הרב יהודה שביב

נמצאו 70 תוצאות חיפוש

  1. שבע דנחמתא

    הרב יהודה שביב

    מדוע נבחרו דווקא שבע נבואות אלו של ישעיהו להיקרא "שבע דנחמתא"? ייתכן שמעבר לפן הנחמה שבהן, ניתן למצוא קשר בין ההפטרות לבין הפרשות שאחריהן הן נקראות.

  2. כל הנברא בשמי

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה מוסיפה כמה נדבכים לפרשה על מהותה של הבריאה ועל מהותו של העולם.

  3. רני עקרה - לא עוד חורבן

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה מדגישה את הכוח שניתן לבני האדם להעביר את רוע הגזירה של הגלות, כמו זו של המבול. כמו כן, היא עוסקת בהתפשטות ישראל לכל קצווי העולם, כמשקל נגד לרצונם של בני דור הפלגה להתאחד ולמרוד בקב"ה.

  4. קווי ה' ילכו ולא יגעו

    הרב יהודה שביב

    דמותו של אברהם מלמדת את כל הדורות שאחריו מהי אהבת ה', כיצד הקב"ה בוחר באוהביו ועל היחס הרצוי שבין המלחמה באומות העולם לבין הבאתם אל תחת כנפי השכינה.

  5. הבאים ישרש יעקב - הגלות סיבה לגאולה

    הרב יהודה שביב

    מדוע בפרשת שמות, העוסקת בענייני הגלות, אנו מפטירים בנבואת ישעיהו העוסקת בגאולה? אין זאת, כי אם הגלות והגאולה כרוכים זה בזה. הגלות היא אמצעי לעיצוב העם לצורך גאולתו, אך גם דרך לפזר את העם בין הגויים כדי לאפשר את גאולת תבל כולה לעתיד לבוא.

  6. פרשת השלום

    הרב יהודה שביב

    הפרשה מספרת על התגלות ה' בהר סיני, ואילו ההפטרה עוסקת בהתגלות ה' לישעיהו בהיכל. שתי ההתגלויות אינן זהות: זו נעשתה לכל העם וזו נעשתה לנביא יחיד, בזו מעמדו הרוחני של העם היה בשיאו ובזו הוא היה בשפל; אך יש קשר נרחב בין שתיהן: בשתיהן יש מימד מסויים של כפייה, ואת שתיהן חורז המכנה המשותף של השלום.

  7. עם זו יצרתי לי - מבוא לתורת כהנים

    הרב יהודה שביב

    בעיקרה, תוכחת ישעיהו ממוקדת בקרבנות שישראל מקריבים, ולא באלו שישראל לא הקריבו. עוד מוכיחה ההפטרה נגד עבודה זרה, ומזכירה כי עם ישראל נוצר להיות ממלכת כוהנים וגוי קדוש.

  8. השמים כסאי - חודש ושבת רצויים

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה סוגרת מעגל עם תחילת ספר ישעיהו בתיאור השבת והחודש הרצויים בעיני ה'. ראש החודש הרצוי הוא יום המקודש והמיוחד לעבודת ה' של כל העולם, במיוחד במקדש. השיעור מתייחס גם לכך שראש חודש הוא יומן של הנשים בישראל, ויומה של רחל אמנו בפרט.

  9. דרשו ה' בהמצאו

    הפטרת תענית ציבור

    הרב יהודה שביב

    מה הקשר בין הפטרת תענית ציבור לבין התענית?

  10. סולם המקדש, באר שבע ובית אל

    הרב יהודה שביב

    המדרש מביא שתי דעות בנוגע למקומו של סולם יעקב: באר שבע ובית אל. מה הקשר בין שני המקומות הללו לבין חלום יעקב?

  11. מצווה לעומת מוסר - העקידה

    הרב יהודה שביב

    במאמר לא נתעסק עם שאלות פרשניות העולות מתוך פרשיית העקידה, אלא נתמקד במסר המרכזי העולה ממנה: מה היחס בן הצו הא-להי ובין המוסר האנושי? האם תיתכן סתירה בין שני ערכים אלו? פרשיית העקידה מלמדת אותנו שמעתה והלאה לא תיתכן סתירה בין הצו הא-להי למוסר האנושי.

  12. מיקומו של חזון אחרית הימים בישעיה

    הרב יהודה שביב

    חזון אחרית הימים בישעיהו מכוון לעתיד לבא, אך הוא מקושר גם למציאות העכשווית הריאלית, ולכן מקושר גם לנבואות שלפניו ולאחריו. האם נבואה זו היא לאומית או אוניברסלית? ומה עניין עליית הגויים לירושלים?

