הרב יאיר קאהן

נמצאו 47 תוצאות חיפוש

  1. החניכה

    פרשת מטות

    הרב יאיר קאהן

    השיעור עוסק בשני נושאים שבפרשה: א. משמעותה של מלחמת מדיין לאור היחס המיוחד והתיאור המפורט שמקדישה התורה לשלל המלחמה; ב. מדוע צורף חצי שבט מנשה לבני גד ולבני ראובן, שנחלו בעבר הירדן המזרחי, אף שבני מנשה לא הצטרפו כלל לבקשתם של שבטי ראובן וגד.

  2. חוסר בטחון, חוסר אמונה

    הרב יאיר קאהן

    בשיעור הקודם עקבנו אחר תהליך הנפילה של עם ישראל עם תחילת המסע במדבר. בפרשת המרגלים מחמירה הידרדרות זו עד כדי פגיעה חמורה בתשתית של מחנה ישראל. עיון מדוקדק בפרשה מגלה כי לחטא המרגלים שני היבטים שונים מאוד זה מזה: האחד - חוסר אמונה בקב"ה; והשני - חוסר בגרות של בני ישראל, פגם באופיים שבגללו אין הם בשלים עדיין להיכנס לארץ.

  3. אחרי מות שני בני אהרון

    מיתת בני אהרן ועבודת יום הכיפורים – המקשר והמפריד

    הרב יאיר קאהן

    בפתח פרשת עבודת יום הכיפורים קושרת התורה קשר של קיימא בין הציווי על עבודה זו ובין מיתת בני אהרן: "וידבר ה' אל משה אחרי מות שני בני אהרן". אנו נבחן קשר זה לאור חטאם של בני אהרן ולאור חטא העגל, על מנת להשיג הבנה מעמיקה יותר של משמעות יום הכיפורים ועבודתו - של משמעות העמידה לפני ה'.

  4. במדבר - לא רק מספרים

    הרב יאיר קאהן

    מה משמעות המפקד המתואר בתחילת הפרשה? מדוע נפתח ספר במדבר דווקא במפקד זה, בחריגה מן הסדר הכרונולוגי, כמו גם באריכות יתרה שאינה אופיינית לתורה? השיעור יעמוד על תפקידו של המפקד בשזירת האריג המיוחד של "מחנה ישראל" לקראת הכניסה לארץ ישראל, ועל משמעות השם החז"לי של ספר במדבר, "חומש הפקודים", להבנת הספר כולו.

  5. גשר בין חזון ומציאות

    המצוות בפרשת נשא

    הרב יאיר קאהן

    מה עניינן של שלוש הפרשיות ההלכתיות שבפרשתנו - כופר בפיקדון, סוטה ונזיר? מדוע הן קוטעות את הרצף הנושאי של תחילת ספר במדבר? קשה אמנם למצוא זיקה בין פרשיות אלו לבין מסעות בני ישראל וחנייתם, אך נראה שהדבר אפשרי.

  6. חומשי במדבר

    הרב יאיר קאהן

    מדוע קבעו חז"ל שפרשיית "ויהי בנסוע הארון" היא 'ספר נפרד'? לדעה זו, מהו אופיו של כל אחד משלושת הספרים הכלולים בספר במדבר לדעת רבי?

  7. ממלכת כהנים וגוי קדוש

    הרב יאיר קאהן

    בניגוד חד לתיאור התמציתי של מרד קורח עצמו, מתוארות תוצאותיו בפרטנות מפתיעה, המפתיעה עוד-יותר על רקע נטיית התורה לצמצם בתיאור נזיפות ועונשים. התיאור הנרחב של האירועים המתמיהים שהתרחשו בעקבות מרד קורח מעיד כי אי אפשר להבין את מלוא משמעותו של המרד בלי לפענח את החשיבות של מה שאירע לאחריו.

  8. עליית הדור השני

    הרב יאיר קאהן

    בפרשת חקת מוצגים בפנינו סוף סוף בני הדור השני, העתידים להצליח במקום שבו נכשלו קודמיהם. מבט חטוף בפרשתנו יביא למסקנה המטרידה שלכאורה דבר לא השתנה. בני הדור השני חוזרים על אותן טעויות שטעו בהן בני הדור הראשון: תלונות על מזון ומים,"למה העליתנו ממצרים", ועוד. האמנם אין הבדל משמעותי בין שני הדורות?

