יהוא בן נמשי

נמצאו 36 תוצאות חיפוש

  1. אלישע מחולל את מרד יהוא - א

    הרב אלחנן סמט

    הסיפור הבא מסדרת סיפורי אליהו ואלישע הוא סיפור מרד יהוא, המתאר את הכרתת בית אחאב בישראל וביהודה, כדבר ה'. כרקע לסיפור זה, מתוארים בפרק ח' פס' טז-כט מלכי יהודה יהורם ואחזיה, ומתואר הקשר בין בית יהודה לבית אחאב, אשר גרם להתדרדרות מלכות יהודה, עד להענשתה עם כל בית אחאב. נעסוק גם בשאלת משיחת יהוא ע"י שליח.

  2. אלישע מחולל את מרד יהוא - ב

    הרב אלחנן סמט

    בשיעור זה נמשיך לעסוק בשאלת משיחת יהוא ע"י שליח, ונראה שאלישע נמנע ממשיחת יהוא בעצמו כדי שהנבואה על הכרתת בית אחאב תהיה בעוצמה הנכונה: לא רכה מדי (כאופיו של אלישע), אך ללא גב נבואי חזק מדי. נעמוד גם על ההתאמה בין מעשי יהוא לבין נבואות אליהו על בית אחאב.

  3. אלישע מחולל את מרד יהוא - ג

    הרב אלחנן סמט

    נמשיך לעיין בהתאמה בין מעשי יהוא לבין נבואות אליהו, ונראה שיהוא מהווה את התגלמותו הפוליטית של אליהו. נעסוק גם בשאלת היעלמותו של אלישע לאחר משיחת יהוא

  4. סיפור יהוא ושאלת המסר הכפול

    פרופ' ישראל רוזנסון

    מהי עמדת הכתוב ביחס למעשיו של יהוא בעת עלייתו לכס המלוכה ותחילת התבססותו בה? בצד המסר הגלוי והשקוף יש בכתוב גם מסר נסתר שעוצמתו עזה ורבת תוקף לא פחות מן המסר הגלוי: אמנם יהוא מילא אחר דבר ה' להרוג את בית אחאב, אך רמזי הכתוב הלשוניים והסגנוניים מקפלים בתוכם ביקורת כנגד יהוא.

  5. קושר או 'מלך עם ה''? יהוא מול דוד

    פרופ' ישראל רוזנסון

    תאריך פרסום: תש"ס |

    במאמר נוסף אודות דמותו של יהוא, משווה פרופ' רוזנסון בין תהליך משיחתו והתמנותו של יהוא למלך ובין תהליך זה אצל דוד. השוואה זו מלמדת, לטענתו, על אופיו הבעייתי של יהוא הממהר לתפוס את המלוכה תוך כדי מלחמה ולהלחם בבני עמו על מנת לחזק את מעמדו. 

  6. יהוא צדיק גדול היה - האומנם? - הערה למאמרו של ישראל רוזנסון

    ד"ר מרדכי סבתו

    תאריך פרסום: תש"ס |

    במאמר זה בוחן המחבר את נוסח הגמרא בסנהדרין שם מופיע "יהוא צדיק גדול היה". הרב ד"ר מרדכי סבתו מראה כי נוסח זה בטעות יסודו, וכפי שכבר העיר בעל הדק"ס, ואינו מופיע באף אחד מכתבי היד של הגמרא. הרב סבתו מסביר את התהליך שהוביל לניסוח מוטעה זה בתלמוד הבבלי. 

  7. יהוא מלך ישראל - תגובה לישראל רוזנסון (מגדים כה+לב)

    תגובות והערות

    אראל סגל-הלוי

    תאריך פרסום: תשס"ב |

    אראל סגל מגיב לשני מאמרים של פרופ' ישראל רוזנסון בהם הוא טען כי למרות העדר ביקורת מפורשת, הכתוב רומז שוב ושוב על דמותו הבעייתית של יהוא. סגל מגיב אחת לאחת לטענותיו של רוזנסון וטוען שהכתוב רואה בו מלך חיובי וכטוב ביותר שהיה לממלכת ישראל.

