חידוש מהגוש תש"ף- סרטונים קצרים על פרשת שבוע

לסרטונים משנת תשפ"א >>

 

פרשת בראשית - מה זה גן עדן?

הרב יעקב מדן

בגן עדן בתורה אדם מקבל אחריות והוא צריך לעבוד עבודה קשה - וזה העולם האידאלי, המהנה והמספק. ה' שיתף את האדם בניהול העולם והאדם נהנה מכך, זה - גן עדן!

 

פרשת נח - יציאתו של נח מהתיבה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הרב מדן והרב בזק דנים על יציאתו של נח מהתיבה: האם נח נוטע כרם בתוך שאר נטיעותיו החקלאיות או שמא הוא מנסה לחזור לגן עדן? כיצד יש להבין את מעשה חם אבי כנען?

 

פרשת לך לך - מדוע ירד אברהם למצרים?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

ירידת אברהם למצרים הייתה בעייתית אך הוא אינו נענש משום שהוא עשה זאת בגלל מחוייבותו ללוט.

 

פרשת וירא - היכן הייתה שרה בעקידת יצחק?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בסיפור העקידה שרה נעלמת מהפסוקים. הרב מדן והרב בזק דנים בשאלה - היכן הייתה שרה בעקידת יצחק? הרב בזק מציע ששרה נפרדה מאברהם בגלל כעסה על מוכנות אברהם לעקוד את יצחק, ואילו הרב מדן סבור שלא ייתכן שה' יצווה את אברהם ציווי שיגרום לפירוד משרה ולכן הוא פותר את הקושי בדרך אחרת - שרה נפטרה לפני העקידה.

 

פרשת חיי שרה - תפילת אליעזר ומפגשו עם רבקה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע חוזר הכתוב על סיפורו של עבד אברהם פעמיים ומה פירוש "יפה שיחתן של עבדי אבות יותר מתורתן של בנים"? 

 

פרשת תולדות - יצחק ועשו

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע אומר המדרש שליצני הדור היו אומרים שמאבימלך נתעברה שרה? מה פשר הדבר שיצחק אוהב את עשו "כי ציד בפיו" (כ"ה, כח)? וכיצד נישואי עשו משתלבים בסיפור (כ"ו, לד-לה)? 

 

פרשת ויצא - סנגוריה על לבן ועל יעקב

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

יציאת יעקב עם רחל ולאה לכיוון ארץ כנען פירושה שלבן לא יראה את בנותיו שוב לעולם ולכן, בצדק לבן מזדעק על כך שדבר זה נעשה ללא ידיעתו. גם את הישארות יעקב אצל לבן ניתן להבין - רחל הגיעה לשלב הפוריות ומבקשת בן נוסף. ייתכן שהיא בהריון והמסע הקשה יסכן את ההריון.

 

פרשת וישלח - שמעון ולוי בשכם

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הרב מדן והרב בזק דנים במעשי שמעון ולוי בשכם: האם הבעיה הייתה בהרג או בשלל? מה פשר תגובת יעקב? מדוע הייתה "חתת א-להים" על הערים מסביב  (ל"ה, ה)? ומדוע הסיפור מסתיים עם דברי שמעון ולוי "הכזונה יעשה את אחותנו" (לא)?

 

פרשת וישב - יוסף ואשת פוטיפר

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מה רוצה התורה ללמדנו בסיפור יוסף ואשת פוטיפר? האם המטרה היא רק להדגיש את צדיקותו שלא חטא? ומה פשר המדרש על דמות דיוקנו של יעקב שנגלתה ליוסף?

 

פרשת מקץ - חלום הפרות וחלום השיבולים

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

חלום הפרות מסמל את מה שהיה קורה באופן טבעי - הארץ הייתה ברעב חמור שהיה משכיח את שנות השבע שהיו לפני כן, ואילו חלום השיבולים מראה שיש אפשרות להתמודדות עם הרעב על ידי שמירת תבואה לימות הרעב. נדבר בשיעור גם על משמעותו של היאור ושל הפגיעה בו.  

 

פרשת ויגש - הצגת האחים לפרעה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

יוסף מציג את האחים כרועי צאן על מנת שפרעה יקצה להם ארץ נפרדת - ארץ גושן, ובדרך זו הם ישמרו על מורשת אבותם. 

