תהליך הגאולה רצוף בטלטלות, בעליות וירידות. מה פשר הדבר? עיון בסיפור המכונן של עמנו - סיפור יציאת מצרים - יעזור לנו לענות על השאלה.

 

כמה זמן לוקחת גאולה? למה היא לוקחת כל כך הרבה זמן? ומדוע היא כל כך קשה? 
סיפור הציונות, ובתוכו סיפור הקמת מדינת ישראל, על האתגרים המלווים אותו במהלך מאתיים השנים האחרונות, ידע עליות ומורדות רבים
הנפילה הקשה מכולן היא כמובן השואה. 
לא קיים פילוסוף חילוני ולא הוגה דעות דתי שהצליח להסביר באופן מניח את הדעת את הרצפים הללו שכוללים מחד נפילות גדולות ומצד שני הצלחות והישגים עצומים הקשורים בסיפורו של העם והמדינה הזאת עד לימינו ממש. 
כיוון מסוים להבנת הטלטלות הללו ניתן ללמוד מהסיפור המכונן של עמנו - סיפור יציאת מצרים. הסיפור הבלתי אפשרי של יציאת עם של עבדים מאימפריה עצומה דרך הליכה במדבר במשך ארבעים שנה עד לארץ המובטחת הוא סיפור מורכב מאין כמוהו שהדבר האחרון שניתן לומר עליו הוא שהוא סיפור פשוט, קליל וליניארי (סיפור קווי שיש לו התחלה וסוף פשוטים). 
ולא רק הסיפור הגדול שמסופר לאורך החומשים ולאורך ספר יהושע סובל מעליות ומורדות ומטלטלות עצומות (כגון: סיפור המרגלים והעונש הקשה של מות דור המדבר). גם הסיפור הקטן יותר, סיפור היציאה ממצרים, מתאפיין בגלים גדולים של עליות וירידות
לאחר מעמד הסנה, הכל היה נראה לכאורה פשוט וברור: משה הולך אל פרעה ואומר לו להוציא את עם ישראל לעבוד את ה' במדבר וגואל את ישראל ממצרים. אך כבר בתחילת השליחות מתברר היטב, שפרעה לא הולך להסכים. הוא יכביד את ליבו ויקשה על ישראל. סירובו יביא את העם ואת משה ליאוש גדול ולתחושה שהגאולה מידרדרת לכיוון ההפוך. 
ואז, לאחר היאוש הגדול והכבדת העבודה על ישראל, מתחיל התהליך הארוך של מכות מצרים שגם בו ישנן עליות וירידות כל הזמן. ואפילו לאחר היציאה ממצרים, לאחר המכה האחרונה, ישראל יוצאים, ושוב רגעי יאוש בעקבות המרדף של המצרים אחר ישראל לפני מעבר ים סוף. 
נדמה, שהתהליכיות בסיפור המכונן של הגאולה, העליות והירידות שבו, הם מרכיב משמעותי בתהליך המורכב של גאולה: חיזוק האמונה, חישול הרוח והחוסן והעבודה האישית והלאומית של ישראל הם מרכיב משמעותי בדרך להגעה אל השלמות, אל הגאולה. 

לפניכם תרשים של סיפור יציאת מצרים, המתאר את העליות והירידות של הסיפור על גבי המפה, מפת מצרים:  (לצפיה בתרשים בהגדלה ובהסברו המפורט לחצו כאן >>)