הרב עזרא ביק

נמצאו 71 תוצאות חיפוש

  1. עולת התמיד

    הרב עזרא ביק

    מדוע הציווי על עולת התמיד מופיע עוד לפני שהוקם המשכן? מהו היחס בין פרשת התמיד שבפרשת תצווה לבין פרשת התמיד שבפרשת פינחס?

  2. קין והבל

    פרשת בראשית

    הרב עזרא ביק

    מה באה התורה ללמדנו בסיפור קין והבל? האם זהו סיפור על רצח או אולי סיפור על סכסוכים ותחרותיות בין בני אדם? מה משמעות שמו של הבל? מדוע מנחת קין לא התקבלה? האם קין היה רשע?ומדוע ענשו של קין הוא גלות?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  3. אחדות ואינדיבידואליזם

    מגדל בבל

    הרב עזרא ביק

    בסיפור מגדל בבל לא ברור במה חטאו בוני המגדל. מהם ה"דברים אחדים"? ומה יכולה להיות הבעיה באחדות? מה פשר תגובת ה'? כיצד בלבול השפות מהווה פתרון לבעיה? ומה הקשר בין סיפור מגדל בבל לבין בחירת אברהם?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  4. שרי והגר

    הרב עזרא ביק

    שרי מציעה לאברם לשאת את הגר. מה המניע להצעה זו? וממה היא חוששת? נשווה את הצעתה להצעת רחל ליעקב לבוא אל בלהה. מה הייתה התוצאה של נישואי הגר ואברם? מדוע שרי כועסת על אברם ומענה את הגר?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  5. אברהם והמלאכים

    פרשת וירא

    הרב עזרא ביק

    מה משמעות התגלות ה' לאברהם באופן ישיר? ומה משמעות ההתגלות ע"י מלאכים? מהו השינוי שחל באברהם בעקבות ברית המילה? וכיצד שינוי זה בא לידי בטוי בסיפורים הבאים?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  6. כשרבקה פגשה את יצחק

    הרב עזרא ביק

    דמותו של יצחק מצטיירת לפעמים כפאסיבית. האם זה נכון? נעיין בסיפור פגישתו עם רבקה: נפילתה מעל הגמל, הבאתה האהלה שרה אמו, ונישואיו עמה ונראה את האקטיביות של יצחק.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  7. דמותו של יצחק

    הרב עזרא ביק

    מדוע יצחק לא זוכה למחזור סיפורים ארוך כמו אביו ובנו? איך ניתן לעמוד על דמותו של יצחק? ומדוע, למרות הפסיביות הבולטת שלו, הוא נחשב לאחד מאבות האומה?

  8. פיצול הברכות

    הרב עזרא ביק

    מהי הברכה שיצחק מייעד לעשיו? ומדוע הוא מעוניין לברך את עשיו בכך? מהי העמדה של רבקה בנושא זה? ומדוע יש צורך להפעיל את יעקב כך שיגנוב את הברכות במרמה?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  9. ברית ההפרדה

    הרב עזרא ביק

    מה משמעות המצבה השנייה שמקים יעקב? ומה משמעות הברית בין לבן ליעקב? האם זו ברית של עזרה והגנה הדדית, או שמא זו ברית של ניתוק? נבחין שבנקודה זו הושלם ניתוק קשרי המשפחה בין משפחת ישראל לבין כל משפחות האדמה, ובכך מתחיל יעקב ליצור את בית יעקב וישראל.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  10. בית אל

    הרב עזרא ביק

    מה פשר העליה של יעקב לבית אל? מדוע הוא מקבל שם שוב את הבטחת הארץ? מדוע הוא דורש מבני ביתו להסיר את העבודה הזרה לפני בואם לשם? ומדוע דבורה מינקת רבקה נפטרת ונקברת דווקא בבית אל? ומה הקשר בין שתי ההתגלויות בבית אל?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  11. יעקב ויהודה

