הרב ד"ר תמיר גרנות

Found 131 Search results

  1. ספר "אלה הדברים"

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    ייחודו של ספר דברים הוא בכך שהוא נאום, בתוכנו הוא חזרה, והוא נאמר מפי משה ולא מפי ה'. האברבנאל מסביר שספר דברים הוא נאום משה שנכתב על ידי ציווי ה'. ר' צדוק מסביר שספר דברים הוא התחלת התורה שבעל פה, הוא השתקפות של תורת ה' בתוך תורת האדם. ספר דברים הופך את העבר של התגלות ה' להווה מתמיד - ל"היום".

  2. מהותם של איסורי כלאיים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    במה שונה תיאור מצוות הכלאיים בפרשתנו מתיאורה בספר ויקרא? מהי מהות איסורי הכלאיים לפי המפרשים השונים כפי שעולה מספר ויקרא? מהם 'חוקות' ומהם 'משפטים'? מהי מהות איסור כלאי הבגדים? מהי מהות איסור כלאי הכרם?

  3. משה אמת ותורתו אמת

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מדוע התורה מסתיימת בתיאור מותו של משה ובגדלותו הנבואית? מדוע הרמב"ם קובע את נבואת משה כאחד מעיקרי האמונה? בשיעור זה נגלה כי התשובות לשאלות אלו תלויות זו בזו, ונבין מחדש את הקביעה 'משה אמת ותורתו אמת'.

  4. מעמד הר סיני

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    למי נאמרו עשרת הדברות? מהו הסדר הכרונולוגי של הדיברות, כפי שעולה מהתיאור בספר דברים ובספר שמות? למה עוברת התורה מתיאור של התגלות הקב"ה בשם ה' להתגלות בשם אלוקים? כיצד זה קשור לחששו של העם מכך שהקב"ה ימשיך לדבר איתם?

  5. פרשיות השבת בספר שמות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    למה פותחת פרשת ויקהל בציווי על השבת? למה לא להתחיל ישר מהציווי על המשכן? פרשנים רבים הבינו מכאן שהשבת נובעת מעניין המשכן או מלמדת עליו משהו. מה באים להביע שני הציוויים הנוספים על השבת, מלבד זה המופיעיבעשרת הדברות? מדוע נוסף בפרשתנו האיסור של הבערת אש בשבת? מה הקשר בין השבת, המשכן והבריאה?

  6. פוליטיקה ואידיאולוגיה במרד דתן ואבירם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהם ההבדלים בין המרד של קרח לזה של דתן ואבירם? למה מזהים המדרשים והמפרשים את דתן ואבירם בסיפורים קודמים בתורה, על אף ששמם לא מופיע שם בפירוש? מהו המקור למרד של דתן ואבירם? מה בדיוק היו טענותיהם, ומהי המשמעות של המרד של דתן ואבירם?

  7. פרשת הבריאה - פרק א של ספר בראשית

    פרשת בראשית

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    נעיין בסדר ובמבנה של פרשת הבריאה, נשים לב למילים בהם משתמשת התורה בכל שלב בבריאה (ויבדל, ויקרא, ויעש, ויברך, ויברא) ומתוך כך נבין מהי מטרת תיאור הבריאה, מה מלמד אותנו תיאור זה על מעמד בעלי החיים והאדם?

  8. אכילת בשר לפני ואחרי המבול

    פרשת נח

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    עם סיום המבול, יש צורך לכונן סדר עולמי חדש. סדר זה מתואר בתחילת פרק ט, ונוגע ליחסי אדם ובעלי החיים, וליחסים בין אדם לאדם. נשווה את הסדר החדש למעמד הצמחים בעלי החיים והאדם בבריאת העולם, ונראה במה חל שנוי.

  9. שתי הבשורות על הולדת יצחק

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    נעסוק בשתי בריתות - ברית בין הבתרים וברית המילה, ובשתי הבשורות על לידת יצחק: בבשורת במלאכים, ובברית המילה. האם לאברהם יש ייעוד אוניברסלי (כאב המון גויים) או ייעוד לאומי (כאבינו)? האם בשורת לידת יצחק היא לאומית או פרטית? ומה ההבדל בין ראיית האבות לראיית האמהות?

  10. פתח האהל – בין ההתגלות לאברהם להתגלות למשה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    התגלות ה' למשה לאחר חטא העגל, מתוארת כבבואה להתגלות ה' לאברהם בתחילת פרשת וירא. מהשוואה זו ניתן להבין שמעמדו של משה דומה למעמדו של אברהם, שניהם אבות האומה. שתי ההתגלויות קשורות לבקשת רחמים של הנביא על ציבור חוטא העומד בפני כליון, ויתכן שיכולתם המיוחדת הזו היא הסיבה לבחירתם כאבות האומה.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  11. מצוותן של אבות ושיחתן של עבדי אבות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    סיפור מציאת האישה ליצחק הוא לכאורה פשוט, אך התורה מאריכה בו מאוד, גם בפרטי התיאורים וגם בציטוט ארוך של המונולוגים. מה לומדים מהחזרה הארוכה? נעמוד על נושא אחד: מדוע אברהם מעוניין לקחת אישה ליצחק דווקא מארצו, מחרן, ולא מארץ כנען?

  12. הבן הנבחר

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    נעיין בשלוש הברכות שמקבל יעקב: ברכת יצחק ליעקב כשהוא מחופש לעשיו, ברכת יצחק ליעקב ביציאתו לחרן, וברכת ה' ליעקב בחלום הסולם. שתי הברכות האחרונות מהוות מעין צמד ברכות משלים, הממשיך את ברכות אברהם, ובמיוחד את ברית בין הבתרים וברית המילה. מתוך כך נבין כי ברכת אברהם ובחירתו עוברת במלואה, על צדדיה השונים - ליעקב

  13. חלום יעקב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מה היחס בין הבטחת הקב"ה ליעקב בחלום, לנדרו ותגובתו של יעקב לחלום? יעקב לא מקשר בין ההבטחה הכללית לפרטית, לכן נדרו הוא של אדם בצרה. מדוע לא מקבל יעקב את ההבטחה האלוקית אלא מתייחס לצד הפרטי? ומדוע הוא נצרך לנדר בכלל? יעקב מתלבט האם החלום היה התגלות נבואית או שמא רק חלום שבדה מליבו. החידוש הגדול הוא שהקב"ה הוא לא רק אלוקי הארץ אלא גם אלוקי העם והאדם.

  14. תפקידי החלומות בסיפורי יוסף

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בחינת התפתחות סיפור יוסף מגלה ששלב המפנה הוא השלב בו יוסף עובר להיות "פותר חלומות" - מנקודה זו ואילך משתפר מעמדו, עד שבסופו של המהלך הוא מתמנה למשנה למלך מצרים. המעבר מפאסיביות לאקטיביות ביחסו לחלומות, מחולם לפותר, משתקף גם במעבר מפאסיביות לאקטיביות ביחסו למציאות: מנקבע לקובע.

