הרב ד"ר שוקי רייס

נמצאו 169 תוצאות חיפוש

  1. דמותו של פנחס

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    מה פשר ההבטחה המיוחדת שנתנה לפנחס? האם היא התממשה? לאורך תקופת יהושע והשופטים לא ניכרת הנהגתו של פנחס, חוץ משני אירועים: סיפור בניית המזבח ע"י שנים וחצי השבטים, וסיפור פלגש בגבעה והמלחמה בבנימין. בשני המקרים מופיע פנחס כמנהיג, בשעה בה יש חשש לפילוג בעם ישראל. מה משמעות הדבר?

  2. בין יהושע "משרת משה" למשה "עבד ה'"

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשס"ו |

    לכל אורך ספר יהושע ניכרת השוואה בין יהושע למשה. נראה כי יש שתי מגמות בהשוואה: האחת - להראות את יהושע כמנהיג הממשיך את משה, והשניה- להראות את יהושע בצילו של משה. נעיין באירועים המשווים בין יהושע למשה (התגלות שר צבא ה', חטא עכן ומלחמת העי, מעמד הברכה והקללה, נחלת שניים וחצי השבטים, ועוד), ונראה כי המגמה השניה היא מרכזית ומעצבת את דמותו של יהושע.

  3. על מה התפלל יונה במעי הדג?

    מקומו של פרק ב בספר יונה

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשס"ה |

    מה המשמעות של סיפור בריחת יונה, ומה מקומה של תפילתו בתוך הסיפור? עיון בתכניה של תפילת יונה מבהיר, שתוכנה איננו בקשה להצלה ואף איננו הודיה על הצלה פיזית. בתפילה ישנה הודיה על היענות רוחנית, על חידוש הקשר שבין אדם לאלוהיו. ספר יונה מתאר את התהליך שעבר יונה מהתרחקות ובריחה מפני ה', ועד לגעגועים וכיסופים לקרבתו.

  4. חציית הירדן ומלחמות יריחו והעי כמבוא לכיבוש הארץ

    היבטים ריאליים וספרותיים ביהושע א'-ח'

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תוך עיון ספרותי בפרקים הראשונים בספר יהושע, נראה כי סיפורי חציית הירדן, מלחמת יריחו ומלחמת העי מהווים מבוא לכיבוש הארץ. נראה כי בשלושת הסיפורים הללו, בדומה לתיאור מעשה המשכן, יש תיאור נרחב וחזרה משולשת על תבנית בעלת שלושה מרכיבים: צו ה' ליהושע, צווי של יהושע לאנשים מהעם, וביצוע. מה ניתן ללמוד מכך על המבוא לכיבוש הארץ?

  5. סיפורי המלחמות כמפתח להבנת מהלך ספר שמואל

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסה | | שעה ו- 4 דקות

    בספר שמואל, כל המנהיגים נלחמים מול הפלשתים. סיפורי המלחמות הללו אינם באים לתאר היסטוריה אלא מהווים כלי להערכת ההצלחה של המנהיג. במלחמות מול פלשתים מתברר מי מצליח וראוי להיות מנהיג, ומי נכשל ואינו ראוי להנהגה.

    לאורך כל הספר, המלחמה מהווה סוג של התגלות אלוקית, ולכן שאלת ההצלחה במלחמות והיכולת להנהיג את עם ישראל כרוכה בשאלה האמונית של שותפות ה' במהלך המלחמה. 

  6. אלישע וגיחזי - מיהו העבד ומי האדון?

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסה | | 52 דקות

    נעיין בשני סיפורי נסים שעשה אלישע: סיפור השונמית והחייאת בנה, וסיפור רפוי צרעת נעמן. בשני סיפורים מופיע גיחזי, ובשני הסיפורים ישנה הסתבכות המלמדת מסר ומבררת את השאלה מיהו האדון האמיתי שמנהל את המציאות ומיהם העבדים? 

  7. מקומה של מידת החסד במלכות ישראל

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסח | |

    בשיעור אנתח את סיפור המלחמה של דוד בעמלק, ואטען שהוא מייצג דגם ואב טיפוס למלוכה ראויה, המושתתת על חסד – מידתו של אברהם אבינו.

  8. לאן ומדוע הלך בלעם?

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסט | | שעה ו- 7 דקות

    בשיעור ננתח ניתוח ספרותי את סיפור בלעם וננסה להבין היכן יעץ בלעם לבלק על חטא בעל פעור. בשיעור נחלק את שבע מערכות הסיפור לחלוקה מבנית ונעמוד על משמעות מבנה זה.

  9. מרגלים ששלח משה מול מרגלים ששלח יהושע

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסט | |

    הקורא את פרשת שלח ואת הפטרתה, המנוגדת לה, שואל את עצמו, מדוע נסתיימה פרשת מרגלי משה ברע, ומרגלי יהושע משדרים לנו הצלחה ועשיית רצון ה'. האם שליחת המרגלים על ידי משה הייתה חטא, או שמא, הם בבחירתם הקדיחו את תבשילם? האם שליחת המרגלים על ידי יהושע הייתה מעשה נכון? האם עמדו אלו בשליחותם? האם יש לעשות השתדלות כה רבה לפני המלחמה, או שמא לסמוך על "ה' איש מלחמה"? ומדוע כשלה שליחת המרגלים לעי?

  10. מבנה ספר דברים ומשמעותו

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשע | |

    ספר דברים ייחודי במבנהו, בסגנונו ובמסריו. רובו של הספר בנוי מנאום ארוך ורבגוני של משה רבנו לקראת הכניסה לארץ ולקראת פרידתו מן העם. בחשיפת המבנה של הספר ושל הנאום, נפתחת נקודת מבט חדשה, המשתלבת היטב בתכנים העולים מן הפרטים הרבים. בשיעור נציג את הכלים לחשיפת המבנה, את המבנה על איבריו השונים ואת המשמעויות הרוחניות והחינוכיות העולות ממנו.

  11. הגוי כגיבור חיובי בסיפורי המקרא

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשעב | |

    דמויות המופת של המקרא הן בדרך כלל מנהיגים ונביאים, שממלאים את רצון ה' ואת מצוותיו. האם ייתכן שנוכרי שאינו נמנה על עם ישראל יהווה דוגמא ומופת בהתנהלותו? בשיעור נציג כמה סיפורים, בהם מוצגת דמותו של הגוי באופן מפתיע וחיובי. ננסה לעמוד על משמעותו של המוטיב ועל לקחו הרוחני.

