הרב חנוך וקסמן

נמצאו 57 תוצאות חיפוש

  1. שרידה ותחייה - על צדקותו של נח

    הרב חנוך וקסמן

    נח מתחיל כצדיק תמים, אך מסיים את חייו שיכור ומושפל. כיצד מתרחשת טרגדיה כזאת? הקבלה בין נח בסיפור השמדת העולם במבול לבין אברהם ולוט בסיפור השמדת סדום, מגלה כי כשלונו של נח נעוץ בכך שהוא לא דאג לזולתו ולא ניסה לעזור לסביבתו, בניגוד משווע לאברהם, שניסה לעזור אפילו לאנשי סדום החטאים.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  2. מי סיני

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע חוזרת התורה על חובת ההגבלה - הרחקת בני ישראל מהר סיני? האם בני ישראל הגיעו לסיני לראשונה ערב קבלת עשרת הדיברות, או שמא ביקרו שם כבר קודם, בנסיון מסה ומריבה? מדוע מקבילה התורה בין מעמד הר סיני לבין בקשת המים במסה ומריבה?

  3. וירא אלקים כי טוב

    פרשת בראשית

    הרב חנוך וקסמן

    דווקא מסיפור בריאת האדם, נעדר התיאור "וירא א-לוהים כי טוב". ואכן, לאחר זמן אנו מגלים כי כל מחשבות לבו של האדם - רק רע כל היום, וכי יצר לב האדם רע מנעוריו. מהו "טוב", ומדוע לא יכול גם האדם להיברא "טוב"?

  4. במה אדע - שאלה וברית

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע הוזכר שעבוד מצרים בברית בין הבתרים? האם מדובר בעונש לאברהם על חוסר אמונתו? הרי נראה כי כריתת הברית היא שכר על התנהגותו של אברהם במלחמת ארבעת המלכים. ואיך ההקבלה בין פרשיית הברית לבין סיפור בריחת הגר תורמת להבנת העניין?

    לשמיעת הקראה של המאמר

  5. כלה ליצחק

    הרב חנוך וקסמן

    בשיעור זה נעקוב אחרי דמותה המיוחדת של רבקה, הדומה דמיון מפתיע לאברהם. נראה כי למעשה כל סיפור מציאת הכלה ליצחק מתמקד בה, וכי יש לה השלכות גם על הבנתנו את דרכי ה' בעולם לאחר העקידה.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  6. ועתה בני שמע בקולי

    הרב חנוך וקסמן

    השהות הממושכת והקשה של יעקב אצל לבן מקשה על הקריאה הרגילה, הרואה את רבקה כמצילת ברית אברהם ואת גניבת הברכות כמהלך הכרחי וחיובי. יש להציע, אם כן, פרשנות אחרת לסיפור, שהמסר שלה הוא חוסר יכולתו של האדם להתערב במהלך האלוקי של המציאות.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  7. על מלאכים, מצבות ואחים

    הרב חנוך וקסמן

    שתי פגישות עם מלאכים תוחמות את הפרשה, אך ישנם הבדלים רבים בין שתי הפגישות. ההבדלים הללו הם פועל יוצא של השינוי הגדול שעבר יעקב מיציאתו לחרן ועד חזרתו מחרן: הוא הפסיק לגלם את דמות הסוחר הערמומי, והתחיל לבטוח בה' באמונה שלמה.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  8. ויותר יעקב לבדו

    הרב חנוך וקסמן

    מיהו המלאך המסתורי, ומדוע הוא נלחם ביעקב? האם יש מטרה לפציעת יעקב? מהו פשר שינוי השם של יעקב? דרך עיון בהכנותיו של יעקב למפגש עם עשיו נגלה כי יעקב מתכוון, למעשה, להתמודד עם עצמו ועם עברו; נקודה זו תאפשר לנו להבין את סיפור המאבק עם המלאך.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  9. אברך אסיר