    הרב עזרא ביק

    נעסוק בדמותו של יהודה. היכן אנו רואים את כושר המנהיגות של יהודה? וכיצד הצליח יהודה לשכנע את אביו לקחת את בנימין למצרים?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  12. שנות הדמדומים

    הרב עזרא ביק

    החדשות אודות יוסף מחיות את רוחו של יעקב והוא מתרומם למדרגת ישראל, האיש שנאבק בגורלו, באנשים ובא-להים. הוא יוצא למצרים ומתכנן ליטול על עצמו פעם נוספת את הנהגת עם ישראל המתהווה. אולם הקב"ה מיידע אותו שלא זה מה שעומד להיות. הניסיון במצרים יהיה ניסיון של פאסיביות, של סבל, ולא של מאבק והתגברות

  13. יעקב ומצרים

    הרב עזרא ביק

    יעקב מבקש מיוסף להיקבר בכנען ולא במצרים. בהמשך, הוא מטיל על שאר ילדיו את האחריות להביא אותו אל ארץ כנען. מה היה אופי האבל והקבורה של יעקב? ומדוע זה כל כך חשוב ליעקב? וכיצד זה מתקשר למעמדם של אפרים ומנשה כשני שבטים?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  14. משה: מבית פרעה לארץ מדין

    הרב עזרא ביק

    מקובל לראות את ספר בראשית כמתאר היסטוריה של יחידים, ואילו את ספר שמות כסיפורו של עם. עם זאת, ברור שבמוקד סיפור יציאת מצרים עומדת דמותו של משה, שהתפתחותו האישית מתוארת בפרשתנו. בפרק ב' מתוארים ארבעה אירועים שונים, מלבד לידתו, מה משמעויותיהם של אירועים אלו?

  15. איך מושיעים את ישראל

    הרב עזרא ביק

    שני הפרקים הראשונים של פרשת וארא מתמיהים למדי מבחינת הרצף הסיפורי. התורה חוזרת כמה פעמים על הציווי למשה (או למשה ולאהרן) ללכת לפרעה ולהוציא את בני ישראל ממצרים. ניכר אמנם שמשה מגלה חוסר רצון מובהק, אך טיבה של החזרה המשולשת על תיאורים הנראים כזהים אינו ברור.

  16. וידעתם כי אני ה'

    הרב עזרא ביק

    מהי החשיבות של התיאור החוזר ונשנה של ביאת משה לפרעה והליכתו ממנו? האם העימות בין משה לפרעה הוא אישי, בין שני המנהיגים, או לאומי - בין עם ישראל למשעבדיהם?

  17. המן

    הרב עזרא ביק

    המן הוא מזון של אמונה וביטחון בקב"ה, ומכאן נגזר גם הקשר המהותי בינו לבין השבת. משמעותו של השליו היא שונה, וההבדל ביניהם הוא מפתח להבנת הפרשייה כולה.

  18. אחרית הדבר של מעמד הר סיני

    הרב עזרא ביק

    לאחר מתן תורה מצווה התורה כמה ציוויים: עשיית מזבח אדמה, איסור סיתות אבני המזבח ואיסור עלייה למזבח במעלות. מצוות אלו קשורות באופן ישיר למעמד הר סיני, ודווקא דרכן מתבארת המשמעות העמוקה של נתינת התורה לישראל.

  19. אני ולא מלאך

    הרב עזרא ביק

    הנה אנכי שולח מלאך לפניך... - מיהו המלאך המתואר בפרשה? מהו היחס בינו לבין המלאך המופיע בפרשייה שלאחר חטא העגל? דמותו של המלאך קשורה להנהגות השונות בהן מנהיג הקב"ה את עם ישראל, ולאופי הזיקה שנוצרה שבין ה' וישראל מכח מעמד הר סיני.

  20. הכפורת

    הרב עזרא ביק

    הכפורת היא אחת מכלי המשכן. דרך העיסוק במהותה של הכפורת, מתבררת משמעותם של שני הכרובים ושל ארון העדות. מתוך הדברים, נשפך אור על מטרתו וייעודו של המשכן בכללותו.

