הרב נחמיה רענן

נמצאו 32 תוצאות חיפוש

  1. משמעות סיפור הבארות

    בראשית פרק כו

    הרב נחמיה רענן

    בפרשנות החסידית נתנו לסיפור חפירת הבארות משמעות נוספת כמשל לחיפוש הדרך בעבודת השם. כל אחד צריך לחפור באר בעצמו, למצוא את הדרך המתאימה לו.

  2. לימוד המוסר ויציבות רוחנית

    הרב נחמיה רענן

    בני ישראל מגיעים לאמונה גדולה בה', ועם זאת, מיד לאחר מכן, הם "נופלים" לתלונות וחששות. חוסר היציבות נובע משני הקטבים המנוגדים שבאדם: הנשמה האלוקית והגוף החומרי. ע"י לימוד מוסר ניתן להגיע ליציבות רוחנית.

  3. אש התמיד - ההתלהבות בעבודת ה'

    הרב נחמיה רענן

  4. חשיבותו של הסדר

    הרב נחמיה רענן

  5. העיקר - הכוונה

    הרב נחמיה רענן

  6. עושר זמני

    הרב נחמיה רענן

  7. מסע החיים של האדם

    הרב נחמיה רענן

  8. עבודת השם מתוך שמחה

    הרב נחמיה רענן

  9. ויגבה לבו בדרכי ה'

    הרב נחמיה רענן

  10. הקושי בשאלת אייכה ותשובות הפרשנים

    הרב נחמיה רענן

    פניית הקב"ה לאדם "אייכה" לאחר אכילתו מעץ הדעת מעוררת תמיהה - וכי ה' לא ידע את מיקומו של האדם? עיון בדבריהם של הפרשנים ובעלי המחשבה מגלה קריאה נוקבת של ה' כלפי האדם אשר התרחק ממהותו העצמית.    

  11. ערכו של האדם

    הרב נחמיה רענן

    התיאורים השונים של בריאת האדם הביאו את בעלי המוסר להגדרות שונות של מהות האדם. בין עליונות האדם, לבין מתח מתמיד בין חומר לרוח.

  12. "נח איש צדיק"- 'צדיק אין פעלץ' ('צדיק במעיל')

    הרב נחמיה רענן

    צדיקותו של נח לנוכח מעמדם השפל של בני דורו הביאה לייחס מורכב לדמותו ולמודל אותו הוא מייצג. מחד ביקורת על התעלמות מהסובבים אותו, מאידך הכרה בנחיצותה של ההסתגרות בעת שרוחות סוערות מנשבות בחוץ.

  13. שחרור מן התלות בחברה

    הרב נחמיה רענן

    יש מרבותינו אשר דרשו את צדיקותו של נח לגנאי. ה"סבא מנהוברדוק"(מבעלי תנועת המוסר) מציע פירוש נוקב לביקורת חז"ל על נח, לשיטתו צדיקותו של נח באה כתגובה לחברת הרשעים שסבבו אותו, אם כן המניע שלו היה חיצוני ולא פנימי. הצדיקות איננה נמדדת רק על פי המעשים, אלא גם על פי המניעים, וצריכה להיות מתוך בקשת האמת ולא ממניעים חיצוניים.

  14. הקרבן הרוחני בעקידת יצחק

    הרב נחמיה רענן

    בעלי המוסר מגלים את גודל נסיון העקידה: אין כאן 'מסירות נפש' במובן הרגיל- איבוד החומר בשביל הרוח- אלא קרבן רוחני של יסודות אמונתו של אברהם וכל מה שהושתת עליהם.

  15. ויותר יעקב לבדו - חסידות

    הרב נחמיה רענן

    המאבק של יעקב עם המלאך, כאשר הוא נמצא לבדו היווה שער לאדמו"רי החסידות להדרכה בעבודת ה' בנושא היחס בין היחיד לחברה. בין עמדה המעודדת מציאות בה היחיד אינו תלוי בסביבבתו, לעמדה המסתייגת מפרישה מהחברה.

