הרב יהודה ראק

נמצאו 54 תוצאות חיפוש

  1. תאריך הנאום המרכזי של ספר דברים

    הרב יהודה ראק

    בפרשה זו מסיים משה את דבריו לבנ"י. המפרשים נחלקו באשר לתיארוך הדברים, מקום התרחשותם והחלטת משה לצוות את המצוות אשר עולות בנאומו דווקא בזמן זה.

  2. ברכת אברהם

    הרב יהודה ראק

    הקב"ה משתף את אברהם בכוונתו להחריב את סדום מתוך יעוד אברהם להיות שליח הקב"ה להפצת דרכו, ובכך מתברך זרעו של אברהם.

  3. קרבן עולה ויורד

    הרב יהודה ראק

    השיעור יעסוק ב'קרבן עולה ויורד', דהיינו הקרבן המובא על שבועת העדות, טומאת מקדש וקודשיו בשוגג ושבועת ביטוי, והמשתנה בהתאם למעמדו הכלכלי של החוטא. בשיעור נעלה מספר קשיים הנוגעים לקרבן זה, ונפתור אותם על ידי מציאת המכנה המשותף של החטאים בגינם מובא הקרבן - העיקר בחטאים הללו הוא כוונת הלב, ולא מעשה החטא.

  4. תפקיד הצרעת

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה נעסוק במשמעות הצרעת לאור הופעתה במקרא, ונראה כי מטרת הצרעת היא חיזוק מעמדו של נציג ה' - הנביא או הכהן.

  5. סיפורה של חוה

    הרב יהודה ראק

    השיעור משווה בין תיאור לידת קין ותיאור לידת שת. בלידת קין נוצרת תחושה של שיויון בין האדם לבין הקב"ה ועל כן נופל קין בגאוותו. בלידת שת נמצאת ההבנה כי החיים והמוות הוא מהקב"ה, ומשם מתועלים כוחותיו של האדם לאפיקים חיוביים יותר עד לידת אנוש.

  6. נחמת האדמה

    הרב יהודה ראק

    בהולדת נח מייחל למך כי בהוולדו ינחם העולם. נח משמש כתזכורת לכך שישנו טוב באדם, ובכך מפעיל הוא את מידת הרחמים אצל הקב"ה.

  7. הקריאה בשם ה'

    הרב יהודה ראק

    אברהם קורא בשם ה'. המפרשים ראו במעשה זה השכנת שכינה וקריאה לעולם לראות את גדולת ה'. בכך מתבטא תפקידם של האבות בהבאת מלכות ה' בעולם.

  8. סיפור קניין אחוזת הקבר

    הרב יהודה ראק

    על פי שיטתו של הרב ברויאר השיעור מציג שני רבדים בסיפור קניית הקבר לשרה. הרובד הראשון מתאר קניה של קבר עבור שרה ואילו הרובד השני מתאר קניה של שטח בארץ ישראל על מנת שיהיה שטח זה קניין מדור לדור

  9. ברכת יצחק

    הרב יהודה ראק

    השיעור מציג 2 רבדים בגנבת הברכות על ידי יעקב. הרובד הראשון הוא פעולתה של רבקה כמיישמת התוכנית הא-לוקית. הרובד השני הוא פעולתו של יעקב שהיא בבחינת גניבה ועליה הוא נענש בעתיד

  10. נדרו של יעקב ותרפיה של רחל

    הרב יהודה ראק

    מה משמעות נדרו של יעקב? ומה משמעות הבטוי "והיה ה' לי לא-להים"? האם יתכן שיעקב מקבל את א-להות ה' רק בתנאי שה' יעזור לו? מדוע יעקב קורא למקום "בית אל" פעמיים, ומציב מצבה בבית אל פעמיים? מה הקשר בין טעותו של יעקב לבין גניבת התרפים ע"י רחל?

  11. לדמותה של רחל

    הרב יהודה ראק

    דמותה של רחל, כמו דמויות רבות במקרא, היא דמות של תשובה. בתחילת דרכה, רחל חטאה באבק עבודה זרה, אך לפני מותה זכתה לשוב בתשובה והפכה למליצת יושר על ישראל לעתיד לבוא.

