הרב זאב ויטמן

נמצאו 33 תוצאות חיפוש

  1. עץ הדעת ועץ החיים

    פרשת בראשית

    הרב זאב ויטמן

    נעיין בסיפור עץ הדעת. מדוע האדם לא נברא כיודע טוב ורע? ומדוע קניית הדעת כרוכה בחטא? ואם זהו חטא - מדוע לא נלקחה ממנו ידיעת הטוב והכרע? לשם מה ניטע עץ הדעת? האם האדם דומה לא-ל רק בעקבות האכילה מעץ הדעת? והאם צדק הנחש ש"לא מות תמתון"? נעסוק בשאלות אלה עפ"י פרושי הרמב"ן והאברבנאל

  2. הבריאה החדשה

    הרב זאב ויטמן

    בעקבות השחתת בני האדם, ה' מתחרט על בריאת האדם ומוחה את כל היקום. התחדשות העולם לאחר המבול היא כבריאה חדשה, ולכן מקבילה לבריאת העולם. האם הצליחה הבריאה החדשה יותר מקודמתה? מה בין שיכרותו של נח לחטא אדם הראשון? ומה בין הפיכת סדום ושכרותו של לוט לבין המבול ושכרותו של נח?

  3. ברית בין הבתרים

    הרב זאב ויטמן

    מה פשר שאלתו של אברהם "במה אדע כי אירשנה"? מה משמעות המעשים שנעשים בברית בין הבתרים? האם הייתה כאן גזירה אלוקית על שעבוד מצרים, או רק גלוי העתיד לאברהם? ומדוע מתאחרת ירושת הארץ?

  4. התגלות א-להית לאברהם

    הרב זאב ויטמן

    מה מטרת ההתגלות לאברהם בתחילת פרשת וירא? ומה הקשר בין התגלות זו לברית המילה? מה מבטא הצחוק, ומדוע צחוקה של שרה זוכה לביקורת? ומה פשר תפילתו של אברהם על סדום?

  5. ארץ ישראל

    הרב זאב ויטמן

    נתמקד בעיוננו בשתי שיחות של אברהם אבינו, בהן הוא מנהל משא ומתן הנוגע לארץ ישראל: קניית מערת המכפלה, והשבעת העבד שלא ישיב את יצחק לחרן. מה משמעות הקניין של אברהם בארץ לעומת קניינו של יעקב בשכם? ומדוע הקפיד אברהם שיצחק לא יצא מהארץ? ומה אנו לומדים מכך?

  6. תתן אמת ליעקב

    הרב זאב ויטמן

    מיהו הרמאי בפרשת תולדות? האם עשיו ולבן או רבקה ויעקב? כיצד ניתן להבין את המעשה של רבקה? ומה המחיר ששילם יעקב על הרמאות? מהי הסיבה ליציאת יעקב לחרן?

  7. המקום אשר יבחר ה'

    הרב זאב ויטמן

    מה משמעות חלום הסולם? נביא כמה אפשרויות לפתרון החלום הזה, וננסה להבין מהו הפתרון שנתן יעקב עצמו לחלום הסולם: יעקב הבין מן החלום שהמקום הזה הוא שער השמים. אם אכן בית אל הוא שער השמים, מדוע הוקם המשכן בשילה? ומדוע הוקם המקדש בירושלים?

  8. האם ניתן ללמד זכות על מעשה שמעון ולוי?

    הרב זאב ויטמן

    האם שמעון ולוי צדקו במעשיהם? האם אנשי שכם חטאו? האם היה ראוי להרגם? נעיין בדברי המלמדים זכות על שמעון ולוי ונבחן את דבריהם. נראה כי במקרה הזה קשה מאוד למד זכות ולסנגר על מעשיהם של שמעון ולוי

  9. ונראה מה יהיו חלומותיו

    הרב זאב ויטמן

    מה הייתה תוכניתם המקורית של אחי יוסף? כיצד השתנתה התכנית? האם מעשי בני האדם הם הקובעים את המציאות או הגזירה האלוקית מסובבת את העניינים?

