חידוש מהגוש תשפ"א - סרטונים קצרים על פרשת שבוע

<< לסרטונים משנת תש"ף     לסרטונים משנת תשפ"ב >>

 

פרשת בראשית - ארץ ישראל בבריאת העולם

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

רש"י הראשון על התורה טוען שסיפור בריאת העולם מודיע על שייכותה של ארץ כנען לישראל. היכן הרמזים לכך בכתוב?

 

פרשת נח - אות הקשת בענן

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

לכאורה הקשת היא תופעה פיזיקאלית שקיימת עוד מששת ימי בראשית. אם כך כיצד ניתן להבין את אות הקשת שניתן לנח ובניו? ומדוע נבחרה דווקא הקשת להיות סימן לשלום?

 

פרשת לך לך - עינוי הגר

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

סיפור עינויה של הגר בידי שרה מוצג בתורה כעוול מוסרי. מה היתה הטעות ומי היה אחראי למנוע אותה? וכיצד יפתר העוול בהמשך?

 

פרשת וירא - בזכות מה ניצל לוט?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מצד אחד, נראה מהסיפור שלוט זכה להצלה מסדום בזכות צדקתו והכנסת האורחים שלו; מצד שני, התורה מייחסת את ההצלה לזכותו של אברהם: "וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת־אַבְרָהָם וַיְשַׁלַּח אֶת־לוֹט מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה" (י"ט, כט). הרב מדן והרב בזק דנים בשתי הבחינות הללו.

 

פרשת חיי שרה - קניית שדה המכפלה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

במסגרת תיאור קבורת שרה במערת המכפלה, התורה מתעכבת על תהליך קניית המערה והשדה מאת עפרון החתי. הרב מדן והרב בזק מציעים כמה מסרים חשובים שמועברים על ידי פירוט הקניין הזה.

 

פרשת תולדות - ואיך אמרת אחותי היא?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

תביעתו של אבימלך מהדהדת גם אצלנו הקוראים: לאחר שכבר נלקחה שרי לבית פרעה, מדוע המשיכו אברהם ויצחק לסכן את נשותיהם על ידי הסתרת האמת? הרב בזק מזהה תהליך של תיקון ברצף הסיפורים הללו, והרב מדן מציע הסבר שונה למשמעות האמירה 'אחותי היא'.

 

פרשת ויצא - מדוע נשאר יעקב בחרן?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

לאחר שיעקב מחליט לעזוב את חרן הוא נעתר לבקשת לבן ומסכים להישאר בחרן לרעות את צאן לבן בשכר. מדוע? האם זה רק בשביל להתעשר, או שיש כאן מחויבות נוספת שיעקב מנסה לעמוד בה?

 

פרשת וישלח - קבורת דבורה מינקת רבקה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הכתוב מספר על מות דבורה מינקת רבקה וקבורתה בדרך. מה פשר האזכור של אותה מינקת בלתי ידועה? הרב בזק סובר שיש בכך כדי להדגיש את העובדה המפתיעה שמות רבקה וקבורתה אינם מוזכרים כלל בכתוב. ואילו הרב מדן מציע שהתיאור בא לעורר את ההשוואה לקבורתה המיוחדת של רחל.

 

פרשת וישב - זכותם של אחי יוסף

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הרב יעקב מדן משתדל למצא את צד הזכות על אחי יוסף בתוך החטא החמור, ואת המסר המרכזי שמלמדת התורה מסיפור חטאיהם של אבות שבטי ישראל.

 

פרשת מקץ - מרגלים אתם

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

יוסף טוען כלפי אחיו כי הם מרגלים ודורש מהם להביא את אחיהם הקטן כדי להוכיח את חפותם. מדוע בכלל הוא מאשים אותם בריגול? מה צורך יש לו בכך שיורידו את בנימין למצרים? מדוע נכמרו רחמיו על בנימין לכשראה אותו? ומה היתה טעותו של יוסף שמתבררת רק מאוחר יותר?

 

פרשת ויגש - רשימת היורדים למצרים

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

באמצע פרשת ויגש שהיא פרשה מרגשת במיוחד מופיעה רשימת היורדים למצרים שנראית, על פניו, כרשימה סתמית. נעמוד על כמה עניינים מעניינים ברשימה זו שיאירו את הרשימה באור אחר.