  15. פתרון חלומות פרעה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    איך ידע יוסף לפתור את חלומות פרעה? מהו המפתח לפענוחם? בשיעור זה נסביר בעיה זו, וכן ננתח את ההבדלים שבין חלומות פרעה המקוריים לבין מה שהוא מספר ליוסף, ונראה כיצד בעזרת ההבדלים הללו הראה יוסף לפרעה את חכמתו הרבה. כמו כן, נסביר כיצד חלומות פרעה הבהירו ליוסף את חלומותיו שלו, וגרמו אצלו למהפך.

  16. מנהיגותו של יוסף במצרים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    למה מתעכבת התורה לספר לנו על פעילותו המנהיגותית-כלכלית של יוסף במצרים בעיצומן של שנות הרעב? יוסף דואג למשפחתו,ללחם וכלכלה, בעוד שהמצרים רק הולכים ומשתעבדים לפרעה. נראה, שהתורה מתארת את פעולותיו של יוסף, בכדי להדגיש את העובדה שהוא מכין את הקרקע לעם שבדרך, ובתוך כך הוא גם מגשים את חלומותיו שלו.

  17. ברכות יעקב לבניו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    במרכז פרשת ויחי נמצאות הברכות שמברך יעקב אבינו את צאצאיו. מה בדיוק מעמדן של ברכות יעקב ומהי כוונתו של יעקב אבינו בברכו את בניו? האם מדובר באיחול או תפילה, סוג של חלוקת ירושה ותפקידים, או מעין נבואה?

  18. השעבוד ותחילת הגאולה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בפרקים א' וב' של ספר שמות מתואר השעבוד. אולם, נקודת המבט של שני הפרקים שונה: פרק א' מציג נקודת מבט כללית, ופרק ב' מציג נקודת מבט אישית. משום כך גם תחילת הגאולה - סיפורו של משה רבינו - מתוארת רק בפרק ב'.

  19. מנין מכות מצרים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בהגדה של פסח יש מחלוקת תנאים כמה מכות לקו מצרים. האם זו שאלה אינפורמטיבית בלבד, או שישנה כאן שאלה יסודית לגבי מנין המכות ומשמעותו? מאיפה בא המספר עשר ביחס לעשר המכות? כיצד מתוארות המכות ומניינן בספר תהילים? מדוע מחולקות המכות לשלישיות? מהי המטרה של כל אחת מהשלישיות? האם יש קשר טבעי בין המכה השניה לשלישית?

  20. מטה האלוקים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מה מסמל המטה של משה? מה תפקידו בכל אחד מהמקומות בהם הוא מוזכר? מהי החלוקה הפנימית של המכות שהביא הקב"ה על המצרים? ומה תפקידו של המטה בכל אחת מהסדרות של המכות? מה היה תפקידו של המטה בקריעת ים סוף?

  21. בעמוד אש וענן

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהם האופנים השונים בהם מתגלה הקב"ה בעולם? מהו בדיוק כבוד ה' המתגלה בעולם? מהי המשמעות העקרונית של ההתגלות על ידי ישות ממשית? מהו היחס בין התגלות ה' בענן לזו שבאש? האם אלו שיתי תהגלויות שונות זו מזו? מדוע מופיעים עמוד הענן והאש בסיפור קריעת ים סוף? מה חלקם בכל תיאור קריעת הים?

  22. ושכנתי בתוכם - חלק א

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    היכן נאמר שה' ישלח מלאך שיביא אותם לארץ ולא הקב"ה עצמו? היכן שמענו בהמשך התורה שאנו חייבים לשמוע בקולו של מלאך? פסוקים אלו סותרים לכאורה פסוקים אחרים בהם כתוב מבפורש שהקב"ה בעצמו ישכון בתוך מחנה ישראל. מדוע לא מוזכר המשכן עד לפרשת תרומה? כיצד כל זה קשור למחלוקת רש"י והרמב"ן בשאלת סדר הפרשיות של חטא העגל והציווי על המשכן?

  23. אופן בניית המשכן

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהו האופן המסוים בו צריך להיבנות המשכן? האם לפי מה שמראה הקב"ה למשה בהר, או שמא על פי ההוראות המפורטות שמוסר לו הקב"ה? מדוע הקב"ה צריך לצוות את משה בשתי דרכים אלו? כיצד ניתן להכין לקב"ה מקום גשמי למשכנו? למה משה לא מצליח לבנות המשכן ובצלאל כן מצליח? מדוע הייתה האומנות במשך שנים ארוכות בשולי היצירה היהודית?

  24. גילוי כבוד ה' על המזבח

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהו מקור הציווי של משה לגבי היום השמיני למילואים? מנין לו שעתיד ה' להתגלות אם לא נאמר לו כך? מהו תאריכו של היום השמיני? לכאורה, כבר נגלה כבוד ה' בסוף ספר שמות. מהו היחס בין שם לכאן? למה מופיע בפרשתנו הציווי על קרבן התמיד? מהו היחס בין המשכן למזבח? מהו כבוד ה' שמשה מבטיח לישראל בפסוק "וירא אליכם כבוד ה'"?

  25. מצוות הברית

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מדוע חוזר הקב"ה על קובץ המצוות של שבת, ע"ז ורגלים, שכבר ניתן לעיל? יתר על כן - מדוע החזרה אינה מדוייקת, אלא יש בה כמה שינויים, והאם אלה שינויים בעלי ערך? מהם הצדדים השווים בין שני קבצי מצוות אלו, ומהם הצדדים השונים ביניהם? נראה ששניהם בעלי גרעין הלכתי זהה, אך הם משמשים או מדגישים מטרות שונות. מהו התפקיד של כל אחד מקבצי מצוות אלו?

  26. מבנה ספר ויקרא וחלוקתו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    כיצד עלינו לחלק את הספר ולקבוע את מבנהו? במאמר ננסה להציע את חלוקתו של הספר ומבנהו על פי מבחנים פנימיים בלבד, ומתוך כך לקבוע את סדר הנושאים ומשמעותו. 

  27. איסורי הדם בספר ויקרא

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מדוע יש לחזור על איסור אכילת הדם שלוש פעמים בספר ויקרא ועוד פעמיים בספר דברים? בכל המקומות איסור הדם נזכר דווקא בהקשר של קרבן שלמים. איך אפשר להבין זאת? מהו טעם האיסור של אכילת הדם? האם מותר לאכול דם חיה? מה הקשר בין איסור חֵלֶב לבין איסור דם?