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע יוסף יורד מגדולתו פעם אחר פעם? מה פשר סיפור יהודה ותמר, ומדוע הוא נמצא באמצע עלילות יוסף? אחד הנושאים המרכזיים של ספר בראשית, החל מפרשת וישב ועד סוף הספר, הוא מלוכה ומלכות; על פי נקודת מבט זו ניתן לענות על השאלות שהעלינו לעיל, ולהסביר את מבנה סיפורי יוסף.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  10. על שקים ועל אחים

    הרב חנוך וקסמן

    מהו פשר התנהגות יוסף בהחזרת הכסף לאחים? מדוע הוא מעוניין בכליאת בנימין? ניתן לבחון שאלות אלו מכמה נקודות מבט, ואחת מהן היא כי יוסף מעוניין להעמיד את אחיו במצב בו הם עמדו לפני עשרים שנה, כאשר הם מכרו אותו לעבדות.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  11. נאום יהודה וקהל היעד שלו

    הרב חנוך וקסמן

    נאום יהודה עובר תפנית חדה ובלתי מובנת: בתחילת דבריו נראה כי יהודה תובע צדק ומשפט וגם מתחנן לרחמים, אך לאחר מכן הוא מבקש להפוך לעבד במקום בנימין. בחינת קהל היעד של יהודה תעזור לנו להבין נכונה את טיעוניו.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  12. דמעותיו של יוסף

    הרב חנוך וקסמן

    יוסף בוכה בפרשתנו בפעם השביעית; מעקב אחר בכיותיו של יוסף וניתוחן מגלה לנו את הטרגדיה הגדולה של חייו, ואת סופו ומותו הבודדים והעצובים. נושא נוסף שעולה בפרשה הוא היחס שבין הרצון להגשים חזון ונבואה לבין המחוייבות למשפחה.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  13. יאור וגואל

    הרב חנוך וקסמן

    הצלתו של משה בידי בת פרעה מהווה היפוך גמור של גזירת פרעה: במקום לשמש ככלי להריגה, היאור משמש להצלה; במקום להשליך אליו את הבנים, משה דווקא נמשה ממנו. דרך נקודת מבט זו נוכל להבין מדוע היה צריך מושיעם של ישראל לגדול דווקא בבית פרעה.

  14. מינוי משה

    הרב חנוך וקסמן

    בתחילת פרשתנו ה' מצווה את משה להוציא את בני ישראל ממצרים, כלומר הוא מקדיש אותו למשימתו. אולם, משה כבר הוקדש פעם אחת, במעמד הסנה. מהו פשר הכפילות? מדוע יש צורך בשתי הקדשות? ניתוח שתי ההקדשות מגלה כי ישנן שתי סיבות שונות לגאולת ישראל ממצרים, וכל הקדשה מתמקדת במימד אחר של הגאולה.

  15. בית עבדים

    הרב חנוך וקסמן

    הכתוב יוצר השוואה רחבה ועמוקה בין סיפור יציאת מצרים לבין סיפור החרבת סדום והצלת לוט, ולמעשה ניתן לכנות את הסיפור האחרון כ'יציאת סדום'. התעמקות בשני הסיפורים והבנת הדימויים שלהם תחשוף את פשר ההקבלה ואת משמעותה.

  16. בריתות סיני

    הרב חנוך וקסמן

    פעמיים מתארת התורה שבני ישראל אמרו "נעשה" על מצוות התורה: פעם אחת במעמד הר סיני, ופעם נוספת במעמד כריתת ברית האגנות. מה פשר חזרה זו? מתי - אם בכלל - קיימו ישראל את שהבטיחו לפרעה, לחוג לה' במדבר?

  17. סדר ומקדש: שיטת רש"י

    הרב חנוך וקסמן

    לשיטת רש"י, חטא העגל התרחש לפני הציווי על בניית המשכן. האם לשיטתו המשכן הוא רק תגובה לכשלון העם בחטא? בשיעור זה נראה כי המשכן הוא אמנם פשרה מסויימת - אך הוא גם מבטא אידיאל חשוב.