  12. משמעות הכפרה בתורה

    הרב יהודה ראק

    בפרשתנו, יעקב מתכונן למפגש עם עשיו ואומר לשליחיו להגיד: "אכפרה פניו במנחה", מה משמעות המילה כפרה? לכפר? נעמוד על משמעות הכפרה במקרא, ונראה שכפרה איננה סליחה אלא נקיון, העברה, או כסוי, חציצה.

  13. מכירת יוסף - שתי בחינות

    הרב יהודה ראק

    נעיין בסיפור מכירת יוסף, על פי שיטת הבחינות. מבחינה אחת, האחים מקנאים ביוסף, מתכננים לסלקו מן המשפחה,ומוכרים אותו. מבחינה שניה, האחים שונאים את יוסף מתכננים את הריגתו, ולבסוף המדיינים מוכרים אותו. הבחינה האחת היא סיפור מעשי בני האדם ותוצאותיהם, ואילו הבחינה השניה מתארת את יד ההשגחה הפועלת להורדת בית יעקב למצרים.

  14. שתי הבחינות בסיפור מינוי יוסף

    הרב יהודה ראק

    נעיין בסיפור מינוי יוסף על מצרים. נחלק את הסיפור לשתי בחינות, ונבין את המשמעות של כל בחינה.נראה כי מנוי יוסף הוא מצד אחד תוצאה של התנהגותו, ומצד שני - הוא חלק מהסיפור הגדול שמכוון על ידי ההשגחה כדי להביא לירידת ישראל למצרים.

  15. פגישתם השניה של יעקב ויוסף

    הרב יהודה ראק

    נעסוק בפגישה השנייה של יעקב ויוסף במצרים. בפגישה זו מזכיר יעקב את ברכת ה' שקיבל, את מות רחל ואת קבורתה, ומעניק לאפרים ומנשה מעמד של שבטים, ובכך נותן ליוסף את חלק הבכור בירושה. מה הקשר בין הדברים?

  16. סיכום ספר בראשית ופתיחה לספר שמות

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה נבחן את השאלה האם המאפיינים של חומשי התורה מראים שישנו סיפור אחד מתמשך לאורך פרקי הספרים, או שמא הם אינם אלא סדרה של סיפורים בודדים. אנו נראה ששאלה זו תלויה בבחינות השונות של התורה, נסקור את הסיפור המתמשך של ספר בראשית, ונבדוק את הקשר לספר שמות.

  17. ידיעת שם ה'

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה נראה שיש שני שמות לה', המשקפים שתי בחינות, כלומר שתי השקפות ושתי תפיסות שונות: שם הויה (י-ה-ו-ה) ושם אלוקים. בשיעור נסקור את שתי התפיסות הללו, ונראה כיצד הן באות לידי ביטוי גם ביציאת מצרים.

  18. הפסח וסיפור יציאת מצרים

    הרב יהודה ראק

    שתי פרשיות מרכזיות בתורה עוסקות בקרבן פסח: פרשת בא ופרשת ראה, וישנן כמה סתירות מהותיות בין הפרשיות. בשיעור זה נראה שכל פרשייה מציגה משמעות שונה לקרבן פסח, ונבחן כיצד שתי תפיסות אלו משתקפות בהלכה.

  19. שתי הבחינות בסיפור קריעת הים

    הרב יהודה ראק

    בסיפור קריעת ים סוף יש כמה סתירות וכפילויות. נעלה את הקושיות שבפרשייה ונציע פתרון לפי שיטת הבחינות: חלוקת הסיפור לשתי בחינות נפרדות, כאשר לכל אחת יש משמעות ומטרה שונה

  20. עשרת הדברים

    הרב יהודה ראק

    התורה אומרת שמה שכתב ה' על הלוחות מחולק לעשרה 'דברים'. אולם, החלוקה ביניהם וזיהוי כל אחד מהם לא מופיע התורה. בשיעור זה נביא שלוש חלוקות המבוססות על המסורה, ונציע חלוקה רביעית.

