בקריאתנו את הפסוקים אנו מתקשים לדעת מהו הגבול הצפוני ומהו הגבול הדרומי של הארץ, והאם הארץ גדולה או קטנה. מתברר שהתשובה היא: גם וגם! 

 

בפרקנו, כאשר בני ישראל מתכוננים להיכנס לארץ, אנו מוצאים את התיאור המפורט והמדויק ביותר של גבולות ארץ ישראל:

"וידבר ה' אל משה לאמר... זאת הארץ אשר תפֹל לכם בנחלה, ארץ כנען לגבֻלתיה. והיה לכם פאת נגב..." (א-יב).

במשך הדורות נעשו ניסיונות רבים לזהות את המקומות הנזכרים בפסוקים. אמנם אין מחלוקת באשר לגבול מערב - הים התיכון - ובאשר לגבול מזרח - הירדן. אך קיימים חילוקי דעות באשר לגבול הדרומי ובאשר לגבול הצפוני, וההערכות נעות בין אזור דרום לבנון לבין אי שם בטורקיה וצפון סוריה בצפון, ובין באר שבע וצפון הנגב לבין אי שם בעומק מדבר סיני מדרום.

והשאלות בוקעות ועולות: מדוע הגדרת גבולות ארץ ישראל כה מעורפלת? האם הארץ גדולה או קטנה?

על מנת לענות על שאלות אלו עלינו לחזור לספר בראשית.
בספר בראשית ה' ואברהם כורתים שתי בריתות. בשתיהן מופיע תיאור מדויק יותר של הארץ, אך בכל פעם התיאור שונה!

בברית בין הבתרים: "לזרעך נתתי את הארץ הזאת, מנהר מצרים עד הנהר הגדֹל נהר פרת..."  (בראשית ט"ו, יח). השטח התחום בגבולות אלה הוא עצום.

בברית המילה : "ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגֻריך, את כל ארץ כנען..." (בראשית י"ז, ח). הארץ המובטחת כאן קטנה בהרבה. וכאן אנו פוגשים לראשונה את הביטוי "ארץ כנען". עד כה דיברנו על "הארץ". 
תיאורה המדוייק של ארץ כנען הוא: "ויהי גבול הכנעני מצידֹן בֹאכָה גררה עד עזה, באכה סדֹמה ועמֹרה ואדמה וצבֹיִם עד לָשַע" (בראשית י', יט). גבולות אלה חופפים, פחות או יותר, את האזור שבו חיו האבות - "ארץ מגוריך".

מקור השוני בהגדרת גבולות הארץ הוא אם כן בשוני שבין ברית בין הבתרים לבין ברית המילה.

מה משמעות הבדלי הגבולות? מסתבר שישנם שני היבטים שונים לקדושת ארץ ישראל:

1. ההיבט הלאומי: קדושת הארץ של ברית בין הבתרים מתייחסת לכיבוש הארץ ולכינונה של ישות לאומית - מדינה עצמאית. קדושה זו חלה כאשר זוכים בני ישראל לעצמאות מדינית, דהיינו בשעה שיהושע כובש את הארץ.

2. ההיבט האישי: קדושת ארץ כנען של ברית המילה קיימת כבר מימי האבות וממשיכה להתקיים לנצח. קדושה זו מתבטאת בהשגחה המיוחדת של ה' על הארץ, אפילו בזמן שעמים אחרים יושבים בה.

נערך ע"י צוות אתר התנ"ך

לקריאת המאמר המלא באדיבות אתר VBM של ישיבת הר עציון