ספר במדבר בנוי מרצף סיפורים וממצוות שונות 'בלתי קשורות' השזורות ביניהם. בדיקה של נושאי המצוות מעלה כי כולן קשורות לספר ויקרא ולכהנים. מבנה מיוחד זה מלמדנו כי יש לשלב את הקדושה בתוך מסע החיים.

 

אם המבנה המיוחד של ספר במדבר מכוון, מתבקש הדבר שנתפתה למצוא קשר, אפילו רופף, בין המצוות 'הבלתי-קשורות' שבו לבין הסיפור המסודר שבספר במדבר. תבנית זו עשויה להיות פשט של דרש: התורה סומכת בכוונה תחילה פרשיות מסוימות זו לזו, על אף שניתנו בזמנים שונים ואף על פי שהן נראות בלתי-קשורות, על מנת שנחפש קשר תוכני ביניהן! כך רומזת לנו התורה באמצעות פשט המבנה, כי אנו חייבים לחפש אחר הדרש. סגנון יחידאי זה של ספר במדבר מעמיד בפנינו את האתגר למצוא קשר תוכני בין 'המצוות לדורות' לבין הסיפור השוטף. בלמדנו את ספר במדבר אל לנו להתפלא על מצוות שאינן נראות שייכות. אדרבה: אנו נדרשים לנסות לחשוף מסר עדין יותר שהתורה בחרה להעביר לנו בסמיכות המכוונת של מצוות אלו לחלק הסיפורי.

מדוע שזורות בספר במדבר דווקא פרשיות מספר ויקרא? מבנה זה של ספר במדבר עשוי לשקף דרך חיים. כשלומדים את ספר ויקרא ניתן להעמיק ולראות איך משפיעה קדושת המשכן (במחצית הראשונה של הספר) על קדושת האומה בכללה (במחציתו השנייה). רעיון יסודי זה מיושם כעת בספר במדבר. התורה קוטעת תכופות את פירוט מסע בני ישראל במדבר במצוות העוסקות בקשר המיוחד שבין הכוהנים והעם.

בנסוע העם מהר סיני מתחילים בני ישראל להתעסק במשימות ארציות, כגון ההכנות לכיבוש הארץ. בה בעת עליהם לזכור תמיד את מטרותיהם הרוחניות, שהמשכן שבמרכז המחנה הוא סמל להן.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון