ד"ר ברכי אליצור

נמצאו 53 תוצאות חיפוש

  1. ויאמן העם וישמעו

    ד"ר ברכי אליצור

    בשיעור נעסוק במעמד הסנה, ונציע לבחון את הוויכוח בין משה לקדוש ברוך הוא כוויכוח על דרך הנהגת העם בתהליך שחרורם ממצרים.

  2. מיהו מושא החזיון התיאולוגי של מכות מצרים

    ד"ר ברכי אליצור

    משה נדרש להוביל את העם לתהליך של אמונה בה', והאמצעי שנבחר להשגת המטרה הוא פרעה. חוסר האמונה הבסיסי של פרעה, עקשנותו וסרובו לראות במופתים הוכחה לקיומו של א-ל השולט בבריאה, הם ההופכים אותו דווקא למודל הרצוי עבור בניית אמונת העם נדבך על גבי נדבך. תהליך ההכרה של פרעה בה' מוביל לתהליך מקביל אצל הצופים, בני ישראל.

  3. עיצוב הזכרון הקולקטיבי של סיפור יציאת מצרים מתקופת המדבר ועד ימי בית שני

    ד"ר ברכי אליצור

    מהם היסודות הקיימים בסיפור יציאת מצרים החשובים כל כך לעיצוב הזהות הישראלית? בדברינו נציע חמישה שלבים של עיצוב הזכרון הקולקטיבי של סיפור יציאת מצרים, מתוכם נכיר את היסודות היחודיים של אירוע יציאת מצרים, יסודות ההופכים אותו לסיפור בעל מסרים על תקופתיים.

  4. 'ממרים הייתם' או 'חסד נעוריך'

    ד"ר ברכי אליצור

    האם הליכת ישראל במדבר הייתה "חסד נעוריך אהבת כלולותיך" או רצף של תלונות ומרידות? מבט מחודש על סיפורי התלונות וההשוואה ביניהם, מסייע לנו להבחין בין תלונות אמת לתלונות שווא, בין זעקה לבין המרדה, בין בקשת סיוע לבין הבעת טרוניה בלבד.

  5. וישתחו וישק לו

    ד"ר ברכי אליצור

    "וישתחו וישק לו" - האם יתרו השתחווה למשה או משה השתחווה ליתרו? מה ניתן ללמוד מכפל המשמעות בסיפור זה, ובסיפורים נוספים (כמו: בנאום יהודה, ובמפגש יעקב ויוסף)? במה זכה יתרו להצטרף לעם ישראל, בעוד עמים אחרים נדחו?

  6. דיני עבדים לדור יוצאי מצרים ודיני אדונים לדור הנכנסים לארץ

    ד"ר ברכי אליצור

    דיני עבד עברי בפרשת משפטים נאמרים לדור של עבדים, ולכן עוסקת בעיקר באפשרויות היציאה לחופשי. דיני עבד עברי בספר דברים נאמרים לדור הנכנס לארץ, ולכן נאמרים מנקודת מבט של מידת לפנים משורת הדין שהאדון צריך לנהוג בה כלפי עבדו, כדי לאפשר לו להשתקם, וכדי לבנות חברה הוגנת..

  7. האם אין סתירה בין גזרת 'הנה אנכי שולח מלאך לפניך' לציווי ו'עשו לי מקדש ושכנתי בתוכם'?

    ד"ר ברכי אליצור

    מהי ההנהגה הטובה ביותר לעם ישראל - הנהגה ישירה של ה', הכוללת השראת שכינה ומופתים, או הנהגה מופשטת יותר, הכוללת דיבור על גדולת ה', והנהגה ע"י מלאך? מה היחס בין הנהגת המלאך המתוארת בפרשת משפטים לבין השראת השכינה במשכן?

