האחרים.

  85. האדם בגן עדן

    הרב מנחם ליבטאג

  86. תפילת שלמה בחנוכת המקדש - חידוש מקורי או פירוש מקראי?

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 5 דקות

    התורה משתמשת מסיפורי הבריאה כפלטפורמה להבין נושאים מרכזיים בשיעור נעיין במקומות שונים בתנ"ך שבאמצעותם ניתן להבין את תפילת שלמה. נתמקד בפרשיית המבול. נראה ששם נלמדת אפשרות התשובה והתיקון. מטרת הקרבן היא להזכיר לנו לשוב בתשובה. שלמה קושר בין הקרבנות לתפילה, הפירוש של פסוקים אלה, מתוך ההבנה שגם התפילה מעוררת את האדם לתשובה.

  87. מדוע יעקב נודר?

    הרב מנחם ליבטאג

  88. לבנות אחדות מחודשת

    הרב מנחם ליבטאג

  89. שלח את עמי

    הרב מנחם ליבטאג

  90. גאולה בתנאי

    הרב מנחם ליבטאג

  91. נושאים עיניים אל הר סיני

    הרב מנחם ליבטאג

  92. מטרת קרבנות היום השמיני

    הרב מנחם ליבטאג

  93. תובנות בהגדה של פסח לאור המבנה של ספר דברים

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    בשיעור נלמד מקורות שונים בספר דברים המגלים לנו רבדים חדשים בסיפור יציאת מצרים. נלמד על ארבעת הבנים, מצוות השמחה בחג, זכרון יציאת מצרים ועוד. לאור זה נראה כי המסר המרכזי של ליל הסדר הוא לחזק את רעיון סיפור יציאת מצרים לכל השנה, כל יום ויום עלינו ליישם את הרעיון הזה. 

  94. ארץ גדולה או קטנה?

    הרב מנחם ליבטאג

  95. עיון מחודש בפרשת 'החודש' בעקבות מכת חושך

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשעה | | שעה ו- 3 דקות

    בשיעור נעיין במכת חושך, באזהרה לפני מכת בכורות ובפרשת החודש. נראה הצעות שונות למהלך הזמנים. נציע שהאזהרה על מכת בכורות הגיעה כאשר משה היה אצל פרעה לאחר מכת חושך ופרשת החודש מפרידה בין האזהרה לבין ביצועה כדי להכין את עם ישראל ליציאה.

  96. המשמעות של 'צלם א-לוקים' בסיפור הבריאה והשלכותיו על דיני המשכן

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 6 דקות

    הרמב"ם בספרו - מורה נבוכים, בפרק הראשון - מקשר את המושג של 'צלם אלוקים' להבדל הבסיסי בין בני אדם ושאר העולם החי. נתחיל את השיעור עם הוכחה לשיטתו בעזרת ניתוח סיפרותי של המבנה המקבילי שבפרק א' בבראשית. לאור אותו הניתוח נציע הסבר מחודש למשמעות הרעיונית של מלאכת המשכן ואיסור ל"ט המלאכות של שבת - תזכורת לאדם על מהותו ותפקידו כבעל צלם אלוקים. 

     

  97. "הפתרון הפוליטי" לבעיית סדר הפרקים של ספר ירמיהו

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 2 דקות

    לכל מי שעסק פעם בלימוד ספר ירמיהו ידועה הבעיה של חוסר בכרונולוגיית הפרקים. לאחר שנראה את גודל הבעיה, נציע פתרון המבוסס על הבחנה בין הפרקים שבהם הנביא מוכיח את העם בעניני מוסר לבין הפרקים שבהם הנביא מצדד בכניעה לבבלים. נתיחס גם לעובדה שהמלך יהויקים 'שרף את ספריו' של ירמיהו ולכן הצורך המעשי בגניזת חלק מנבואתיו.

     

  98. מגילת אסתר לאור נבואות זכריה

    הרב מנחם ליבטאג

    תאריך פרסום: תשס"ו | |

    קריאת מגילת אסתר במשקפיים של נבואות חגי וזכריה היא קריאה אחרת לגמרי. על מנת להבין את המשמעות של מגילת אסתר נלמד את ההקשר ההיסטורי של אותה תקופה. מדוע משמעות זאת נכתבה ברמיזות? מדוע נכתבה מגילת אסתר לדורות? כיצד נראית הגאולה השלמה לפי זכריה? 

  99. מיהם 'הנביאים הראשנים' הנזכרים בנבואת זכריה ז' ומה הקשר לאסתר?

    הרב מנחם ליבטאג |

    בתשובתו לשאלה המפורסמת: "האם יש צורך להמשיך לצום בחודש אב" - הנביא זכריה מזכיר את "דברי הנביאים הראשונים". בשיעור נעיין בדברי אותם נביאים. בעזרתם נבין את דברי זכריה, שקיום הבית איננו מובטח ללא התנהגות ראויה כדברי הנביאים הראשונים. נתבונן במגילת אסתר וניווכח בהתרחשות הפוכה. שאין בית אבל ההתנהגות ראויה.