  13. סייגים

    הרב יהודה שביב

    בפרשיית הבריאה, גם הנחש וגם חווה מוסיפים סייגים לאיסור של ה' לאכול מפרי עץ הדעת. מה ההבדל בין הסייגים והאם המספר מהסיפור הוא שהוספת סייגים למצוות היא שלילית? נראה כי יש סיבה חיצונית מדוע הסייג הוביל בסופו של דבר לחטא ולא להישמר מן האיסור

  14. תגובה - מה ענין ריבית אצל פרשת בהר (פרשת שמיטה ויובל)

    תגובות והערות

    הרב יהודה שביב

    כתוספת למאמרו של הרב ז. ויטמן בנושא השמיטה והמקדש, נעסוק בשייכותו של איסור הריבית לנושא השמיטה והיובל.

  15. איוב - למשמעות השם

    הרב יהודה שביב

    נעיין במשמעות שמו של איוב. נציע כמה אפשרויות לפרוש השם,תוך עיון בדמותו כפי שהיא עולה מספר איוב. נראה כי השם איוב אינו משקף את דמותו האמיתית, "איש תם וישר וירא אלוקים", אלא את המשל - את הדמות המשתקפת בספר

  16. מיקומה של פרשת ערכין בתורה וייחודה

    הרב יהודה שביב

    מקומה של פרשת ערכין משונה. ספר ויקרא מביא סיום כפול לספר, לפני פרשת ערכין ולאחריה, כאילו פרשת ערכין היא מן נספח לספר. נעלה מספר אפשרויות במאמר ולבסוף נבין שבפרשת ערכין ניצבת בסוף הספר בגלל החידוש המרכזי שבה: בפרשה זו לא עוסקת בדבר הרשות ולא בדבר חובה, אלא במפעלו התורני של האדם מישראל, וכעת אפשר לאדם להיעשות שותף לקב"ה אף במעשי תורה.

  17. תגובה - איוב - למשמעות השם

    תגובות והערות

    הרב יהודה שביב

    תשובה קצרה של הרב שביב לתגובתו של א' בורנשטיין בעניין שמו של איוב.

  18. המנון למלך כל הארץ - עיונים במזמור מ"ז בתהלים

    הרב יהודה שביב

    המאמר עוסק במזמור מ"ז בתהלים, הנאמר לפי מנהגים שונים קודם תקיעת שופר בראש השנה. נפרש את מילות המזמור ואת משמעותו, ולבסוף נקשר אותו לבני קרח אשר אמרוהו, ולאידיאולוגיה של קרח אביהם.

  19. למיקומן של מצוות מקרא ביכורים ווידוי מעשרות

    הרב יהודה שביב

    י' שביב מתמודד עם השאלה, על מה ולמה בחרה התורה לחתום את מסכת המצוות של ספר דברים במצוות מקרא ביכורים ווידוי מעשרות . תוך שהוא מסתייע בדברי ראשונים, מציע המחבר גישות שונות בשאלה זו.

  20. תגובה - מגילת רעות - הרעה לעומת הרעים

    תגובות והערות

    הרב יהודה שביב

    נוסיף עוד נקודה להשוואה בין מגילת רות לאיוב: בספר איוב הרעים מאכזבים מאד. לעומת ֵהרעות המאכזבת הבוגדנית, מזדקפת קומתה של רות ֵהרעה הנאמנה הדבקה בחמותה. נמצאו שני הספרים מלמדים דבר משותף: אין עמידה לאדם שנגעה בו יד ה' אלמלא רֵעות של אמת.

  21. ונצדק קֹדש - האם הובדלו ערי מקלט ביחס נכון לגודל האוכלוסייה

    תגובות והערות

    הרב יהודה שביב

    האם ייתכן שתשעה וחצי השבטים שהתנחלו בעבר הירדן המערבי יזכו באותו מספר של ערי מקלט כשניים וחצי השבטים שהתנחלו ממערב לירדן? מתברר שלא היו רק 6 ערי מקלט אלא כל ערי הלוויים קלטו רוצחים בשגגה. נבדוק מחדש את חלוקת ערי הלוויים בין השבטים, ונמצא שהחשבון מדויק.

  22. האם ה' לא ציווה על הקורבנות?!