  18. בגדי קודש

    הרב חנוך וקסמן

    התורה מאריכה בצורה תמוהה בתיאור בגדי הכהונה. עיון בתיאור בגדי הכהן הגדול מגלה כי יש להם כמה תפקידים ומטרות, ובראשם - כפרה על עם ישראל. כך מוסברת ההתעסקות המרובה של התורה בבגדי הכוהנים, כמו גם עוד כמה בעיות נוספות בסדר ומבנה פרשיות המשכן.

  19. על חלקים וחתיכות - ההוראות לבניית המשכן

    הרב חנוך וקסמן

    משה ממלא בדייקנות את כל ציוויי ה' בנוגע להקמת המשכן, מלבד אחד מהם: משיחת הכהנים וחינוכם ומשיחת המקדש. אולם למרות שאלו לא מבוצעים, ה' מקדש את המשכן על ידי הופעת כבודו בענן. עובדה זו בולטת עוד יותר על רקע קידוש המשכן בידי ה' המתרחש בשנית בספר ויקרא, בפרשת שמיני. בשיעור זה נסביר כיצד הדברים קשורים, ונראה כי הם משקפים שני אספקטים של המשכן.

  20. שאור, דבש והמזבח

    הרב חנוך וקסמן

    פירוט ארבעת סוגי המנחה הרגילים מסתיים באזהרה שלא להקריב שאור ודבש על המזבח. השיעור עוסק בחריגותו של איסור זה ובמשמעותו לאור משמעותם הסימבולית של המצה והחמץ בתורה בכלל.

  21. תורה וממלכת כהנים

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע לא הובאו דיני הקרבנות כולם בקובץ אחד? מה כוונת התורה בהצגת שתי רשימות נפרדות של דינים אלו: הרשימה שבפרשת ויקרא וזו שבפרשת צו? ומדוע שונה סדרן של שתי הרשימות? על מהותן השונה בתכלית של שתי הרשימות - "תורת ישראל" שבפרשת ויקרא ו"תורת הכוהנים" שבפרשת צו - בשיעור שלפנינו.

  22. איש מחתתו - מות נדב ואביהוא

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע מתו נדב ואביהוא? בניגוד לעמימות שבסיפור המקראי, מדרש ויקרא רבה מציע שנים-עשר הסברים לשאלה זו, אך אריכות זו רק מחדדת את הקושי שבכתובים. בשיעור ננסה לעמוד על מהות החטא לאור מאורעות היום השמיני כולו ועל משמעותו להבנת עניינה של הכהונה בכלל.

  23. על מוות ועל טומאה

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע קטעה התורה את הרצף הסיפורי העובר ממות בני אהרן לדיני הכניסה אל הקודש, והפרידה ביניהם בדיני הטומאה והטהרה? מדוע נסמכו דיני המצורע למות נדב ואביהו? יתכן שהתשובה לשאלה זו נעוצה באקסקלוסיביות ההלכתית ההדדית של מושגי הקדושה והטומאה ובזיקה שבין טומאה ובין מוות.

  24. מרחב וזמן

    פרשת המועדות

    הרב חנוך וקסמן

    מה עניינה של פרשת המועדות באמצע פרשת אמור, לאחר דיני הכוהנים, הקדושה והמומים? מה עניינם של החגים, המופיעים בחומשים שמות, במדבר ודברים כקשורים למערכת היחסים ההיסטורית בין הקב"ה וישראל, לספר ויקרא? בשיעור נציע שעיקר פרשת המועדות הוא התגלות ה' והמפגש עמו במימד הזמן - מפגש המשלים את ההיוועדות עם ה' במשכן, דהיינו בקדושת המקום.