  8. הוויכוח על דרך החינוך לאמונה וביטוייו בפרשיות המשכן

    ד"ר ברכי אליצור

    מה מטרת התיאור המפורט של מלאכת בניית המשכן? ומדוע הוא חוזר שוב בפרשת ויקהל-פקודי? מה משמעות מיקומו של חטא העגל בין פרשיות המשכן? וכיצד כל זה מתקשר לויכוח בין ה' למשה לגבי אופי ההנהגה של עם ישראל - הנהגה ישירה של ה' או הנהגה ע"י מלאך?

  9. חלקו של אהרן במעשה העגל מהמקרא ועד לספרות חז"ל

    ד"ר ברכי אליצור

    פרשנות חז"ל העוסקת בחלקו של אהרן בחטא העגל, מתאפיינת בלימוד סנגוריה על מניעיו של אהרן. חלקו של אהרן בחטא העגל מתואר בתורה חמש פעמים. נשווה בין האזכורים ונבדוק האם ניתן לדלות מתוכם את הבסיס המקראי לסנגוריה שתתפתח במרוצת הדורות.

  10. ותחזינה עיננו בשובך לציון – הערגה למקדש והחשש מבניינו במהלך הדורות

    ד"ר ברכי אליצור

    בעיונינו זה ננסה לעקוב אחר עדויות שמהן ניתן ללמוד על היחס לבניין המשכן והמקדש ולעבודתם. נבדוק את יחסם של דורות שהיו צריכים להכריע אם לבנות משכן או מקדש בימיהם, נבחן את מידת מרכזיותו של המשכן/מקדש בקרב דורות שזכו לליווי משכן או מקדש בתקופתם ונדון בעדויות המתארות תגובות של העם למציאות של חורבן.

  11. חטאי מוסר וכפירה מאדם ועד המבול

    פרשת בראשית

    ד"ר ברכי אליצור

    מכלול הסיפורים מאדם הראשון ועד נח מתארים רצף של חטאים מוסריים ההולכים ונעשים חמורים יותר בכל דור, עד לחורבן הבריאה שהביא המבול.

    אולם ההידרדרות איננה מסתכמת בתחום החברתי. הפגיעה של האדם בזולתו, היוותה מדד ליכולת האדם לשנות את גזרת ה', לשלוט בסביבתו ולהידמות לכח הא-ל. חורבן הבריאה על הישגיה הטכנולוגיים של האנושות הציבה מחדש את מקומו של הא-ל כשליט עליון של הטבע.

  12. דמותו של פינחס בראי הדורות

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשסט | | שעה ו- 12 דקות

    השיעור יבחן את דמותו של פינחס ואת הערכת המקרא אליו, כפי שעולה משני סיפורים, בהם הוא נוטל תפקיד מנהיגותי. נשווה בין ההערכה המקראית למעשה פינחס להערכה העולה מהספרות הבתר מקראית: התנאית המוקדמת, התנאית המאוחרת והתלמוד. ננסה להתחקות אחר הגורמים להשתנות היחס למעשה פינחס ולדמותו בהקשר תרבותי והיסטורי.

  13. דמותו של יהושפט במלכים ובדברי הימים

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע | |

    ספר דברי הימים מציג את המלכים מזוית שונה מספר מלכים, בהתאם למסרים אותם הוא רוצה להעביר. בתיאור ממלכת יהושפט, הסיפור בדברי הימים שונה מאד מהסיפור במלכים. ננסה לברר את פשר הטרנספורמציה שעוברת אישיותו של יהושפט בספר דברי הימים, וכיצד משתלב העיצוב הייחודי של דמותו עם המגמות הכלליות של ספר דברי הימים.