    הרב יהודה שביב

  23. נזירות שמשון

    הרב יהודה שביב

  24. ערי מקלט לפי גודל האוכלוסיה

    הרב יהודה שביב

  25. הגלות כחלק מן הגאולה

    הרב יהודה שביב

  26. גאולה דומה לבריאה

    הרב יהודה שביב

  27. לא עוד חורבן

    הרב יהודה שביב

  28. כל העמים יעבדו את ה'

    הרב יהודה שביב

  29. זהירות, סייג

    הרב יהודה שביב

  30. הבן יקיר

    הרב יהודה שביב

    סיפורם של אלישע והאישה השונמית מהווה, במובנים מסוימים, תמונת ראי לפרשה. הוא מלמד אותנו על כוחו של האדם לשנות גזרות ועל יחסו השלילי של הקב"ה לקרבנות אדם.

  31. והמלך דוד זקן - טוב אחרית דבר מראשיתו

    הרב יהודה שביב

    מההפטרה עולה השוואה מעניינת בין אברהם אבינו לבין דוד המלך. שניהם בונים ומייסדים, שניהם מנהיגים את עם ה', אך בעוד העברת הירושה בביתו של אברהם היא פשוטה וחלקה, בביתו של דוד היא רוויה בתככים ובבעיות.

  32. בין יעקב לעשו

    הרב יהודה שביב

    נבואתו של מלאכי מלמדת אותנו על ההבדל המהותי שבין יעקב לעשו. הדבר מתגלה דווקא בנבואתו של מלאכי, אחרון הנביאים, המתנבא על חורבנה של אדום ועל גאולתם של ישראל.

  33. ויברח יעקב שדה ארם - יצוא ושוב

    הרב יהודה שביב

    סיפוריו של יעקב עם רחל ולאה מקבילים ליחסו של הקב`ה לעם ישראל.

  34. חזון עובדיה - ואלכה לנגדך

    הרב יהודה שביב

    נבואתו של עובדיה מהווה סיום והשלמה לפגישתם של יעקב ועשו. לאורה, עולות דרכי הפעולה העומדות בפני אדום - צאצאיו של עשו - ביחסם עם עם ישראל.

  35. על שלושה פשעי ישראל - ראשית ואחרית

    הרב יהודה שביב

    לנגד עיניו של עמוס, בנבאו את הנבואה שבהפטרה, ודאי עמדה פרשתנו. הוא רומז ליחסים שבין יוסף לאחיו, בין יהודה לתמר ובין יוסף לאשת פוטיפר, ומדגיש כי הקב`ה אורג את תוכנית הגאולה מתוך הצרות והבעיות הנגלות לעינינו. כך גם הגאולה הולכת ונבנית מתוך זרעי הגלות.

  36. לב מלכים ולב הורים

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה יוצרת הנגדה בין חלומו של פרעה, התמוה והבלתי-ברור, לבין חלומו של שלמה, הפשוט וגלוי. כמו כן, נוצרת הקבלה בין יוסף, הפותר בחכמתו את חלום פרעה, לבין שלמה, המכריע בחכמתו במשפט שלמה בין האם האמיתית לבין האם המזוייפת.

  37. והיו לאחד

    הרב יהודה שביב

    אחדות עם ישראל היא מוטיב העובר דרך פרשיות ספר בראשית ודרך נבואת יחזקאל שבהפטרה. צירוף הפרשה וההפטרה מלמד אותנו על היחס שבין שבטי ישראל בכלל, ובין יהודה לבין יוסף בפרט.

  38. ויקרבו ימי דוד למות - שתי צוואות

    הרב יהודה שביב

    יעקב אבינו ודוד המלך מוסרים שניהם צוואה לפני מותם. מטרת שתי הצוואות היא דומה: לקבוע ולייצב את ההנהגה ביד הראוי לה.

  39. גאולת מצרים

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה עוסקת בנושא הגאולה העתידית, במקביל לגאולת מצרים שבפרשה. שתי הגאולות מהוות קידוש השם בעולם, שתיהן מביאות כל עם ועם למעמד הראוי לו ושתיהן כרוכות בהשבת הרכוש שנלקח על ידי העמים המעבידים שלא-בצדק.

  40. בין ישראל לעמים

    הרב יהודה שביב

    כמו הפרשה, גם נבואת ירמיהו על גורל מצרים עוסקת במפנה חשוב המתרחש בעולם, הכרוך בהעמקת היכרות האומות עם הקב`ה ובשמירה על ייחודיותו של עם ישראל.

  41. מלחמה ושירה

    הרב יהודה שביב

    ההשוואה בין שירת הים לבין שירת דבורה היא השוואה בין מלחמה שערך ה' לבדו עבור ישראל לבין מלחמה שהשתתפו בה ישראל השתתפות פעילה. מהי המלחמה הראויה? בעקבות איזו מלחמה פורצת שירה? היכן יש לסווג את שירת דוד?