  10. מדוע התנכר יוסף לאחיו

    הרב זאב ויטמן

    מדוע יוסף מתנכר לאחיו? מדוע הוא אינו מודיע לאביו שהוא נמצא במצרים? ומדוע הוא עושה מעשים שעלולים להכאיב לאביו מאד? מה מטרתו כשהוא שם את הגביע באמתחת בנימין? השיעור יסקור כמה אפשרויות לפרשנות, ויציע אפשרות נוספת.

  11. ירידתו הכפולה של יעקב למצרים

    הרב זאב ויטמן

    יעקב מוזמן לרדת למצרים גם ע"י יוסף, וגם ע"י פרעה. יעקב מקבל את הזמנתו של יוסף לירידת ארעית למצרים, אך חושש מהזמנת פרעה לישיבה קבועה במצרים. כפילות זו מתבטאת גם בשימוש בשמות יעקב וישראל, וכן בתיאור כפול של מקום ישיבתם - גושן או רעמסס.

  12. ויחי יעקב - בארץ מצרים

    הרב זאב ויטמן

    מדוע יעקב וכל משפחתו אינם חוזרים לארץ כנען מיד בתום שבע שנות הרעב? ומה הקשר בין ההשתקעות במצרים לבין הדרישה של יעקב שלא לקבור אותו במצרים - אלא להעלותו לקבורה לארץ ישראל, למערת המכפלה? ומה פשר הדמיון בין מסע הלוויה של יעקב לבין יציאת מצרים?

  13. מתי נאמרה פרשת בהר?

    הרב זאב ויטמן

    מתי בדיוק נאמרה פרשת בהר למשה - בעלייתו הראשונה או השניה להר סיני ? ומתי בדיוק נכרתה הברית הכתובה בפרשתנו?- נעסוק במחלוקת א"ע והרמב"ן בנושא זה, בהמשך לשיטת הרמב"ן, נציע לראות בפרשות בהר בחוקותי חטיבה עצמאית המסכמת את המצוות שנאמרו למשה בהר סיני ומעמידה אותן על ארבע מצוות יסוד (שבת הארץ, עבודה זרה, שבת ומקדש), ונבין מדוע דווקא שבת הארץ מפורטת כאן בהרחבה.

  14. יעקב מתמודד עם "הגוי"

    הרב זאב ויטמן | 29 דקות

    מהו אופן ההתמודדות הנכון עם הגויים? בפרשת וישלח יש שני אירועים בהם יעקב ובניו מתמודדים עם הגויים: פגישת יעקב ועשיו, ומעשה דינה. מהי גישתו של יעקב בשני המקרים? מהי גישתם של יעקב ולוי? את מי מצדיק הכתוב? ומה הלקח שעלינו ללמוד מאירועים אלו לדורות?

  15. שמיטה ומקדש

    פרשות בהר, בחוקותי

    הרב זאב ויטמן

    פרשת בהר עוסקת כולה בנושא השמיטה והיובל. הפסוקים האחרונים של הפרשה מזכירים את איסור ע"ז, ואת השבת והמקדש. מה הקשר שלהם לפרשה? נראה כי פרשת בהר כולה מהווה הקדמה לפרשת הברכות והקללות שבפרשת בחוקותי, ומעמידה ארבע מצוות יסוד שעליהן נכרתת הברית.

  16. ברכה איננה תפילה

    הרב זאב ויטמן

  17. עץ הדעת ועץ החיים

    הרב זאב ויטמן

  18. ירידתו הכפולה של יעקב למצרים

    הרב זאב ויטמן

  19. מחיית האדם והבריאה החדשה

    הרב זאב ויטמן

  20. ברית האגנות ומיקומה

    הרב זאב ויטמן | 25 דקות

    מהו ספר הברית? המחלוקת בשאלה זו יוצרת השלכות על משמעותה של פרשת משפטים, על התוכן אותו קיבל משה בארבעים היום והלילה ששהה בהר סיני ועל הסבר פרשיית מעמד הר סיני

  21. הדעת - טוב או רע?