  21. הברית המחודשת - חלק א

    הרב עזרא ביק

    מה פשר פעולותיו של משה לאחר חטא העגל? שלוש מטרות היו לו: מניעת השמדת העם, סליחה ונשיאת החטא וכריתת ברית מחודשת.

  22. הברית המחודשת - חלק ב

    הרב עזרא ביק

    מה מייחד את המצוות המופיעות בסוף פרשת כי-תשא? מדוע דווקא מצוות אלו מרכיבות את הברית המחודשת שכרת הקב"ה עם ישראל לאחר חטא העגל?

  23. הקטרה

    הרב עזרא ביק

    להבאת קרבן יש שני יעדים הלכתיים נפרדים – זריקת הדם והקטר איברים. ניכר שהקטרת האיברים על המזבח היא עיקר חשיבות הקרבן. מהי "הקטרה"? ומה משמעותה הרוחנית?

  24. דרוש דרש

    הרב עזרא ביק

    לאחר מות נדב ואביהוא מופיע דיון בין משה לאהרון לגבי שעיר החטאת - האם היה צריך להאכל ע"י הכהנים למרות האנינות או להשרף? מה הקשר בין עניינים הלכתיים אלו לבין עלילת הסיפור - מות נדב ואביהוא?

  25. חוקת הקודש

    פרשת אחרי מות-קדושים

    הרב עזרא ביק

    פרקים יח-כ עוסקים בנושא אחד: החוקה החברתית של עם ה'. פרשת אחרי מות מכילה את מצוות לא-תעשה של איסורי עריות, במסגרת זו התורה מתייחסת למושג הטומאה, ומזהירה שהטומאה מובילה להקאה מן הארץ. פרשת קדושים מכילה את מצוות העשה שאמורות לאפיין את החברה היהודית, המצוות המאפשרות להגיע למצב של הידמות, באופן חיובי, לקב"ה,. במסגרת זו, התורה מתייחסת לקדושה.

  26. הלויים והבכורים

    הרב עזרא ביק

    מדוע מתואר המפקד פעמיים בפרטי פרטים? מדוע הלויים אינם נכללים במפקד, ורק לאחר מכן משה מצווה לא לכלול אותם? מדוע הציווי להפקיד את הלווים על המשכן מופיע פעמיים? מדוע ניתנים הלויים לאהרון, ורק לאחר מכן מוחלפים עם הבכורים? מדוע נמנים צאצאי משה ואהרון בנפרד?

  27. השלמת המחנה

    הרב עזרא ביק

    בפרשת נשא מופיעות ארבע פרשיות מצוות. מה מקומן בתוך הסיפור של ספר במדבר? שילוח הטמאים מחוץ למחנה הוא חלק מהקמת מחנה הראוי להשראת שכינה בו. נראה שפרשיות הסוטה והנזיר ואף פרשת אשם המעילות ממשיכות קו מחשבה זה אל התחום החברתי. המחנה הוא ישות רוחנית, שעליה להישאר לא רק טהורה, אלא מכוונת כלפי מטרתה, שהיא להוות את הבסיס לשכינת ה' בתוך עם ישראל.

  28. עליה

    הרב עזרא ביק

    בסיפור המרגלים והמעפילים מופיע פעמים רבות הפועל "עלה". מתוך עיון במשמעות הפועל בתנ"ך, מתברר שאין הכוונה לעליה גיאוגרפית אלא למאמץ נחוש ומכוון. הויכוח בין משה יהושע וכלב לבין המרגלים והמעפילים, נסב סביב ה"עליה". המסר הוא כי בכדי להצליח לבצע את מצוותו של הקב"ה, עליך לעלות - לאזור את כל כוחך ונחישותך.