  42. ראש לכל המשפטים - מצוַת החירות

    הרב יהודה שביב

    לא לחינם בחרו מסדרי ההפטרות להתמקד דווקא בפתיחת פרשת משפטים - בדיני עבד עברי, משום חשיבותה הרבה ליחסו של האדם מישראל לריבונו של עולם: עניין החירות, ועניין הברית שבין הקב`ה לבין כנסת ישראל.

  43. וה' נתן חכמה לשלמה - המשכן והמקדש

    הרב יהודה שביב

    מהו היחס בין המשכן לבין המקדש? שניהם מהווים קיום של מצווה אחת, אך המשכן הוא מפעל עממי שבו הקב`ה נגרר אחרי בני ישראל ואילו המקדש הוא מפעל ממלכתי של שלמה, שבו העם הולך בעקבותיו של הקב"ה.

  44. מתפארת עבר למקדש עתיד

    הרב יהודה שביב

    מהו ההבדל בין קדושה לבין טהרה? ומה היחס בין המשכן, בית המקדש הראשון ובית המקדש השלישי שייבנה לעתיד לבוא? נבואתו של יחזקאל על הבית השלישי עומדת על נקודות אלו.

  45. מלחמות דור דור בעבודה זרה

    הרב יהודה שביב

    סיפור מאבקו של אליהו נגד אחאב ואיזבל בהר הכרמל מלמד שהמאבק נגד העבודה הזרה הוא בעצם מאבק על נפש העם, על ה'רוב הדומם', ותולדותיו ארוכים כתולדות העם, ממשה ועד אליהו.

  46. העושים במלאכה

    הרב יהודה שביב

    הקבלה בין המקדש למשכן, בעקכות בוניהם: בצלאל ואהליאב אל מול חירם.

  47. ותשלם כל המלאכה - חתימת ספר הגאולה

    הרב יהודה שביב

    על זמניותו של המשכן מול הקביעות והיציבות של המקדש.

  48. עולותיכם ספו על זבחיכם - צויתי או לא צויתי

    הרב יהודה שביב

    לדברי ירמיהו, הקב"ה לא ציווה ביציאת מצרים על דברי עולה וזבח. האמנם לא ציווה הקב"ה על הקרבת הקרבנות?

  49. השבר והשאת

    הרב יהודה שביב

    השיעור עוסק בהקבלות שבין העלאת הארון לירושלים ונסיונו של דוד לבנות את המקדש לבין הפרשה: חטאם של נדב ואביהו מול חטאו של עוזה ותגובתה של מיכל, הניסיון השני של העלאת הארון ואופן הזכרת הנפטרים.

  50. ואיש בא מבעל שלישה - הנגע ורפואתו

    הרב יהודה שביב

    סיפור צרעתו של נעמן וטיהורה ע`י אלישע מלמד על 'חלוקת העבודה' בין הכהן המטהר והמטמא את נגע הצרעת לבין הנביא המרפא נגע זה. בכל מקרה, הריפוי הוא בידו של האדם ותלוי במעשיו.

  51. התשפוט את עיר הדמים - עת לעקור ועת לנטוע

    הרב יהודה שביב

    נבואתו של עמוס מלמדת כי אם ישראל יחטאו - הם ייגלו מהארץ בדיוק כמו שאר הגויים. ההבדל בין ישראל לעמים הוא ההבטחה שעם ישראל יחזור מהגלות.

  52. והכוהנים והלויים בני צדוק - הלכה ונבואה

    הרב יהודה שביב

    כיצד ניתן להתמודד עם הסתירות הרבות הקיימות בין דיני התורה לבין הדינים שבנבואת יחזקאל?

  53. תחייה מתוך צרעת

    הרב יהודה שביב

    הפרשה מפרטת את דיני הטהרה מהצרעת, ואילו ההפטרה - סיפור ארבעת המצורעים - מלמדת על עומק התחייה דווקא מתוך מחלה זו.

  54. החתום והגלוי

    הרב יהודה שביב

    מדוע בחרו מסדרי ההפטרות בנבואה העוסקת רק בעניין אחד מהפרשה - בגאולת הקרקע של ירמיהו מיד חנמאל בן דודו? נראה, שגאולת הקרקע רומזת לגאולתם של ישראל מהגלות. ההפטרה גם מחדדת את ההסתכלות על הבנת המצוות ודרכי ה'.

  55. ה' עוזי ומעוזי - הברכה והקללה

    הרב יהודה שביב

    מהו היחס בין הברכות והקללות בפרשה ובהפטרה?