 

פרשת ויחי - מדוע יעקב משביע את יוסף?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע יעקב מתעקש להשביע את יוסף שיקבור אותו במערת המכפלה ואינו מסתפק בהסכמתו? נראה שיש שתי סיבות לדבר: הראשונה - יעקב מבקש מיוסף לקבור אותו ליד לאה ולא ליד אימו רחל, והשניה - פרעה לא היה מרשה ליוסף לצאת לקבור את אביו בארץ כנען ללא שבועה שמחייבת אותו לכך. אגב התשובה הראשונה נעמוד על היחס של יעקב ללאה.

 

פרשת שמות - המסר של סיפור המיילדות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע ספר שמות שעוסק בהולדת העם פותח בסיפורן של נשים בודדות - המיילדות? נציע שתי גישות - האחת הרואה במיילדות אב טיפוס לחירות שבה עוסק הספר והשנייה הרואה במיילדות נשים מצריות הבוחרות בדרך הצדק ויש לכך משמעות גדולה בספר העוסק ביחס בין ישראל לעמים. 

 

פרשת וארא - למה מכת דם?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מכת דם הייתה נקמה על גזירת השלכת התינוקות ליאור, ויתכן גם והדרך בה התרחשה המכה הייתה חלק מאותה הנקמה. מעיון בפסוקים נראה שהיו שני מוקדים שונים למכה  - משה הכה את היאור והפך אותו לדם כתגובה לגזירת התינוקות שכמעט ונספה בה, ואילו אהרון הכה את כל שאר מימי מצרים.

 

פרשת בא - מכת חושך - ריאליה ומשמעות

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

במכת חושך ה' הכה לא רק במצרים אלא גם באלוה שלהם - "רע" אל השמש. ה' הביא ענן מכרתים וכך נוצר חושך שניתן למשש אותו.

 

פרשת בשלח - שני היבטים בסיפור ים סוף

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בסיפור ים סוף - בתחילתו ה' פוגע במצרים בלי להורגם וכך מתקיים "וידעו מצרים כי אני ה' " ולאחר מכן הם טובעים בים וכך נענשים מידה כנגד מידה על השלכת התינוקות ליאור. 

 

פרשת יתרו - לא תעשה לך פסל - ומה כן?

הרב אסי בלנק

התורה מכנה את לוחות הברית פסל (ל"ד, א) ובכך מנגידה בינם לבין האיסור "לא תעשה לך פסל" - התורה מכירה בצורך של האדם להתחבר למשהו מוחשי אך מלמדת את האדם שהדרך לפגוש את האל היא לא דרך פסל נתפס ומוחשי אלא דרך התורה שהיא אינסופית.

 

פרשת משפטים - מיקום פרשת משפטים

הרב ד"ר יואל בן נון

התורה יוצרת מבנה בתוך פרשיות יתרו-משפטים: עשרת הדברות בתווך בין עצת יתרו למנות שופטים ובין פרשת משפטים. בתוך המבנה הזה נשאלות הרבה שאלות כמו - מתי היה בפועל מעמד ברית האגנות - המופיע בסוף פרשת משפטים? הרב ד"ר יואל בן נון מזמין לקרוא בספרו העונה על שאלות אלו.

 

פרשת תרומה - הכרובים וחטא העגל

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הכרובים הם תיקון למעשה העגל - הם מהווים רק מסגרת ולא אלוהים, הקול מגיע מבין שניהם ששם שורה השכינה. נראה שתי תשובות לשאלה - מהם הכרובים? ובנוסף נראה את ההבדלים בין הכרובים במשכן לכרובים במקדש

 

פרשת תצווה - זכור - סיפור עמלק - בין שמות לדברים

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

סיפור עמלק מופיע פעמיים - סיפור המעשה בספר שמות ומצוות זכור בספר דברים אבל יש פערים בין הפרשיות. מדוע? הרב בזק מציע שיש שתי בחינות בסיפור עמלק - האחת מלחמה דתית שה' מנהל אותה והשניה מלחמה שישראל מנהלים נגד עמלק בגלל חוסר המוסריות שבו. לעומתו, הרב מדן סובר שיש כאן שני אירועים שונים.