    הרב זאב ויטמן

  22. חזרה לתהו ובהו

    הרב זאב ויטמן

  23. בריאת העולם מחדש

    הרב זאב ויטמן

  24. אי אפשר לחזור לגן עדן

    הרב זאב ויטמן

  25. על הפסקות תמוהות בקריאת התורה

    הרב זאב ויטמן

    תאריך פרסום: תשעח | | שעה ו- 9 דקות

    חלוקת פרשות השבוע לשבעה עולים - שבעבר הייתה גמישה ומשתנה - קבועה וחתומה מזה דורות רבים. בשיעור נראה שיש כמה מקומות בהם החלוקה והפסקת רצף הקריאה משבשת את משמעות הנאמר בתורה. לאחר מכן, נבחן אם השיבוש בהבנת הדברים מהווה בעיה הלכתית, נלמד מהם הכללים ההלכתיים לגבי המקומות בהם מותר או אסור להפסיק וננסה לראות אם אמנם יש להקפיד שלא לסטות ולשנות מהחלוקה המקובלת, או שאין בחלוקה המקובלת קדושה וניתן אולי לקבוע את ההפסקות במקומות מתאימים יותר כדי שלא ישבשו את הבנת הכתובים.

  26. חיבור עמוק לארץ ישראל

    הרב זאב ויטמן

  27. כיצד בוחנים את הגורל?

    הרב זאב ויטמן

  28. משמעות מסע הלוויה של יעקב

    הרב זאב ויטמן

  29. מטרת מעמד הר סיני

    הרב זאב ויטמן |

    עשרת הדברות הן כולן מצוות שהיו ידועות ומוכרות עוד טרם מעמד הר סיני. אם כן, מטרתו של המעמד אינה המצוות, כי אם המסרים האמוניים היוצאים מעצם התגלותו של ה' אליהם.

  30. מאורעות היסטוריים בספר דברים – תרומתם לנאומי משה ותרומת נאומי משה להבנתם

    הרב זאב ויטמן

    תאריך פרסום: תשע"ז | |

    ספר דברים איננו גרסה נוספת למאורעות שחוו בני ישראל ואיננו מהווה חזרה על כל שאירע לעם ישראל. ספר דברים הינו ספר נאומים של משה שלהם יש תכלית מסוימת, ובמסגרת נאומים אלו משה מוצא לנכון להזכיר מאורעות מסוימים שאירעו בעבר על מנת לבסס את דבריו וטיעוניו. ועל כן אין מקום לשאול מדוע משה מונה את המאורעות שלא כסדרם ומדוע הוא משמיט חלק מהמאורעות החשובים, ואחרים, לעומת זאת, מוזכרים פעמיים. במסגרת השיעור נראה חלק מסיפורי המאורעות ונבין מדוע משה מוצא לנכון להזכירם ומה הם תורמים להבנת כוונת משה בנאומו, ומה מתחדש ונוסף לנו בהבנת המאורעות הללו מתוך דברי משה.

     

  31. בין היהודי הגאה ליהודי המתרפס

    הרב זאב ויטמן | 29 דקות

    מהו אופן ההתמודדות הנכון עם הגויים? בפרשת וישלח יש שני אירועים בהם יעקב ובניו מתמודדים עם הגויים: פגישת יעקב ועשו, ומעשה דינה. מהי גישתו של יעקב בשני המקרים? מהי גישתם של שמעון ולוי? את מי מצדיק הכתוב? ומה הלקח שעלינו ללמוד מאירועים אלו לדורות?

  32. כיום מסה במדבר

    הרב זאב ויטמן | 28 דקות

    בני ישראל רק מבקשים קצת מים, ומשה צועק אל ה' ומזדעזע, משוכנע כי הוא עומד להיסקל. נראה שמשה רואה בשאלת הנסיון של העם - "היש ה' בקרבנו אם אין" (ז) - את ראשיתו של הסדק האמוני, שמביא בסופו של דבר לכליון הדור 40 שנה במדבר.

  33. מעלתה של ארץ ישראל

    הרב זאב ויטמן | 32 דקות

    אברהם מצטווה ללכת לארץ ישראל, ומקבל ארבע פעמים הבטחה שהארץ תהייה שייכת לזרעו. אולם, מיד עם הגעתו אל הארץ התורה מספרת שני סיפורים המעידים על חסרונותיה של הארץ לעומת הארצות השכנות לה. מהו חסרונה של ארץ ישראל? מדוע אברהם נדרש ללכת דווקא לארץ כזו? ומהי בכל זאת מעלתה של הארץ?