  14. יואב אבנר ועמשא - מהמקרא לספרות חז"ל

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע | |

    בהרצאה נבחן את דמותו של יואב, כפי שהיא משתקפת מאירועים שונים הנזכרים במקרא. יואב מצטייר כדמות חיובית בעיקרה: שר צבא נאמן ומסור למלכו, לוחם אמיץ, ודואג לתדמיתו של המלך כלפי חוץ ומיישב את סכסוכיו מבית.  יואב כושל בשני אירועים בהם הוא לוקח את החוק לידיים, אך גם שם טורח הכתוב לבאר, כי יואב לא פעל מתוך מניע אישי, אלא טובת הממלכה עמדה לנגד עיניו. לעומת זאת, דמותו של יואב סופגת קיטונות של ביקורת במדרשים הארצישראליים. הפער בין תיאור דמותו במקרא לדמותו במדרשים אלו, מתעצם לנוכח מדרשי הסנגוריה על דמותם של אבנר ועמשא במדרשים אלו. במהלך ההרצאה נציע הסבר לפער זה בתפיסת דמותם של יואב אבנר ועמשא, לאור ניתוח צוואת דוד, ולאור בחינת היחס לשושלת בית דוד בהגותם של חכמי תקופת המשנה והתלמוד הארצישראליים.

  15. מעמד הר חורב של אלישע

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעא | |

    מעמד הר חורב הוביל את אליהו להכרה, שדרך הנהגתו לא מתאימה בשלב זה לעם, והוא מתבקש למנות תחתיו את אלישע. המפגש הראשון בין שני הנביאים מעמיד אותנו על השוני המהותי באישיותם של השניים ובאופן תפיסתם את תפקיד ההנהגה. האם דרך ההנהגה של אלישע של "קול דממה דקה" הוכיחה את עצמה? האם היא יצרה את השינוי המיוחל בעם? מהו 'מעמד הר חורב' של אלישע ואיזה שינוי הוא יצר בהנהגה שלו את העם? 

     

  16. עיצובו הספרותי של סיפור יתרו

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעב | |

    השאלה המתודולוגית הנוגעת לעיצוב הזמן בסיפור המקראי מלווה את סיפור יתרו כבר בספרות חז"ל ובהמשך בפרשנות הקדומה והמאוחרת. המאחרים צריכים להסביר את פשר מיקומו לפני האירוע החד פעמי של מתן תורה, אולם גם הסבורים שהסיפור מצוי במקומו צריכים להסביר את פשר התיאור הנרחב והמפורט של סיפור יתרו. 

  17. הוראת פרקי נבואה

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעב | |

    השיעור יעסוק בשאלות המרכזיות שצריכות להעסיק את המורה בבואו ללמד פרק נבואי: תקופת הנבואה, מאפייני התקופה מבחינה דתית מוסרית וחברתית, מושאי הנבואה ומאפייניהם והצורך במספר נביאים באותה תקופה. שאלות אלו יודגמו באמצעות הוראת פרק א' בישעיהו. האתגר המרכזי של נבואת ישעיהו בפרק זה הוא זיהוי תקופת הנבואה: בנבואה נזכרים תיאורים היסטוריים, המצביעים, לכאורה, על ימי מסע סנחריב ותקופת מלכות חזקיהו, אולם מנגד מכילה הנבואה תוכחה חסרת תקדים על ליקויים דתיים מוסריים וחברתיים, שנראים סותרים את ההערכה החיובית לתקופת מלכותו. במהלך השיעור נעיין בתיאורים השונים של תקופת חזקיהו, הפזורים בספרי מלכים ישעיהו ודברי הימים, ובאמצעותם נוכיח את אחדותה של הנבואה.

  18. שיבת ציון - בין חזון למציאות

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעב | |

    שבי ציון עלו לארץ עם ציפיות גבוהות להתגשמות נבואות הנחמה, המבטיחות עלייה ניסית, ארץ רחבת ידיים, מקדש שיוכר על ידי עמי העולם, עושר כלכלי ושלום עם עמי הסביבה. המציאות בארץ טפחה על פניהם, והעלתה בקרבם ספקות ביחס לאמתות הנבואה. האתגר המרכזי של מנהיגי שיבת ציון הוא לטעת בליבם את ההכרה בהתגשמות ההתחלתית של הגאולה במציאות תקופתם. בשיעור נעקוב אחר דרכי פעולתם, באמצעות ניתוח קווי אפיון ייחודיים של ספרות ימי הבית השני.