  28. גילוי כבוד ה' על המזבח

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהו מקור הציווי של משה לגבי היום השמיני למילואים? מנין לו שעתיד ה' להתגלות אם לא נאמר לו כך? מהו תאריכו של היום השמיני? לכאורה, כבר נגלה כבוד ה' בסוף ספר שמות. מהו היחס בין שם לכאן? למה מופיע בפרשתנו הציווי על קרבן התמיד? מהו היחס בין המשכן למזבח? מהו כבוד ה' שמשה מבטיח לישראל בפסוק "וירא אליכם כבוד ה'"?

  29. על מעמד הטומאה והטהרה בתורה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהי גישתו של הרמב"ם למערכת דיני הטומאה והטהרה? ומה משמעותה ההגותית והקיומית? האם יש מתאם בין שיטת הרמב"ם בטעמי המצוות לתפיסתו ההלכתית בכל הנוגע לטומאה וטהרה? האם יש אלטרנטיבה לתפישת הרמב"ם?

  30. לפני ה' תטהרו

    עבודת כהן גדול ביום הכיפורים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    האם תתכן כפרה ללא תשובה? מהם ההבדלים בין סדר עבודת יום הכיפורים במקדש כפי שהוא מתואר בתורה, וכפי שהוא מתואר במשנה? מה משמעותו וייעודו של סדר העבודה? מה היחס בין כפרה לבין כניסה ועמידה לפני הקב"ה? מה מטרת הקטרת הקטורת ביום הכיפורים, ומהו ההבדל בינה לבין הקטרת הקטורת בשאר ימות השנה? מדוע מצווה הכהן הגדול ללבוש ביום הכיפורים בגדי בד בלבד? מה משמעות הטבילה של הכהן לפני ה', באוהל מועד?

  31. בכל מושבותיכם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהי מטרת פרשיית המועדות המופיעה בפרשת אמור? למה יש מצוות שנזכרו כבר ומופיעות כאן שוב, ולעומת זאת יש מצוות שלא מצאו את מקומן במקום אחר אלא כאן? הביטוי "בכל מושבותיכם" מופיע פעמים רבות בפרשה זו אך לא הרבה בשאר התורה. מה פשר הופעתו במקומות מסויימים בלבד?

  32. ושכנתי בתוכם - חלק ב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    נראה כי הברית המוזכרת בסוף פרשת בחוקותי, איננה במקומה. על איזו ברית מדובר? נראה שכל הפרשה מדברת על השלב של הר סיני ולא של ההליכה במדבר. מהו הקשר בין פרק כ"ה העוסק בדיני שמיטה ויובל, ופרק כ"ו העוסק בהבטחת שכר ועונש לקיום הברית?

  33. יפה את רעייתי כתרצה

    עגלות הבקר מתנת הנשיאים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    ה' מצווה את משה לקחת את עגלות הבקר שאותן העניקו הנשיאים כמתנה, ולייעד אותן לנשיאת המשכן וכליו. אירוע זה נראה במבט ראשון חסר חשיבות, אך למעשה הוא מבטא נקודה חשובה ביותר בנוגע לתורה, נקודה העולה גם בפרשת בנות צלפחד ובפרשת פסח שני.

  34. מפקד הלויים ובחירת הלויים

    פרשת במדבר, נשא ובהעלותך

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    למה הלויים מתפקדים פעמיים? מהם ההבדלים בין שני המפקדים? האם יש זיקה בין המפקד הכפול לבין הבחירה הכפולה בלויים? מתי בדיוק נבחרו הלויים מתוך בני ישראל, לפני חטא העגל או אחריו? כיצד הבחירה הכפולה באה לידי ביטוי בטקס הקרבתם של הלויים לעבודה, שבפרשת בהעלותך?

  35. תלונות ישראל במדבר

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בספר שמות ובפרשתנו מופיעים שני קבצים של תלונות של בנ"י כלפי משה והקב"ה. מהם ההבדלים בין שני קבצים אלו? למה בחרה התורה לאסןף את התלונות יחד? האם יש קשר בין תלונות העם המופיעות בפרשה, לתלונות מרים ואהרן? על מה בדיוק מתלוננים בנ"י? כיצד מסבירים המפרשים את התנהגותו של משה בסיפור? האם וכיצד זה משפיע על מעמדו של משה?

  36. בין כלב ליהושע בפרשת המרגלים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מדוע יהושע שתק בתגובה לדברי המרגלים - בעוד כלב התנגד להם במלא העוצמה - והצטרף רק לאחר מכן לכלב בדבריו כנגד המרגלים? בשיעור זה נראה כי ליהושע ולכלב היו שתי תפיסות שונות בנוגע למנהיגות ולבטחון בה', ותפיסות אלו באו לידי ביטוי בהתנגדות למרגלים.

  37. פרשת המרגלים כקו פרשת המים של התורה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהי מחלוקת התנאים לגבי חלוקת ספר במדבר לשלושה ספרים? מה משמעותה של פרשת "ויהי בנסוע"? מהי משמעותו של חטא המרגלים?

  38. מסע בני ישראל בערבות מואב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    האם משה מת לפני הכניסה לארץ.בגלל החטא במי מריבה, או שמא הוא מת שם כי לא יכול היה להנהיג את דור המדבר? מהם ההבדלים בין המסע הראשון לארץ ישראל בשנה השניה ליציאת מצרים, לבין המסע השני בשנת הארבעים ליציאתם, וממה הם נובעים? למה בוחר הקב"ה דווקא את התוואי הנראה מסובך במסע השני לארץ? מהם ההבדלים בין שלושת התיאורים של מסע בנ"י לארץ המופיעים בספר במדבר ובספר דברים? מהי המשמעות של הבדלים אלו?

  39. משלי בלעם

    פרשת בלק

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    כמה משלים נשא בלעם? מהו ההקשר של הופעת כל נבואה ומהם היחסים ביניהן? מהי ההתפתחות העולה מתוכן הנבואות?

  40. על מפקד בני ישראל לפני הכניסה לארץ

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מדוע יש לפחות שני מפקדים במדבר? מטרת המפקד הראשון היא לצרכים צבאיים ואילו מטרת המפקד השני היא לקביעת הנחלות בארץ ישראל. פירוט המפקד הראשון רק מדגיש את ההחמצה הגדולה שבחטא המרגלים, אולם נראה שיש משהו שלילי במפקד עצמו. החטא במפקד של דוד המלך הוא שמטרת המפקד היא התפארות בעוצמת הצבא ולא מטרה פרקטית. בטחון אנושי במקום בטחון בה'.מותר לפקוד רק עם מחצית השקל ולא לשם מפקד. המפקד השני הוא סמוך למגפה והוא לאחר הניצחונות הצבאיים שבהם ברורה תשועת ה' והוא מהווה תיקון למפקד הראשון.