  12. שבים אל התנ"ך

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: אייר תשעג |

    מאמר זה סוקר את הגישות השונות ללימוד התנ"ך במהלך הדורות, החל מתקופת חז"ל, דרך פרשנות הגאונים והראשונים, דרך השנים הרבות בהן נדחק לימוד התנ"ך מפני לימוד הגמרא, ועד ללימוד התנ"ך המתחדש בתקופה המודרנית ובמיוחד מאז החזרה אל הארץ. לבסוף מציג המאמר את דרכה הייחודית של ישיבת הר עציון ומכללת הרצוג, הדוגלת בלימוד התנ"ך מתוך עולם אמוני, עם פתיחות והקשבה למחקרים חדשים, תוך שימוש בהם ומתן מענה לשאלות העולות מהם.

  13. מבוא לספר יהושע - עריכה ועריכה נבואית (א)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    שיעור זה הוא שיעור מבוא לסדרת השיעורים לספר יהושע, ובו נעסוק בשאלת העריכה הנבואית לספרי הנ"ך. נעשה זאת דרך שאלת כתיבת סיפור נדידת שבט דן בספר יהושע - כיצד יתכן שהסיפור נכתב בספר יהושע, אם הוא התרחש רק בימי השופטים? נציג את דעת חז"ל בנושא זהות מחברי ספרי הנ"ך, ואת דברי אברבנאל בעניין, המרחיב על "מפעל המתקן והמקבץ" הנבואי.

  14. מבוא לספר יהושע - עריכה ועריכה נבואית (ב)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נוסיף לעסוק בעניין הבאת סיפור נדידת שבט דן בספר יהושע, וננסה לברר מה היו השיקולים של העורך הנבואי להוסיף לספר יהושע סיפור שהתרחש מאוחר יותר. כמו כן, נדון בבירור המונח "עריכה" בנוגע לספרי התנ"ך, ובדרך ההתמודדות עם ביקרות המקרא בה נלך בסדרת השיעורים שלפנינו. בסיום דברינו נציג מספר דוגמאות לשאלות יסוד הקשורות לעריכת ספר יהושע שיידונו בשיעורים שיבואו בהמשך.

  15. סיפורי שבח והצלחה (א)

    הסדרה הראשונה בספר יהושע, ומאפיניה

    הרב ד"ר שוקי רייס

    השיעורים הקרובים יוקדשו לסדרה המרכזית של סיפורי כיבוש הארץ - סיפור חציית הירדן (ג' - ד'), סיפור המלחמה ביריחו (ו'), וסיפור המלחמה השנייה בעי (ח'). בשיעור זה נתחיל להציג את המאפיינים הספרותיים התומכים בראיית סיפורים אלו כשלושה חלקים של סדרה אחת, על אף שלא מדובר בפרקים רציפים.

  16. סיפורי שבח והצלחה (ב) - השוואה בין יהושע למשה

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נמשיך לעסוק בסדרה המרכזית של סיפורי כיבוש הארץ - סיפור חציית הירדן (ג' - ד'), סיפור המלחמה ביריחו (ו'), וסיפור המלחמה השנייה בעי (ח'). בשיעור זה תבחן ההשוואה של הסדרה לסיפורי משה. נראה את ההקבלות בין חציית הירדן לבין קריעת ים סוף, ובין מלחמות יריחו והעי לבין מלחמות סיחון ועוג.

  17. סיפור חציית הירדן - מבנה ומשמעות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נעסוק בהרחבה בסיפור חציית הירדן (ג' - ד). נציג את הבעיות הנוגעות לסתירות ולכפילויות בסיפור, ונציע לסיפור מבנה ברור בעל שלוש מערכות. מבנה זה מסביר כמה מן הבעיות הפרשניות הקיימות בסיפור, וגם מסייע בהבנת מגמת הסיפור.

  18. סיפור מלחמת יריחו - מבנה ומשמעות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה ננתח את סיפור מלחמת יריחו (ו'). תחילה נצביע על מאפייני הסיפור היחודיים, ולאחר מכן נעסוק בהרחבה בהקבלה בין מלחמת יריחו לבין סיפור חציית הירדן (ג' - ד'), ובמשמעויות של הקבלה זו. כמו כן, נעסוק בהקבלה בין מלחמת יריחו לבין מצות השמיטה והיובל (ויקרא, כ"ה),

  19. סיפור המלחמה השניה בעי - מבנה ומשמעות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נעסוק במלחמת העי השנייה. נזכיר את שיוך הסיפור לסדרת סיפורי "שבח והצלחה" (חציית הירדן, מלחמת יריחו ומלחמת העי השנייה), ונצביע גם על ייחודו של הסיפור. לאחר מכן נעסוק בבעיות בסיפור, בעיקר ברצף הסיפורי החל מהמלחמה הראשונה בעי (ז'), ונראה כיצד קריאה ספרותית של הסיפור פותרת את הקשיים.

  20. עצור גבול לפניך!

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשע"ה | |

    השיעור יעסוק בתיאור גבולות ארץ כנען ומשמעותו. מהו היחס בין גבול ארץ כנען (בין הירדן ובין הים) ובין גבולות הארץ המובטחת (בין נחל מצרים לנהר פרת)? האם גבולה של ארץ כנען, הוא גבול גאופיזי בלבד או שמא זהו גבול בעל משמעות רוחנית ודתית? מהו המעמד, לאור דיון זה, של נחלות השבטים השוכנים בעבר הירדן המזרחי לעומת נחלות השבטים בעבר הירדן המערבי? ומהי המשמעות של אי חציית הירדן ע"י משה רבנו ומותו סמוך לגבול? 

  21. סיפורי "סיבוך וקונפליקט" (א) - סיפור המרגלים

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור נתחיל לעסוק בסדרת הסיפורים הכוללת את סיפור המרגלים (ב') , חטא עכן ומלחמת העי הראשונה (ז') , וסיפור הגבעונים (ט'). נפתח בהצגת מאפייני הסיפורים והזיקות הקיימות ביניהם, ולאחר מכן נעסוק בסיפור הראשון - חטא המרגלים. הבעיה המרכזית בה נדון היא השאלה האם הסיפור מציג גם נקודות מבט שליליות על המרגלים ויהושע או לא. הפתרון המוצע לבעיה הוא שיש לקרוא את הסיפור קריאה חוזרת, המשנה את הבנת הסיפור.

  22. שלושה מעמדים לאחר מעבר הירדן

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נדון בשלושה סיפורים קצרים המצויים בפרק ה': מעמד המילה, קיום הפסח והמפגש עם שר צבא ה'. בשיעור נעסוק במעמדם של התיאורים ובתפקידם במכלול סיפורי הכיבוש, ונציע להגדירם כמעמדים תיאולוגיים החותמים מעגלים היסטוריים של כריתת ברית בעבר.