 

פרשת ויחי - ברכת בני יוסף

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מה פשרה של ברכת יעקב לבניו של יוסף דווקא? ומדוע שיכל יעקב את ידיו מעל ראשי הבנים? נראה כי יש כאן אמירה שבניו של יוסף, על אף מוצאם, הם חלק מעם ישראל, ושיכול הידיים בא ללמד על אופן חלוקת ארץ שכם ביניהם.

 

פרשת שמות - והן לא יאמינו לי

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

במהלך הדו-שיח בין משה לקב"ה בעניין שליחותו אומר משה: "והן לא יאמינו לי ולא ישמעו בקולי כי יאמרו לא נראה אליך ה'" (א) – מאין נובע חוסר האמון של משה בכך שעם ישראל יאמינו לו? ומה פשרם של האותות שניתנים לו מיד לאחר מכן?

 

פרשת וארא - לאן נעלמו בניו של משה?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

התורה בפרשתנו מפרטת את משפחות הלויים, אך באופן מפתיע לא מציינת את שמות שני בניו של משה. בנוסף, מסתבר, שגם בהמשך התורה הם כמעט ואינם נזכרים. לאן נעלמו בניו של משה? נראה שיש בכך ללמד על המחיר האישי העצום ששילם משה מתוקף תפקידו.

 

פרשת בא - לקדש או לפדות?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בסיומה של פרשת בא מופיעות שתי פרשיות – 'קדש' ו'והיה כי יביאך' - שבעיון מהיר נראה כי יש סתירה חזיתית ביניהן. בעוד שבפרשיית 'קדש' אנו מצווים על קידוש הבכורות הרי שבפרשיית 'והיה כי יביאך' אנו מצווים על פדייתם. מה פשר הסתירה? נראה כי מדובר בפרשיות שנאמרו בזמנים שונים. נעמוד על השתלשלות האירועים.

 

פרשת בשלח - מי מרה - מי סוטה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

כמו בפרשת סוטה שם נבחנת האישה על חפותה, כך גם בפרשתנו, במי מרה, נבדקת כנסת ישראל - האם נטמאה לגמרי במצרים. מי מרה מתמתקים ומסתבר שכנסת ישראל יכולה לחזור לבעלה, הקב"ה, והיא אף מתברכת. דבר דומה קורה גם בימיו של אלישע הנביא.

 

פרשת יתרו - מתי הגיע יתרו?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

על פי פשטי המקראות, יתרו מגיע אל מחנה ישראל לפני מתן תורה, אך באופן מעניין יש דעה בחז"ל, ועל פיה הולכים רוב המפרשים, כי יתרו בא לאחר מתן תורה. מדוע חז"ל והמפרשים לא הולכים על פי הפשט? ואם אכן הם צודקים בדבריהם, מדוע בחרה התורה לכתוב את הדברים שלא על פי סדרם?

 

פרשת משפטים - דין בור

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

"וכי יפתח איש בור או כי יכרה איש בור..." (לג) – מדוע טורחת התורה להציג את שני המקרים והרי אם על הפתיחה חייב על הכריה לא כל שכן? "ונפל שמה שור או חמור" (שם) - על כך אומר המדרש: "שור ולא אדם, חמור ולא כלים". מדוע הניזוק לא מקבל פיצוי על כל סוג של נזק כמצופה?

 

פרשת תרומה - מחיית עמלק   

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרשת זכור מופיע ציווי קשה: "תמחה את זכר עמלק מתחת השמים" (יט) כאשר בספר שמואל מופיע ציווי עוד יותר קיצוני וקשה שמתאר מחייה טוטאלית של עמלק: "והמתה מאיש עד אשה מעלל ועד יונק..." (שמואל א ט"ו, ב). איך אפשר להבין את הציווי הזה?

 

פרשת תצווה - מה עניינו של מזבח הקטורת לכאן?   

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בסוף פרשת תצווה מופיע הציווי על מזבח הקטורת. מה עניינו של מזבח הקטורת לפרשת תצווה ועוד לאחר פסוקי הסיכום החגיגיים (כ"ט, מה-מו)? מדוע לא הוזכר עם שאר הכלים בפרשת תרומה? נראה שהדבר נובע מתפקידו המיוחד של מזבח הקטורת ויתכן אף כי מדובר בפרשה מאוחרת יותר שנאמרה רק לאחר חטא העגל.

 

פרשת כי תשא - י"ג מידות במקום עשרת הדברות?  

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

תיאור נתינת הלוחות השניים מזכיר מאוד את תיאור נתינת הלוחות הראשונים, אך יש הבדל אחד משמעותי – בתיאור הלוחות השניים אנחנו לא שומעים על עשרת הדיברות אלא על י"ג המידות. מה פשר העניין?.