  19. הנדודים במדבר -'חסד נעורייך' או 'ממרים הייתם'

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעג | |

    מנהיגי עם ישראל לכל אורך תקופת המקרא נשאו נאומי התעוררות, תוכחה או פרידה בפני העם, ובהם גוללו את ההיסטוריה של העם מימי קדם. ההיסטוריה, לכאורה, אחת היא, ואירועי ההיסטוריה קבועים ועומדים, ואף על פי כן ההשוואה בין הנאומים מגלה פערים, השמטות והרחבות, ולעיתים אף סתירות בין תיאורי ההתרחשות. חטאי ישראל ב- 40 שנות הנדודים תופסים נפח מרכזי מנאומי ההיסטוריה, אולם קיימים הבדלים ניכרים במידת ההערכה כלפי אופני ההתמודדות של העם עם ניסיונות ההעדר והתלות המוחלטת בנס. במהלך ההרצאה ננתח אירועים מרכזיים מארבעים שנות המסע, וננסה באמצעותו לתת הסבר להערכה האמביוולנטית של תקופת הנדודים.

  20. מלכות דוד בשמואל ובדבה"י- ההבדלים ומשמעותם

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעג | |

    לומדי סיפורי דוד בספר שמואל המרחיבים את עיונם בסיפורי דברי הימים נתקלים בלא מעט שינויים, השמטות ותוספות בין הספרים. רבים יסתפקו בתשובתם של כמה מהמפרשים 'והכל משום יחס דוד המלך', המתארים את מגמתו של ספר דברי הימים להצניע את חטאי מלכי יהודה, ולהרחיב בתיאור רשעת מלכי ישראל. בהרצאה שלנו נעסוק בהבדלי התיאור של מלכות דוד בין החיבורים, ונעמיד מגמה זו כאחת מתוך מגמות נוספות, שרק ההכרות עם המכלול מאפשרת לתת מענה לפשר ההבדלים בין הסיפורים, ובעיקר לעובדה שלעיתים נמצא בספר דברי הימים רמז לחטא של מלכי יהודה, שאינו נזכר בספרי נביאים ראשונים.

  21. דמותו של גיחזי - בין מקרא לאגדה

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעג | | שעה ו- 9 דקות

     דמויות מקראיות מסוימות ספגו קיתונות של ביקורת במדרש, בעוד העיון בכתוב מותיר פתח נרחב יותר של לימוד סנגוריה עליהן. אחת מהדמויות הללו הינה גיחזי, הנמנה במשנה (סנהדרין, פרק חלק) עם ארבעת ההדיוטות שנתקפחה זכותם לחיי העולם הבא. ההרצאה תעסוק בניסיון להבין את הבסיס המקראי להכללת גיחזי ברשימה זו, נכיר את הדעות המתנגדות להכללתו ברשימה, ונעלה השערה לגבי אב הטיפוס ההיסטורי המיוצג בדמותו של גיחזי.

  22. המסרים של דברי הימים לשבי ציון

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעא | | שעה ו- 9 דקות

    במהלך השיעור נשווה בין תיאור אירועים בספרי נביאים ראשונים לשחזורם בדברי הימים, ונבחן כיצד ספר דברי הימים, בדומה למדרש, מעצים אירועים ומעצב אותם מחדש בהתאם למסרים חינוכיים וערכיים הרלוונטיים לדור שבי ציון, בו נכתב החיבור.

  23. המסר של כיבוש ירושלים

    ד"ר ברכי אליצור

  24. סתימת הגולל על מלכות שאול

    ד"ר ברכי אליצור

  25. לדייק בעבודת הקודש

    ד"ר ברכי אליצור

  26. תכנון קפדני

    ד"ר ברכי אליצור

  27. מדוע לא נעשה חזקיהו משיח - עיון משווה במלכים, ישעיהו ודברי הימים

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשס"ט | | שעה ו- 3 דקות

    השיעור יעסוק בניסיון לתת מענה לשאלה, מדוע לא מומש פוטנציאל המשיחיות בדמותו של חזקיהו. ננסה לברר, מהי המציאות שהובילה להכתרת חזקיהו כמלך המשיח בנבואת ישעיהו, מה היה השינוי ומתי הוא ארע. במהלך הבירור נבחן את המשמעויות השונות של ההאשמה המיוחסת לחזקיהו בברייתא: 'שלא אמר שירה'.  
     