  23. סיפורי שבח והצלחה (ג) - מבנה הסדרה ומשמעותו

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נסכם את המבנה של סדרת סיפורי "שבח והצלה" (סיפור חציית הירדן [ג' - ד'], סיפור המלחמה ביריחו [ו'] וסיפור המלחמה השנייה בעי [ח']). נבחן את המבנה הכולל של הסדרה, ונעמוד על מגמתה של הסדרה,העולה מניתוח המבנה שלה.

  24. סיפורי "סיבוך וקונפליקט" (ג) - מבנה הסדרה ומשמעותו

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נעסוק באנלוגיות שבין סיפור רחב (ב') לבין סיפור מלחמת העי השנייה וחטא עכן (ז') וסיפור הגבעונים (ט'). האנלוגיות חושפות את הדומה ובעיקר את השונה שבין הסיפורים. כמו כן, נצביע על תהליך של התעצמות והתפתחות בין סיפור רחב לבין סיפור הגבעונים.

  25. סיפורי "סיבוך וקונפליקט" (ד) - מבנה הסדרה ומשמעותו - המשך

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נמשיך לעסוק בסדרת סיפורי "סיבוך וקונפליקט" כמכלול. השיעור יתמקד במונח 'לשבת בקרב ישראל' שחוזר בכל סיפורי הסדרה, ובמשמעותו. נראה גם את הופעת המונח בהמשך ספר יהושע ובתחילת ספר שופטים, ונצביע על תהליך התדרדרות בחטא אי ההורשה של עמי כנען בספרים יהושע ושופטים.

  26. בין שני סיפורי הכיבוש - מלכי הדרום ומלכי הצפון

    הרב ד"ר שוקי רייס

    שיעור זה הוא הראשון שיעסוק בתיאורי המערכות הגדולות לכיבוש הארץ (ט' - י"ב). בשיעור הנוכחי נדון תחילה בהשוואות שבין פרק י' לבין פרק י"א:

    האנלוגיה בין הסיפורים עוברת לאורך השלבים השונים של המלחמה, החל מנוסחת הפתיחה "ויהי כשמע", דרך השימוש בטכניקת ההפתעה במילה הזהה "פתאום" ובדברי החיזוק של ה' לפני היציאה למלחמה, וכלה בנוסחאות המרדף והכיבוש ובדברי הסיכום של המלחמה.

    לאחר מכן נעבור להבדלים שבין פרקים אלו. ההבדל הבולט ביותר בין הפרקים הוא התיאור הניסי המפורט בפרק י' שאינו קיים כלל בפרק י"א.

  27. משמעות ההבדל בין סיפור כיבוש מלכי הדרום לסיפור כיבוש מלכי הצפון

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נצביע על הבדלים נוספים בין תיאור מלחמת הדרום (י') לבין תיאור מלחמת הצפון (י"א), ונסביר את משמעות ההבדלים. נראה כי מלחמת הדרום מאירה באור חיובי יותר את יהושע ואת עם ישראל מאשר מלחמת הצפון בכמה נקודות חשובות.

  28. סיפור הגבעונים וזיקתו לסיפורי המלחמות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נבחן את הקשרים בין סיפור הגבעונים (ט') לבין סיפורי המלחמות נגד מלכי הדרום (י') ונגד מלכי הצפון (י"א). ראשית נראה את סיפור הגבעונים כמבוא לסיפורי המלחמה, ולאחר מכן נעסוק ביחס שבין סיפור הגבעונים לבין סיפורי המלחמה.

  29. מבנה סיפורי הכיבוש ומשמעותו (א)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעורים הקרובים נסקור את המבנה והמשמעות של חטיבת סיפורי הכיבוש (א'-י"ב), כמכלול. בשיעור זה נציג שתי הנמקות לחלוקת חטיבה זו, ונראה כי קיימת מחזוריות כפולה בסיפורי הכיבוש, מחזוריות בין סיפורים מכמה דגמים של סיפורים.

  30. מבנה סיפורי הכיבוש ומשמעותו (ב)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נעסוק בהבחנה שבין החטיבה הראשונה (א' - ח') של הספר, לבין החטיבה השנייה (ט' – י"ב), ובנימוקים לתיחום זה. בשיעור נרחיב במאפייני ההבחנה שבין שתי החטיבות: רציפות עלילתית, מעמד הברכה והקללה כמעמד חותם ולכידות מבנית.

  31. סיפורי הכיבוש - שתי מגמות בהצגת דמותו של יהושע (א)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נתחיל לבחון את המסגרת של סיפורי הכיבוש: מעמד הפתיחה (א') הפותח את סיפורי הכיבוש, ורשימת הכיבושים של יהושע בחתימת סיפורי הכיבוש (י"ב). אחד הנושאים המרכזיים בשיעור הוא ההשוואה שבין משה לבין יהושע, ונראה כי בספר יהושע ישנן שתי מגמות בהשוואה זו.

  32. סיפורי הכיבוש - שתי מגמות בהצגת דמותו של יהושע (ב)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נמשיך לעקוב אחרי ההשוואות שבין משה לבין יהושע. השוואות אלו יחשפו מתח בין שתי מגמות בתיאור דמותו של יהושע: הצגת יהושע כממשיך דרכו של משה מצד אחד, והצגתו כמי שרק ממלא את ציוויי משה מצד שני

  33. סיפורי הכיבוש - שתי מגמות בהצגת דמותו של יהושע (ג)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נמשיך לעסוק בהשוואה בין יהושע למשה תוך התמקדות בביטוי מפתח בספר - 'עבד ה''. בספר יהושע, משה מכונה פעמים רבות "עבד ה'", ואילו יהושע מכונה "משרת משה", ורק בשעת מותו הוא מכונה "עבד ה'". השימוש בכינויים אלה יוצר את התחושה שדמותו של יהושע פחותה מדמות ושל משה. גם בדברי כלב ליהושע (בפרק יד) ניתן לראות התייחסות זו. סיפור שניים וחצי השבטים ויחסם ליהושע אף הוא מלמדנו על מעמדו של יהושע לעומת משה.

  34. מבנה תיאורי ההתנחלות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    החל משיעור זה נעסוק בחלק השני של הספר (י"ג - כ"ד), המתאר את ההתנחלות בארץ. בשיעור הנוכחי נדון בניתוח מבנה חטיבת רשימות הנחלות, בסידורן ובארגונן. זאת, על מנת לאפיין אותן ולהצביע על מגמתן.

