מצד אחד מעיד פרקנו כי יהוא עשה הישר בעיני ה', אך מצד שני נאמר שיהוא לא שמר ללכת בתורת ה' בכל לבבו ולא סר מחטאות ירבעם. מה גרם לשינוי הדרמטי אצל יהוא? 

 

מי אתה יהוא - צדיק או רשע? שני פסוקים סותרים מופיעים בפרקנו על יהוא: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יֵהוּא יַעַן אֲשֶׁר הֱטִיבֹתָ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי כְּכֹל אֲשֶׁר בִּלְבָבִי עָשִׂיתָ לְבֵית אַחְאָב בְּנֵי רְבִעִים יֵשְׁבוּ לְךָ עַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל" (ל). ומיד אחריו הפסוק: "וְיֵהוּא לֹא שָׁמַר לָלֶכֶת בְּתוֹרַת ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל בְּכָל לְבָבוֹ לֹא סָר מֵעַל חַטֹּאות יָרָבְעָם אֲשֶׁר הֶחֱטִיא אֶת יִשְׂרָאֵל" (לא).

התלמוד הבבלי מביא מחלוקת בין שני חכמים – אביי ורבא.

אביי תולה את השינוי ביהוא בהצהרה שלו עצמו, בשלב שבו העמיד פנים כמי שעובד לבעל: "וַיִּקְבֹּץ יֵהוּא אֶת כָּל הָעָם וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַחְאָב עָבַד אֶת הַבַּעַל מְעָט יֵהוּא יַעַבְדֶנּוּ הַרְבֵּה" (יח). להבנתו, דברים שנאמרים לא חוזרים אחור – "ברית כרותה לשפתים" – ולכן הצהרתו של יהוא גרמה לו להיהפך להיות עובד עבודה זרה, ולכן תואר כך באחרית ימיו.

רבא אינו מסכים לדבריו. לדעתו יש לאחיה השילוני מקום במהפך זה. אחיה, שהיה נביא בתקופתו של ירבעם, לכאורה אִפְשֵׁר לירבעם לחטוא ולא מחה בו. יהוא, שראה את אישורו של אחיה, טעה והמשיך במעשי ירובעם וחטא: "חותמו (האישור שלו) של אחיה השילוני ראה, וטעה" (סנהדרין קב עמ' א) .

אז מה גרם ליהוא הצדיק לעבוד את העגלים – האם היו אלו דבריו שלו עצמו שחלחלו לתוכו, או אולי התובנה שאין במעשי העגלים עבודה זרה?

באדיבות אתר 929