  9. ואברכה מברכיך

    הרב יאיר קאהן

    מה ביקש בלעם להשיג? מה הייתה תגובתו של ה'? ומהו המסר הנצחי שמבקשת התורה לקבוע בפרשה זו? השיעור מנסה לענות על שאלות אלו תוך בחינת ברכות בלעם לאור סיפור האתון.

  10. המפקד השני

    הרב יאיר קאהן

    בתחילת פרשת פינחס מופיעה תופעת כתיב נדירה במקרא - "פיסקא באמצע פסוק" (בין "וַיְהִי אַחֲרֵי הַמַּגֵּפָה" לבין המשך הפסוק).הקושי מתעצם לאור הקשר הפסוק, שלכאורה סוטה מנושא הפרשייה - מלחמת מדיין - ועובר לדון במפקד החדש של בני ישראל, בפרשת בנות צלפחד, במינוי יהושע ובפרשיות הלכתיות שונות. מדוע חוזר הציווי על מלחמת מדיין פעמיים? מה משמעות הסטייה מהנושא וקטיעתו? מה הקשר של פרשיות אלו לספר במדבר, ומה הקשר בינן לבין מלחמת מדיין?

  11. אחרית דבר

    הרב יאיר קאהן

    רשימת המסעות בתחילת פרשת מסעי ממחישה את החשיבות הרוחנית שבכל חלקי המסע, שהגיע עתה לסיומו. בנוסף, השיעור דן בפרשייה החותמת את הספר: טענתם של ראשי שבט יוסף ביחס לנחלת צלפחד. נראה שהמסר שלה הולם את הנושא המרכזי של הספר כולו: הקמת המחנה, וההכנות לקראת כניסתו לארץ. ייתכן שיש בפרשייה זו גם משום סגירת מעגל עם סופו של ספר בראשית, כדי לציין את סיום תקופת הגלות, שהחלה עם מות יוסף.

  12. חומש הפקודים

    תגובות והערות

    הרב יאיר קאהן

    הרב יאיר קאהן מגיב למאמרו של הרב אביה הכהן בנוגע לתוכן ספר במדבר ומבנהו. הוא חולק על הכהן ומוכיח שספר במדבר כולו הוא "חומש הפקודים". את שלושת חלקיו של הספר הוא רואה כשלבים שונים של יצירת המחנה, בניגוד להכהן שראה בהם חטיבות נפרדות.

    לתגובות נוספות שהתפרסמו במגדים לחץ כאן

  13. בין נדב ואביהוא למקלל

    הרב יאיר קאהן

  14. המסע אל היעד

    הרב יאיר קאהן

  15. הכהן והאזרח הפשוט

    הרב יאיר קאהן

  16. ההחמצה הגדולה

    הרב יאיר קאהן

  17. חטא המרגלים היה צפוי

    הרב יאיר קאהן

  18. להסרת המחיצות יש מחיר

    הרב יאיר קאהן

  19. התקדמות הדורות

    הרב יאיר קאהן

  20. הכוח לקלל ולברך

    הרב יאיר קאהן

  21. מה מעמדו של שבט שמעון?

    הרב יאיר קאהן

  22. תהליך חניכת האומה

    הרב יאיר קאהן

  23. סגירת מעגל

    הרב יאיר קאהן

  24. חשיבות מעמד הר סיני

    הרב יאיר קאהן

  25. עיננו ראו ולא זר

    הרב יאיר קאהן

  26. משמעות המפקדים בספר במדבר

    הרב יאיר קאהן | שעה ו- 4 דקות

    האם מפקד הוא דבר חיובי או שלילי? בספר שמואל דוד נענש על כך שמנה את העם - מדוע בספר במדבר העניין שונה?

    בחומש במדבר, הנקרא גם ספר הפקודים, ישנם שני מפקדים אשר להם משמעות רבה שמלמדת את היחס בין דור המדבר ודור הנכנס לארץ. 

  27. האדם והטבע

    הרב יאיר קאהן

    כפל התיאורים של בריאת האדם(בראשית א' ובראשית ב') מלמד על שתי מערכות יחסים בין האדם לעולם החי - באחד הוא חלק בלתי נפרד מעולם החי ובשני נבדל ומרומם ממנו. חורבן העולם במבול, מלמד כי לא ניתן להישאר בעמדה האידיאלית(בראשית א') בה האדם מאוחד עם הטבע ויש צורך לברוא עולם מחודש בו האדם נפרד ממנו.