  35. תיאורי ההתנחלות של יהודה ויוסף

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נמשיך לעסוק במבנה חטיבת רשימות הנחלות. הנושאים שיעלו בשיעור הם ההבדלים שבין רשימת הנחלות של יהודה לבין הרשימה של אפרים ומנשה, הסיפורים המשובצים ברשימות יהודה ויוסף, וסיפור נחלת כלב.

  36. הסיפורים המשובצים בפרקי ההתנחלות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בתוך תיאורי גבול הנחלות של יהודה ויוסף ישנם שלושה סיפורים של אנשים הדורשים נחלה: כלב, עכסה, ובנות צלפחד. סיפורים אלה מחזקים את המגמה הכללית של תיאורי נחלות יהודה ויוסף כתיאורי התנחלות מוצלחים, לעומת נחלת השבטים המתרפים. אמנם, תלונתם של בני יוסף לגבי הקושי בכיבוש נחלתם מצביעה על מגמת ההיתדרדרות. 

     

  37. תיאורי ההתנחלות של השבטים המתרפים

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נדון ביחידה השנייה בתיאורי הנחלות, הכוללת את סיפור המתרפים (י"ח, א - י) ואת רשימת שבעת השבטים המתרפים (י"ח, יא - י"ט, מח). ייחודה של היחידה הוא בקיצורה, במיעוט פרטיה וברושם הביקורתי העולה ממנה. רושם זה עולה בעיקר מסיפור המתרפים, אך גם ממבנה הרשימות ומן האנלוגיה הניגודית בין הרשימות המרכיבות את הרשימה ובין רשימות היחידה הראשונה (פרקים י"ד-י"ז, רשימת נחלות יהודה ויוסף). השבט הראשון המוזכר ביחידה זו הוא בנימין. נחלתו מוזכרת באריכות ובפירוט וכנראה שהסיבה לכך היא שנחלת בנימין היא נחלת שכינה.

  38. תיאורי ההתנחלות של השבטים המתרפים (ב) - רשימות שאר השבטים המתרפים (יח-יט)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נדון ברשימות שאר השבטים המתרפים (י"ט), ובמיוחד בתיאור ובהסבר החריגות של שבטים שמעון ודן לעומת שאר השבטים. בעקבות כך נעסוק גם יחסי שבטי יהודה ודן בתורה ובספר שופטים.

  39. סיכום תיאורי ההתנחלות (י"ד - י"ט) - בין שתי מגמות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נראה שניתן להציע שני מבנים לתיאורי ההתנחלות (י"ד - י"ט), אשר משקפים שתי מגמות שונות וסותרות. בשיעור נציג כל אחד מהם בנפרד, ולאחר מכן נסביר כיצד שני הקריאות יחד יוצרות יחס מורכב ביחס לתהליך ההתנחלות בספר יהושע

  40. חזרת שניים וחצי השבטים וסיפור המזבח

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נתייחס לסיפור חזרתם של שניים וחצי השבטים ובניית המזבח (כ"ב). נראה את זיקתו למבנה הכולל של ספר יהושע ולעריכתו הנבואית, ונדגים כיצד חלקו השני של הסיפור מהווה סיפור תצפית לספר שופטים. כמו כן, נצביע על הזיקה בין סיפור זה לבין סיפור עכן מנקודת המבט של עיקרון האחריות הקולקטיבית.

  41. ערי המקלט ורשימות ערי הלויים

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בפרק כ' מובא חוק ערי המקלט ומפורטות בו ששת ערי המקלט, ופרק כ"א כולל את רשימות ארבעים ושמונה ערי הלווים. בשיעור זה נבחן את מגמתם של הפרקים האלה במבנה הכולל של תיאורי ההתנחלות. 

  42. נאומי הסיכום של יהושע ומעמד הברית

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בסיום ספר יהושע מופיעים שני מעמדים של כינוס העם, ובכל אחד מהם יש נאום של יהושע ובו סקירה היסטורית של עם ישראל ועידוד לקיום מצוות. בשיעור זה נעיין בשני המעמדים ובזיקות ביניהם, ונברר את תפקידם בחתימת הספר ובמבנהו הכולל.

  43. סיכום - מבנה ספר יהושע ומשמעותו

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נסכם את יסודות העריכה הנבואית הכוללת של ספר יהושע. נתמקד תחילה בפערים המרכזיים שבין שני חלקי הספר סיפורי הכיבוש (א- י"ב) ותיאורי ההתנחלות (י"ג - כ"ד), ונראה כיצד הפערים עשויים לשרת את מעשה העריכה הנבואית. לאחר מכן נעסוק בזיקה המבנית הקיימת בין מסגרות שני חלקי הספר ומשמעותה. לבסוף, נסקור את המוטיבים המשותפים לשני חלקי הספר.

  44. סיפורי "סיבוך וקונפליקט" (ב) - הביקורת בסיפור חטא עכן וחטא הגבעונים

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בשיעור זה נעסוק בבחינת התנהלות יהושע ועם ישראל בחטא עכן (ז') ובסיפור הגבעונים (ט'). נפתח בחטא עכן, ונראה כי ההתייחסות לחטאו איננה נקודתית בלבד, אלא רחבה יותר. לאחר מכן נעבור לסיפור הגבעונים, ובו נעסוק בבעיתיות של החלטות ומעשי יהושע ועם ישראל בנושא.

  45. מה לתבליט לכיש בארמון סנחריב בנינוה?

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    מסע סנחריב מתואר במקרא, בספר מלכים וכן בספר דברי הימים ובספר ישעיהו. נעיין בכתובים המקראיים וכן בעדויות האריכאולוגית על מסע סנחריב (תבליט לכיש בארמון סנחריב בנינוה, ומנסרת סנחריב).