 

פרשת כי תשא - למה אהרון עשה את העגל

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מדוע אהרן עשה את העגל? הרב מדן מציע שאהרן רצה להפסיק מלחמת אחים שפרצה בתוך העם והרב בזק מציע שאהרן התכוון שהעגל יהיה מרכבה לשכינה ולא חשב שיהפכו אותו לעבודה זרה.

 

פרשת ויקהל-פקודי - השבת והמשכן

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

שבת מופיעה באמצע תיאור המשכן כדי ללמד אותנו שהשכינה שורה מכוח הברית והשבת קודמת למשכן.

 

פרשת ויקרא - אהבה קודמת ליראה

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בקרבנות יש שני מסלולים - מסלול של יראה והקרבה שאליו שייכים קרבנות החובה - החטאת והאשם, ומסלול של אהבה שאליו שייכים קרבנות הנדבה ובראשם העולה. התורה בחרה לפתוח את פרשיית הקרבנות בקרבן העולה כדי להקדים את האהבה ליראה. 

 

פרשת צו - שבת הגדול - מדוע התורה חוזרת על הקורבנות?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת ויקרא רואה את הקורבנות כחלק מהמפגש בין ישראל לה' ואילו פרשת צו רואה את הקורבנות כמפגש בין הכהונה לה'. הבדל זה מסביר את החזרה על תורת הקורבנות בפרשת ויקרא ואף את ההבדלים בסדר הקרבנות בין הפרשות. משמעותה של שבת הגדול, החלה פעמים רבות בשבת צו, מצוי דווקא בלקיחת השה בפסח מצרים.

 

פרשת שמיני - מי ציווה על היום השמיני ומדוע להסתיר זאת?

פרופ' יונתן גרוסמן

לדעת הרמב"ן היום השמיני מכפר על חטא העגל. אולם, יש כאן עניין נוסף - הציווי על היום השמיני אינו מופיע בשמות וכאן מופיע בעיקר כציווי של משה. התורה מעצבת את היום השמיני כיום שבו ישראל יוצאים לקראת מלכם מרצונם ולא מתוך ציווי.

 

פרשת תזריע-מצורע - צרעת - מחלה גופנית או רוחנית?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

האם הצרעת היא מחלה גופנית וההסגר נועד למניעת הדבקה או שהיא מחלה רוחנית וההסגר נובע מעניין רוחני? וכיצד ניתן לרפא את הצרעת?

 

פרשת אחרי מות- קדושים - עבודת יום הכיפורים

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

סדר עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים נאמר לאחר פרשת מות בני אהרן כדי להראות לאהרן כיצד הוא יכול לעמוד לפני ה' ולהתפייס עימו בעת משבר שכזה. השעיר לעזאזל הוא חטאת שאי אפשר להקריב אותה ולמרות זאת היא מכפרת - בזכות הווידוי של הכהן הגדול.

 

פרשת אמור - המשמעות של העומר

הרב מנחם ליבטאג והרב אמנון בזק

המילה 'עומר' מופיעה בתורה רק שלוש פעמים: במן, בספירת העומר ובהבאת קרבן העומר. המילה 'עומר' מקשרת את תבואת ארץ ישראל למן במדבר - אנו אומרים לה' שאנו מתייחסים לתבואה שלנו כאל דבר שה' נתן לנו - כמו המן הניסי. אדם שנותן את העומר הנשכח בשדה לעני דבק בדרכי ה' שנתן לנו את המן. 

 

פרשת בהר-בחוקותי - מה עניין שמיטה להר סיני?

הרב מנחם ליבטאג הורב אמנון בזק

מה עניין שמיטה להר סיני? נציע שתי הצעות לקשר ביניהם: לפי ההצעה הראשונה השמיטה מכינה אותנו להקהל שהוא "מעמד הר סיני" קטן ולפי ההצעה השניה הקשר נעוץ בכך שהשמיטה היא שנת שבתון.

 

פרשת במדבר - בדי הארון

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בספר ויקרא מצוין האיסור להוריד את בדי הארון ואילו בפרשת במדבר כתוב על הארון "ושמו בדיו". בשיעור נציע מספר פתרונות לתשובה ונראה את המשמעות שניתן ללמוד מהעיסוק בבדי הארון: הארון והשכינה אינם קבועים במקומם ואם נחטא השכינה תסור ממנו.