  28. הרב סולוביצ'יק על מגילת אסתר - שליחות ופמניזם

    הרב יאיר קאהן

    תאריך פרסום: תשע"ח | |

    בשיעור נשמע חלקים מדרשה שנתן הרב סולוביצ'יק בקהילתו על מגילת אסתר ופמניזם. במגילת אסתר, מרדכי ואסתר הם מנהיגי הציבור, עליהם להדריך את העם כיצד להתמודד עם אתגרי התקופה. לאור זה, רואה הרב את עצמו כשליח בקהילתו להדריך את הקהל איך להתמודד עם אתגר הפמניזם. נראה כיצד הרב מתייחס לדמותה של אסתר ולתפקיד שלה במגילה ומהי השקפתו בנוגע לפמניזם. 

  29. התפתחות החברה האנושית

    הרב יאיר קאהן

    לאחר המבול  בני האדם החלו לפתח מסגרת חברתית, בה נחשפו לפוטנציאל הטמון באנושות. חשיפה זו הביאה אותם לאחידות ולאי מוכנות לקבל עול מלכות שמים. על מנת לפתח את העולם היה צורך להפריד בין בני האדם ובכך לאפשר עושר תרבותי ויצירתי, במקביל ה' בחר באברהם להקים אומה המקבלת על עצמה עול מלכות שמים.    

  30. עקידת שרה

    הרב יאיר קאהן

    מאמר זה מתבונן מתוך שתיקת המקרא על מהלך חייה של שרה ועל הנסיונות שהיא עוברת, מרגע היציאה מאור כשדים ועד לבשורת הולדת יצחק. בתקופה זו נשארת שרה נאמנה לה' ולאברהם, גם כשאין היא יודעת את חלקה בברכה ובהבטחת הזרע; עד שביום כניסתו לברית של בן שפחתה, מקבלת היא את בשורת הנס.

  31. אברהם - איש החסד והאמונה

    הרב יאיר קאהן

  32. השיבה הביתה

    הרב יאיר קאהן

    לאחר שנים רבות בבית לבן, יעקב שב לביתו, בדרך הביתה הוא עובר תלאות רבות. עיון במטרות היציאה לחרן מלמד על שתי מטרות עצמאיות, האחת של יצחק אביו, והשניה של אמו רבקה. מטרות אלו נותנות פשר לתלאות אותם עובר יעקב כחלק מההשלמה והמימוש שלהן.

  33. יוסף המשביר

    הרב יאיר קאהן

    מדוע מנצל יוסף את שנות הרעבון והופך עם שלם לעבדים? ומדוע בכלל טורחת התורה לספר לנו את פרטי הכלכלה המצרית באותם השנים?
    נראה כי סיפור זה הוא חלק מתיאור קורותיו ומעמדו של יוסף במצרים. במסגרת מצבו המורכב, היה צריך יוסף לתמרן בין הרצון שלו להיות מוסרי ולסייע לרעבים, לבין מחויבותו לפרעה, שבקש לנצל את המצב לטובת בית המלכות.

  34. ויישם בארון במצרים

    הרב יאיר קאהן

    מה גרם למלך מצרים לשכוח את כל אשר עשה יוסף למענו ולמען מצרים? התבוננות במנהיגותו של יוסף במצרים חושפת את זהותו המורכבת, בין הצורך לפעול בנאמנות לשלטון זר לבין שייכותו למשפחת בני יעקב. מורכבות שבסופו של דבר הביאה את פרעה ואת העם המצרי לחשוד בו בחוסר נאמנות ולשעבד את בני ישראל בפרך.  

  35. המהפך ביחסי מצרים וישראל

    הרב יאיר קאהן

  36. משה - מלך ונביא

    הרב יאיר קאהן

    בתחילת הדרך, נשלח משה למצרים כאדם ללא יחוס להיות מנהיג ישראל ולהוציאם ממצרים.  לאחר הכשלון הראשוני, מובאת פרשת היחוס המקשרת את משה לשושלת המשפחתית של ישראל, ובכך מאפשרת את שליחתו למשימה אחרת כנביא ונציג א-להים בארץ.

  37. חשיבות הייחוס

    הרב יאיר קאהן

  38. מאת ה' הייתה זאת

    הרב יאיר קאהן

    היופי הייחודי של שיחת עבד אברהם, נובע מהיות שיח זה סיפור אנושי. אין בו מופתים המשנים את חוקי הטבע, אך בכל זאת יש בו דרמה דתית ואנושית עוצרת נשימה. 