  41. משה על הר נבו - "תראה ולא תבא"

    פרשת פנחס

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהי המשמעות של עליית משה אל הר העברים? מהי המשמעות של ראיית הארץ משם? מהן הסיבות לכך שמשה לא נכנס לארץ?

  42. חלוצים לפני ה'

    עיון בפרשת בני גד ובני ראובן

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בפרשת בקשת השבטים ראובן וגד נחלה בעבר הירדן המזרחי יש אריכות יתרה. השיעור בוחן אריכות זאת ומנסה להסביר את מטרת החזרות שבפרשה. ביטוי מנחה בפרשה: "לפני ה'" והשיעור בוחן משמעותו של ביטוי זה. לפני ה' בפרשתנו הוא הליכת החלוץ לפני הארון באופן פיסי. זה גם מסמל את המעבר מהנהגה ניסית להנהגה טבעית.

  43. הגרי"ז סולובייצ'יק: הגולן הוא חלק מארץ ישראל!

    על מעמדה הייחודי של נחלת בני מנשה בגלעד ובבשן

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהו מעמדה הייחודי של נחלת מנשה בגלעד ובבשן? מהם ההבדלים בין ראובן וגד לבין חצי שבט המנשה בכל הנוגע לבקשה לנחלה בעבר הירדן ולכיבוש והתנחלות עצמן? מהו מעמדה ההלכתי של נחלת מנשה בבשן ובגלעד? מהם דעתו של הגרי"ז בשאלה זו?

  44. ספר דברים כ"סיפור"

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהם מאפייני ספר דברים, ומהו מעמדו של הספר בקרב שאר החומשים? מהי מטרת הנאום הראשון של משה? האם זהו מבוא כללי לציוויים של הספר ולקראת הכניסה לארץ? או שמא זהו סיפור, או צוואה של משה? אילו סיפורים בוחר משה לספר בנאום הראשון? האם ניתן ללמוד מכאן על ההבדל בין הסיפור בספר דברים לבין שאר התורה?

  45. זכרון מעמד הר סיני בנאומו של משה רבנו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מה עניין החזרה על עשרת הדברות בספר דברים, וכיצד זה שונה מאזכור עשרת הדברות בספר שמות? 

  46. "וזאת התורה" - 'התורה' על פי התורה - חלק א

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מה פירוש המונח "תורה" בהופעותיו בתורה לפני ספר דברים? ומהי הוראת המונח 'התורה' בספר דברים? מהי משמעות המונח "תורה"? מהו היקף התורה? מה תוכנו של ספר התורה? היכן הן פתיחתו וסיומו של ספר התורה?

  47. ועשית לך ארון עץ

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    הבדל משמעותי בין ספר דברים לבין ספר שמות הוא איזכור ארון העץ שנעשה עבור הלוחות השניים בספר דברים. ההסבר לכך קשור לתפיסה האימננטית של ספר שמות מול התפיסה הטרנסצנדנטית של ספר דברים ולכך שהמשכן או אוהל מועד אינם מוזכרים בספר דברים כי עיקר הברית בספר זה הוא במצוות ולא בהשראת שכינה.

  48. "וזאת התורה" - 'התורה' על פי התורה - חלק ב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מה פירושו של המונח "המצווה" החוזר שוב ושוב בספר דברים? האם זו מצווה מסויימת או שמא הכוונה היא לכל המצוות? האם ניתן להסביר שהכוונה היא דווקא למצוות אהבת ה'? כיצד ניתן לצוות על אהבת ה', או על אהבה בכלל? מהו ההבדל בין חוק למצווה?

  49. לשכן שמו שם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    המקום אשר יבחר ה' הוא על פי ספר דברים הוא המקום שבו ה' משכין את שמו ולא מקומו של הקב"ה בעצמו. חיזוק לדברים ניתן למצוא בדברי שלמה בחנוכת המקדש ובדברי הנביא ירמיהו. התשובה לשאלה כיצד יתכנו שתי תפיסות עולם שונות לגבי מקומו של ה' תמצא בתורת אחדות ההפכים של חב"ד והרב קוק, וגם בתורת 'החלל הפנוי' של ר' נחמן מברסלב.

  50. איש כל הישר בעיניו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    האם היה מותר במדבר להקריב מחוץ למשכן? שהרי התורה אוסרת זאת במפורש בחומש ויקרא, ומאידך בדברים היא מצווה על זה שוב, ומשמע שהם היו מקריבים מחוץ למשכן. כיצד תירצו הראשונים שאלה זו? למה חוזרת התורה כל כך הרבה על הרעיון של עבודת ה' במקום אשר הוא בחר, וכל זאת בפרק י"ב בלבד? מהי המשמעות של חזרתיות זו?

  51. הכהנים הלויים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    בפרשת שופטים אנו רואים את סדרי השלטון ורואים שהמלך כפוף לכהנים ולחכמי התקופה. המונח "הכוהנים הלויים" שבספר דברים אינו חופף למונח "הכוהנים" שבשאר ספרי התורה. לפי ספר דברים כל לוי יכול להפוך לכהן, אך בפועל רק אלו המשרתים בקודש אכן נחשבים לכוהנים. לוי יכול לבחור להפוך לכהן אך הדבר מחייב. זכות זו קיבלו הלווים בגלל בחירתם להצטרף לקריאת משה "מי לה' אליי" לאחר חטא העגל. דבר זה מתאים למודל הוולונטרי של ספר דברים.

  52. התורה ומוסדות השלטון

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהם יחסי הסמכות שבין רשויות השלטון לבין מקור סמכותן - התורה? מה היקף סמכותו של בית הדין הגדול, ומהי חובת המשמעת המוטלת על כל אדם ביחס אליו? מהי המחלוקת בחז"ל ובראשונים בפירוש המפורסם לפסוק "לא תסור .. ימין ושמאל" - אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל? כיצד יש לקיים 'לא תסור' ביחס ל'לא תסור' עצמו?

  53. מערכת המצוות של ספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    פרקי המצוות של ספר דברים מבטאים את ליבתו הרעיונית של הספר, תיאור ההתגלות הא-לוהית דרך הפריזמה האנושית. מצוות אלו הן בתחום המוסר והחברה או שבמצוות שכבר נאמרו בעבר הן מדגישות את ההיבט החברתי-האנושי. לדוגמא בפרשת ראה ניתן לראות זאת במאכלות אסורים, ברגלים, בשמיטה, עבד עברי ואיסור אכילת הדם. בפרשת שופטים מציע ספר דברים במקום שלטון ה' באופן ישיר, שלטון אנושי הכפוף לה'. בפרשת כי-תצא המצוות והאיסורים שנתחדשו בה מדגישים יסודות אנושיים. ניתן לראות זאת במצוות אשת יפת תואר ובמצוות מחית עמלק. בשני המקרים מצב המלחמה הוא המסגרת אך העיקר הוא האדם, כבודו וזכויותיו גם בתוך המצב הזה.