    ההרצאה מלווה בתמונות הממצאים מלכיש ומנינוה וכן אמצעי המחשה מגוונים

    השיעור הופק ע"י מכון מגלי"ם

     

     

     

     

     

  46. מגדל עדר - החזרה לארץ ישראל

    הרב ד"ר שוקי רייס

  47. פותר החלומות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  48. כיצד לומדים תנ"ך?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  49. וידי משה כבדים

    הרב ד"ר שוקי רייס

  50. זכרון לחללי גוש עציון

    הרב ד"ר שוקי רייס

  51. מקווה טהרה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  52. מקוואות מתקופת בית שני

    הרב ד"ר שוקי רייס

  53. סיום תקופת הראשית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  54. בכיה לדורות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  55. לוקחים אחריות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  56. לבחור בטוב

    הרב ד"ר שוקי רייס

  57. משה - איש פרטי ודמות ציבורית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  58. מלכות מאוזנת

    הרב ד"ר שוקי רייס

  59. ברית בפעם השלישית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  60. מה אמרו בהר גריזים ובהר עיבל?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  61. מי כתב את סוף התורה?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  62. חציית הירדן - סיפור מכונן

    הרב ד"ר שוקי רייס

  63. הסתבכות המרגלים ובעיית הצלת רחב

    הרב ד"ר שוקי רייס

  64. ברית מילה והבטחת הארץ

    הרב ד"ר שוקי רייס

  65. בין יהושע "משרת משה" למשה "עבד ה'"

    הרב ד"ר שוקי רייס

  66. בעלות ה' על הארץ

    הרב ד"ר שוקי רייס

  67. חטא היוהרה ושכחת ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

  68. ואת פי ה' לא שאלו

    הרב ד"ר שוקי רייס

  69. האחדות מנצחת

    הרב ד"ר שוקי רייס

  70. כלב - מנהיג לדוגמא

    הרב ד"ר שוקי רייס

  71. נחלת בנימין - נחלת שכינה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  72. התדרדרות סיפור ההתנחלות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  73. ערבות הדדית לקיום דבר ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

  74. יהושע עבד ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

  75. קשה להתנחל בארץ, אבל רוצים!

    הרב ד"ר שוקי רייס

  76. החידוש ההלכתי של יהושע

    הרב ד"ר שוקי רייס

  77. סיכום אופטימי אך גם פסימי

    הרב ד"ר שוקי רייס

  78. מה הוסיף יהושע לספר התורה?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  79. לא להתערב בפוליטיקה העולמית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  80. אשור שבט אפי

    הרב ד"ר שוקי רייס

  81. המשענת המצרית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  82. רבשקה היה נביא?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  83. אין לסמוך על המעצמות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  84. כורש - משיח??

    הרב ד"ר שוקי רייס

  85. דרך החסד

    הרב ד"ר שוקי רייס

  86. ממוות ללידה - מגילת רות

    מבנה מגילת רות, שימוש בסרגל התנך

    הרב ד"ר שוקי רייס | 5 דקות

    מגילת רות מתארת את ההתרחשות בבית לחם לכל אורך עונת הקציר, במהלכה עוברת המשפחה ממצב של עוני ומוות אל מציאות של שובע, נחלה ולידה – בזכות מידת החסד שבה נוהגים גיבורי המגילה. סיפור המשפחה נשזר בסיפורו של עם ישראל, העובר מתקופת השופטים הירודה אל עבר הגאולה – המלוכה.

  87. מבנה מגילת רות

    הרב ד"ר שוקי רייס

    לצפיה נוחה בסמארטפון - סובבו את המכשיר לרוחב.
    להגדלה (גם במחשב) - לחצו על התמונה.
    לחצו לפתיחה בגודל מלא

    התרשים שלפנינו מציג את מהלך מגילת רות בסיפור משפחתי מתקופת השופטים.

    המגילה נפתחת בחמישה פסוקים המתארים מציאות קשה של רעב ומוות והוא נע לאורך המגילה בשדות בית לחם אל עבר מציאות של תקווה וגאולה המסתיימים בחמישה פסוקים של רשימת השושלת של מלכות בית דוד. תהליך ההתפתחות עובר דרך מעשי חסד של גיבורי המגילה.

    העלילה מתרחשת על פני זמן ומקום גיאוגראפי בשני מישורים:

    במישור הפרטי המשפחתי - עוברת משפחת נעמי ממצב מר וקשה של מוות ורעב אל עבר מציאות משמחת של מזון וחידוש הבית שנכרת.  הסיפור הפרטי, מסמל ולמעשה נשזר בתנועה המתפתחת במישור הציבורי והלאומי.

    במישור הציבורי - המגילה פותחת בתקופת השופטים, תקופה הידועה כתקופה ירודה מבחינה רוחנית ופיזית, והיא מסתיימת בציון לידת דוד באווירה של גאולה (גאולת הקרקע והאדם), בסיפור של לידה וצמיחה.

    בליבה של המגילה, שתי תמונות מרכזיות המתרחשות בנוף חקלאי בתקופה שבין קציר שעורים סביב חג הפסח ועד לכלות קציר שעורים סביב חג השבועות. 

    בפרק ב' - מתוארת רות כמואביה עניה המלקטת שיבולים מאחורי הקוצרים, ובזכות חסדו של בועז בעל השדה, היא זוכה לשוב אל חמותה עם כמות נכבדה של שעורים, הנותנים תקווה לשתי הנשים לחיים של קיום ברובד הבסיסי.

    פרק ג' - מתקדם אל עבר תקופת הזריה בגורן. רות ניגשת בלילה לגורן על פי תכניתה של נעמי חמותה, כדי לנסות ולממש את מצוות הגאולה של הקרקעות של המשפחה, ולהציע לבועז לפרוס את חסותו על רות ולייבמה.

    התמונה האחרונה של המגילה מתוארת בשער העיר. במרכזה טקס הגאולה של הקרקע ולקיחת בועז את רות לאשה כדי להקים את שם המת על נחלתו.

    המגילה מסתיימת בלידת הבן - עובד סבו של דוד, ובשושלת המשפחה מפרץ בן יהודה ועד לדוד.

    התנועה של המגילה כולה, שנעה בין רעב ומוות במואב לתחילתם של חיים חדשים של יצירת קיום ממשי של מזון ובית, נשזרים בסיפור הלאומי שבמעבר משופטים וירידה רוחנית ופיזית אל עבר תקווה וגאולה סביב הולדת המלוכה.

    המרחב הגיאוגראפי הכולל - בית לחם, מהווה סמל לסיפורה הכולל של המגילה, שהוא סיפור של הקמת בית במובן הפיזי (קרקע, נישואין ולידה) ולחם - מזון, שנותן לנשות המשפחה את המשך הקיום.

    תהליך ההתפתחות של המשפחה והאומה עוברים דרך מעשי החסד של גיבורי המגילה: בועז בחסדו לשתי הנשים בהעניקו לחם וחיים, רות בהליכתה ובדבקותה עם חמותה נעמי. בועז ורות בהקימם בית כדי להקים מחדש את הבית שנכרת. בית שמסמל את הבית הלאומי.

  88. לקרוא את הכתובים כמו שהם

    הרב ד"ר שוקי רייס | 2 דקות

    כיצד צריך ללמוד תנך?

    עלינו לקרוא את הכתובים כמו שהם, להכיר את לשון המקרא, את הריאליה, וללמוד את כל המכלול של כל סיפור, כדי להבין אותו לעומק.