  16. ייחוד עליון וייחוד תחתון

    הרב נחמיה רענן

    לפני פטירת יעקב אבינו הוא קורא לבניו. במוקד ההזמנה עומד עניין הכינוס והאסיפה של כולם, אך גם דיבור פרטני לכל אחד בנפרד. פרשנות חסידית נותנת משמעות רוחנית עמוקה למעמד זה כמבטא שני סוגי ייחודים, ייחוד עליון - נקודת אחדות המשותפת לכולם והכל נכללים בה, ייחוד תחתון - אחדות שיש בה ביטוי לייחודיות ופרטיות של כל אחד ואחד.       

  17. פחז כמים אל תותר

    הרב נחמיה רענן

    ע"פ חז"ל ראובן היה ראוי לקבל שלושה חלקים יתרים על שאר אחיו - בכורה, כהונה ומלכות אך הפסיד אותם כעונש על פזיזותו. מדוע ראובן נענש בעונש כל כך כבד? בעלי המוסר למדו מכך על סכנתה של הפזיזות וחשיבותה המכריעה של המתינות בעבודת ה'.

  18. קוצר רוח ועבודה קשה

    הרב נחמיה רענן

    מורי החסידות מפרשים את קוצר רוחם של ישראל כפגם ברוחניות, ובכך פותרים את הקשיים העולים מפשט הפרשה. לפיכך, הבנת תגובת ה' לבעיה תענה גם על השאלה: כיצד להתמודד עם פער בין מסר א-להי לבין עם המשוקע בחומר?

  19. לך לך - אל עצמך

    הרב נחמיה רענן

    הפרשנות החסידית מתחקה אחר המסר הרלוונטי והקיומי לעבודת השם שעולה מן הפסוקים. המסר שמונח בקריאת ה' לאברהם "לך לך": אל תחשוב שמסלול השלמות תלוי בגורמים חיצוניים, אלא היה קשוב לעצמך ומתוכך תמצא את הדרך להתקרב לה' יתברך.

  20. וודאות אישית ומסורת

    הרב נחמיה רענן

    הסבא מקלם(מבעלי תורת המוסר) הדריך לבסס את האמונה על שכנוע עצמי וודאות פנימית, ולא להסתפק בהסתמכות בלעדית על המסורת. מודל לדרך זו שימש לו אברהם אבינו כאשר סלל דרך האמונה בכוחות עצמו.

     

  21. הנגיעה האישית

    הרב נחמיה רענן

    איזה מסר מלמדת התורה בתיאור שיחתו של עבד אברהם? בעלי המוסר למדו משיחתו של עבד אברהם יסוד חשוב ומרכזי לעולם העבודה המוסרית. התבוננות בשליחותו של אליעזר מהווה דוגמא למופת ליכולת האדם להתעלות מעל הנגיעה האישית. 

  22. בא בימים

    הרב נחמיה רענן

    המושג "בא בימים" מציין את העובדה שהאדם נמצא בסוף ימיו, אך משמעות הביטוי עצמו אינה ברורה. בחסידות למדו ממושג זה על מעלתו הרוחנית של אברהם אבינו ועל גדולת עבודת ה' שלו.

  23. אוי לנו מיום הדין, או לנו מיום התוכחה

    הרב נחמיה רענן

    המדרש לומד קל וחומר מתוכחתו של יוסף לאחיו לתוכחה העתידית של הקב"ה. רבים מבעלי המוסר עסקו במדרש זה ובהשלכות הנובעות ממנו לעולם עבודת המוסר.

  24. מפגש יעקב ויוסף

    הרב נחמיה רענן

    לאחר שנים רבות של נתק, במהלכן סבר יעקב שיוסף מת, חוזרים האב והבן ומתאחדים. התורה מתארת את המפגש המרגש בין יעקב ליוסף. אולם, הכתוב מתמקד ביוסף, ומתעלם לחלוטין מיעקב. מדוע, התורה מתעלמת מתחושותיו של יעקב? בחסידות עסקו במפגש עוצמתי זה כמעלה את שאלת היחס בין אהבה אנושית לאהבת ה'. 