  21. פרשיות השומרים

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה נבאר את פרשיות 'שומר כלים' ו'שומר בהמה'. נסביר את ההבדל בין סוגי השומרים, ונבאר כמה פסוקים קשים בפרשיות אלו.

  22. שתי הבחינות במשכן

    הרב יהודה ראק

    מדוע חוזרת התורה פעמיים על כל פרטי עשיית המשכן (בפרשת תרומה-תצווה, ואח"כ שוב בויקהל-פקודי)? נענה על קושיה זו לפי שיטת הבחינות. וננסה להבין את המשמעות של שתי הבחינות ומה היחס ביניהן.

  23. פסוקי ההשלמה של ציווי המשכן

    הרב יהודה ראק

    בסיום הציווי על מעשה המשכן מופיעים ארבעה פסוקים המתארים את עבודת התמיד במשכן ותוצאותיה: ההיוועדות של ה' עם ישראל, קידוש אוהל מועד והמזבח, השראת שכינה, והקדשת הכהנים. בשיעור נראה שאלה אבני הדרך המשמעותיים בסיפור התורה, מימי האבות ועד ספר במדבר.

  24. מחצית השקל בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה

    הרב יהודה ראק

    נעסוק בפרשת מחצית השקל, לפי שיטת הבחינות. נראה כי לפי בחינה אחת, יש חיוב לתת כופר נפש בזמן מפקד, ולפי בחינה שניה יש חיוב יסודי של תרומה לה', ללא קשר למפקד. בהלכה לדורות, מופיע רק החיוב לתת מחצית השקל תרומה לה'.

  25. ארון וכרובים

    הרב יהודה ראק

    פרשיית הארון והכרובים מלאה בסתירות וכפילויות. כפי שנראה, שורש התופעה הוא כפילות יסודית באופי המשכן והשכינה, הבאה לידי בטוי בכרובים: האם פניהם אל הכפורת או פניהם איש אל אחיו? מה מקום השכינה עליה שומרים הכרובים?

  26. תורות הקרבנות

    הרב יהודה ראק

    בפרשת צו מופיעה החטיבה השנייה של דיני הקרבנות בספר ויקרא. קושי מרכזי אחד בחטיבה זו הוא מציאת המאפיין המיוחד של פרשה זו מול פרשת ויקרא, במיוחד לאור העובדה שחלק מן הדינים מופיעים בשתי הפרשות, וחלק לא. קושי שני הוא הבלבול שיוצרת חתימת החטיבה בשאלת הזמן והמקום של אמירתה. המפתח לפתרון הקשיים הוא ההבנה כי יש כאן עריכה מיוחדת שהתורה עשתה, במסגרתה יש כאן חריגה מהרצף הכרונולוגי של ספר ויקרא.

  27. איסורי הטומאה בתורה

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה נעסוק בסתירה לכאורה בין התורה שבכתב לבין התורה שבעל פה בשאלה האם יש איסור להטמא: בפרשתנו (ובעוד מקומות בתורה) משמע במפורש שיש איסור כזה, אך בהלכה אין כל איסור להטמא או חובה לטמא להטהר, אלא שאדם רשאי לגשת אל הקודש רק בעודו טהור. הפתרון לסתירה הוא ההבנה שבעקבות הקמת המשכן מחנה ישראל עצמו היה קדוש בקדושת מקדש ברמה מסויימת, אך לאחר הכניסה לארץ קדושה זו קיימת רק בתחומי המקדש

  28. ההקשר הסיפורי של סדר העבודה

    הרב יהודה ראק

    פרשיית 'סדר העבודה' היא לכאורה פרשייה הלכתית קלאסית המנותקת מהקשר סיפורי. אולם, קיימים בפרשה מספר קשיים, שרק ביאור הפרשייה על רקע הקשרה הסיפורי - מותם של נדב ואביהוא - מיישבם.