  89. כתיבת נבואות ירמיהו

    הרב ד"ר שוקי רייס

  90. מקור מים חיים מול נהרות שוטפים

    הרב ד"ר שוקי רייס

  91. תקווה מתוך חורבן

    הרב ד"ר שוקי רייס

  92. מהחורבן אל הבניין - תשובות לשאלות

    עוֹד יִקָּנוּ בָתִּים וְשָׂדוֹת וּכְרָמִים בָּאָרֶץ הַזֹּאת

    הרב ד"ר שוקי רייס

    במאמר המצורף, תמצאו תשובות לשאלות על התרשים "מהחורבן אל הבניין".

    התרשים שלפניכם מציג את סיפורו של עם ישראל בשלוש מאות השנים האחרונות של תקופת המקרא, הכוללות את סיפור המעבר הדרמטי שבין חורבן מלכויות ישראל ויהודה והמקדש ובין שיבת ציון ובניין הבית השני. נקודת המבט האופטימית החותמת את התנ"ך משקפת את התפיסה הנבואית בדבר תקומתו ובניינו של עם ישראל מחדש בארצו.

     

  93. מהחורבן אל הבניין - תרשים והסבר

    "עוֹד יִקָּנוּ בָתִּים וְשָׂדוֹת וּכְרָמִים בָּאָרֶץ הַזֹּאת" (ירמיהו ל"ב טו)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    התרשים שלפניכם מציג את סיפורו של עם ישראל בשלוש מאות השנים האחרונות של תקופת המקרא. סיפור המעבר הדרמטי שבין חורבן מלכויות ישראל ויהודה והמקדש ובין שיבת ציון ובניין הבית השני. נקודת המבט האופטימית החותמת את התנ"ך משקפת את התפיסה הנבואית בדבר תקומתו ובניינו של עם ישראל מחדש בארצו.

  94. מהחורבן אל הבניין - שאלות

    "עוֹד יִקָּנוּ בָתִּים וְשָׂדוֹת וּכְרָמִים בָּאָרֶץ הַזֹּאת" (ירמיהו ל"ב טו)

    הרב ד"ר שוקי רייס

    לפניכם דף שאלות, הקשורות לתרשים "מהחורבן אל הבניין", בעזרת שאלות אלה תוכלו להעמיק את העיון בתרשים, ולהבין את המבט ההיסטורי הכללי על תקופת מלכי יהודה האחרונים, חורבן בית המקדש הראשון, ושיבת ציון.

    ניתן להוריד ולהדפיס קובץ מעוצב של שאלות לתלמיד.

  95. מאלון בכות לאלון שבות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  96. ללמוד מהפרטים הקטנים

    הרב ד"ר שוקי רייס

  97. סדר בספרי תרי עשר

    הרב ד"ר שוקי רייס

  98. מה השתנה בעקבות התפילה?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  99. שלבי מסע סנחריב

    הרב ד"ר שוקי רייס

  100. לא לטייח

    הרב ד"ר שוקי רייס

  101. שמונה נסיכי אדם

    הרב ד"ר שוקי רייס

  102. יחס הנבואה לקורבנות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  103. עוז וגאון

    הרב ד"ר שוקי רייס

  104. חורבן נינווה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  105. התעוררות הרוח על ידי חגי ועזרא

    הרב ד"ר שוקי רייס

  106. המנורה כסמל מדינת ישראל

    הרב ד"ר שוקי רייס

  107. סיור וירטואלי בשושן הבירה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  108. טיול עם התנך - בעקבות קריעת ים סוף

    הרב ד"ר שוקי רייס

    איפה נמצא ים סוף? בעזרת המפות של אתר התנך נכיר את הגיאוגרפיה של האזור, נראה את האפשרויות השונות למיקומו של ים סוף,  ננסה להבין מדוע היה צורך במעבר דרכו כדי להגיע ממצרים לארץ ישראל, ומה מטרת נס קריעת הים לפי זה.

    לצפיה בסרטון של שיעור זה לחץ כאן

  109. מיהו מלך הצדק - מלך ירושלים?

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשעז | | שעה ו- 2 דקות

    נדון בזהותו של 'מלכי צדק' המופיע בשני מקומות בתנ"ך (בראשית י"ד; תהלים ק"י). מיהי דמות חידתית זו? מהי זיקתה לירושלים? ומה בינה ובין אברהם ובין דוד המלך? בשיעור יועלו הצעות פרשניות מפתיעות המשליכות על הבנת מעמדה ותפקידה של ירושלים בכל הדורות

  110. מעולם חרב לעולם בנוי

    הרב ד"ר שוקי רייס

  111. מבנה מגילת רות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  112. נקודת מהפך אנושית ואלוקית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  113. התייעצות המן עם קרוביו

    הרב ד"ר שוקי רייס

  114. אגרות המן מול אגרות מרדכי

    הרב ד"ר שוקי רייס

  115. חזרה אל נקודת ההתחלה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  116. הצהרת כורש - בימים ההם ובזמן הזה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  117. התקופה הפרסית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  118. מסע בעקבות יונה הנביא

    הרב ד"ר שוקי רייס

  119. ואולך אתכם קוממיות - תרשים והסבר

    הרב ד"ר שוקי רייס

    בתרשים שלפניכם מוצג הרצף ההיסטורי של תקופת התנך, מתוך דגש על מצבו של עם ישראל באותה תקופה מבחינה מדינית וריבונית. העליות מתארות יציבות שלטונית ובטחונית, ואחיזה של עם ישראל בארץ ישראל. הירידות מאופיינות בחוסר יציבות מדינית ואף בחורבן וגלות. הגורמים לשינויים אלה מוצגים במקרא בזיקה להתנהלותו הרוחנית של עם ישראל.

  120. ואולך אתכם קוממיות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  121. תנך על הרצף

    הרב ד"ר שוקי רייס

    התרשים שלפניכם מיועד להיות פוסטר ללוח בכיתה.

    בתרשים מוצגות כל התקופות של התנך ברצף, מבראשית עד שיבת ציון, בתרשים תוכלו לראות את הדמויות והאירועים המרכזיים בכל תקופה, המעצמות השולטות באותה תקופה, ואילו ספרים מספרי התנך חוברו בכל תקופה. 

    לחצו על "למאמר המלא" כדי לראות את התרשים ולהדפיסו.

     

    לסרטון

  122. תנך על הרצף

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    התרשים שלפניכם מיועד להיות פוסטר ללוח בכיתה.

    בתרשים מוצגות כל התקופות של התנך ברצף, מבראשית עד שיבת ציון, בתרשים תוכלו לראות את הדמויות והאירועים המרכזיים בכל תקופה, המעצמות השולטות באותה תקופה, ואילו ספרים מספרי התנך חוברו בכל תקופה. 