  8. יהוא מלך על ישראל? - תשובה לאראל סגל

    תגובות והערות

    פרופ' ישראל רוזנסון

    תאריך פרסום: תשס"ב |

    פרופ' רוזנסון עונה בקצרה לאראל סגל וטוען כי אופן קריאת הטקסט השונה כל כך אינו מאפשר ויכוח פורה. 

  9. מהפכת יהוא והערכתה במקרא

    הרב ד"ר אברהם שמאע

    תאריך פרסום: תשסה | |

    יהוא עשה מהפכה רוחנית ומדינית, התואמת את הנבואה של אליהו. אולם, עיון בסיפור מגלה שהאופן בו מתוארים מעשיו מגלים את סלידת הכותב מאישיותו.

  10. יהוא בן נמשי - קנאות ללא ברית שלום

    ד"ר יעל ציגלר

    תאריך פרסום: תשעב | |

    נעיין בדמותו של יהוא, ובפעלו להשמדת בית אחאב. נראה את היחס האמביוולנטי של המקרא למעשיו של יהוא. יהוא ממשיך את דרכו של אליהו, ומצד אחד - פועל בשם ה', בשם דבריו של אליהו, אך מצד שני הקנאות שלו איננה מובילה לשלום, בשונה מהקנאות של פנחס, ולכן היא בעייתית.

  11. יהוא מול דוד

    פרופ' ישראל רוזנסון

  12. מהפכת יהוא - אינטרס לאומי

    הרב אלחנן סמט

  13. הכרחי לבער את העבודה הזרה

    הרב אלחנן סמט

  14. איך לשפוט את מעשיו של יהוא?

    הרב יגאל אריאל

  15. חיסול המוני

    הרב ד"ר יוסף מרקוס

  16. דמי יזרעאל על בית יהוא

    רד''ק

  17. כל הזכויות שמורות

    הרב אורי שרקי

  18. שליח נאמן או מנצל הזדמנויות מדופלם?

    הרב ד"ר יואל בן נון

  19. טוהר הכוונות

    דוד נתיב

  20. קנאות יהוא

    הרב ד"ר יואל בן נון

  21. אין תקווה לחברת השפע

    הרב ד"ר יואל בן נון

  22. דמי יזרעאל

    הרב יעקב מדן

  23. תפקידם של חזאל ויהוא

    צוות אתר התנ"ך

  24. מתן על הפרק - מלכים ב ט-י

    צוות מתן

    בפרקים אלה מתוארת עלייתו של יהוא בן נמשי, שר צבא יהורם, הנמשח בכדי למרוד באדונו ולהשמיד את בית אחאב. התחנות השונות במסעו של יהוא להשמדת בית אחאב וביעור הבעל מישראל מגשימות את נבואת אליהו על בית אחאב ונזקפות לזכותו של יהוא. בה בעת מעשיו מתאפיינים באכזריות קיצונית, הכרוכה ברמיה, עורמת וציניות, וכל אלה מטילים עליו ועל כוונותיו צל כבד.

    בדף הלימוד תמצאו שאלות מנחות ללימוד הפרקים והרחבה בנושא 

  25. מה גרם לשינוי אצל יהוא?

    ד"ר יכין אפשטיין

  26. חורבן בית אחאב

    הרב מנשה וינר | 55 דקות

    סיפור מרד יהוא מתקשר למספר סיפורים קודמים - נעיין בהם ובפסוקים עצמם ונראה את החשיבות בקיום דברי הנביאים, את האכזריות במרד יהוא ואת דמותה של איזבל.

  27. הקנאה לה' של יהוא ויהונדב

    הרב מנשה וינר | 54 דקות

    בשיעור נעיין בדברי הימים ובירמיהו על מנת להבין מי היה יהונדב בן רכב ונראה את הקנאה המשותפת שלו ושל יהוא לשם שמיים, מתוך אמונה בדבר הנביא ואת תכסיס יהוא - כינוס עובדי הבעל. 

  28. מהפכת יהוא

    צוות אתר התנ"ך

    דמותו של יהוא ומעשיו מציגים בעינינו קונפליקט, בין אהדה לקנאותו לדבר ה' והכרתת הבעל, לבין רתיעה מהאופן האכזרי בו הוא מבצע את ההפיכה והתוצאות אליהם הוא מגיע. בחינה של הצדדים השונים באישיותו ובמעשיו אל מול היחס שהוא ושושלתו מקבלים מה' מציגים סיפור אנושי מורכב המשלב בין היותו ראש למלכי ישראל הפועל בשם ה' ומחזיק את השושלת המרכזית, לבין הכישלון בהצלתה של הממלכה מן הכיליון המתרגש עליה כמה עשרות שנים לאחר מכן.