 

פרשת ויקהל-פקודי - לא תבערו אש

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

התורה אוסרת לעשות מלאכה בשבת ואז מוסיפה: "לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת" (ג). מה עניינה של מלאכת הבערת באש שבגינו היא מודגשת באופן מיוחד יותר מכל שאר המלאכות?

 

פרשת ויקרא - על איזו אָלָה מדובר?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

"ונפש כי תחטא ושמעה קול אלה והוא עד או ראה או ידע אם לוא יגיד ונשא עונו" (א) – התורה כאן עוסקת באדם שנמנע מלהעיד לטובת חברו. "ושמעה קול אלה" – יתכן שהכוונה לשבועה שנשבע על חוסר יכולתו להעיד אך יתכן גם שמדובר באלה מסוג אחר.

 

פרשת צו - לסדר הפרשות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת צו נראית כחזרה על פרשות קודמות. אך עיון בפרשות ויקרא וצו יגלה לנו את סדר הזמנים המדוייק בהן נאמרו. עוד נראה כי ערב פסח שחל בסמוך לזמנן של פרשות אלה חל ככל הנראה בשבת.

 

פרשת שמיני - טעם מאכלות אסורים

הרב אמנון בזק

מדוע נאסרו מאכלים מסוימים באכילה? האם זה משום שמאכלים אלו מאוסים על האדם או שמא בגלל גזירת מלך? עיון מעמיק בפסוקים ילמד אותנו ששתי התשובות נכונות, תלוי באיזה מאכל מדובר.

 

פרשות תזריע-מצורע - הכהן המרפא

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מה עניין זכירת מה שנעשה למרים לציווי "השמר בנגע הצרעת" (דברים כ"ד, ח-ט)? נראה שמעבר להבנה הפשוטה, יש כאן ציוויי שלא לנסות להתרפא מהצרעת בדרכים אחרות אלא רק בעזרת הכהן, כפי שעשתה מרים שנרפאה בעזרת אהרון אחיה. לכהן יש חלק משמעותי בתהליך הריפוי.

 

פרשות אחרי מות-קדושים - סור מרע ועשה טוב

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרקים י"ח ו-כ' מופיעה פעמיים רשימה מפורטת של איסורי העריות. מה פשר החזרה? נראה שכל אחת מהרשימות באה להתייחס אל האיסורים מזווית אחרת: האחת – סור מרע, הימנעות מטומאה והשניה – עשה טוב, הוספת קדושה.

 

פרשת אמור - על פרשת המגדף

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת המגדף נראית כמופיעה משום מקום. איך ניתן להסביר את מיקומה של פרשה זו? מה היה הרקע למריבה הגדולה? מדוע קילל המגדף את ה'? ומה פשר רצף המצוות שמופיע מיד לאחר מכן (יז-כא)?

 

פרשת בהר-בחוקותי - ברכות גשמיות?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

עיון בפרשת הברכות מעורר שאלה – מדוע התורה מתמקדת בברכות גשמיות דווקא ולא בברכות רוחניות כפי שהיינו מצפים? נציג מספר תשובות.

 

פרשת במדבר - משמעות סדר המחנות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מה משמעות סדר המחנות? ניתן להציע שמפת המחנות יצגה את המפה המקורית של חלוקת הנחלות בארץ ישראל. מפה זו משתנה כאשר ראובן, גד וחצי מנשה בוחרים להישאר בעבר הירדן המזרחי, אך בכל זאת ניתן לראות את הדמיון, כאשר גם את ירושלים מקיפים ארבעת הדגלים.

 

פרשת נשא - נזר אלוקיו על ראשו

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בעניינו של הנזיר מוזכרים דינים רבים אך נראה שמבין כולם עיקר עניינו של הנזיר הוא גידול שיער ראשו - "נזר אלוהיו על ראשו" (ז). את השיער הזה מקריב הנזיר בתום ימי נזרו קורבן לה'.

 

פרשת בהעלותך - חובב בן רעואל

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרק שלפנינו פונה משה אל חובב בן רעואל בבקשה שיצטרף אל עם ישראל למסע ואף מבטיח בתמורה לתת לו מהטוב שייטיב ה' לישראל. מי היה חובב בן רעואל? מה פשר הבקשה ממנו "והיית לנו לעינים" (לא) והרי יש ליווי אלוקי? האם בסופו של דבר התלווה לעם ישראל? ואם כן – האם אכן זכה לאותו הטוב המובטח?