  25. השבת והמשכן

    הרב חנוך וקסמן

    פרשת בהר מאירה באור חדש את מצוות שנת השמיטה, בקשרה אותה באמצעים ספרותיים מובהקים למצוַת השבת. מה משמעות הקשר הזה, ומדוע הוא מוצג לראשונה דווקא בספר ויקרא? השיעור ממשיך את רעיונות קדושת המקום וקדושת הזמן שנידונו בשיעור הקודם, עומד על על משמעותו של יסוד קדושת הזמן בחלקו האחרון של הספר ועל שילובם של שני סוגי הקדושה במצוות השמיטה ובתוכחה שבפרשת בחוקותי.

  26. עבודת ה' שבמפקד בני ישראל

    הרב חנוך וקסמן

    מה מטרת מפקד בני ישראל בפרשת במדבר? מתוך עיון בפרקים א-ב נראה שהלויים משרתים במשכן, לעומתם, בני ישראל משרתים באופן אחר - הם הולכים בנאמנות אחר ציווי ה' ואותותיו, נוסעים אל ייעודם, אל ארץ ישראל. זוהי עבודת ה' נאצלת ומשמעותית. לשם שירות זה נספרים ומגויסים בני ישראל בתחילת ספר במדבר

  27. המחנה והמרכבה

    הרב חנוך וקסמן

    מהי הסיבה לשילוח הטמאים מן המחנה, ומהי הסיבה למיקום דינים אלו בצומת זו, בספר במדבר? האם הרחקה זו נועדה למנוע תקלה שלא יכנסו בטומאה אל הקודש? או אולי ניתן ללמוד מהרחקה זו על קדושת מחנה ישראל עצמו? נראה כי סדר מחנה ישראל מלמד שהמחנה מהווה מעין מרכבה לשכינה, ועל כל המחנה להיות קדוש.

  28. על תאוות וקינות

    הרב חנוך וקסמן

    תגובתו של משה לחטא המתאווים שונה מתגובותיו לכל התלונות והחטאים האחרים של בני ישראל. כיצד ניתן להסביר זאת? האם יש קשר בין עזיבת יתרו, לבין פרשת המתאווים הסמוכה אליה?

  29. העלאת ארון ה' לירושלים: בין ספר שמואל לספר דברי הימים

    הרב חנוך וקסמן

    תאריך פרסום: תשעה | |

    נעסוק בהבדלים בין ספור העלאת הארון לירושלים המופיע בספר שמואל ובין הספור המופיע בדברי הימים א', ונראה שלספר שמואל יש מסר חינוכי-דתי באופן הצגת הסיפור. העלאת הארון לירושלים בפעם הראשונה נכשלת, בגלל היחס לארון, הדומה ליחס של הפלשתים וישראל לארון בשמואל א פרקים ד-ו. דוד מוביל מהלך של שינוי ביחס לארון ולעבודת ה'. 

  30. האם האדם הוא טוב?

    הרב חנוך וקסמן

  31. ממלכת כהנים וגוי קדוש

    הרב חנוך וקסמן

  32. חתימת פרשיות המשכן

    הרב חנוך וקסמן

  33. שאור ודבש

    הרב חנוך וקסמן

  34. שאור ודבש

    הרב חנוך וקסמן

  35. מיזוג בין המקריב לקרבן

    הרב חנוך וקסמן

  36. הפיצול של ימי המילואים

    הרב חנוך וקסמן

  37. הכהנים - משרתי הקודש

    הרב חנוך וקסמן

  38. מרחב וזמן

    הרב חנוך וקסמן

  39. השמיטה היא שבת

    הרב חנוך וקסמן

  40. המשמרת של בני ישראל

    הרב חנוך וקסמן

  41. מרכזיות המשכן דורשת קדושה

    הרב חנוך וקסמן

  42. מהפך בתפקיד היאור

    הרב חנוך וקסמן

  43. ואת בריתי אקים את יצחק

    הרב חנוך וקסמן

    מדוע גורש ישמעאל? האם הוא חטא? האם הוא לא היה ראוי? הקבלה מאלפת בין עקידת יצחק לבין גירוש ישמעאל מלמדת אותנו כיצד מתנהגים אברהם ויצחק במצבי לחץ וכיצד מגיבים במצבים כאלו ישמעאל והגר; הזרע הנבחר עשוי מן החומרים מהם קורצו הזוג הראשון - ולא הזוג השני, המגורש מבית אברהם והנדחה מן הברית בצו ה'.