  29. בחירת שבט לוי

    הרב עזרא ביק

    סיפור קרח מסתיים בפריחתו של מטה אהרון, המייצג את שבט לוי. מיד לאחר מכן התורה מביאה את ציווי ה' לכוהנים והלויים. נראה כי נס המטה לא מצביע על אהרון בלבד (ובחירת הכוהנים), אלא על כל שבט לוי. מדוע יש צורך לחזק את בחירת שבט לוי? המסר של הסיפור הוא שתפקידו של אהרון נגזר מזה של הלויים, ותפקיד הלויים נגזר מעם ישראל כולו. הקדושה שייכת לקבוצה בשלמותה, וכל אחד נוטל חלק במשימה אחרת.

  30. בלעם ובלק

    הרב עזרא ביק

    השיעור יתמקד בדיאלוג שבין בלק ובלעם, הנמשך לאורך כל הפרשה, ומהווה מסגרת לסיפור. בלק חוזר ודוחק בבלעם לקלל את ישראל, ובלעם חוזר ועונה כי הוא יעשה רק מה שה' יורה לו. נראה שהפרשה באה להחדיר את המסר בדבר ההבדל בין גישתו של בלק - אמונה בכוחות וכישוף, לבין זו של התורה, כפי שמתבטא בבירור על ידי מי שעמד בשני צדי המתרס, בלעם.

  31. משפחות

    הרב עזרא ביק

    המפתח להבנת אופיו המיוחד של המפקד בפרשת פנחס הוא תפקידן של המשפחות, המודגשות באופן בולט כל כך לאורך המפקד

  32. משה ומדין

    הרב עזרא ביק

    באמצע ההכנות לקראת הכניסה אל הארץ, מופיע סיפור מלחמת מדין, שהמקום ההגיוני לספר אותו הוא מיד לאחר מקרה בעל פעור, בסוף פרשת בלק. בשיעור ננסה להבין מהי המשמעות של פרשיה זו בהקשר בו היא נמצאת, ומהי חשיבותה לגבי מילוי שליחותו של משה. .

  33. דור הפלגה

    הרב עזרא ביק |

    קריאה פשוטה של סיפור מגדל בבל, אינה רומזת על מהלך של חטא ועונשו, ברם, חז"ל במדרשים העלו כמה הצעות באשר למהות חטאם של בני דור הפלגה. בשיעור זה ננסה לבחון מהו היסוד העומד מאחורי סיפור מגדל בבל, כיצד הוא מתחבר לענין הפיזור על פני כל הארץ, וכיצד משלימים מדרשי חז"ל את מה שלא נאמר במפורש בתורה בענין זה.

  34. אברהם אבינו - ידיד ה'

    הרב עזרא ביק |

    מדוע זקוק אברהם לבשורה נוספת על הולדת יצחק, לאחר שכבר התבשר על כך בפרשת לך-לך? לשם מה ביקר הקב"ה את אברהם לפני בוא המלאכים? נדמה ששאלות אלו מובילות לחלוקה יסודית שבין דמותו של אברהם טרם ברית המילה ובין דמותו לאחר כריתת הברית - דמותו של אברהם לאחר הברית אינה כמי ששייך לעולם הזה, אלא כידיד ה', אשר מתהלך איתו ושייך באופן בסיסי לפמליית הקב"ה.

  35. דמותו של יצחק אבינו

    הרב עזרא ביק |

    פרשת תולדות עוסקת בדמותו של יצחק. עיון בפרשה מגלה לנו כי יצחק - בניגוד לאברהם וליעקב - כלל אינו פעיל בחיי העולם הזה, ויחסו לעשו מוכיח כי יכולת השיפוט שלו ביחס לחינוך הבנים לקויה. עיון במדרש מגלה לנו כי ארוע העקידה הוא זה שמכתיב את דמותו המיוחדת של יצחק. יצחק הושפע מן העובדה שאברהם מוכן היה להעלות אותו לעולה, ובעקבות כך הוא אינו מסוגל להפלות בין בניו. בנוסף, כאשר הועלה יצחק לעולה, הוא נהפך לדמות שמיימית אשר אינה מעורה בחיי העולם הזה, ומכאן חוסר פעילותו לאורך כל ימי חייו.