  25. הנעלבים ואינם עולבים

    הרב נחמיה רענן

    התנהלותו של יוסף ביחסו לאחיו מעוררת תמיהה: מדוע הוא התאכזר אליהם בצורה כה קשה? האם הוא לא היה יכול להתגבר על משקעי העבר ולנהוג עימם במידת הרחמים? ר' יהודה ליב בלוך(רי"ל), מבעלי תנועת המוסר, לומד מהתנהגותו של יוסף את אחד מיסודות שיטתו המוסרית: שבמקום להילחם חזיתית עם החושך של המידות והתכונות האפלות, על האדם להאיר את אותן המידות בכוח השכל. גדולתו של יוסף מתבטאת בכך שהוא ידע לשלוט בכוח הנקמה ולהשתמש בו בצורה מבוקרת ומושכלת.

     

  26. אשרי הגבר אשר שם ה' מבטחו ולא פנה אל רהבים ושטי כזב

    הרב נחמיה רענן

    יוסף פתר לשר המשקים את חלומו, ובתמורה ביקש ממנו להזכיר אותו לפני פרעה. בקשה זו מעלה את השאלה של הייחס בין ביטחון להשתדלות. בעלי תנועת המוסר, הבחינו בין שני מודלים אפשריים, בין התנהגות בצורה טבעית והשתדלות כדרך הטבע לבין בטחון בה' באופן מוחלט בלא כל השתדלות מעשית.

  27. וקנה לך חבר

    הרב נחמיה רענן

    לאחר סיפור מכירת יוסף, עובר הכתוב לתאר את מאורעותיו של יהודה. אחת הדמויות שמלוות את הפרשייה מתחילתה היא חירה, רעהו העדלמי של יהודה. מדוע התורה מספרת לנו על הרעות בין יהודה לבין חירה?  ר' שמחה בונם מפשיסחא לומד מן הרעות בין יהודה לבין חירה את החשיבות הרבה של חבר טוב ונאמן, חבר קרוב שהוא יכול לגלות לפניו את מסתרי ליבו, ובאמצעותו להתקדם בעבודת השם.

  28. ויותר יעקב לבדו - מוסר

    הרב נחמיה רענן

    הכתוב מתאר כיצד יעקב ומשפחתו עוברים את מעבר יבק, ומייד לאחר חציית הנחל נאמר שיעקב אבינו נותר לבדו ואז התרחש המאבק בינו לבין ה"איש". המדרש עורך השוואה בין ה' ש"נשגב לבדו" לבין יעקב אבינו ש"נותר לבדו". בעלי המוסר הסבירו מדרש זה כי גדלותו של יעקב אבינו, שהגיע לדרגה כה עליונה עד שהוא היה שלם מצד עצמו ללא תלות בשום גורם חיצוני, ומכוח דרגת "לבדו" הוא נלחם במלאך וניצחו וזכה לברכה.

  29. יחד לב וגל אבן מפי באר מים

    הרב נחמיה רענן

    במהלך המפגש המרגש בין יעקב לרחל, יעקב גלל את האבן מעל פי הבאר. ר' חיים שמואלביץ  מסביר מהי המשמעות האמיתית של מעשה גלילת האבן. לצורך גלילת האבן הכבדה מעל פי הבאר, יעקב אבינו לא השתמש בכוחו הפיזי אלא ב"ייחוד הלב": כאשר אדם מייחד את לבו ומרכז את כל כוח הרצון בעשיית חסד עם הזולת, מתגלים בו כוחות מיוחדים שבשגרת החיים הרגילה הם לא באים לידי ביטוי. 

     

  30. סולם יעקב

    הרב נחמיה רענן

    במהלך בריחת יעקב מבחיתו לחרן הוא זוכה בשנתו לחלום הסולם. בחסידות פירשו חלום זה כעוסק בסוגיית ההתמודדות עם תקופות קושי ומשבר. ההשקפה החסידית התייחסה רעיונית לתקופות אלו, וכן הציעה כלים מעשיים להתמודדות בזמני משבר.

  31. בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו

    הרב נחמיה רענן

  32. ואלה מסעיהם למוצאיהם

    על מסע האדם בעולם

    הרב נחמיה רענן

    בעלי החסידות דורשים את הפסוק הפותח את רשימת המסעות בדרשות שונות המצביעות על שערים להתבוננות במסע החיים של כל אדם בעולמו ונותנות כלים להתמודד עם הקשיים שבדרך.