 

פרשת שלח לך - פרשת מנחת נסכים?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

לאחר סיפור חטא המרגלים והמעפילים מוזכרת פתאום פרשת מנחת נסכים. מה עניינה של פרשה זו לכאן?

 

פרשת קרח - מבחן המטות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע דווקא פריחת מטה אהרון לימדה על כך שבו בחר ה'? ומה צורך יש במבחן המטות לאחר מבחן המחתות?

 

פרשת דברים - ספר דברים - תורת משה ומשנה תורה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

ספר דברים פותח במילים "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל" (א) ואכן רובו של ספר דברים הוא דברי משה אל העם. מה אם כן היחס בין חומש זה לבין תורת ה'? ומדוע בכלל יש צורך בספר שעיקר עניינו חזרה על שכבר נאמר בספרים קודמים?

 

פרשת ואתחנן - 'שמע' לפני 'והיה אם שמוע'

הרב אמנון בזק

המשנה שואלת למה קדמה פרשת 'שמע' לפרשת 'והיה אם שמוע' והשאלה רלוונטית גם לגבי סדר הופעת הפרשיות בתורה. נראה כי הסיבה לכך נעוצה בהבדל המהותי שבין שתי הפרשות - בעוד שפרשת 'שמע' עיקר עניינה אהבת ה', פרשת 'והיה אם שמוע' עיקר עניינה קיום המצוות בתוך מערכת של שכר ועונש.

 

פרשת עקב - בין זכירה לזכירה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

אחד המושגים שחוזרים בפרשת עקב הוא מושג הזכירה, אך יש הבדל בין הזכירות השונות: בעוד שהזכירה שמצויינת בפרק ז', עניינה לתת לעם החושש את הבטחון ביכולת ה' להנחיל את הארץ, הרי שהזכירה שמצויינת בפרק ח', עניינה להזכיר לעם הבוטח בעצמו בשבתו בארץ כי ה' הוא שהושיעם בזמן הקושי והוא שנתן להם כוח לעשות חיל.

 

פרשת ראה - לא יהיה בך אביון או לא יחדל אביון?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרק ט"ו מופיעה סתירה חזיתית בין שני פסוקים – מצד אחד אומרת התורה: "אפס כי לא יהיה בך אביון" (ד) ומצד שני היא אומרת, כמה פסוקים מאוחר יותר: "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ" (יא). איך ניתן להסביר את הסתירה?

 

פרשת שופטים - לפשר פרשת עגלה ערופה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת עגלה ערופה היא מהטקסים היותר מוזרים שיש לנו בתורה. עיון בפסוקי הפרשה מעלה מספר שאלות – מדוע עורפים את העגלה ולא שוחטים אותה? מדוע הטקס מתבצע בנחל איתן "אשר לא יעבד בו ולא יזרע" (ד)? ומה פשר המדידה לעיר הקרובה ביותר?

 

פרשת כי תצא - פנייה לחתן

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרק שלפנינו מופיעים באופן מוזר שני פסוקים שאין ביניהם קשר, ברצף אחד: "כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא... לֹא יַחֲבֹל רֵחַיִם וָרָכֶב כִּי נֶפֶשׁ הוּא חֹבֵל" (ה-ו). מה פשר הדבר? נראה לומר כי יש קשר בין הפסוקים וכי יש כאן פנייה לחתן הטרי ודרישה ממנו שלא לחבול רחים ורכב. מדוע? 

 

פרשת כי תבוא - לפשר הקללות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרשת כי תבוא מופיע אוסף של קללות שנראה כי אין בהן סדר כלשהו. עיון מעמיק מלמד כי בקללות רמוזות כל מכות מצרים. מתוך כך נראה לומר כי יש בקללות אלו אמירה לעם – היציאה ממצרים הייתה למטרה נעלה מסוימת, שהיה ולא תתקיים תבואנה על העם המכות או שישובו למצרים.

 

פרשת נצבים - עוד קללות?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרשת נצבים אנו פוגשים שוב בקללות דוגמת הקללות שפגשנו בפרשת כי תבוא. מה צורך יש בקללות נוספות? נראה כי יש הבדל בין שני מקבצי הקללות - בעוד המקבץ הראשון מכוון כלפי העם הרי שהמקבץ השני מכוון כלפי הארץ. בנוסף – הקללות בפרשתנו באות כהתראה קונקרטית מפני המפגש הצפוי עם הגויים.