 

פרשת נשא - אשם גזלות וגזל הגר

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת אשם גזלות מופיעה אחרי שילוח הטמאים מחוץ למחנה כדי להזכיר לנו שגם את הגרים, המצאים מחוץ למחנה ישראל אסור לגזול או לעשוק. האשם על גזל גר שמת ניתן לכהן מכיוון שה' הופך את עצמו לגואל וליורש של הגר ואת הירושה שבה הוא זוכה הוא מעביר לכהנים.

 

פרשת בהעלותך - מרכזיותה של המנורה

הרב ד"ר שוקי רייס והרב יעקב מדן

מדוע המנורה מקבלת מקום מרכזי מבין כל הכלים בתיאור המשכן ולאורך הדורות? נראה שזה קשור לכך שהמנורה מסמלת את השראת השכינה. סמל המדינה מורכב ממנורה ומענפי זית המופיעים יחדיו בנבואת זכריה המתארת שילוב בין אור השכינה לחוסן של מלכות ישראל ומבשרת על שלום שיהיה בין איש לרעהו.

 

פרשת שלח לך - מדוע עונש כל כך חמור?

הרב ד"ר שוקי רייס והרב מדן

מה כל כך חמור בחטא המרגלים שהביא עונש של כליה על דור המדבר ופקידת העוון לדורות? בשיעור נציע שעיקר הבעיה הייתה בדברי העם "נתנה ראש ונשובה מצרים" שהיה בה לא רק וויתור על כניסה לארץ אלא וויתור על הייעוד - להיות עם ה'.

 

פרשת קרח - און בן פלת - צדיק או רשע?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

מי היה און בן פלת - אידאליסט או רשע? בשיעור ננסה לעמוד על דמותו של און מתוך חוסר הפירוט שבפרשה ומתוך ההקשר שבו היא נמצאת. נציע שתי קריאות הפוכות - האחת שרואה בקרח אידאליסט אמיתי הסובר באמת שכל העדה כולם קדושים והשניה - הרואה בו את המקושש שמחלל שבת בפרהסיא ואינו מתבייש.
 

פרשת חוקת - המלחמה של ישראל בערד

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

לאחר מות אהרון, הכנעני בעיר ערד יוצא להילחם בישראל. אולם, בניגוד לציפיה שמשה ינהיג את הקרב - משה אינו נזכר ואת כל ההחלטות מקבלים 'ישראל' - הרב בזק והרב מדן דנים: האם זה רע או טוב? האם זה מעיד על חוסר בהנהגה או דווקא על מנהיגות של העם שלוקח את המושכות לידיים? 

 

פרשת בלק - סיפור האתון

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

סיפור האתון מלמד אותנו להיזהר מצער בעלי חיים. כיצד יש להבין את מעשי האתון? נראה להציע שהאתון לא קיבלה תכונות אנושיות לגמרי - היא לא דיברה אלא הביעה את תחושתה באמצעות נעירה ומבט כלפי בלעם. בנוסף, היא לא ראתה את המלאך אלא רק הרגישה בו ופחדה.

 

פרשת פינחס - מי מתאים להחליף את משה?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

משה מבקש מה' מנהיג כמוהו שכל האחריות עליו - "אשר יוציאם ואשר יביאם", אך ה' בוחר את יהושע שהוא מנהיג משתף כפי שניתן לראות מציווי ה', לפיו על פי האורים והתומים ביד אלעזר הכהן יצאו ויבואו ולא על פי יהושע, וכן ממנהיגותו בהמשך. יהושע הוא איש אשר רוח ה' בו, כמו יוסף.

 

פרשת מטות-מסעי - התרת נדרים

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

התורה מאפשרת להפר את נדרי האישה אך לא את נדרי האיש. אם כן, מדוע חז"ל אפשרו לאיש לעשות התרת נדרים?  ניתן להסביר שבדומה להיררכיה בין האישה לאביה ולבעלה, כך יש היררכיה בין האיש לראשי המטות, שיכולים לעשות עבורו דברים דומים. אולם, יש סיבה מהותית יותר - בתקופת חז"ל היו נודרים ללא סיבה מוצדקת ולכן חז"ל אפשרו להתיר נדרים ואף עודדו זאת.