  36. הקמת המצבה בבית-אל

    הרב עזרא ביק |

    מדוע צריך הקב"ה לצוות את יעקב במפורש על הקמת המזבח, ומדוע צריכה התורה להזכיר כי שמה המקורי של בית אל הוא לוז? נדמה שהמפתח לשאלות אלו היא ההבנה שבבית אל חוזר יעקב לתפקד כאב לאומה הישראלית, ואילו כל זמן שהותו בחוץ לארץ ירד יעקב מן הבמה ההיסטורית ועסק בעניינים אישיים יותר.

  37. החייאת המתים של אליהו ואלישע - דמיון וניגוד

    הרב עזרא ביק

    תאריך פרסום: תשעא | |

    הסיפורים על אליהו ואלישע שהחיו מתים מאוד דומים זה לזה ולכן ההבדלים בניהם מאוד משמעותיים. בשיעור נעמוד על הצדדים הדומים ועל ההבדלים שבין שני הסיפורים וננסה להבין את משמעותם המלאה, כל זאת מתוך התבוננות במפעל חייהם של שני הנביאים, אליהו ואלישע, ומתוך בחינת השקפת עולמם באשר לשאלת היחס שבין טבע לנס, שאלה שהיתה מרכזית במסגרת מלחמתם בעובדי הבעל.

  38. פטריוטיות, צדק וחסד

    הרב עזרא ביק

  39. הקטרה - מגשמיות לרוחניות

    הרב עזרא ביק

  40. שלמות הבית כבסיס לשלמות המחנה

    הרב עזרא ביק

  41. עלה נעלה!

    הרב עזרא ביק

  42. כהונה מכח שבט לוי

    הרב עזרא ביק

  43. דו שיח של חרשים

    הרב עזרא ביק

  44. נחלה משפחתית

    הרב עזרא ביק

  45. המשימה החינוכית האחרונה

    הרב עזרא ביק

  46. האם המוסריות טבעית?

    הרב עזרא ביק

  47. תכנית ההתנתקות

    הרב עזרא ביק

  48. העליה לבית אל

    הרב עזרא ביק

  49. מנהיגות יהודה והתעוררות יעקב

    הרב עזרא ביק

  50. יעקב במצרים - שנות הדמדומים

    הרב עזרא ביק

    למרות תחייתו של יעקב כ'ישראל' בשמעו כי יוסף עודנו חי, הירידה למצרים והיציאה לגלות מביאים אותו לחזור למקומו הפאסיבי כ'יעקב' ולפנות את המקום להנהגה הא-להית לנהל את ישראל במצרים וביציאה ממנה.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  51. חירות רוחנית ונפשית

    הרב עזרא ביק

  52. ללא תיווך

    הרב עזרא ביק

  53. אחדות ואינדיבידואליזם

    הרב עזרא ביק | 21 דקות

    בסיפור מגדל בבל לא ברור במה חטאו בוני המגדל. מהם ה"דברים אחדים"? ומה יכולה להיות הבעיה באחדות? מה פשר תגובת ה'? כיצד בלבול השפות מהווה פתרון לבעיה? ומה הקשר בין סיפור מגדל בבל לבין בחירת אברהם?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  54. שרי והגר

    הרב עזרא ביק | 16 דקות

    שרי מציעה לאברם לשאת את הגר. מה המניע להצעה זו? וממה היא חוששת? נשווה את הצעתה להצעת רחל ליעקב לבוא אל בלהה. מה הייתה התוצאה של נישואי הגר ואברם? מדוע שרי כועסת על אברם ומענה את הגר?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  55. אברהם והמלאכים

    הרב עזרא ביק | 17 דקות

    מה משמעות התגלות ה' לאברהם באופן ישיר? ומה משמעות ההתגלות ע"י מלאכים? מהו השינוי שחל באברהם בעקבות ברית המילה? וכיצד שינוי זה בא לידי בטוי בסיפורים הבאים?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