  28. למך מתפאר ברצח

    ד"ר ברכי אליצור

  29. מדוע לא נעשה חזקיהו משיח?

    ד"ר ברכי אליצור

  30. אתגרים וחזון בדור של תקומה במדרשי ספר דברי הימים

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 6 דקות

    ספר דברי הימים משכתב מחדש את סיפורי תקופת הנביאים וימי בית ראשון, אולם המעיין בהם, יבחין בשינויים, השמטות ותוספות, ולעיתים אף סתירות של ממש בהשוואה למסופר בספרי שמואל ומלכים. שאלת מטרת החזרה על הסיפורים, הולכת ונעשית מובנת דווקא לאור השינויים, הפותחים צהר להיכרות בלתי אמצעית עם האתגרים של דור השבים לציון, והניסיון של מנהיגיו הרוחניים של הדור, להפיח רוח של תקווה, על ידי הבלטת התגשמות חזון הנביאים בתקופתם. בשכתוב סיפורי הנביאים, מדגיש מחבר דברי הימים את המרכיבים הרלוונטיים לבני דורו, ומחדיר לתוכם מסרים של עידוד, חזון ואמונה בגאולת ירושלים, במעמד המקדש ובנצחיות מלוכת בית דוד. בשיעור נעמוד על השתקפותם של מסרים אלו מתוך ניתוח ההבדלים שבין השכתוב למקורו הקדום.

  31. חזקיהו והמודל המשיחי - מהתנ"ך ועד תשע"ח

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 6 דקות

    בשיעור נציג את דמותו של חזקיהו כמי שמשמשת מצע להבעת עמדה בשאלות הקשורות למשיח ולגאולה. השאיפות המשיחיות וביטויי הופעתן עברו תנודות לאורך ההיסטוריה של עם ישראל בימי בית שני, המשנה והתלמוד ועד ימינו אנו. חזקיהו המלך לובש צורה ופושט צורה בהתאם לאופייה של השאיפה המשיחית, על פי חזונם של מעצבי דמותו בפרשנות שהולכת ומתפתחת במרוצת הדורות. בשיעור נעקוב אחר עיצוב דמותו של חזקיהו מהמקרא לחז"ל ומחז"ל להוגי העת החדשה: הרב קוק, חב"ד וחזקיהו של שנת השבעים למדינת ישראל.

  32. על דמותה הנאצלת של מרים בספרות חז"ל

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע"ח | | שעה ו- 6 דקות

    בשיעור נעסוק בהיבט ייחודי המאפיין את מדרשי חז"ל העוסקים במרים. אנו מכירים לא מעט מדרשי חז"ל מהם עולה יחס שונה לדמות מקראית מההערכה הנלמדת מהפסוקים, בבחינת 'הזכאים במקרא וחייבים בספרות חז"ל' ולהפך. במקרה של מרים מדובר בתופעה חריגה הרבה יותר, שכן הדרשנים בונים סביב דמותה, ממד רחב, הקשור לתפקידה כמקדשת את מוסד הנישואין ומעודדת ילודה, אשר אחיזתו לפשט הכתובים רופפת למדי. בשיעור נעקוב אחר תהליך פיתוח דמותה של מרים במדרשי חז"ל, ונציע השערה המתמקדת בהיבטים היסטוריים של תקופת היווצרותן מבחינת מעמד הנשים, דמוגרפיה והפולמוס עם הנצרות.

  33. האם סיפור העקדה נעלם מהתנ"ך?

    ד"ר ברכי אליצור

  34. עקידת יצחק - היאך תזכור?