  54. בין ברית סיני לברית ערבות מואב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    מהי המשמעות הנבדלת של שתי הבריתות: ברית סיני וברית ערבות מואב, ומדוע דרשה התורה שתי בריתות, ולא אחת? ברית סיני עומדת על האידיאה של השראת השכינה וברית ערבות מואב עומדת על הרעיון של בחירת ישראל ועליונותו על העמים. הבדלים נוספים בין הבריתות הם בהתייחסות לארץ ישראל ול"להיות לך לאלוקים".

  55. פרשיות מקרא ביכורים ווידוי מעשרות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    למה דווקא שתי הפרשיות (מקרא ביכורים וביעור מעשרות) האלה נבחרו להיות המסיימות את נאום המצוות של משה? האם הן קשורות למצוות המופיעות בסוף פרשת כי תצא? מהו מיקומן הטבעי במהלך הספר? האם מצוות אלו נמצאות כאן בגלל חובת ה'אמירה' הייחודית להן? מהו תוכן האמירה בכל אחת מהמצוות האלו? כיצד הן קשורות לתפילה?

  56. קללה ללא גאולה?!

    פרשות כי תבוא ונצבים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    השיעור משווה בין פסוקי הקללה בברית חורב ופסוקי הקללה בברית ערבות מואב. האם לפי ספר דברים אין גאולה לאחר העונש? נאום משה בפרשת ניצבים משלים את ברית ערבות מואב ומוסיף את ענין התשובה והגאולה. אך מדוע פרשת התשובה היא רק נספח, ולא חלק אינטגרלי מהברית של ערבות מואב?

  57. ספר התורה וקריאת התורה בהקהל

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    הפסוקים בפרשה מלמדים אותנו שמשה כתב את התורה ונתנה לשבט לוי. מה בדיוק כתב משה? איפה מתחיל ספר התורה שכתב משה? מהי התורה אותה חייב המלך לקרוא במעמד ההקהל? בספר מלכים מסופר על ספר תורה שמצא המלך יאשיהו. מהו הספר שנמצא אז? מהי משמעותו של מעמד ההקהל?

  58. וענתה השירה הזאת לפניו לעד

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    דווקא היסודות העיקריים של ההיסטוריוסופיה שלנו חסרים משירת האזינו. היסטוריה ישראלית ללא ברית, ללא בחירה בין טוב ורע, ללא גלות וללא תשובה - נראית זרה ומוזרה. נראה שהשירה מתארת תהליך היסטורי מתוך תפישה דטרמיניסטית, שהחטא חייב לבוא ובעקבותיו העונש. מדוע השירה מציגה תפישה היסטורית כל כך שונה מהידוע לנו עד כה?

  59. ירמיהו וחנניה בן עזור נבואת אמת חנופה ונבואת שקר

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשסח | |

    הנביא מתאר את נביא השקר חנניה בן עזור לכאורה כנביא אמת. הוא לא נבהל מדברי ירמיהו כי הוא בטוח בנבואתו הספציפית ומאמין שתקרה. לירמיהו, לעומת זאת, יש ענווה של אמת, ולכן הוא קשוב לנביא אחר, אע"פ שלבסוף התגלה שהוא שקרן.

  60. אפרים - ממלכת ישראל בנבואות ירמיהו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשסט | |

    ירמיהו מדבר לעיתים על ממלכת אפרים, שהוגלתה שנים רבות לפני נבואותיו. מדוע ירמיהו פונה דווקא אל ממלכת ישראל? מה עניין הכינוי "אפרים"? עיון בכתובים ובמסורות חז"ל יגלה בפנינו את יחסו של ה' אל ממלכת ישראל ומה תפקידו של ירמיהו כלפי ממלכה זו.

  61. הסתר פנים בתורה ובשירת האזינו - פרשנות והגות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע | |

    השיעור פותח בדברי הרבי מסאטמר והרב צבי יהודה קוק על הסתר הפנים בשואה. במהלך השיעור ישנה סקירת הסתר הפנים בתורה והבנתה כחלק מתורת הגמול המקראית. עד לפרשת וילך לא נשמע בתורה על הסתר פנים, ולכן נשאלת השאלה האם עקרון הסתר הפנים שייך בתורה?

  62. גוג ומגוג - למשמעות הנבואה בפשטי המקראות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע | | Hour and 4 minutes

    רבות נכתב ונאמר על גוג ומגוג. דור אחרי דור רואה את המציאות ומכריז שגוג ומגוג קרב. בשיעור נעמוד על משמעות הנבואה מצד הכתוב והקשר הנבואה בספר. נבין את אופי הגאולה שבמלחמת גוג ומגוג ובכך את היחס בין העם וא-להיו

  63. בגדים וקטורת בעבודת הכהן הגדול לפני ולפנים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע | | Hour and 3 minutes

    השיעור יעסוק ביחס בין סדר העבודה החז"לי לבין עבודת כהן גדול ביום הכיפורים כפי שמופיע בויקרא טז בפשטי המקראות. מהות התשובה ומהות יום הכיפורים יובנו ע"י עיון נקודתי בפרשת בגדי הכהן הגדול ובפרשת הקטורת.

  64. האם היה יפתח שופט - סיפור יפתח כמשל

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעא | |

    האם יפתח היה שופט? האם זה משנה? מדוע הקדיש הנביא שלושה פרקים לסיפור יפתח? השיעור יעסוק במענה על שאלות אלה, בסקירת המבוא לספר, ובעריכת השוואה בין יפתח לשאר השופטים דרך המינוי, סיפור המלחמה ושקיטת הארץ. בנוסף, בשיעור תיערך השוואה יותר נקודתית בין גדעון ליפתח שתעמוד על הסיום הדרמטי של ימי יפתח.

  65. בין יהושע בן נון לכלב בן יפונה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעב | |

    יהושע וכלב זכורים כמי שעמדו יחד כנגד המרגלים והעם בחטא המרגלים. אולם, לכל אחד מהם ביוגרפיה שונה, אישיות שונה, וגם ייעוד שונה, אשר מתגלה בהמשך חייהם וחיי צאצאיהם. עיון מעמיק מגלה, שהבדלים אלה באו לידי ביטוי כבר בסיפור המרגלים, ושהצגת יהושע בן נון וכלב כגוף אחד, איננה הולמת את פשטי הפסוקים. בשיעור ננסה לתאר דרך דמויותיהם שתי טיפולוגיות של מנהיגות, כפי שהן עולות מהפסוקים. 