     

    לפניכם הצעה לשיעור מסכם מתוך פרויקט 'קהילות לומדות'
    לחצו כאן 
    לדף המקורות

  29. מהפכות ותמורות

    צוות אתר התנ"ך

  30. וֶאֱלִישָׁע֙ הַנָּבִ֔יא קָרָ֕א לְאַחַ֖ד מִבְּנֵ֣י הַנְּבִיאִ֑ים וַיֹּ֨אמֶר ל֜וֹ חֲגֹ֣ר מָתְנֶ֗יךָ וְ֠קַח פַּ֣ךְ הַשֶּׁ֤מֶן הַזֶּה֙ בְּיָדֶ֔ךָ וְלֵ֖ךְ רָמֹ֥ת גִּלְעָֽד׃

    מלכים ב ט', פסוק א'

  31. וּבִשְׁנַת֙ אַחַ֣ת עֶשְׂרֵ֣ה שָׁנָ֔ה לְיוֹרָ֖ם בֶּן־אַחְאָ֑ב מָלַ֥ךְ אֲחַזְיָ֖ה עַל־יְהוּדָֽה׃

    מלכים ב ט', פסוק כ"ט

  32. וּלְאַחְאָ֛ב שִׁבְעִ֥ים בָּנִ֖ים בְּשֹׁמְר֑וֹן וַיִּכְתֹּב֩ יֵה֨וּא סְפָרִ֜ים וַיִּשְׁלַ֣ח שֹׁמְר֗וֹן אֶל־שָׂרֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ הַזְּקֵנִ֔ים וְאֶל־הָאֹמְנִ֥ים אַחְאָ֖ב לֵאמֹֽר׃

    מלכים ב י', פסוק א'

  33. וַיִּקְבֹּ֤ץ יֵהוּא֙ אֶת־כָּל־הָעָ֔ם וַיֹּ֣אמֶר אֲלֵהֶ֔ם אַחְאָ֕ב עָבַ֥ד אֶת־הַבַּ֖עַל מְעָ֑ט יֵה֖וּא יַעַבְדֶ֥נּוּ הַרְבֵּֽה׃

    מלכים ב י', פסוק י"ח

  34. וַיֹּ֤אמֶר יְהוָה֙ אֵלָ֔יו קְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יִזְרְעֶ֑אל כִּי־ע֣וֹד מְעַ֗ט וּפָ֨קַדְתִּ֜י אֶת־דְּמֵ֤י יִזְרְעֶאל֙ עַל־בֵּ֣ית יֵה֔וּא וְהִ֨שְׁבַּתִּ֔י מַמְלְכ֖וּת בֵּ֥ית יִשְׂרָאֵֽל׃

    הושע א', פסוק ד'

  35. וַיַּמְלִיכוּ֩ יוֹשְׁבֵ֨י יְרוּשָׁלִַ֜ם אֶת־אֲחַזְיָ֨הוּ בְנ֤וֹ הַקָּטֹן֙ תַּחְתָּ֔יו כִּ֤י כָל־הָרִאשֹׁנִים֙ הָרַ֣ג הַגְּד֔וּד הַבָּ֥א בָֽעַרְבִ֖ים לַֽמַּחֲנֶ֑ה וַיִּמְלֹ֛ךְ אֲחַזְיָ֥הוּ בֶן־יְהוֹרָ֖ם מֶ֥לֶךְ יְהוּדָֽה׃ (פ)

    דברי הימים ב כ"ב, פסוק א'

  36. וַיַּגֵּ֤ד אַחְאָב֙ לְאִיזֶ֔בֶל אֵ֛ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר עָשָׂ֖ה אֵלִיָּ֑הוּ וְאֵ֨ת כָּל־אֲשֶׁ֥ר הָרַ֛ג אֶת־כָּל־הַנְּבִיאִ֖ים בֶּחָֽרֶב׃

    מלכים א י"ט, פסוק א'