    ד"ר ברכי אליצור

    מדוע עקידת יצחק אינה מוזכרת במפורש במקרא אף פעם נוספת, למרות היותה סמל לעבודת ה' אבסולוטית? המאמר בוחן את היחס העדין של המקרא לסיפור המחונן, והמסרים שהוא מעלה ממנו במקומות שונים על ידי רמזים ספרותיים בלבד.

  35. "זה ינחמנו ממעשנו" - סיפור המבול ועיקרון התשובה

    ד"ר ברכי אליצור

    בפרשיית נח והמבול ישנה תופעה של כפילויות ופרטים רבים החוזרים על עצמם. התבוננות ועיון בכפילות זו מלמדת שמלבד עולם המתנהל על פי חוקי גמול וטבע קבועים, ישנו פתח לעולם התשובה, עולם של תיקון ואחריות אשר יש באפשרותו לגבור על הגורל הנוקשה של חוקי הטבע.   

  36. "כי שרית עם א-להים ואנשים" – הייעוד הכפול של יעקב ודרכי מימושו

    ד"ר ברכי אליצור

    המלאך הנגלה אל יעקב מציין את הצלחתו הכפולה - "כי שרית עם א-להים ואנשים ותוכל", גם במישור הלאומי-דתי(א-להים) וגם במישור המעשי(אנשים). אולם, עיון מעמיק בפרשיות הנקלעות לפתחו של יעקב עם חזרתו לארץ חושף בפנינו את העדפתו לפעול במישור הלאומי ולהפחית את פועלו במישור המעשי-משפחתי.  

  37. מהו הגורם למהפך מ'וַיִּתֵּן לָהֶם אֲחֻזָּה ... בְּמֵיטַב הָאָרֶץ' ל'ועבדום ועינו אותם'?

    ד"ר ברכי אליצור

    בברית בין הבתרים נתבשר אברהם על מציאות עתידית של זרות, שעבוד ועבדות. בעוד עצם הירידה של בני ישראל למצרים נגרמת כתוצאה משנות הרעב והימצאותו של יוסף במצרים, זרותם ושעיבודם של בני ישראל נראית כחידה עלומה. במאמר זה נעקוב אחר מעמדם של ישראל בעיני מצרים ובעיני פרעה, ונראה כיצד מתהפך מעמד בני ישראל ממשפחת אצולה לעם של עבדים.   

  38. גורמי ההשפעה על התנהגותו של יוסף במפגש עם אחיו וביטוים

    ד"ר ברכי אליצור

    האם יוסף תכנן את כל אשר עשה לאחיו מראש ובאופן מחושב? המאמר מנתח את מעשיו של יוסף מרגע המפגש ועד להתוודעו אליהם, מתוך הנחת שלושה גורמים שהשפיעו עליו בערבוביה: געגועיו לאביו ולאחיו בנימין, כעסו והרצון לנקמה באחיו, ותודעת השליחות הא-להית בה הוא משתתף.

  39. בלי דיבורים

    ד"ר ברכי אליצור

  40. "ידע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם" - גזרת הגלות על שום מה?

    ד"ר ברכי אליצור

    המדרש שואל - 'מפני מה נענש אברהם אבינו ונשתעבדו בניו למצרים'? כיצד ניתן להבין את האחריות (והאשמה) שמטיל מדרש זה על אברהם? עיון מעמיק בתוכן המדרשים חושף את משנתם של החכמים כמציבה עקרונות לחיזוק אחיזתנו בארץ ישראל ומזהירה מפני מעשים שיחבלו בתהליך ויובילו לגלות ולשממת הארץ מיושביה.  

  41. מי האיש הלזה ההולך בשדה לקראתנו

    ד"ר ברכי אליצור

    הקורא את סיפורי האבות בספר בראשית אינו יכול שלא לתהות על פשר הצמצום בתיאור חיי יצחק ובפעולותיו. מהי הבשורה בדמותו של יצחק? מהו המופת לדורות אותו מעמיד יצחק? עיון בפרשיות בהם נזכר יצחק חושף את מהותו: איש ארץ ישראל הנאחז ברגביה, ונושא את בשורת השורשיות כתנאי הבלעדי להבטחת קיומה.