  56. כשרבקה פגשה את יצחק

    הרב עזרא ביק | 36 דקות

    דמותו של יצחק מצטיירת לפעמים כפאסיבית. האם זה נכון? נעיין בסיפור פגישתו עם רבקה: נפילתה מעל הגמל, הבאתה האהלה שרה אמו, ונישואיו עמה ונראה את האקטיביות של יצחק.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  57. פיצול הברכות

    הרב עזרא ביק | 22 דקות

    מהי הברכה שיצחק מייעד לעשיו? ומדוע הוא מעוניין לברך את עשיו בכך? מהי העמדה של רבקה בנושא זה? ומדוע יש צורך להפעיל את יעקב כך שיגנוב את הברכות במרמה?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  58. ברית ההפרדה

    הרב עזרא ביק | 31 דקות

    מה משמעות המצבה השנייה שמקים יעקב? ומה משמעות הברית בין לבן ליעקב? האם זו ברית של עזרה והגנה הדדית, או שמא זו ברית של ניתוק? נבחין שבנקודה זו הושלם ניתוק קשרי המשפחה בין משפחת ישראל לבין כל משפחות האדמה, ובכך מתחיל יעקב ליצור את בית יעקב וישראל.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  59. בית אל

    הרב עזרא ביק | 21 דקות

    מה פשר העליה של יעקב לבית אל? מדוע הוא מקבל שם שוב את הבטחת הארץ? מדוע הוא דורש מבני ביתו להסיר את העבודה הזרה לפני בואם לשם? ומדוע דבורה מינקת רבקה נפטרת ונקברת דווקא בבית אל? ומה הקשר בין שתי ההתגלויות בבית אל?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

  60. יעקב ויהודה

    הרב עזרא ביק | 24 דקות

    נעסוק בדמותו של יהודה. היכן אנו רואים את כושר המנהיגות של יהודה? וכיצד הצליח יהודה לשכנע את אביו לקחת את בנימין למצרים?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

  61. יעקב במצרים - שנות הדמדומים

    הרב עזרא ביק | 20 דקות

    למרות תחייתו של יעקב כ'ישראל' בשמעו כי יוסף עודנו חי, הירידה למצרים והיציאה לגלות מביאים אותו לחזור למקומו הפאסיבי כ'יעקב' ולפנות את המקום להנהגה הא-להית לנהל את ישראל במצרים וביציאה ממנה.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

  62. יעקב ומצרים

    הרב עזרא ביק | 22 דקות

    יעקב מבקש מיוסף להיקבר בכנען ולא במצרים. בהמשך, הוא מטיל על שאר ילדיו את האחריות להביא אותו אל ארץ כנען. מה היה אופי האבל והקבורה של יעקב? ומדוע זה כל כך חשוב ליעקב? וכיצד זה מתקשר למעמדם של אפרים ומנשה כשני שבטים?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  63. קין והבל

    הרב עזרא ביק | 26 דקות

    מה באה התורה ללמדנו בסיפור קין והבל? האם זהו סיפור על רצח או אולי סיפור על סכסוכים ותחרותיות בין בני אדם? מה משמעות שמו של הבל? מדוע מנחת קין לא התקבלה? האם קין היה רשע?ומדוע ענשו של קין הוא גלות?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  64. דמותו של יהודה

    הרב עזרא ביק | 31 דקות

    פרשת מקץ מעלה על הבמה את דמותו של יהודה כמנהיג האחים. עיון מדוקדק בפרשה מגלה כי בשני הקשרים מתגלות תכונותיו הייחודיות של יהודה: ההקשר האחד הוא בכך שעל אף שיהודה מקבל אחריות על בנימין רק על מנת שיוכל לחזור למצרים,הרי שברגע האמת אחריות זו נהפכת לאחריות מוסרית של ממש; ההקשר השני הוא בכך שיהודה מצליח לעורר את יעקב מדכאונו בדבריו, ולהפוך אותו לרגע קצר ל`ישראל`.

