חזאל ויהוא, האחראים למותם של יהורם מלך ישראל ואחזיה מלך יהודה, התמנו להכרתת בית אחאב על ידי אלישע, כפי שניבא אליהו.

 

בדברי הימים ב פרק כ"ב מתוארת מלכות אחזיה בן יהורם מלך יהודה, מסופר על שותפותו עם יהורם מלך ישראל במלחמה נגד חזאל מלך ארם, וכן מתואר מותו על ידי יהוא בן נמשי. סיפור זה הוא חלק מסיפור הכרתת בית אחאב, המופיע בשלמותו בספר מלכים:

אליהו, אשר קנא לה' ופעל באופן תקיף כנגד מעשי בית אחאב, קיבל מה' משימה למשוח שלושה אנשים, שיהיו אחראים להכרתת בית אחאב: חזאל מלך ארם, יהוא מלך ישראל, ואלישע הנביא:

"וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו לֵךְ שׁוּב לְדַרְכְּךָ מִדְבַּרָה דַמָּשֶׂק וּבָאתָ וּמָשַׁחְתָּ אֶת-חֲזָאֵל לְמֶלֶךְ עַל-אֲרָםוְאֵת יֵהוּא בֶן-נִמְשִׁי תִּמְשַׁח לְמֶלֶךְ עַל-יִשְׂרָאֵל וְאֶת-אֱלִישָׁע בֶּן-שָׁפָט מֵאָבֵל מְחוֹלָה תִּמְשַׁח לְנָבִיא תַּחְתֶּיךָ: וְהָיָה הַנִּמְלָט מֵחֶרֶב חֲזָאֵל יָמִית יֵהוּא וְהַנִּמְלָט מֵחֶרֶב יֵהוּא יָמִית אֱלִישָׁע: וְהִשְׁאַרְתִּי בְיִשְׂרָאֵל שִׁבְעַת אֲלָפִים כָּל-הַבִּרְכַּיִם אֲשֶׁר לֹא-כָרְעוּ לַבַּעַל וְכָל-הַפֶּה אֲשֶׁר לֹא-נָשַׁק לוֹ" (מלכים א י"ט, טו-יח).

אליהו לא מילא משימה זו בשלמותה, אלא רק מינה את אלישע לנביא תחתיו. אלישע הנביא אמנם לא היה שותף בפועל להכרתת בית אחאב, אך אלישע מינה את חזאל למלך על ארם (מלכים ב ח', ז-טו) ואת יהוא למלך על ישראל (מלכים ב ט', א-י). 

שני מלכים אלה ביצעו למעשה את הכרתת בית אחאב, כפי שניבא אליהו: 

חזאל היה בתחילה שר צבא ארם, ואחרי המלחמה בימי אחאב ברמות גלעד, בין ארם לבין יהודה וישראל, קשר על אדוניו בן הדד קשר, ומלך תחתיו (כפי שמשתמע ממלכים ב ח', טו חזאל מרד בבן הדד ואולי אפילו הרגו, וכך קיים את נבואת אלישע אליו). 

חזאל לחץ את ישראל מאוד כפי שניבא עליו אלישע: "יָדַעְתִּי אֵת אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל רָעָה מִבְצְרֵיהֶם תְּשַׁלַּח בָּאֵשׁ וּבַחֻרֵיהֶם בַּחֶרֶב תַּהֲרֹג וְעֹלְלֵיהֶם תְּרַטֵּשׁ וְהָרֹתֵיהֶם תְּבַקֵּעַ" (מלכים ב ח', יב).

בשלב מסוים אסף חזאל את כל חילו, יצא למלחמה על רמות גלעד, ואמר לספחה אל גבולו. יורם מלך ישראל יצא בראש צבאותיו, ונלחם נגד הארמים. נפלו חללים רבים מן העם, והמלך יורם נפצע. המלך עזב את שדה הקרב, נסע להתרפא ביזרעאל (מלכים ב ח', כח-כט; דברי הימים ב כ"ב, ה-ו), והשאיר את יהוא בן נמשי שר הצבא ברמות גלעד להגן מפני חיל ארם. 

בהזדמנות זו, אלישע משח את יהוא למלך (מלכים ב ט'), ובעקבות נבואה זו יהוא מרד ביהורם (תוך ניצול חולשתו כפצוע מהמלחמה) והרג אותו ואת אחזיה מלך יהודה, ובהמשך הכרית את כל בית אחאב (מלכים ב ט'-י'; דברי הימים ב כ"ב).

כך התקיים דבר ה' שניבא אליהו על הכרתת בית אחאב בעזרת שני המלכים: חזאל מלך ארם, ויהוא מלך ישראל.