  66. חידוש האמונה בנבואת ירמיהו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעב | |

    מיוחדות הן נבואות הגאולה של ירמיה, שאינן מסתפקות רק בייעודי השיבה והתשובה הרגילים, אלא הן כוללות גם 'מהפכות' דתיות, המנוסחות בדרך כלל על ידי שלילת התודעה הדתית הקיימת - "לא יאמר עוד" - והצגת תודעה חדשה במקומה. מהם גופי החידוש הדתי בנבואת ירמיה? מדוע דווקא בנבואתו המרכיב ה'מהפכני' חיוני, לכאורה? כיצד מתאימות נבואותיו של ירמיה לדעות המקובלות במסורת ישראל על נצחיות התורה וערכיה?

  67. עיון בפרקי המצוות בספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעב | | Hour and 2 minutes

    ספר דברים, "משנה תורה", כולל בתוכו פרקי מצוות רבים, אשר חוזרים על פרקי המצוות שבחומשים הקודמים, אך בשום מקרה אין החזרה מדויקת, ומרובים הם שינויי הניסוח, התוספות וההשמטות בספר דברים לעומת המופעים הקודמים בתורה. לעיתים, מתוך עיסוק בפרטי מצוות אין אנו מצליחים לראות את 'היער' - את התמונה הכללית. בשיעור זה ברצוני להצביע על שני עקרונות מרכזיים, אשר חורזים פרשיות רבות בספר דברים, ואשר יכולים לתת משמעות כוללת לרבים מהשינויים שיש בפרטי מצוותיו. נציג את העקרונות הללו מתוך עיון בפשטי הפסוקים, ונעמוד על משמעות החידוש של ספר דברים בהקשר זה.

  68. אהבה ויראה - מבנה ומשמעות בדברים ו'-י"א

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעג | |

    שני היסודות של עבודת ה' הם 'אהבה ויראה', ומקורם העיקרי מצוי בפרקים ו'-י"א בספר דברים, בהם מופיעים רעיונות יסוד של אמונת ישראל והשקפתה, כפתיחה לנאום המצוות בהמשך הספר. בשיעור נבחן את משמעותם, כפי שעולה מפשוטי המקראות, ובעיקר את היחס בין פרשת שמע , הפותחת את חטיבת הפרקים, לבין פרשת 'והיה אם שמוע' , החותמת אותם. שתי פרשיות אלה צמודות בתפילה, בתפילין ובמזוזה, אך בספר דברים הם נמצאות משני עבריה של הפתיחה לנאום המצוות. בשיעור ננסה לעמוד על היחס שבין הפרשיות על פי הפשט ועל פי ההלכה.

  69. ביקורת כוח השיפוט - על מעשה שמעון ולוי בשכם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    הבעיה המוסרית שעולה לגבי מעשה שמעון ולוי, נובעת מהיחס הכפול שעולה מתגובותיו של יעקב, כאן ובברכותיו באחרית ימיו. נראה שהתורה מבקרת את חוסר מנהיגותו של יעקב במקרה זה, ונותנת גיבוי מוסרי לשמעון ולוי. ביקורתו של יעקב היא על המידה של העונש אותו בחרו שמעון ולוי לתת לשכם ואנשיו.

  70. מדוע נענש עם ישראל על חטא המניין של דוד?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעה | |

    סיפור המפקד וקניית גורן ארוונה היבוסי מסופר פעמיים: בשמואל ובדברי הימים. בספר שמואל הסיפור מתחיל מתוך חרון אף ה', ומסתיים עם הכפרה. בדברי הימים הסיפור איננו ממוקד בכפרה על העבר, אלא בתכלית עתידית - מציאת מקום המקדש. בשיעור נראה שבספר שמואל הסיפור הוא על בעיה בתפיסת המלכות, בתחושת השליטה של המלך, מול העם ומול ה'. ספר דברי הימים מוסיף את הפן של מציאת מקום המקדש, שיכולה להתרחש רק כאשר האדם, המלך, מרפה מהשליטה ומפנה מקום לה'.  

  71. יש לי רב או יש לי כל?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  72. גישה יהודית מול דטרמיניזם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  73. חי, צומח, דומם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  74. כמה מכות היו?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  75. המשכן - אמנות מודרנית אבסטרקטית

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  76. ברית השבת ועונש כרת

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  77. הפנים השונות של איסור דם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  78. הכפרה לפני ה'

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  79. קדושה בכל מקום

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  80. הברית מאפשרת השראת שכינה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  81. מותר להמציא הלכה?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  82. הלויים נתונים לה' או לאהרון?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  83. מנהיגות משה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  84. האם מותר להיטמא?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  85. יתרונות הסיבוב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  86. לקראת התנחלות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  87. ספר דברים כתחילת התורה שבעל פה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  88. תחנה עם משמעות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  89. מהי "הַמִּצְוָה"?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  90. מותר לאכול בשר?!

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  91. האם התורה דורשת משמעת עיוורת?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  92. הכהנים והלויים בספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  93. כלאיים או צער בעלי חיים?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  94. גם למלחמה יש כללים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  95. ברית סיני וברית ערבות מואב

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  96. מות משה - סיום התורה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  97. השכינה בשמים, לא במקדש

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  98. יציאת מצרים ומכת בכורות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    מצוות הפסח ומצוות בכורות קשורות באופן מובהק ליציאת מצרים. מהי המשמעות הייחודית של כל אחת מהמצוות האלו? נראה שמצוות אלו מבטאות שני יסודות עמוקים בגאולת ישראל, יסוד של סגולה וזכות אבות ויסוד של בחירה והשתדלות של עם ישראל. 

     

  99. חלום והתגלות - למשמעות החלומות בספר בראשית

    הרב ד"ר תמיר גרנות |

    בספר בראשית החלומות הם ציר מרכזי הממלא תפקיד חשוב במהלך הספר, נתבונן בצוהר שספר בראשית פותח לנו לעולם החלומות. בספר בראשית החלום משמש כמדיום לגילוי דבר ה'. חלק מחולמי החולמות מסופקים האם אכן היה זה דבר ה', המפתיע הוא שדווקא אבימלך ולבן זוכים לבהירות ואילו יעקב ויוסף מסופקים בחלומם. נראה, כי החלום המעורפל דורש מהאדם מעורבות אישית במשמעותו וביישומו לעומת החלום הבהיר הנכפה על האדם ולא מותיר מקום למעורבות אישית.

     

  100. ייבום - מפשוטו של מקרא למהפכה של חז"ל

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעח | | Hour and 8 minutes

    בשיעור נעיין במצוות הייבום בדברים וננסה להבין מדוע היא באה דווקא בספר דברים, ובעיקר מה משמעותו של הייבום. נראה שלפי פשוטו של מקרא מטרת הייבום הוא הקמת זרע לאחיו, באמצעות הבן שיוולד לו מן האלמנה. אולם, חז"ל ורשי בעקבותיהם מבינים שמטרת הייבום היא גאולת האדמה, כדי לשמור על הנחלה במשפחת האב. באמצעות עיון בסיפור יהודה ותמר ובמגילת רות נראה שהזיקה, עליה עומדים חז"ל, בין נחלה לקריאת שם היא זיקה קדומה, עוד לפני מתן תורה. חז"ל קוראים את הפסוקים בהקשרם הרחב, ולא במובנם המילולי. 