    לחצו על "לדף המקורות" כדי לראות את התרשים ולהדפיסו.

  123. על שום מה נבחר דוד למלך ישראל?

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשסח |

    נעיין בסיפור המלחמה של דוד בעמלק, בשמואל א פרק ל, ונראה שהוא מייצג דגם ואב טיפוס למלוכה ראויה, המושתתת על חסד – מידתו של אברהם אבינו.

    לשמיעת שיעור בנושא זה

  124. מידת החסד במלכות ישראל

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    בשיעור ננתח את סיפור המלחמה של דוד בעמלק, ונראה שהוא מייצג דגם ואב טיפוס למלוכה ראויה, המושתתת על חסד – מידתו של אברהם אבינו.

    לקריאת מאמר בנושא זה

  125. בין יהושע משרת משה למשה עבד ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשס"ו | |

    ההשוואה בין משה ליהושע היא דבר טריוויאלי ומתבקש אך יש לה גם משמעות רבה בתפיסת דמותם של משה ויהושע. האם דמותו של יהושע היא עצמאית או מהווה דמות המשך למשה? מהי מערכת היחסים בין משה ליהושע בתורה? מה מבטא המוטיב המרכזי של שניים וחצי השבטים בספר יהושע? 

  126. סיפור חציית הירדן

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשס"ז | |

    בשיעור נלמד לעומק את סיפור חציית הירדן. מקריאת הפסוקים עולות שאלות רבות ובתוכן: מדוע הציווי של יהושע לעם לקחת שתים עשרה אבנים מופיע לפני שה' ציווה אותו על כך? מהם הנימוקים השונים לחציית הירדן? מהי המשמעות של לקיחת האבנים מתוך הירדן? נתמודד עם גישות של החוקרים ונציע דרך אחרת לקריאת הפסוקים. 

  127. למה זה תשאל לשמי - זהותם של מלאכים בתנ"ך

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשע"א | |

    בסיפורים רבים בתנ"ך מתוארת פעילותם של מלאכים. מה אנו יודעים על זהותם מתוך תיאורים אלו, ומתוך הפרשנות לדורותיה? מה היה תפקידם? האם כולם היו דמויות על אנושיות? ממתי הם החלו להופיע בשמם ומדוע? בשיעור ננתח כמה סיפורים מרכזיים, וננסה להציג כיווני מחשבה ופרשנות בסוגיה זו. נדבר גם על סוגיה חשובה והיא מה בין לימוד פשוטו של מקרא ללימוד מדרש? 

  128. מלחמת מלכי הדרום - קריאה ספרותית בתוך תמונה ריאלית

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תש"ע | |

    סיפורי המלחמה בתנ"ך כוללים תיאורים ריאליים רבים ומפורטים. הכרת הריאליה מהווה תנאי בסיסי להבנת הסיפורים כראוי. אולם המתבונן בתיאורים אך ורק באמצעות המשקפיים של ההיסטוריה הצבאית והריאלית, עלול לאבד את תוכנם החינוכי ואת ערכם. בשיעור ננסה לשלב בין שתי נקודות המבט, המבהירות יחד את לקחו של הסיפור. בשיעור נעשה שימוש בתמונות לווין ובמפות שמבהירות את תוואי השטח.

  129. טיול עם התנ"ך - בעקבות קריעת ים סוף

    הרב ד"ר שוקי רייס

  130. 'אמת מארץ תצמח' - סדנה שימושית להוראת התנ"ך באמצעות המפה הדיגיטילית

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 7 דקות

    פרקי תנ"ך רבים מתארים התרחשות או שיש בהם התייחסות להיבטים גיאוגרפיים. למידת הפסוקים והוראתם בפרקים אלו לצד מפה משוכללת עשויה לשנות לחלוטין את ההוראה. השימוש הפדגוגי בכלים אלו עשוי גם לשפר באופן משמעותי את חויית הלימוד ואת חיבור התלמידים לתנ"ך לארץ ישראל ולזהותם היהודית והישראלית. בסדנה נלמד כיצד להשתמש באופן אפטקיבי בכלים אלו.
     

  131. השנה הארבעים - בין תקוה למשבר

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשס"א | | 54 דקות

    אם נשווה בין תלונותיהם ותלאותיהם של בני ישראל בשנה השנייה ובשנה הארבעים נגלה שישנם הבדלים לא מעטים. דרך הבדלים אלה נוכל ללמוד על התקדמותם של בני ישראל ועל הישג הדור של שנת הארבעים לעומת דור יוצאי מצרים.  

  132. ארבעת המינים מן המקדש לבית הכנסת

    עיון בתיאורי קיום המצווה במקורות קדומים

    הרב ד"ר שוקי רייס

    אחד מן הסמלים המובהקים ביותר בעולם האמנות היהודי: בבתי הכנסת, במטבעות היהודים ועוד, הוא סמל ארבעת המינים. באמצעות מעקב אחר התפתחות הסמלים הללו לאורך הדורות, ניתן לעקוב אחר ההתפתחות של דיני ארבעת המינים ומשמעותם החל מתקופת התנ"ך עובר לתקופת הבית השני וכלה בתקופת המשנה והתלמוד. 
    המאמר שלפנינו בוחן את הופעת ארבעת המינים לאורך הדורות בספרות ובאומנות היהודית ובעיקר בזמן עיצובה ההלכתי והאמוני שמשפיע עד ימינו.

  133. עגלי ירבעם על המפה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  134. חורבן לכיש

    הרב ד"ר שוקי רייס

  135. טיול עם התנך - בעקבות קריעת ים סוף

    הרב ד"ר שוקי רייס | 5 דקות

    איפה נמצא ים סוף? בעזרת המפות של אתר התנ"ך נכיר את הגיאוגרפיה של האזור, נראה את האפשרויות השונות למיקומו של ים סוף וננסה להבין מדוע היה צורך במעבר דרכו כדי להגיע ממצרים לארץ ישראל ומהי מטרת נס קריעת הים לפי זה.

  136. עגלי ירבעם על המפה

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    סיור וירטואלי 'על המפה' בעקבות עגלי ירבעם.
    דרך ההתבוננות במפה ובממצאים הארכיאולוגיים, נלמד על כוונתו של ירבעם בבניית העגלים, ועל התרבות החדשה שהוא יוצר.