  56. והיה מספר בני ישראל - והולכתיה המדבר

    הרב יהודה שביב

    נבואת הושע מלמדת שספירת בני ישראל נצרכת רק בנדודים, ולא במצב הקבע. כמו כן, ניתן ללמוד מההפטרה על חשיבותה של תקופת המדבר בתולדות עם ישראל.

  57. נזירות שמשון

    הרב יהודה שביב

    כל עניינה של הנזירות היא קבלה עצמית של הנזיר. כיצד, אם כן, התחייב שמשון בנזירות בלי לקבל אותה על עצמו? ואכן, מתברר שקיימים הבדלים רבים בין נזירים רגילים לבין שמשון.

  58. רני ושמחי בת ציון - בנסוע - ובנוחה

    הרב יהודה שביב

    ההפטרה, המביאה את נבואת זכריה על יהושע הכהן הגדול ועל זרובבל, מקבילה לפרשה בכמה נקודות: תפקידו של הכהן, העמידה למלחמה מתוך אמונה בה' ועיסוק במשבר מנהיגותי.

  59. התרים לעומת המרגלים

    הרב יהודה שביב

    מה ראה יהושע, שהיה אחד מהתרים את הארץ, לחזור על טעות זו ולשלוח מרגלים ליריחו? ההבדל בין מרגלי משה לבין מרגלי יהושע טמון במטרה: מרגלי המדבר נשלחו לתור את הארץ, ואילו יהושע שלח מרגלים לרגל אותה.

  60. גלגל ההיסטוריה

    הרב יהודה שביב

    מה בין טענת קורח ועדתו כלפי משה לבין טענות בני ישראל כלפי שמואל אודות מינוי המלך? מדוע יחסו של הקב`ה לשתי הטענות האלו הוא כה שונה?

  61. שבכל דור ודור

    הרב יהודה שביב

    כיצד מתייחס המקרא למנהיגותו של יפתח? האמנם `יפתח בדורו כשמואל בדורו`?

  62. והיה שארית יעקב - מה יפעל אנוש עם אל

    הרב יהודה שביב

    כיצד ייתכן שניתנה נבואה לרשע כבלעם? מה המחיר ששילמו ישראל על חוסר הכעס והחרון של ה'?

  63. ויד ה' הייתה אל אליהו

    הרב יהודה שביב

    מהו היחס בין פינחס לבין אליהו, ובין משה לבין אליהו? סיפור אליהו במערה, המובא בהפטרה, עונה על שאלות אלו.

  64. בין כלל ישראל ליחיד בישראל

    הרב יהודה שביב

    ההבדלים בין שירת האזינו לבין שירת דוד מלמדים על ההבדל העקרוני שבין היחיד לבין הכלל, הקב`ה הבטיח לכלל ישראל שלא יימחה זכרו, אבל גורלו של היחיד תלוי במעשיו בלבד.

  65. ויכרות יהוידע

    הרב יהודה שביב

    על הקשר שבין פרשת שקלים לבין פורים, ועל האופן שבו ההפטרה משלימה את האמור בפרשה. כפי שזו עוסקת בחובה המינימלית שהכל שווים לגביה, זו עוסקת בנדבה, המאפשרת ביטוי אישי לכל אחד ואחד, לפי כוחו ולפי נדבת לבו.

  66. מלחמת שאול בעמלק

    הרב יהודה שביב

    מתוך סיפור מלחמת שאול בעמלק ניתן ללמוד על חשיבותו הרבה של ציווי מחיית עמלק.

  67. טהרת הגוף וטהרת הנפש

    הרב יהודה שביב

    מה בין טהרת הגוף לבין טהרת הנפש? הנביא יחזקאל מקביל ביניהם לבין היחס שבין טבילה במקווה לבין הזאת מים חיים, ובין גאולה בידי אדם לבין גאולה בידי שמיים.

  68. כל העם הארץ

    הרב יהודה שביב

    העיסוק בקרבן הפסח של הבית השלישי לפני חג הפסח מלמד שמטרת פרשת החודש היא הכנה מחשבתית לחג הגאולה. המסר העיקרי הוא לא להתייאש גם אם המצב קשה, וגם אם נראה שהגאולה איטית ביותר.

  69. שבע דנחמתא

    הרב יהודה שביב

    מדוע נבחרו דווקא שבע נבואות אלו של ישעיהו להיקרא "שבע דנחמתא"? ייתכן שמעבר לפן הנחמה שבהן, ניתן למצוא קשר בין ההפטרות לבין הפרשות שאחריהן הן נקראות.

  70. מחר חודש

    הרב יהודה שביב

    מהו אופיו הרצוי של ראש החודש? מה הקשר בין תיקון הלבנה לבין יחסו של שאול לדוד וליהונתן?