  101. מבחן האמת של נבואת אמת - קריאה בשלושה סיפורים בספר ירמיהו

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעח | | Hour and 5 minutes

    בשיעור נסקור שלושה סיפורים מספר ירמיהו: מכירת שדה חנמאל, הירידה למצרים וההתמודדות עם חנניה בן עזור. נראה כיצד סיפורים אלו מגדירים יחד נושא מרכזי בספר ירמיהו, כיצד נראה דבר ה' וכיצד ניתן לזהות נבואת אמת.

  102. איוב אחרי אושוויץ - השטן, המענה של ה' והתיקון

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ח | |

    ספר איוב מעלה שאלות אמוניות לא פשוטות, ננסה לענות עליהן במספר דרכים לאור שאלות דומות שעולות בעקבות השואה. מתוך כל אחת מהאפשרויות יעלו שאלות עמוקות וקשות: מהי דמותו של השטן בסיפור וכיצד הקב"ה נותן לשטן להנהיג את עולמו? האם יש חוסר צדק בהנהגתו של הקב"ה? מהי הנקודה המרכזית בסיפור, האם המרכז הוא איוב או אולי ישנה אפשרות אחרת? 

     

  103. "ארור האיש" - משמעותו של מעמד הקללה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעח | | Hour and 3 minutes

    הפסוקים הפותחים ב"ארור האיש" מתמיהים מאוד- מדוע דווקא איסורים נבחרו ומדוע אין "ברוך" מקביל? מדוע יש שני הרים אם כל העם עונה אמן? נציע שמעמד ה"ארורים" הוא מעמד אחר, נוסף על מעמד הקללה והברכה ויש לו תפקיד שונה, אותו נחשוף באמצעות מבנה הפרשייה. נראה שמטרת המעמד היא ליצור אחריות של היחיד לקיומה של הברית הלאומית.

  104. אישה מצאצאי שם

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  105. מי צדק?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  106. לחלום בשלושה מימדים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  107. איזון הכוחות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  108. תפקיד המטה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  109. חרות, זכויות אנושיות וריבונות א-לוהית - על המהפכה של ספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    נמקד את המבט לסוגיות של פרקי המצוות בספר דברים. ננסה להציע הסבר כללי מה קורה בספר דברים, מדוע המצוות שבחומש דברים כתובות בצורה שונה מהחומשים האחרים? נתייחס למהפכה אחת מרכזית שמתרחשת בספר דברים דרך רפרוף ראייה מלמעלה של קבוצות של מצוות הומפיעות בספר דברים, נזהה יסוד אחד משותף משמעותי. מהי המטרה הייחודית של ספר דברים שבלעדיו התורה לא הייתה שלמה?  

  110. ברית שכם וברית סיני - יסודות התורה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    מעמד הר גריזים והר עיבל בשכם הוא מעמד יסודי ביותר בו נכרתת ברית בין עם ישראל לקב"ה. מדוע יש צורך בברית הזו, והרי כבר הייתה ברית במעמד הר סיני? נעיין בכל ברית ובהבדלים בינהן, נראה כי כל ברית נועדה ליצור קשר אחר בינינו לבין הקב"ה והן משלימות זו את זו. 

  111. המצוות שלאחר חידוש הברית

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  112. פתח האוהל - בין ההתגלות לאברהם להתגלות למשה

    הרב ד"ר תמיר גרנות | 27 minutes

    התגלות ה' למשה לאחר חטא העגל, מתוארת כבבואה להתגלות ה' לאברהם בתחילת פרשת וירא. מהשוואה זו ניתן להבין שמעמדו של משה דומה למעמדו של אברהם, שניהם אבות האומה. שתי ההתגלויות קשורות לבקשת רחמים של הנביא על ציבור חוטא העומד בפני כליון, ויתכן שיכולתם המיוחדת הזו היא הסיבה לבחירתם כאבות האומה.

    שיעור זה הור הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר 

  113. מה אומר בלעם בנבואותיו?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  114. מה אומר בלעם בנבואות השלישית והרביעית?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  115. המעפילים - בין שני הסיפורים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    משה בנאומו מתאר את חטא המעפילים באופן קצת שונה מן המסופר בספר במדבר. מתוך עמידה על ההבדלים בין הסיפורים נראה כי משה ניסה להעביר מסר מורכב יותר, המדגיש את בעית בהמריית רצון ה' גם כשהיא נעשית ללא מרידה מפורשת ומכוונה טובה.

  116. חטא העגל וארון הברית בספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ה | | Hour and 5 minutes

    אזכורו של חטא העגל בספר דברים שונה מזה המרכזי שבספר שמות, ובכלל שוני זה גם קיומו השונה של ארון עץ ללוחות הברית השניים. הבדלים אלה נובעים מתפיסתו היחודית של ספר דברים, הממקד את עבודת ה' בשמיעה לקולו וקיום התורה, על פני השכנתו בארץ.

  117. לאן נעלם ארון העץ?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

  118. אמר הבעש"ט: "שההסתר עצמו יהיה בהסתר" - על בחירת שמשון ויפתח

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעט | | Hour

    בשיעור נלמד על בחירת שמשון ויפתח למנהיגים. סיפורם המורכב והאמביולנטי של שני שופטי ישראל אלה מהווה חידה מכמה בחינות: כיצד יש להעריך את פועלם? מדוע בחר ה' דווקא בדמויות כאלה? נראה כי דמויות אלו משקפות פעולה של הקב"ה בהסתר פנים באותו הדור. 

  119. הנביא בתוך עמו - אמונה, אמון ומאבקים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעט | | Hour and 7 minutes

    נבואת ירמיהו היא נבואה ששוללת את התקווה מהעם. הוא אומר כי אין תקווה לחזור בתשובה ולהתפלל לה' כי החורבן כבר נקבע. זוהי עמדה דתית נבואית שהעם לא יכול לקבל, הוא לא מוכן להכיל את העובדה שאין תקווה ואין קשר עם ה'. המסר של ירמיהו מערער על סדרי החיים ולכן העם יוצא נגדו, אך תפקידה של הנבואה- וגם הטרגדיה שלה- היא אמירת האמת כולה, גם אם היא קשה ולא נשמעת.
     

  120. חטא העגל - טעות או בגידה נוראה?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעט | | Hour and 5 minutes

    שאלת היחס לחטא העגל נתונה במחלוקת קשה בין הפרשנים. באמצעות השוואת שני מופעי החטא בספר שמות ובספר דברים, נברר את שרשי המחלוקת ואת השלכותיהם.