  29. פרשת המועדות

    הרב יהודה ראק

    בשיעור זה ננתח את פרק כ"ג של ספק ויקרא - 'פרשת המועדות' - מבחינה מבנית ותוכנית, ונראה כי יש שתי מגמות שונות, דהיינו שתי 'בחינות', בקביעת המועדות: האחת היא קידוש המועדים באמצעות הקרבת קרבנות לה', והשנייה היא יצירת קדושת הזמנים על ידי בני ישראל.

  30. שני הדיבורים בפרשות בהר-בחוקותי

    הרב יהודה ראק

    בפרשות בהר-בחוקותי מופיעים שני דיבורים של ה' ("וידבר ה' אל משה לאמר"), ובשיעור נעסוק בשאלת זמן ומקום אמירתם. נראה כי פרשייתנו נדחתה ממקומה הכרונולוגי בתורה, ולאחר מכן נסביר מדוע היא נדחתה ממקומה, ומדוע היא נאמרה כעת.

  31. העומר, ספירת העומר וחג השבועות

    הרב יהודה ראק

    מה משמעות ספירת העומר - היסטורית (מיציאת מצרים למתן תורה), או חקלאית? מדוע רק בשבועות מקריבים שלמי ציבור, בדומה ליום השמיני למילואים? מה משמעות הנפת העומר?

  32. פרשיית החצוצרות

    הרב יהודה ראק

    הפרשה מצווה על עשיית חצוצרות ועל השימוש בהם בדור המדבר בשני אופנים: למקרא העדה ולמסע המחנות. גם לדורות, החצוצרות משמשות שני תפקידים: לתרועה במצב מלחמה, ולתקיעה על קרבנות בימים מיוחדים. מה מידת הזיקה בין המצווה לשעה לבין המצווה לדורות?

  33. פרשת ציצית

    הרב יהודה ראק

    פרשיית ציצית היא פרשייה הלכתית טיפוסית, אך היא גם מעורה וקשורה להקשר הסיפורי שבו היא מופיעה: פרשת המקושש. מה משמעות מצוות ציצית, ומה הקשר בין פרשיית ציצית למקושש ולמצוות השבת?

  34. משמעות הקטורת

    הרב יהודה ראק

    נסקור את המקומות השונים בתורה בהם מופיעה הקטורת, ונראה שמשמעות הקטורת היא שכינת ה' בעקבות עבודת הקרבנות. ננסה להבין מדוע מתו נדב ואביהוא וונשיאי העדה דווקא ע"י הקטורת. מדוע נבחרה דווקא הקטורת מבין כל עבודות המשכן להוות מבחן לקדושה ולבחירת ה'?

  35. מי מריבה

    הרב יהודה ראק

    מה היה חטאם של משה ואהרון אשר בגללו לא נכנסו אל הארץ?מסתבר שכבר בזמן סיפור המרגלים התגלה כשלונם ההנהגתי של משה ואהרון, אלא, שכנראה ניתנה ארכה למשה ואהרן, מתוך תקווה שבהזדמנות אחרת ינקטו דרך אחרת; הזדמנות זו באה אצלנו, במי מריבה, וכשלונם השני חתם את גזר דינם.

  36. סיפור בעל פעור ומעשה פנחס

    הרב יהודה ראק

    בפרשתנו חלה הדרדרות מוסרית חמורה: זנות הנובעת מהליכה אחרי התאוות בלבד, וראשי העם מובילים את החטא. ה' מצווה להוקיע את ראשי העם, אך משה מצווה להרוג את החוטאים בלבד. בהמשך מתברר שאחד מראשי העם שותף לחטא, ומעשה פנחס הוא מילוי צו ה' - להוקיע את ראשי העם, ולא מעשה קנאות אישי.

  37. פרשיית הנדרים

    הרב יהודה ראק

    פרשת מטות פותחת בדיני נדרים. באיזה מקרה האב או הבעל יכולים להפר את נדרי האשה? בכל הנדרים והשבועות (פסוקים ד' - י"ג), או בנדרי עינוי נפש בלבד (פסוקים י"ד - ט"ז)? נפרש את פרשיית הנדרים על פי שיטת הבחינות, ונראה מה השפעתה המעשית של כל אחת מן הבחינות.