    לשמיעת הקראה של המאמר

  44. במה אדע - שאלה וברית

    הרב חנוך וקסמן | 27 דקות

    מדוע הוזכר שעבוד מצרים בברית בין הבתרים? האם מדובר בעונש לאברהם על חוסר אמונתו? הרי נראה כי כריתת הברית היא שכר על התנהגותו של אברהם במלחמת ארבעת המלכים. ואיך ההקבלה בין פרשיית הברית לבין סיפור בריחת הגר תורמת להבנת העניין?

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  45. ואת בריתי אקים את יצחק

    הרב חנוך וקסמן | 27 דקות

    מדוע גורש ישמעאל? האם הוא חטא? האם הוא לא היה ראוי? הקבלה מאלפת בין עקידת יצחק לבין גירוש ישמעאל מלמדת אותנו כיצד מתנהגים אברהם ויצחק במצבי לחץ וכיצד מגיבים במצבים כאלו ישמעאל והגר; הזרע הנבחר עשוי מן החומרים מהם קורצו הזוג הראשון - ולא הזוג השני, המגורש מבית אברהם והנדחה מן הברית בצו ה'.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  46. כלה ליצחק

    הרב חנוך וקסמן | 28 דקות

    בשיעור זה נעקוב אחרי דמותה המיוחדת של רבקה, הדומה דמיון מפתיע לאברהם. נראה כי למעשה כל סיפור מציאת הכלה ליצחק מתמקד בה, וכי יש לה השלכות גם על הבנתנו את דרכי ה' בעולם לאחר העקידה.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  47. ועתה בני שמע בקולי

    הרב חנוך וקסמן | 26 דקות

    השהות הממושכת והקשה של יעקב אצל לבן מקשה על הקריאה הרגילה, הרואה את רבקה כמצילת ברית אברהם ואת גניבת הברכות כמהלך הכרחי וחיובי. יש להציע, אם כן, פרשנות אחרת לסיפור, שהמסר שלה הוא חוסר יכולתו של האדם להתערב במהלך האלוקי של המציאות.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

  48. על מלאכים מצבות ואחים

    הרב חנוך וקסמן | 28 דקות

    שתי פגישות עם מלאכים תוחמות את הפרשה, אך ישנם הבדלים רבים בין שתי הפגישות. ההבדלים הללו הם פועל יוצא של השינוי הגדול שעבר יעקב מיציאתו לחרן ועד חזרתו מחרן: הוא הפסיק לגלם את דמות הסוחר הערמומי, והתחיל לבטוח בה' באמונה שלמה.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  49. ויותר יעקב לבדו

    הרב חנוך וקסמן | 22 דקות

    מיהו המלאך המסתורי, ומדוע הוא נלחם ביעקב? האם יש מטרה לפציעת יעקב? מהו פשר שינוי השם של יעקב? דרך עיון בהכנותיו של יעקב למפגש עם עשיו נגלה כי יעקב מתכוון, למעשה, להתמודד עם עצמו ועם עברו; נקודה זו תאפשר לנו להבין את סיפור המאבק עם המלאך.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  50. אברך אסיר

    הרב חנוך וקסמן | 29 דקות

    מדוע יוסף יורד מגדולתו פעם אחר פעם? מה פשר סיפור יהודה ותמר, ומדוע הוא נמצא באמצע עלילות יוסף? אחד הנושאים המרכזיים של ספר בראשית, החל מפרשת וישב ועד סוף הספר, הוא מלוכה ומלכות; על פי נקודת מבט זו ניתן לענות על השאלות שהעלינו לעיל, ולהסביר את מבנה סיפורי יוסף.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