  121. יחודו של ספר דברים - אמונות וערכים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשעט | | Hour and 1 minutes

    בשיעור ניתן מבט כללי על תרומתו של ספר דברים לעיצוב עולם האמונה והערכים שלנו, תוך השוואה לספרי התורה האחרים. ה' מתרחק מן האדם ומפנה לו מקום. נפגשים עם ה' דרך התורה שנותנת אחריות לאדם על עולם המעשי ומדגישה את הדימיון של האדם הפועל והמוסרי לאלוקים. 
     

  122. החידוש של ספר דברים - פירוש ומשמעות

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תש"ף | | 48 minutes

    המעבר משמות ובמדבר לדברים הוא מעבר מהתגלות ונוכחות שכינה לדיבור וממקדש לתורה- מנוכחות פיזית של ה' לנוכחות דרך התורה. התורה עוברת מהיותה הווה זמני שתלוי בנוכחות הא-לוקית להווה נצחי שקשור בתורה ובאחריות של עם ישראל וקיים גם בגלות. שינוי זה קשור באופי המיוחד של ספר דברים שנאמר על ידי משה. השיעור יוכיח רעיון זה באאמצעות עיון בדוגמאות מתחום המצוות: בשר תאווה, הלכות מדינה, ההבדל בין פרה אדומה לעגלה ערופה, השבת אבידה והלכות פריקה וטעינה, בדוגמאות מתחום הסיפור: מעמד הר סיני והתיקון לחטא העגל, ובהבדל בין ברית הר סיני ולברית ערבות מואב.

  123. היכן נמצא ארון הברית? בין המקרא לחז"ל

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפ"א | | Hour and 5 minutes

    האם הארון נגנז או נלקח? מהי המשמעות של כל שיטה בחז"ל מבחינה היסטורית ומבחינה דתית? ננסה להעמיק בסוגיה ולענות על שאלות אלו מתוך נבואות ירמיהו ומהפסוקים בדברי הימים

    -

    לעלוי נשמת הרב אהרן משה בן יקותיאל יהודה

  124. לקראת השמיטה: על התיאוריה הכלכלית של התורה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפ"א | | Hour and 5 minutes

    מצוות שמיטת כספים סמוכה בתורה למצוות צדקה ולכמה מצוות כלכליות נוספות. מתוך השוואת מצוות השמיטה בדברים למופעים בשמות ובויקרא, ומתוך קריאה מדוייקת של הפסוקים בדברים ננסה לגבש את התיאוריה הכלכלית- חברתית של התורה כפי שהיא באה לידי ביטוי בפרשיות אלה

  125. המקום והאבן

    הרב ד"ר תמיר גרנות | 32 minutes

    בסיפור חלום יעקב יש חזרה אינטנסיבית על המילים "מקום" ו"אבן", ורק בסוף הסיפור מסופר שהמקום הוא בית אל. נראה שבאופן זה הסיפור מעביר מסר רוחני - כאשר אדם מסתכל על הדברים בצורה רוחנית כל מקום יכול לההפך למקום שכינה, וכל אבן או חפץ יכולה לקבל משמעות רוחנית. 

  126. פחד או אהבה - ההתגלות בספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפ"ב | | Hour and 5 minutes

    משה רבנו מתאר את מעמד הר סיני בספר דברים באופן שונה מתיאורו בספר שמות. לפי דבריו - מעמדו כנביא נולד כתוצאה מתגובת עם ישראל להתגלות. האם עם ישראל ברח מההתגלות או נמשך אליה? האם בקשתם שההתגלות תיפסק הייתה חיובית או שלילית? ומה תפקידה של הנבואה?

  127. "את שני בני תמית" - ראובן אל מול יהודה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפב | | Hour and 5 minutes

    מנהיגותו של ראובן מול מנהיגותו של יהודה. נבחן את שני דפוסי המנהיגות לאורך סיפורי יוסף, ונשאל האם ניתן להבין מדוע הפך יהודה למנהיג האחים, ולמי שנבחר בסוף להיות אבי המלוכה?

  128. מצדק לאחווה ומרכוש לאדם בספר דברים

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפא | | 43 minutes

    בספר דברים אנו מוצאים חזרה על מצוות רבות שכבר נצטוונו עליהן בספרים שמות, ויקרא או במדבר. מדוע לא נאמרים כל פרטי המצוות בפעם אחת? בשיעור זה נבדוק מה מתחדש בספר דברים וננסה למצוא את גישתו המיוחדת של הספר לשאלות היסוד של הקניין, הבעלות והצדק החברתי. בשיעור נתמדק נתמקד במצוות שכחה, פאה, מעשר, ועבוט.

    (השיעור מבוסס על הספר: דברים: אמונה, אדם, עם)

  129. ה"יום השמיני" - העבודה, ההתגלות והנפילה

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ו | | Hour and 5 minutes

    בשיעור נתבונן בסדר פרשיות התקדשות המשכן, כליו והכהנים. מתוך כך מתברר שביום השמיני לא רק הכהנים מתקדשים אלא גם המזבח. אופן הקידוש איננו בעבודה ועשיה אנושית אלא ב"התערותא דלעילא" ללא יד אדם. מתוך ההתבוננות ניתן פשר למות בני אהרון שנכנסו לקודש וניסו להוריד את השכינה בעבודה ולא המתינו לכבוד ה' שיתגלה מאליו.

  130. ראשית התפילה בתורה - פרשת מקרא בכורים, וידוי מעשרות.

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשע"ו | | Hour and 5 minutes

    שני גישות שונות ומנוגדות לתפילה. הראשונה תפילות תוקנו כנגד האבות, כלומר התפילה באה לבטא את הרצון החופשי של הפרט. מאידך הגשיה השנייה, תפילות תוקנו כנגד עבודת הקורבנות שבאה לבטא את עניין הכלל והחובה שבתפילה. באמצעות עיון בפרשיות מקרא ביכורים ווידוי מעשרות, ננסה להציע כיוון אחר - תפילה מתוך תודעה של ברית.

  131. המעפילים - האם ננעלו שערי תשובה?

    הרב ד"ר תמיר גרנות

    תאריך פרסום: תשפ"ג | | Hour and 5 minutes

    אחרי הנפילה הנוראה של עם ישראל בחטא המרגלים, באו העם אל משה, התוודו על חטאם, ובקשו לתקן, אך שמעו לאו נורא, ונענשו עונש קשה על התעקשותם. האמנם ננעלו שערי תשובה? האם נפילה חד פעמית איננה ניתנת לתיקון? תשובות לשאלות אלה נבקש בקריאה מדוייקת של שני הסיפורים המקבילים בפרשיות שלח לך ודברים.