  38. ביאור התורה

    הרב יהודה ראק

    ספר דברים פותח בשלושה משפטים שונים שניתן לראות כל אחד מהם כמשפט פתיחה; נתמקד בעיקר במשפט הפתיחה השלישי, ותוך כדי כך נגיע להבנה של תפקיד הנאום הראשון של ספר דברים, וגם לתפיסה כוללת יותר הנוגעת למשמעות התורה בכלל.

  39. אהבת ה' ותלמוד תורה

    פרשת ואתחנן

    הרב יהודה ראק

    ידיעת ה' יכולה לשמש כאמצעי לאהבתו, כפי שמציע הרמב"ם, אך יכולה גם להוות מטרה בפני עצמה המושגת על ידי לימוד תורה. הציווי לעסוק בתורה בכל זמן פנוי מחנך את האדם למרכזיות רצון ה' בחייו, ומבטא את אהבת האדם לבוראו.

  40. מיהו הגר?

    הרב יהודה ראק

    בתורה מוזכר הגר כזר המתגורר עם עמ"י, אך הפירושים רואים באדם זה כמי שהצטרף לעמ"י- גר צדק. בתורה שבע"פ חלקו מונח זה לשני סוגי אנשים- כאלו שנתחייבו לקיום מצוות ועליהם חלה מצוות האהבה ואיסור הונאה, וכאלה המתגוררים בארץ ישראל ומחוייבים במצוות בני נח.

  41. איסור מחיקת השם

    הרב יהודה ראק

    בפרשה זו מצווים עמ"י להכרית את העבודה הזרה בארץ ישראל, וכנגד מצווים שלא לעשות כך להשם. בפשט ניתן ללמוד על איסור פיזי לפגוע בעבודת המקדש. בדרש ניתן ללמוד ציווי לעמ"י להאדיר את שמו של הקב"ה בעולם על ידי עבודת המקדש וקידוש השם בעולם.

  42. דרישה וחקירה

    הרב יהודה ראק

    בפרשה זו מצווים עמ"י לדרוש ולחקור מקרים שבהם עולה חשד לעבודה זרה. בדומה, בפסוקי עדי שקר יש שימוש באותם המונחים של דרישה וחקירה. מכאן נלמדת חשיבות וידוא האמת וחקירת העדים על מנת למצוא את האמת.

  43. "וקצותה את כפה" ו"עין תחת עין"

    הרב יהודה ראק

    עונש "עין תחת עין" הינו מקרה בולט ביותר לפער שבין תורה שבכתב לבין תורה שבע"פ. ניתן לראות בפער ביטוי למידת הרחמים אל מול מול הדין. הפער מבטא רצון לעשיית צדק עבור הנחבל ובו בזמן לחנך את החובל.

  44. פרשת התשובה

    הרב יהודה ראק

    הפסוקים קושרים בין התשובה לבין הליך הגאולה. הרב ברויאר מציע 2 בחינות של תשובה התלויות בעשיית פעולת תשובה מצד עמ"י, ושלישית שאינה תלויה בתשובה של עמ"י.

  45. יחס פגום

    הרב יהודה ראק

  46. המודל לסדר עבודת יום הכיפורים

    הרב יהודה ראק

  47. זכרון ההליכה על פי ה'

    הרב יהודה ראק

  48. אופיה הכפול של פרשיית ציצית

    הרב יהודה ראק

  49. המורכבות שבקנאות

    הרב יהודה ראק

  50. בין סיפורי התורה למצוותיה

    הרב יהודה ראק

  51. על תלמוד תורה ועל אהבת ה'

    הרב יהודה ראק

  52. מיהו הגֵּר עליו דיברה תורה?

    הרב יהודה ראק

  53. איסור איבוד שם השם

    הרב יהודה ראק

  54. עונש גופני או חיוב ממוני?

    הרב יהודה ראק