 

פרשת דברים - מה בין מינוי השופטים, חטא המרגלים וחטא המעפילים?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

חטא המרגלים וחטא המעפילים מלמדים על הבעיה של הדור הראשון - שהוא אינו שומע לצו ה'. מינוי השופטים מלמד את תשתית הבעיה של הדור הראשון, הסיבה שבגללה הדור הראשון לא קיים את צו ה' היא "טרחכם משאכם וריבכם". לעומתם, הדור השני מקבל את דברי ה' ושומע בקולו ולכן יכול להיכנס לארץ.

 

פרשת ואתחנן - למה ה' לא נענה לתפילתו של משה?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

משה מתפלל לה' ומבקש שתי בקשות: לראות את הארץ ולעבור אליה - הוא מקבל את הבקשה הראשונה וזוכה לראות את הארץ (בניגוד לאהרן!), בזכות הכרתו באותות ה', אך אינו מקבל את הבקשה השניה בגלל חטא מי מריבה ומפני שהנהגתו הטוטאלית אינה מתאימה לארץ ישראל - היא אינה מאפשרת לעם להוציא את כוחותיו לפועל. 

 

פרשת עקב - ארבעים יום - דין או רחמים?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

בפרשתנו מתוארים ארבעים הימים שבהם משה התפלל לה' לאחר חטא העגל. אולם, בניגוד לשמות, לא מתוארת כאן אמירת י"ג מידות של רחמים, ואף נראה שמידת הדין מתוחה. הרב מדן מציע שבפרשתנו מדובר בארבעים יום שבאו מיד אחרי חטא העגל, שבהם משה מתפלל מתחת להר, ובחומש שמות מתוארים ארבעים יום שבאים לאחר מכן - מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים שבהם משה התפלל לה' על ההר, ובעקבות זאת הוא מקבל את י"ג מידות של רחמים.

 

פרשת ראה - לאן נעלם המשכן?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

הציווי "לֹא תַעֲשׂוּן כְּכֹל אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ עֹשִׂים פֹּה הַיּוֹם אִישׁ כָּל הַיָּשָׁר בְּעֵינָיו"  - הוא תמוה שהרי אי אפשר לעשות "איש כל הישר בעיניו" אלא צריך ללכת להקריב במשכן. הרב בזק מציע שהמשכן נעדר מספר דברים כדי לעצב לדורות הבאים תודעה לפיה יש רק מקום אחד לעבודת ה' : המקום אשר יבחר ה'. לעומתו מציע הרב מדן שהפסוק מתייחס לשניים וחצי השבטים שמקריבים כל אחד במקומו. משה אומר להם שכאשר יוקם משכן שילה יצטרכו ללכת להקריב שם.

 

פרשת שופטים - מה ענין איסור במות אצל השופטים?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

פרשת שופטים עוסקת בשכבות ההנהגה של עם ישראל. באופן מפתיע ממש בתחילת הפרשה נקטע הרצף של סוגיות מדיניות אלו בשלושה פסוקים שעוסקים באיסור נטיעת אשרה, הקמת מצבה והקרבת בעלי מומים. מה עניין פסוקים אלה בתוך סוגיות השופטים והשוטרים? נראה שהכתוב רוצה לומר לנו שיש קשר בין המזבח למשפט - ה' מזכיר את שמו במקום שיש בו משפט אמת. בהתאם, מקום המזבח בזמן היתר במות הינו מקום המשפט: שער העיר.

 

פרשת כי תצא - האם התורה התירה לקחת אשת יפת תואר?

הרב יעקב מדן והרב אמנון בזק

האם התורה התירה לקחת אשת יפת תואר? הרב מדן מציע שהתורה אינה מתירה לקחת אשת יפת תואר אלא מכירה בכך שזה דבר שיכול לקרות על ידי חייל שנמצא במלחמה ימים רבים, והיא מדריכה את החייל כיצד ראוי לנהוג בעת לקיחת האישה. לעומתו, הרב בזק סובר שהתורה אכן התירה לקיחת אשת יפת תואר בגלל התועלת של האישה בפרישת חסותו עליה.