  39. ברכה ובכורה

    הרב יאיר קאהן

    מדוע יעקב רימה, לכאורה, את אביו? כיצד ניתן להצדיק פעולה זו? בשיעור נסקור את הגישה המקובלת לפתרון השאלה המסבירה שלא היה פגם בהתנהלות יעקב ורבקה, וכן נדון בגישה המורכבת ובהשלכותיה. בעקבות זאת, נעסוק בשאלת ההשפעה של האדם על התוכניות הא-לוהיות.

  40. ארמי אובד אבי

    הרב יאיר קאהן

    במאמר זה נבחן את מערכת היחסים בין לבן לבין יעקב, לאור התמונה הכללית של יחסי בית נחור לבין בית אברהם. כפי שנראה, ישנו נתק משמעותי בין בית נחור לבית אברהם. ננסה לענות על שאלת הסיבה לנתק זה, ועד כמה הוא קשור להבדלים התיאולוגיים של כל אחת מהמשפחות, כפי שבאה לידי ביטוי בלבן – וגם בבלעם.

  41. מי מפחד מהתקווה?

    הרב יאיר קאהן

    מה הרגיש יעקב כל אותן השנים שבהם חשב שיעקב נטרף? במאמר זה נעמיק באפשרות לפיה יעקב אמנם חשב שיוסף נהרג, אך במקום כלשהו לא נכבה בו ניצוץ התקוה. דווקא תקווה זו, היא שהקשתה על חיים במשך כל אותן השנים.

  42. תולדות יעקב

    הרב יאיר קאהן

    מה חשב יעקב כאשר "נודע" לו שיוסף נהרג? במאמר זה נעסוק בהשלכות של חסרון אחד מצאצאי יעקב מהמשך מסורת אברהם. כפי שנראה, היה גם עניין מיוחד בשנים עשר השבטים, שימשיכו - ברבגוניות - את עם ישראל.

  43. ציון במשפט תפדה - מערכת המשפט כתנאי לישוב הארץ

    הרב יאיר קאהן

    ציוויו של משה בספר דברים לתת שופטים בכל ערי ישראל, מבטא דרישה בסיסית יותר מעצם הצורך במשפט - תפיסה בה מערכת המשפט היא חלק מהותי מיישוב הארץ והתנחלותה. עקרון זה בא גם לידי ביטוי בתיאור מינוי השופטים בהר חורב כהכנה להכניסה אל הארץ.

  44. דיבור התורה

    הרב יאיר קאהן

    מתוך פרשת 'אשת יפת תאר' נדון בשפת התורה ועקרונותיה - דברה תורה כלשון בני אדם, בהווה, וכנגד היצר הרע.

  45. וקם העם הזה

    הרב יאיר קאהן

    רגע לפני פרידתו של משה מהעם, מגלה לו ה' את העתיד לקרות - העם יקום ויזנה, החורבן בא יבא. כיצד אפשרי שה' יתעסק בבחירות עתידיות? וכיצד מגיב משה להבנה כי כל מאמציו להכין את העם ולקרבו לה' לא יעמדו במבחן הזמן?

  46. 'בינו שנות דור ודור' - התבוננות מקראית בתחנות המעבר בין דור המדבר לבאי הארץ

    הרב יאיר קאהן

    תאריך פרסום: תשע"ט | | שעה ו- 5 דקות

    התורה מציינת את נחל זרד כנקודת המעבר בין דור המדבר לדור באי הארץ. אך המדרש מציין דוקא את הר ההר שקדם לנחל זרד, כנקודת המעבר. רש"י מביא את דברי המדרש, אך גם מציין את קדש מדבר צין, שקדם להר ההר. מכל זה, מסתבר שאין לציין את המעבר בין הדורות על ידי נקודה, כי אם על ידי קו המציין תהליך. נתבונן בתחנות השונות שהוזכרו למעלה, וננסה לזהות את המרכיבים השונים בתהליך המעבר.

  47. בין 'ויכתוב משה את התורה' ל'ויהי ככלות משה לכתב'

    הרב יאיר קאהן

    תאריך פרסום: תשפ"א | |

    התורה מתארת את כתיבת התורה ומסירתה לנושאי הארון פעמיים. בהתחלה (דברים פרק לא) כתוב "ויכתב משה את התורה הזאת.." ובהמשך אותו פרק נאמר "ויהי ככלות משה לכתב את דברי התורה הזאת..". נעמוד על משמעות הכפילות הזאת תוך כדי התבוננות במפנה הדרמטי המפריד בין שני הפסוקים.