  42. סיפור נטילת הברכות - בין מטרה לאמצעי

    ד"ר ברכי אליצור

    במרכזה של הפרשה עומד סיפור גניבת הברכות, חז"ל מלמדים זכות על כלל מהלכי יעקב ואילו לעשיו מייחסים מעשי חטא המרושעים ביותר בתולדות האנושות. בהקשבה למהלך הפרשייה, צדקתו של יעקב ורשעותו של עשיו נסדקים באמצעות התיאור בו נוקט הכתוב בסיפור נטילת הברכות. נראה, כי מורכבות המסר של הסיפור באה להעמיד אותנו על הצורך ליצור הבחנה בין המטרה לאמצעי המופעל להשגתה. 

  43. יעקב - איש הגלות

    ד"ר ברכי אליצור

    פרקי יעקב מרגע בריחתו מעשו ועד למותו מכילים בעיקר סיפורי משפחה, וכמעט אין בהם התייחסות למעשים לאומיים. אם כן, מהי הבשורה בדמותו של יעקב? יעקב, הפך בעל כורחו למופת עבור תקופות של רדיפה ושהייה ממושכת בנכר. סיפוריו המשפחתיים והאישיים של יעקב מהווים תמרורי אזהרה מפני סכנות הטמיעה בגלות, ומציבים את דרכי המאבק שרק באמצעותם התגשמה תפילתו של יעקב "ושבתי בשלום בית אבי".

     

  44. תעמולת מלוכה בסיפור יהודה ותמר

    ד"ר ברכי אליצור

    השתלשלות הארועים שממכירת יוסף ועד לאיחוד המשותף במצרים מסודרים ביחס של סיבה ומסובב. עובדה זו מעצימה את זרות סיפור יהודה ותמר למרקם העלילה. יתר על כן, בדרשות התלמוד הארצישראליות על יהודה ותמר ניכר מאמץ רב לסנגר על יהודה ותמר. מהו סודה של פרשיה זו ובמה התייחדה בייחס סנגורי ע"י חכמים? במאמר נציע הסבר פרשני והסבר היסטורי שיבקשו לתת פשר לתעלומה זו.   

     

  45. פרשיות שחוזרות בספר דברים ומאפייני תיאוריהן

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע"ה | | שעה ו- 11 דקות

    הסקירה ההיסטורית של ספר דברים ויחידות המצוות המבוארות, מהווים סוג של 'רשומון' (חזרה ספרותית על סיפור באופן שונה על מנת להעלות ממנו מסר נפרד). במהלך השיעור ננתח סיפורים ופרקי מצוות המהווים חזרה על סיפורים ומצוות שהוזכרו בחומשים הקודמים, וננסה להפיק מסרים חינוכיים וערכים חדשים העולים מתוך ניתוח ההבדלים.

  46. 'וישמע ישראל' - שתיקת יעקב בסיפורי ראובן ודינה

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע"ה | |

    חוויותיו המשפחתיות המסעירות של יעקב בבית לבן, הולכות ומתפתחות עם חזרתו לבית הוריו, אולם במקום הדומיננטיות שאפיינה את יעקב בניהול משפחתו בבית לבן, מתוארת התמודדות חריגה של יעקב עם האתגרים המשפחתיים הרובצים לפתחו. האמוציות המשפחתיות המוכרות לנו מתיאור יעקב בבית לבן, מנוטרלות לחלוטין, ומוחלפות בתיאור מצומצם בהיקפו של תגובות יעקב לסערות המשפחתיות הפוקדות אותו מרגע כניסתו לארץ. מהו הגורם למהפך? על שאלה זו ננסה לענות במהלך השיעור.