     

     

  51. על שקים ועל אחים

    הרב חנוך וקסמן | 26 דקות

    מהו פשר התנהגות יוסף בהחזרת הכסף לאחים? מדוע הוא מעוניין בכליאת בנימין? ניתן לבחון שאלות אלו מכמה נקודות מבט, ואחת מהן היא כי יוסף מעוניין להעמיד את אחיו במצב בו הם עמדו לפני עשרים שנה, כאשר הם מכרו אותו לעבדות.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  52. נאום יהודה וקהל היעד שלו

    הרב חנוך וקסמן | 27 דקות

    נאום יהודה עובר תפנית חדה ובלתי מובנת: בתחילת דבריו נראה כי יהודה תובע צדק ומשפט וגם מתחנן לרחמים, אך לאחר מכן הוא מבקש להפוך לעבד במקום בנימין. בחינת קהל היעד של יהודה תעזור לנו להבין נכונה את טיעוניו.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  53. דמעותיו של יוסף

    הרב חנוך וקסמן | 26 דקות

    יוסף בוכה בפרשתנו בפעם השביעית; מעקב אחר בכיותיו של יוסף וניתוחן מגלה לנו את הטרגדיה הגדולה של חייו, ואת סופו ומותו הבודדים והעצובים. נושא נוסף שעולה בפרשה הוא היחס שבין הרצון להגשים חזון ונבואה לבין המחוייבות למשפחה.

    שיעור זה הוא הקראה של מאמר. לחץ כאן לקריאת המאמר

  54. סיפור המרגלים כמוצא אחרון

    הרב חנוך וקסמן

    על מנת להבין את משמעות סיפור המרגלים כפי שמופיע בספר במדבר, יש לראות את הקשרו בסיפורים הקודמים לו במדבר פארן. מן הסיפורים האלה נראה כי בעם התחיל לחלחל חטא של תלונת הדיבור וראית הרע על פני הטוב. שליחת התרים לארץ בציווי א-להי נעשתה כמוצא אחרון וכנסיון לחדש את ההכרה בטוב המחכה להם עם הכניסה אליה.

  55. מינוי שרי אלפים - על חזרה, הרגעה ותוכחה

    הרב חנוך וקסמן

    משה חוזר על סיפור מינוי השופטים בתחילת נאומו, אך מדגיש בו מעבר למינוי השופטים, את מינוי ההנהגה, שתוכל להחליפו בבא העת. באזכור זה ישנה תוכחה לעם על טרחם ומשאם המצריכים מינוי כזה, אך גם הרגעה לקראת הפרידה ממשה שהנהיגם עד כה.

  56. "לדעת את אשר בלבבך" - על נסיונות א-לוהיים ולב יודע

    הרב חנוך וקסמן

    בנאומו, מתאר משה את נדודי ישראל במדבר וירידת המן כ'עינוי' ונסיון לעם ישראל.  מה משמעותו של נסיון כזה, ביחוד כאשר הוא בא מא-להים היודע-כל?

  57. שמואל ובני עלי

    הרב חנוך וקסמן

    תאריך פרסום: תשע"ו | | שעה ו- 5 דקות

    חפני ופנחס לא ממשיכים בדרך אביהם וחוטאים, לעומתם שמואל "הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב גַּם עִם־ה' וְגַם עִם־אֲנָשִׁים"(שמואל א ב', כו). התבוננות ספרותית בפרשיית חטאי בני עלי תעזור לנו לעמוד על כמה הקבלות בין פרשייה זו לפרשיית "בן סורר ומורה" ולפרשיית "העקידה". דרך ההקבלות השונות נוכל ללמוד כמה רעיונות מרכזיים בהקשר לפרשיות אלו.