  65. מאבקו של יעקב במצרים

    הרב עזרא ביק | 43 דקות

    לאורך פרשת ויחי אנו מוצאים כי ישנה רגישות מיוחדת מצידו של יעקב כלפי מצרים ואנשיה. כך הוא מצווה את יוסף שלא לקוברו במצרים, בעוד שבציוויו לאחים הוא אינו מדגיש את שלילת מצרים אלא את רצונו להיקבר במערת המכפלה. מקום נוסף בו עולה העניין המצרי הוא בברכתו לאפרים ומנשה, אשר לאור הולדתם במצרים טרם בואו של יעקב מקבלים ברכה מיוחדת. נדמה כי יעקב מנסה להיאבק באפשרות שהמצרים ינכסו אותו לעצמם לאחר פטירתו. במאבקו זה הוא משתמש ביוסף כנציגו כלפי פרעה, והוא משתדל להשאיר את אפרים ומנשה בתוך המשפחה ולא בעולם המצרי.

  66. חנוכת הנשיאים והמנורה

    הרב עזרא ביק

    בין חנוכת המזבח על ידי הנשיאים, ובין חניכת הלוים לעבודתם, מוזכר הציווי לאהרן להעלות את נרות המנורה על מול פניה. בפרשיה זו מבהיר ה' לאהרן - אמנם לנשיאים וללויים יש נציגות עצמאית יחודית אל מול הועדות ה' במשכן, אבל תפקידו של אהרן הוא ליצג את אחדות ישראל כמקשה אחת אל מול ה'.

  67. מצוות תלייה וקבורה

    הרב עזרא ביק | 25 דקות

    הרב עזרא ביק מעיין בשיעור זה במצוות קבורת הנתלים. הוא בוחן את המצווה מן הצדדים השונים שלה - מדוע יש לתלות, ומדוע לא להלין - וגם את משמעותה של 'טומאת האדמה' שמוזכרת בעניין.

  68. מהי מטרת שפיטתו של שמשון?

    הרב עזרא ביק

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 1 דקות

    שמשון אינו מנהיג לציבור, אינו מושיע את ישראל, אינו שופט את העם, ואינו, כך נראה, מצליח במשימה כלשהי ברמה הלאומית או אפילו שבטית. נדמה שהוא יותר גיבור בודד מאשר שופט, וגם בזה לא מוצלח, בסופו של דבר. מה, אם כן, התכלית בקריירה שלו כשופט, ומה הקשר בין חייו למהלך הכללי של ספר שופטים? קריאה עמוקה בלשונות המקרא תבהיר את מטרת שפיטתו.

     

  69. בכורות, כהנים ולויים - מי קדוש?

    הרב עזרא ביק

    תאריך פרסום: תשפ"א | | שעה ו- 5 דקות

    בפסוקים בתורה כתוב שאת הכהנים מקדישים ואת הלויים מבדילים, אם כך, האם יש קדושה בלויים? ומה לגבי הבכורות? האם הם קדושים ומדוע פודים אותם?

  70. דמותו של יצחק אבינו

    הרב עזרא ביק | 30 דקות

    מה פשר דמותו הייחודית של יצחק? עיון במדרש מגלה כי ארוע העקידה הוא זה שמכתיב את דמותו. יצחק הושפע מן העובדה שאברהם מוכן היה להעלות אותו לעולה, ובעקבות כך הוא אינו מסוגל להפלות בין בניו. בנוסף, כאשר הועלה יצחק לעולה, הוא נהפך לדמות שמיימית אשר אינה מעורה בחיי העולם הזה, ומכאן חוסר פעילותו לאורך כל ימי חייו.

  71. מפקד ותפקיד הלויים

    הרב עזרא ביק | 41 דקות

    משה מצטווה שלא לפקוד את הלויים בכלל ישראל. החביבות שלהם ניכרת לא רק במפקדם אלא בעיקר בתפקידם המיוחד במשכן. הן כמסייעים לכהנים והן כקרובים אל ה'.