  47. 'בשבילך, רחל, אני מחזיר את ישראל למקומן' – על מסורת הסימנים וגלגוליה

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 9 דקות

    מסורת הסימנים שמסרה רחל ללאה בכדי לאפשר ללבן לממש את תכניותיו, הינה מוכרת וידועה. בשיעור זה נעמוד על ההבדלים שבין מסורת ידועה זו לפרשנויות מקבילות שהתמודדו עם שאלת אופן ביצוע החלפת הנשים בלי שיעקב הבחין בכך. נוכיח כי גם פרשנים שהכירו מסורת זו בחרו להתעלם ממנה. נברר מהי סיבת הצנזור של דרשה זו, ונעמוד על הרקע ההיסטורי שהוביל לצרופה של מסורת זו למדרש איכה רבה.

     

  48. חנה, בת יפתח ובנות צלפחד - בין מקרא למדרש

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשעט | | שעה ו- 4 דקות

    השיעור יעסוק בהיבט ייחודי ומרתק של דרשות העוסקות בחנה, בבת יפתח בבנות צלפחד ובמיכל בת שאול ומייחסות להן מעמד של תלמידות חכמים. בשיעור ננסה לברר מדוע נבחרו דווקא נשים אלו ומהו המסר הנלווה לתיאורן באופן זה, ונבדוק אם יש בדרשות אלו בכדי להצביע על ניצני פריחתם של בתי מדרש לנשים בתקופת המשנה והתלמוד.

     

  49. החוט המקשר של חטאי בראשית

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשפא | | שעה ו- 5 דקות

    מכלול הסיפורים שמאדם הראשון ועד נח מתארים רצף של חטאי מוסר שהולכים ומקצינים עד לחורבן הבריאה שהביא המבול. המבול שם קץ לכל הקידמה, והשתית אותה מחדש על אדני מוסר שהוכתבו לאנושות לאחר היציאה מהתיבה.
    בשיעור נציע כי סיפורי הראשית, מלמדים לא פחות מכך, גם על דרך החתחתים שעברה האנושות מאדם לאברהם, עד להנחלת רעיון האמונה באל אחד, השולט על כלל הבריאה ומציב את כללי המוסר ששמירתם היא תנאי הכרחי לקיומה.

  50. מבנה ומשמעות בנאום יהודה - פשט ודרש

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשפ"ב | | שעה ו- 5 דקות

    נאום יהודה, יחד עם נאומים תנ"כיים אחרים, משמש טקסט מכונן ללימוד אמנות הנאום בזכות המבנה האידיאלי שלו הכולל את כל מרכיבי הנאום החיוניים. בנוסף, הפרשנים עסקו בהבנת מגמת הנאום ומשמעות בחירת המילים שלו. שיעור זה יעסוק בניסיונם של הדרשנים להעמיד את יוסף ויהודה זה מול זה כיריבים, בניגוד לאווירה המפויסת של הטקסט עצמו. 

  51. "וימאסו בארץ חמדה" - חטא המרגלים ועיצובו בספרות חז"ל

    ד"ר ברכי אליצור | שעה ו- 5 דקות

    סיפור המרגלים  נזכר בתורה פעמיים- בספר במדבר, כחלק מהתיאור הסינכרוני של קורות עם ישראל במדבר, ושוב בנאום משנה תורה של ספר דברים. חז"ל דנו בהבדלים שבין תיאורי שליחות המרגלים וחטאם בשני הסיפורים, ונחלקו על המשמעות ועל הדרך שבה בחר משה לספר את הסיפור

  52. סאטירה ואירוניה בסיפור המקראי

    ד"ר ברכי אליצור

    תאריך פרסום: תשע"ו | | שעה ו- 5 דקות

    המונחים סאטירה, אירוניה, סרקאזם מוכרים היטב ל'צבר' הישראלי המעורה בתרבות ובדרכי ההבעה המאפיינות אותה. בשיעור נשאל האם  מונחים אלו שימשו גם את דמויות המקרא. האם התורה נותנת מקום לאמירות, אשר לעיתים משמעותן הפוכה ממה שנכתב. במהלך השיעור נציע כמה דוגמאות לשימוש באמצעים אלו. נבחן אם זו הדרך הבלעדית לפרשם, ומה מטרת השימוש בהם?

  53. המניע של רבקה

    ד"ר ברכי אליצור