  137. חורבן לכיש

    הרב ד"ר שוקי רייס | 3 דקות

    פרק ל"ד בירמיהו, נותן לנו הצצה מיוחדת למצב העגום של ממלכת יהודה, ומדווח כי רק שתי ערי מבצר נותרו עומדות - לכיש ועזקה. התבוננות במפה, יחד עם ממצא ארכיאולוגי מרתק מאותה התקופה, ממחישים לנו את המציאות של השנים האחרונות לפני החורבן.

  138. מסע בעקבות יונה הנביא

    הרב ד"ר שוקי רייס | 9 דקות

    באמצעות סיור וירטואלי במפה באתר התנ"ך נערוך היכרות עם מספר מקומות בספר יונה: גת החפר, עירו של יונה הנביא; תרשיש, אליה ניסה יונה לברוח; והעיר נינוה המתוארת כעיר גדולה. מתוך כך ננסה להבין את המסופר בספר יונה ובעיקר את הסיבה לבריחתו של יונה משליחותו של ה' ואת המסר של ספר יונה.

  139. סיור וירטואלי בשושן הבירה

    הרב ד"ר שוקי רייס | 4 דקות

    מסיפור מגילת אסתר קשה לדמיין איך נראתה שושן של ימי מרדכי ואסתר. אולם, הממצאים הארכיאולוגיים בשושן יכולים ללמד הרבה על ההתרחשויות במגילה.

    באמצעות כלי המפות שבאתר התנך, נסייר בשושן שבאירן, נראה את העתיקות, ונדמיין בבעזרתן איך נראה ארמון אחשוורוש וגינת הביתן, ומה ניתן ללמוד מכך על סיפור המגילה.

  140. מבוא ללמידה בעזרת מפות

    הרב ד"ר שוקי רייס | 28 דקות

    בסדרת שיעורים אלו בהנחייתו של הרב ד"ר שוקי רייס , נלמד כיצד התמצאות במפות והכרת הגיאוגרפיה המקראית מעניקה רובד נוסף להבנה של הכתובים.

  141. דותינה - סיפור מכירת יוסף

    הרב ד"ר שוקי רייס | 7 דקות

    הסרט דותינה ומערך הלמידה המתלווה אליו מנתחים את סיפור המסע של יוסף והאחים בלמידה בינתחומית, בעיניים ריאליות ובמבט רוחני-נבואי. 
    הסרט בוחן את המבט גיאוגראפי של המסע על המפה, ומקנה משמעות עכשווית גם לסיפור הקרב הקשה בעמק דותן במלחמת ששת הימים.

    לחצו כאן למעבר למערך שיעור מלווה לסרטון "דותינה"

    לחצו כאן למעבר לסרטון המשך, בנושא המחלוקות בעם ישראל, ולמערך שיעור מלווה

    תסריט ומערך שיעור: הרב ד"ר שוקי רייס 
    ניהול וייזום: בשיתוף הרב קובי בורשטיין ושרה קורליק המרכז למורשת גוש קטיף 
    במאי: יואב אליצור 
    מנחה: מתן צור 
     

  142. התמודדות בשעת משבר

    הרב ד"ר שוקי רייס

  143. על חומותיך ירושלים - חומות ירושלים מדוד המלך עד ימינו

    הרב ד"ר שוקי רייס |

    סיור וירטואלי בירושלים, בו נערוך היכרות עם התוואי של חומת ירושלים והתרחבות העיר ירושלים מימי דוד המלך דרך ימי חזקיהו והבית השני, עד לירושלים של ימינו.

  144. סיור וירטואלי בעקבות מסעו של יונה הנביא

    הרב ד"ר שוקי רייס | 42 דקות

    בתנ"ך לא מצויים הרבה פרטים ביוגרפיים על הנביא יונה, אבל כיום מוכרות לנו מסורות רבות מאוד על חייו ועל מקום קבורתו. בעזרת גוגל-מפות נצא לסיור וירטואלי ברחבי העולם בעקבות יונה, נחפש את ציון הקבר שלו, נבקר בתרשיש ונטייל בנינווה. שיעור זה הוא דוגמה ליכולת של הטכנולוגיה להעשיר את לימוד התנ"ך בכלל ואת לימוד ספר יונה בפרט.

  145. הסיפור שלנו: התנ"ך ברצף

    הרב ד"ר שוקי רייס

    תאריך פרסום: תשפא | | 36 דקות

    ספר הספרים, הוא איננו ספר אחד. כ"ד ספרים שרובם מצויים, מתארים ומנבאים על מציאות קונקרטית של זמן ומקום. מאוחר יותר סדרו אנשי כנסת הגדולה את הספרים הללו, לפי סדר כרונולוגי ובעצם רצו לבנות סיפור, שיש לו ראשית וגם אחרית. תקווה לגאולה ולשיבת ציון. בשיעור שלפנינו ננסה להתחקות אחר שלושת הממדים בהם מתרחשים האירועים של התנ"ך. נקודת מבט זו מבליטה את נקודת המבט האמונית שמשתקפת מן המקרא עד דורנו.

  146. אותות ומופתים בספר שופטים

    הרב ד"ר שוקי רייס

  147. בין אמונה לביטחון

    הרב ד"ר שוקי רייס

  148. כמה זמן נמשכה תקופת השופטים?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  149. התבוללות הדרגתית

    הרב ד"ר שוקי רייס

  150. שליחות מלאך ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

  151. מבצע חשאי בעזרת ה'

    הרב ד"ר שוקי רייס

  152. שופטת!

    הרב ד"ר שוקי רייס

  153. אותות ומופתים

    הרב ד"ר שוקי רייס

  154. ברב או במעט

    הרב ד"ר שוקי רייס

  155. עם חרף נפשו למות

    הרב ד"ר שוקי רייס

  156. כי אנשים אחים אנחנו

    הרב ד"ר שוקי רייס

  157. הדרך לניצחון

    הרב ד"ר שוקי רייס

  158. השופט כל הארץ לא יעשה משפט?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  159. כי בצלם אלוקים עשה את האדם

    הרב ד"ר שוקי רייס

  160. חובת האדם בעולמו

    הרב ד"ר שוקי רייס

  161. יעקב או ישראל?

    הרב ד"ר שוקי רייס

  162. הפילוג והתיקון

    הרב ד"ר שוקי רייס

  163. איחוד ישראל ויהודה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  164. לראות את הסיפור הגדול

    הרב ד"ר שוקי רייס

  165. הנה עם

    הרב ד"ר שוקי רייס

  166. תהליך הגאולה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  167. והגדת לבנך - לספר את הסיפור הגדול

    הרב ד"ר שוקי רייס

  168. ה' איש מלחמה

    הרב ד"ר שוקי רייס

  169. בין מנהיגות לענווה

    הרב ד"ר שוקי רייס